Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Ruoan hinnannousu rikkoo jo ennätyksiä ja JATKUU EDELLEEN! :O Kauanko suomalaisten lompakko enää kestää jatkuvasti vauhdilla kallistuvia kustannuksia???

Keskituloisetkin kyykkyyn
14.11.2022 |

https://yle.fi/a/74-20004084

Elintarvikkeet +16%. Sähkö +400%. Paljonko nousi suomalaisten tulot samassa ajassa? :(

Kommentit (153)

Vierailija
101/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomusta syytetään aina mutta katsokaa nyt vähän minkälaista politiikkaa on tehnyt teidän työväenhallitus. Onko ajettu köyhien etua, onko?

Kokkareet tämän kaiken ovat aiheuttaneet yksityistämisellä ja verojen alentamisella hyvätuloisilta. 

Verotus keskittyy nyt enemmin kulutusveroihin ja piiloveroihin sekä uusiin veromalleihin, joissa kaikissa rikas pääsee halvemmalla kun tasaverot ovat taviksille suhteessa pajon kalliimpia.

Progressio myös pääomatuloihin eli ansiotulot samlle viivalle ja yhden veroprosentin alle kuten oli ennenkin, kokoomus tämänkin poisti.

Vierailija
102/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

M46 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä stnan yksin eläjät hokee ei minulla ole ongelmaa. Ketä kiinnostaa mutta monella perheellä on. Kyllä minäkin yksin selviäisin söisin vaikka kynsiä mutta on raakaa fyysistä työtä tekeviä vanhempia, kasvavia lapsia joiden ruokkimiseen menee paljon rahaa.

Täällä minä vanhapoika naureskelen sinulle nainen perimässäni puulämmitteisessä rintsikkatalossa. Olet ilkkunut ja halveksinut minua siellä kaupunnin velkaluukussasi miten kukaan nainen ei vilkaisekaan minuun päin, olen tyhmä, kouluttamaton enkä ole "osannut" lähteä kaupunkiin. Nauti nyt. :D

Ei mulla ole velkaa ja asun ikiomassa lämpöisessä kolmiossa Helsingin keskustaajamassa, 74 neliötä riittää yhdelle. Lämmitys hoituu edullisella kaukolämmöllä, joka tehdään polttamalla jätteitä. Lumet kolaa huoltoyhtiö.

Ei mulla ole tarvetta ilkkua sinulle, säälin vain. Sinähän olet henkisesti sairas ja ypöyksin, minä en. Olen ihmetellyt inflaatiopuheita kun mulla se ei näy missään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole yllättynyt. Ei inflaatiota saada kuriin.

Vierailija
104/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itku pääsee kaupassa kun ei meinaa rahat enää riittää. Ruoka on todella kallista ja hinnat näyttää nousevan kokoajan lisää.

T. Työtön perheenäiti

Suomessa on työvoimapula, mene töihin.

Tähän tulee tietty kohta sepustus että miksi no can do.

mitäs jos on töissä eikä rahat silti riitä?

t: köyhä työssäkäyvä perheenäiti

Vierailija
105/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itku pääsee kaupassa kun ei meinaa rahat enää riittää. Ruoka on todella kallista ja hinnat näyttää nousevan kokoajan lisää.

T. Työtön perheenäiti

mitäs jos on töissä eikä rahat silti riitä?

t: köyhä työssäkäyvä perheenäiti

Hankit lisätuloja tai pienennät kulutusta. Ihan ekana opettelet laskemaan. Et kai perheen ainut elättäjä ole? Mihin se isotuloinen johtajamies on kadonnut?

Vierailija
106/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Työtön perheenäiti

Vai työvoimapula??

Jos kerran on niin miksi avoimia paikkoja ei ole kuin muutama? Omalla työnhakualueella on 8 paikkaa auki.

Vierailija
107/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Britannia nostaa suurituloisten verotusta. Koska kokoomuksen Orpo aikoo ehdottaa tätä meillekin?

Ei koskaan. Tuollainen touhu on sosialismia.

Vierailija
108/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"on vihreissä siirtymä" ym. viittaa siihen, ettei äidinkielesi ole suomi.

Yksi toope suosittelee itsemurhaa, toinen maksuhäiriömerkintää ja kumpikin on Putinin leivissä 😂

Jaahas. Olipa kirjoittaja ulkomaankielinen tai ei.

Tämä vastauksesi voidaan ymmärtää että, sinun mielestä hintojen korotus on hyvä asia. Ja kannatat hintojen korotuksia. Ja maksat mielellään korkeita maksuja eri muodoissaan. Itsemurhaa vastustat siksi että, muutkin joutuisivat kärsimään tästä eliitin sadismista vaikka se on ainoa todellinen keino irtisanoutua tästä kaikesta omalla kohdallaan.

Vierailija
109/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuta ainakaan mun elämään, vaikka tulot on alle 2000€/kk. Kulisseja mulla ei ole ollut varaa rakentaa, eli luopumisen tuskaakaan ei ole. Veli venäiläinen kupsahtaa ensi kesänä ja kaikki on paremmin.

Kyllä tulee vaikuttamaan myös sinunkin elämääsi.

Vaikuttaa kaikkiin mutta eri tavoin ja hyvin pitkälti omien kulutustottumusten mukaisesti. Niihin voi jokainen vaikuttaa.

Kun asuu halvan kaukolämmön lämmittämässä asunnossa velattomana ja syö kasvisruokaa, ei paljon autoa parkista liikuttele jne, ei ole hätäpäivää. Harrastuksetkin on halpoja ja lähellä. Hyötyliikunta tekee hyvää eikä maksa mitään.

Hankin kesällä kohtuuhintaisen kiinteän tuulisähkösopimuksen, joten vaikka sähkö kallistuu miten, mulla se ei tunnu missään. Sähkön hinnan nousu ennustettiin jo keväällä.

Vastike voi vähän nousta, mutta siihen on varaa. Ajattelin maksaa osan yhtiölainasta pois, siihenkin on varaa.

Mutta toki nämä edellyttävät kykyä harkita, suunnitella ja varautua. Ei onnistu hetkessä elävältä hössöttelijältä, joka ei katso nenäänsä pitemmälle.

Pääsit esittelemään sädekehääsi. Sääli vaan että sen loisto ei paljoa lämmitä silloin kun pienyrityksiä, maatiloja ja asunto-osakeyhtiöitä menee nurin.

Kyllä täällä moni ylpeilee nuukailullaan, mutta äkkiä kalahtaa omaan nilkkaan siinä missä muidenkin.

Kai sitä hätätilanteessa asuu vaikka siellä perunakellarissa, mutta kun samaan aikaan isot yritykset kiskovat voittonsa nostamalla hintoja yli todellisten kustannusten nousun, ja rikastuvat muiden kustannuksella niin koko yhteiskunta tulee tiensä päähän. Siinä on sitten hyvä todeta etten omista mitään, olen orja!

Vierailija
110/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos katsot kuinka yksinkertaista ja kasvispainotteista ruokaa monessa maassa syödään, niin suomalaisilla on paljon varaa vähentää ruokakulutusta. Myös jos katsot kiloja, niin monella meistä olis syytä vähentää vähintään hinnan nousun verran syömistä.

Vierailija
111/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla nous 30 e/kk nettopalkka.

Meillä kiristettiin suoritepalkan perustetta, eli nyt pitäisi tehdä enemmän töitä, että saisi saman kuin ennen, jos tekee saman saa vähemmän.

Kuulemma liittoakin olemme vaihtamassa ja tämä tietää merkittävää leikkausta iltalisiin, eli palkkaa tulee selvästi vähemmän, no onneksi super pienistä palkoista on varaa leikata.

Vierailija
112/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos katsot kuinka yksinkertaista ja kasvispainotteista ruokaa monessa maassa syödään, niin suomalaisilla on paljon varaa vähentää ruokakulutusta. Myös jos katsot kiloja, niin monella meistä olis syytä vähentää vähintään hinnan nousun verran syömistä.

Miksi meidän pitäisi vähentää jos teidän valtaan äänestämät puolueet sekoilee ja tekee tuollaisia päätöksiä jonkun kuvitellun keksityn ilmastojutun takia. Ilmaston muuttumiseen vaikuttaa korkeammat voimat kuin yksikään ihminen mutta on helppo keksiä teko syy nostaa hintoja toimintojen takia joilla ei ole mitään todellista merkitystä. Jatkuvastihan ihminen keksii asioita joissa mielestään pystyy korottamaan itsensä jumalan asemaan ja vaikuttamaan asioihin joihin ei oikeasti pysty.

Vierailija
113/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään ongelmaa, kahdellakympillä saat ruokaa viikoiksi. T, Kansanedustaja talousnero Sari Sarkomaa kokoomus.

Hän ei sanonut näin.

Sanoi just näin.

Hänhän kertoi erään äänestäjän sanoneen ,että hänelle 20 euroa on merkittävä summa ruokaostoksiin ja ettei saa leikata pois tätä kelakorvausta.ä kuten hallitus aikoo tehdä.

Sanoi juurikin näin: ruokaa saa kahdellakympillä useiksi viikoiksi.

Mikä tässä vaikeaa myöntää, siitä useita tallenteita netissä. Kuuntele ja nauti kun Kansanedustaja Sarkomaa näyttää köyhälle miten täällä mällätään.

Ja kertoi ilmaisseensa itseään huonosti, että toteamus pohjautui siihen, mitä naapurin mummo hänelle sanoi noista yksityisen hoidon Kela-korvausten poistoista.

Mutta Sari ei saa korjata sanomisiaan koska hän ei ole Sanna.

Toisaalta, meillä on perusruokia keittiössä ja kahden hengen ostokset perjantaina maksoi 19,80. Seuraavan kerran keskiviikkona kauppaan.

Joten kyllä Sari oli oikeassa: 20€ riittää tarvittaessa pitkään, eikä sen leikkaamista saa vähätellä.

Vierailija
114/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hannu23 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja pienituloisten veronkorotus ensivuonna tulossa lisäksi.

1400-2600 tienaaville kiitti viisikko!

Heh jos tienaa tuon verran kuukaudessa täysillä tunneilla niin kannattanee vähän miettiä alanvalintaansa. Suomi on kallis maa mielestäni vähintään joku 40 tuhatta vuodessa tarvitsee, jotta voi elää länsimaisilla standardeilla mukavaa elämää. Vaatii itsekkyyttä palkkaneuvotteluissa ja tiettyä määrätietoisuutta ei kannata tyytyä liian vähään.

Tuossa palkkaluokassa tehdään ne oikeasti yhteiskunnan tärkeimmät työt joita ei voi jättää tekemättä. Sinun 'pulujen sukukalleuksien asiantuntijuus 'ammattisi, palkkaluokassa 8000e kuussa, on taas täysin turha ja vaikka katoaisit maapallolta niin sinusta ei jäisi edes tyhjää tilaa täytettäväksi koska olet niin turha.

Menikö tunteisiin? :D Ei mutta ihan oikeesti. Asunto järkevästä paikasta, auto tai koko perheelle joukkoliikenneliput, lasten harrastukset, terveellinen ruoka ja säällinen vapaa-ajanvietto. Ei jää parista tonnista paljoa käteen tässä maassa.

Vierailija
115/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M46 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä stnan yksin eläjät hokee ei minulla ole ongelmaa. Ketä kiinnostaa mutta monella perheellä on. Kyllä minäkin yksin selviäisin söisin vaikka kynsiä mutta on raakaa fyysistä työtä tekeviä vanhempia, kasvavia lapsia joiden ruokkimiseen menee paljon rahaa.

Täällä minä vanhapoika naureskelen sinulle nainen perimässäni puulämmitteisessä rintsikkatalossa. Olet ilkkunut ja halveksinut minua siellä kaupunnin velkaluukussasi miten kukaan nainen ei vilkaisekaan minuun päin, olen tyhmä, kouluttamaton enkä ole "osannut" lähteä kaupunkiin. Nauti nyt. :D

Ei mulla ole velkaa ja asun ikiomassa lämpöisessä kolmiossa Helsingin keskustaajamassa, 74 neliötä riittää yhdelle. Lämmitys hoituu edullisella kaukolämmöllä, joka tehdään polttamalla jätteitä. Lumet kolaa huoltoyhtiö.

Ei mulla ole tarvetta ilkkua sinulle, säälin vain. Sinähän olet henkisesti sairas ja ypöyksin, minä en. Olen ihmetellyt inflaatiopuheita kun mulla se ei näy missään.

Ai sinulleko minä vastasinkin? :D

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko sinäkin että mihin minä menen töihin kun ei oteta mihinkään?

Ja miksi sinäkin oletat että en ole ikinä käynyt töissä?

Ei ole pakko kestää elämästä poistumisen mahdollisuus on tarjolla ihan jokaiselle. Itse päätät maksatko hintoja = lue hyväksyt hintojen korotukset vai poistutko valitsemallasi tavalla tästä elämästä.

Joo en minäkään ymmärrä miten kaikilla tuntuu olevan vallalla se näkemys että, nuo korkeat hinnat pitäisi vaan kiltisti maksaa mitä ne ikinä keksii vaikka vois tehdä toisinkin. Tulee mieleen että, ne jotka maksaa niitä niin kannattaa hintojen korotuksia ja on vihreissä siirtymä jne. mukana ja tämä on sitä politiikkaa jota haluavat.

Mä olen eri mieltä. Mulla on vain yksi ääni kuten kaikilla muillakin Suomessa äänioikeutetuilla. Jos muut äänestävät eri tavalla kuin minä, en voi mitään sille, että politiikka on sitä, mitä muut halusivat. Mulla on myös vain yksi elämä ja jos en katso tarpeelliseksi kurjistaa elämääni, ostan edelleen sitä, mitä haluan. Ja mihin tietty rahani riittävät. En ala protestiksi nälkälakkoonkaan tai laske asuntoni lämpötilaa epämiellyttävän alas. 

Vierailija
117/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai nyt ne oikeat hintojen korotukset voi myöntää kun on tehty päätökset ensi vuoden indeksikorotuksista?

Yhtä jännää on että inflaatioksi tilastokeskus saa edelleen vain 8,4%.

Vierailija
118/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Visiitti paikallisessa k-kaupassa. Halvemmatkin tuotteet alkavat kolmosella. Siis ne joita ennen myytiiñ alkaen ykkösellä tai kakkosella. Juustot alkavat olla jo vitosen kieppeillä.

Vierailija
119/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja pienituloisten veronkorotus ensivuonna tulossa lisäksi.

1400-2600 tienaaville kiitti viisikko!

Äläpä disinformoi.

Sote-menojen osuus siirtyy kuntaverosta valtionveroon, mutta verovähennykset säilyvät. Veroproggressio keventää verotusta alimmissa tuloluokissa ja kiristää ylimmissä, koska kaikkien veroista aiempaa suurempi osuus on valtionveroa.

Kuntaveroahan maksoivat kaikki ja siinä proggressio oli pienempi. Hipiti hei, tätä ei ole moni vielä tajunnut :D

Mutta eikös kunnallisvero ole tasavero? Sama % kaikille kuntalaisille eli ei progressiota?

Ja valtiolla ansiotulovero on taas progressiiinen. Prosentti nousee tulojen kasvun myötä. Tiettyyn pisteeseen asti?

Anteeksi kauhiasti jos olen väärässä. Mää kun oon niitä monia, jotka ei vaan tajua mistään mittään.

Vierailija
120/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Visiitti paikallisessa k-kaupassa. Halvemmatkin tuotteet alkavat kolmosella. Siis ne joita ennen myytiiñ alkaen ykkösellä tai kakkosella. Juustot alkavat olla jo vitosen kieppeillä.

Täällä K-kaupassa juustot 5-10e.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan