Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Ruoan hinnannousu rikkoo jo ennätyksiä ja JATKUU EDELLEEN! :O Kauanko suomalaisten lompakko enää kestää jatkuvasti vauhdilla kallistuvia kustannuksia???

Keskituloisetkin kyykkyyn
14.11.2022 |

https://yle.fi/a/74-20004084

Elintarvikkeet +16%. Sähkö +400%. Paljonko nousi suomalaisten tulot samassa ajassa? :(

Kommentit (153)

Vierailija
61/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luksuksesta kun luopuu niin hyvin kestää

Vierailija
62/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuta ainakaan mun elämään, vaikka tulot on alle 2000€/kk. Kulisseja mulla ei ole ollut varaa rakentaa, eli luopumisen tuskaakaan ei ole. Veli venäiläinen kupsahtaa ensi kesänä ja kaikki on paremmin.

Kyllä tulee vaikuttamaan myös sinunkin elämääsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaas asuntovelkaiset: olisko sittenkin kannattanut nollakorkojen aikana lyhentää asuntolainaa nopeasti pois?

Ei olisi talous noin tiukilla nyt.

Yritin teille tätä kertoa vaan ette kuunnelleet.

Vierailija
64/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inflaatio on joka maassa Euroopassa, useimmissa korkeampi kuin Suomessa. Ei koske siis pelkästään suomalaisen kukkaroa. Pitää opetella elämään suu säkkiä myöten. Uusavuttomana se on tietysti vaikeaa.

Vierailija
65/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä järkyttävää tää kustannusten nousu. Kävinkin onneksi neuvottelemassa ihan pokkana 500e palkankorotuksen tai nostan kytkintä. Onneksi työnantaja suostui vuodenvaihteesta. Joku roti tähän hommaan tulisi saada

Vierailija
66/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin syksyllä työpaikkaa ja tuli 25% prossan palkankorotus. Elään leveämmin kuin vuosi sitten vastaavana ajankohtana kun ei ole kauheasti tullut ennenkään elettyä yli varojeni niin ei ole myöskään ylisuuria asuntolainoja tai sähkölaskuja.

Inflaatio on yhtä helvettiä eikö niin?

Vierailija
67/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaas asuntovelkaiset: olisko sittenkin kannattanut nollakorkojen aikana lyhentää asuntolainaa nopeasti pois?

Me olemme maksaneet asuntolainaa pois nollakorkojen ajan jo yli 10 vuoden ajan. Ei haluttu säästää asuntolainaa sitä varten, että joskus myöhemmin pääsee maksamaan kovaa korkokulua siitä. Nyt on enää vähän jäljellä ja koronnousun vaikutuskin pieni ja sitä paitsi loppuukin kohta koko laina.

Vierailija
68/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuta ainakaan mun elämään, vaikka tulot on alle 2000€/kk. Kulisseja mulla ei ole ollut varaa rakentaa, eli luopumisen tuskaakaan ei ole. Veli venäiläinen kupsahtaa ensi kesänä ja kaikki on paremmin.

Kyllä tulee vaikuttamaan myös sinunkin elämääsi.

Vaikuttaa kaikkiin mutta eri tavoin ja hyvin pitkälti omien kulutustottumusten mukaisesti. Niihin voi jokainen vaikuttaa.

Kun asuu halvan kaukolämmön lämmittämässä asunnossa velattomana ja syö kasvisruokaa, ei paljon autoa parkista liikuttele jne, ei ole hätäpäivää. Harrastuksetkin on halpoja ja lähellä. Hyötyliikunta tekee hyvää eikä maksa mitään.

Hankin kesällä kohtuuhintaisen kiinteän tuulisähkösopimuksen, joten vaikka sähkö kallistuu miten, mulla se ei tunnu missään. Sähkön hinnan nousu ennustettiin jo keväällä.

Vastike voi vähän nousta, mutta siihen on varaa. Ajattelin maksaa osan yhtiölainasta pois, siihenkin on varaa.

Mutta toki nämä edellyttävät kykyä harkita, suunnitella ja varautua. Ei onnistu hetkessä elävältä hössöttelijältä, joka ei katso nenäänsä pitemmälle.

Vierailija
69/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä stnan yksin eläjät hokee ei minulla ole ongelmaa. Ketä kiinnostaa mutta monella perheellä on. Kyllä minäkin yksin selviäisin söisin vaikka kynsiä mutta on raakaa fyysistä työtä tekeviä vanhempia, kasvavia lapsia joiden ruokkimiseen menee paljon rahaa.

