YLE: Ruoan hinnannousu rikkoo jo ennätyksiä ja JATKUU EDELLEEN! :O Kauanko suomalaisten lompakko enää kestää jatkuvasti vauhdilla kallistuvia kustannuksia???
Elintarvikkeet +16%. Sähkö +400%. Paljonko nousi suomalaisten tulot samassa ajassa? :(
Kommentit (153)
ONKO PAKKO OSTAA NIITÄ KALLIITA TUOTTEITA?? Kuoletko ilman pakastepizzaa ja lohta?
Vierailija kirjoitti:
Ja pienituloisten veronkorotus ensivuonna tulossa lisäksi.
1400-2600 tienaaville kiitti viisikko!
Heh jos tienaa tuon verran kuukaudessa täysillä tunneilla niin kannattanee vähän miettiä alanvalintaansa. Suomi on kallis maa mielestäni vähintään joku 40 tuhatta vuodessa tarvitsee, jotta voi elää länsimaisilla standardeilla mukavaa elämää. Vaatii itsekkyyttä palkkaneuvotteluissa ja tiettyä määrätietoisuutta ei kannata tyytyä liian vähään.
M46 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä stnan yksin eläjät hokee ei minulla ole ongelmaa. Ketä kiinnostaa mutta monella perheellä on. Kyllä minäkin yksin selviäisin söisin vaikka kynsiä mutta on raakaa fyysistä työtä tekeviä vanhempia, kasvavia lapsia joiden ruokkimiseen menee paljon rahaa.
Täällä minä vanhapoika naureskelen sinulle nainen perimässäni puulämmitteisessä rintsikkatalossa. Olet ilkkunut ja halveksinut minua siellä kaupunnin velkaluukussasi miten kukaan nainen ei vilkaisekaan minuun päin, olen tyhmä, kouluttamaton enkä ole "osannut" lähteä kaupunkiin. Nauti nyt. :D
Mutta pilluu et saa
Vierailija kirjoitti:
Äläpä disinformoi.
Sote-menojen osuus siirtyy kuntaverosta valtionveroon, mutta verovähennykset säilyvät. Veroproggressio keventää verotusta alimmissa tuloluokissa ja kiristää ylimmissä, koska kaikkien veroista aiempaa suurempi osuus on valtionveroa.
Kuntaveroahan maksoivat kaikki ja siinä proggressio oli pienempi. Hipiti hei, tätä ei ole moni vielä tajunnut :D
Vierailija kirjoitti:
Tätä kutsutaan inflaatioksi. Onhan näitä ennenkin ollut. Ja on vastakin.
Inflaatiossa vaan yleensä palkatkin nousee eli ihmisten ostovoima ei juuri vähene vaikka rahan ostovoima vähenee. Nyt on palkankorotukset massiivisesti alle hintojen nousun ja ilmapiiri on sellainen, että näin on myös ensi vuonna.
Hannu23 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh jos tienaa tuon verran kuukaudessa täysillä tunneilla niin kannattanee vähän miettiä alanvalintaansa. Suomi on kallis maa mielestäni vähintään joku 40 tuhatta vuodessa tarvitsee, jotta voi elää länsimaisilla standardeilla mukavaa elämää. Vaatii itsekkyyttä palkkaneuvotteluissa ja tiettyä määrätietoisuutta ei kannata tyytyä liian vähään.
Tuossa palkkaluokassa tehdään ne oikeasti yhteiskunnan tärkeimmät työt joita ei voi jättää tekemättä. Sinun 'pulujen sukukalleuksien asiantuntijuus 'ammattisi, palkkaluokassa 8000e kuussa, on taas täysin turha ja vaikka katoaisit maapallolta niin sinusta ei jäisi edes tyhjää tilaa täytettäväksi koska olet niin turha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itku pääsee kaupassa kun ei meinaa rahat enää riittää. Ruoka on todella kallista ja hinnat näyttää nousevan kokoajan lisää.
T. Työtön perheenäiti
Suomessa on työvoimapula, mene töihin.
Tähän tulee tietty kohta sepustus että miksi no can do.
Minne menen kun ei oteta?
Niin, syy on siis se, että olet surkimus. Onko myös fibromyalgia eikä ajokorttia?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän perhe pärjää mutta ollaan vedetty kaikki kulutus ihan minimiin. En käy enää kampaajalla enkä kynsihuollossa eli yksi asiakas pois pienyrittäjältä, tilataan kaikki mitä pystytään halvemmalla ulkomailta eli mm. meidän vaateostokset on pois suomalaisilta pienkaupoilta, viinat haetaan taas virosta kun nettimyynti meni liian vaikeaksi, töissä syödään lounas eväinä eli ei tarvita enää lounasyrittäjiä, jne... Ihminen pärjää lopulta tosi vähällä..
Miettikää kun kaikki tekee saman.. tämä maa uppoaa työttömiin kun ei enää pienyritykset kannata. En muista lukeneena ainoatakaan huolenaihetta tästä mediassa eli luuleeko hallitus ettei tämä hintojen nousu ja kansan ryöstö alkaisi näkymään taloudessa pikku hiljaa...
Tämä on valitettavasti tarkoituskin. Kaataa pienet yritykset ja keskittää valta muutamille suuryrityksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itku pääsee kaupassa kun ei meinaa rahat enää riittää. Ruoka on todella kallista ja hinnat näyttää nousevan kokoajan lisää.
T. Työtön perheenäiti
Suomessa on työvoimapula, mene töihin.
Tähän tulee tietty kohta sepustus että miksi no can do.
Minne menen kun ei oteta?
Niin, syy on siis se, että olet surkimus. Onko myös fibromyalgia eikä ajokorttia?
Miksi nimittelet?
Minulla on ajokortti ja auto. Ei minulla ole mitään fibromyalgiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äläpä disinformoi.
Sote-menojen osuus siirtyy kuntaverosta valtionveroon, mutta verovähennykset säilyvät. Veroproggressio keventää verotusta alimmissa tuloluokissa ja kiristää ylimmissä, koska kaikkien veroista aiempaa suurempi osuus on valtionveroa.
Kuntaveroahan maksoivat kaikki ja siinä proggressio oli pienempi. Hipiti hei, tätä ei ole moni vielä tajunnut :D
Itseasiassa se kiristää verotusta alimmissa veroluokissa ja ylimmissä veroluokissa. Voit itse katsoa valmiiksi lasketun taulukon arvioista joka löytyy kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eroa Sanna!
Mitä siinä Sannan erot auttaa, kun syy kaikkeen tähän on venäjän hyökkäys Ukrainaan.
Ilman tuota sotaa kaikki olisi niin kuin ennenkin. Sota on muuttanut Euroopan, eikä siitä mihinkään päästä, vaikka miten Suomessa pääministeri vaihdetaan. Ei sillä toisellakaan olisi taikasauvaa jolla lopettaisi sodan.
Ja ennen sitä mikään ei normalisoidu.
Perus suomi-juntismia. Ongelmat ratkeaa kierrättämällä pääministeriä ad infinitum
Inflaaatio ei johdu Ukrainan sodasta. Se johtuu liian löyhästä talouspolitiikasta koronan aikana. Miljardeja on syydetty mitä erikoisempiin kohteisiin, toimittu vastoin EU:n peruskirjaa ja siitä Suomen hallituksen on kannettava vastuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Igoreita ei koske nämä ongelmat, kun syövät pelkkää kaalia ja taskulämpimiä perunoita.
En tiedä mikä tuossa taskulämpimässä perunassa naurattaa mutta kiitos.
Syönpä minäkin sangen paljon kaalia, joka on kotimainen ja edullinen vitamiiniherkku. Aattelin tehdä coleslaw:ta. Majoneesinkin teen ite.
Ei mulla ole ollut ongelmaa hintojen noususta. Ehkä osaan elää suu säkkiä myöten ja muistan, että syypää istuu Kremlissä tärisemässä.
Toisaalta hiukan halveksin tällaisten ketjujen aloittajia. Miten selviäisivät esimerkiksi sotatilassa? Resilienssi puuttuu. Vellipöksyt.
Jaa et Puuttinin takia kaupat tekee hullunkiilto silmissä voittoa. Oot vielä tyhmempi kuin Putte.
Noin en väittänyt, etkä sinäkään niiden voitosta tiedä ennen tilinpäätöstä. Tiesitkö, että voitosta maksetaan veroa?
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko sinäkin että mihin minä menen töihin kun ei oteta mihinkään?
Ja miksi sinäkin oletat että en ole ikinä käynyt töissä?Ei ole pakko kestää elämästä poistumisen mahdollisuus on tarjolla ihan jokaiselle. Itse päätät maksatko hintoja = lue hyväksyt hintojen korotukset vai poistutko valitsemallasi tavalla tästä elämästä.
No sieltähän tulikin ratkaisu asiaan. Voi Jeesus.
Vierailija kirjoitti:
T. Työtön perheenäiti
A. Mitäs aloit
B. Jätä kaljahylly koluamatta
C. Kasvisruualla pärjää vaikka kehonrakentaja, saati sun keskikehonrakentajakatras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on vauras maa sanoi eräs S. Marin
Onhan se, vauraus vain jakautuu epätasaisesti. Mutta kuinka moni maa tarjoaa esim. ilmaisen koulutuksen aina toiselle asteelle asti?
Ei kovin kauan jos kokoomus saa tahtonsa läpi. He ovat esittäneet lukukausimaksua AMK ja yliopisto-opiskeluihin.
Palataan siis torppariaikaan. Köyhät eivät pääse opiskelemaan mutta pysyvätpähän kouluttamattomina hiljaa.On se hieno sivistyspuolue tuo kokoomus.
Vali vali älkää sitten äänestäkö kokkareita. Ei ne voi olla samanlainen puolue kuin vasemmistoliitto.
Suomeen roudataan opiskelijoita idästä ja hyvin etelästä. Ne nauttivat täällä ilmaisen tutkinnon ja häipyvät sitten muualle. Hölmöläisten touhua.
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi sinäkin oletat että en ole ikinä käynyt töissä?Ei ole pakko kestää elämästä poistumisen mahdollisuus on tarjolla ihan jokaiselle. Itse päätät maksatko hintoja = lue hyväksyt hintojen korotukset vai poistutko valitsemallasi tavalla tästä elämästä.
Joo en minäkään ymmärrä miten kaikilla tuntuu olevan vallalla se näkemys että, nuo korkeat hinnat pitäisi vaan kiltisti maksaa mitä ne ikinä keksii vaikka vois tehdä toisinkin. Tulee mieleen että, ne jotka maksaa niitä niin kannattaa hintojen korotuksia ja on vihreissä siirtymä jne. mukana ja tämä on sitä politiikkaa jota haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Työtön perheenäiti
A. Mitäs aloit
B. Jätä kaljahylly koluamatta
C. Kasvisruualla pärjää vaikka kehonrakentaja, saati sun keskikehonrakentajakatras.
En kehtaa tähän edes kommentoida.
Kokoomusta syytetään aina mutta katsokaa nyt vähän minkälaista politiikkaa on tehnyt teidän työväenhallitus. Onko ajettu köyhien etua, onko?
Katukuvassa puolet suomalaisista lihavia niin kyllä varaa vähentää syömistä. Pelkkä win win tilanne jos ei ole rahaa ruokaan ja ylipainoa 👍
Ja miksi sinäkin oletat että en ole ikinä käynyt töissä?