Mihin kukakin on tottunut. Pitää ostaa avocadoa ja sushia je tehdä smoothie joka päivä, lisäksi tilata pitsoja kun ei itse osata ruokaa laittaa. Eineksiä vaan mikrotetaan, pottuja ja porkkanoita sekä kaalia halveksitaan. Myös otettu liikaa velkaa luullen, että kaikki jatkuu ikuisuuteen samanlaisesti ilman korkojen nousua ja inflaatiota. Sodista ja maailman talouden keikauksista ei tiedetä yhtikäs mitään.

Vierailija
70/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa varmuudella sinun ja kaikkien muidenkin elämään. Se että asia ei välittömästi vaikuta elämiseesi, ei tarkoita sitä olet immuuni seurauksille.

Vierailija
71/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itku pääsee kaupassa kun ei meinaa rahat enää riittää. Ruoka on todella kallista ja hinnat näyttää nousevan kokoajan lisää.

T. Työtön perheenäiti

Suomessa on työvoimapula, mene töihin.

Tähän tulee tietty kohta sepustus että miksi no can do.

Vierailija
72/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me olemme maksaneet asuntolainaa pois nollakorkojen ajan jo yli 10 vuoden ajan. Ei haluttu säästää asuntolainaa sitä varten, että joskus myöhemmin pääsee maksamaan kovaa korkokulua siitä. Nyt on enää vähän jäljellä ja koronnousun vaikutuskin pieni ja sitä paitsi loppuukin kohta koko laina.

Te olitte viisaita. Tällä palstalla yllättävän moni ei tajunnut tehdä noin. Helpointa laina on lyhentää matalan koron aikana.

Vierailija
73/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä stnan yksin eläjät hokee ei minulla ole ongelmaa. Ketä kiinnostaa mutta monella perheellä on. Kyllä minäkin yksin selviäisin söisin vaikka kynsiä mutta on raakaa fyysistä työtä tekeviä vanhempia, kasvavia lapsia joiden ruokkimiseen menee paljon rahaa.

Täällä minä vanhapoika naureskelen sinulle nainen perimässäni puulämmitteisessä rintsikkatalossa. Olet ilkkunut ja halveksinut minua siellä kaupunnin velkaluukussasi miten kukaan nainen ei vilkaisekaan minuun päin, olen tyhmä, kouluttamaton enkä ole "osannut" lähteä kaupunkiin. Nauti nyt. :D

Vierailija
74/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pienituloisten veronkorotus ensivuonna tulossa lisäksi.

1400-2600 tienaaville kiitti viisikko!

Vierailija
75/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itku pääsee kaupassa kun ei meinaa rahat enää riittää. Ruoka on todella kallista ja hinnat näyttää nousevan kokoajan lisää.

T. Työtön perheenäiti

Aivan varmasti. Tyyliin

-fibromyalgia

-lasten etu (?)

-ajokortittomuus

-asuu puskassa hatarassa rintsikassa, joka lämpiää suoralla sähköllä

Vierailija
76/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai nyt ne oikeat hintojen korotukset voi myöntää kun on tehty päätökset ensi vuoden indeksikorotuksista?

Indeksikorotukset tapahtuu oikean tapahtuneen hintojen nousun perusteella. Ennusteet tulevasta inflaatiosta ei vaikuta.

Tuskin kukaan täällä valittaisi jos elinkulut olisi noussut vain indeksikorotuksen verran. Bensan hinta oli noussut 7% vuoden aikana ja ruuan hinta. Kyllä perus elinkustannukset on nousseet kymmeniä prosentteja eikä noin 7% viime vuoden lokakuusta.

Vierailija
77/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ruokalasku jopa pienentynyt, vaikka hinnat nousseet. Jätä einekset (maksalaatikkoa lukuunottamatta) kauppaan. Osta heviosastolta kulloinkin edullisimpia vaihtoehtoja. Lohen sijaan muikkuja tai silakkaa. Muromyslin sijaan kaurapuuroa. Juo vähemmän kahvia. Edelleen voi syödä laadukkaasti ja terveellisesti, kunhan on valmis hieman joustamaan vanhoista tottumuksista.

Jätä pois hevi. Kurkku maksaa jo yli 5 € kg ja tomaatti on kohta noin 10 €.

Peruna, porkkana kaali ja satsunat ovat halpoja. Ei 70-80-luvulka syöty yleisesti tuoretta kurkkua, tomaattia ja salaattia talvella.

Vierailija
78/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Työtön perheenäiti

Minne menen kun ei oteta?

Vierailija
79/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset toki ottaneet lainansa kovin eri aikoina. Vaikka olisi tehnyt lisälyhennyksiä, niin lainaa voi edelleen olla reilummin jäljellä tai laina otettu viime vuosina.

Vierailija
80/153 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut hintojen nousua (vaikka sitä varmasti on tapahtunutkin). En ilmeisesti ole riittävän persaukinen.

K-kauppias siellä leveilee rahoillaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän