Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko uupumuksen vuoksi saada sairaslomaa

Vierailija
14.11.2022 |

Mulla uupumus elämään. Oon suorittanu 14 vuotiaasta asti. En oo laittanu omaa hyvinvointia koskaan etusijalle. Nyt kun oon 50v oon äärettömän uupunut, töitä jaksan tehdä mut siihen se jääkin. Tartteisin nyt kunnon breikin, jossa laittasin elämäni järjestykseen, mutta ei onnistu ku työtä 8h per päivä 5krt vko ja työmatkat 2h per päivä

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Työterveyteen mars.

Vierailija
2/22 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi. Työterveyteen mars.

Mulla on perjantaina muun asian tiimoilta aika työterveyteen. Jotenkin nolottaa ottaa tää asia puheeksi. Mutta pelkään, että jos en ota tulee totaalinen romahdus ennen sitä... Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vout, mutta pelkällä uupumuksella todennäköisesti palkaton. Onko masennusta tai muuta oiretta, jonka voisi laittaa syyksi? Mikä eskalou tilanteen?

Vierailija
4/22 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on rahaa. Osta tapaaminen yksityiseltä puolelta ja keskustele asiasta siellä ensin. Katso taho, joka ei tee kantakirjauksia, jos et tahdo keskustelua kantaan näkyville.

Esimerkiksi www.kriisiapua.fi, näin saat kartoitettua tilannettasi ilman virallisia merkintöjä ja sitten voit tehdä päätökset virallisen liman hakemisen ja kantamerkintöjen suhteen.

Voisitko saada työstäsi kuukauden tai kahden palkattoman loman? Ylsi vaihtoehto on myös irtisanoutua työstä, jos se kuormittaa ja pitää hetki väliä ennen uutta.

Vierailija
5/22 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vout, mutta pelkällä uupumuksella todennäköisesti palkaton. Onko masennusta tai muuta oiretta, jonka voisi laittaa syyksi? Mikä eskalou tilanteen?

Ai niin siinä on tommone juttu. Ahdistaa kyllä välillä ja nukun huonosti. Olen siis 14v asti tehnyt töitä. Mut on ohjeistettu, että työnteko tärkeämpää kun oma hyvinvointi. Ja sen lusäksi mieltä painaa lapsuuden traumat, jota käyn terapiassa läpi. Ap

Vierailija
6/22 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut päivääkään töissä silti olen uupunut. Elämä on myöskin suorittamista. Miten kotona olon pitäisi auttaa asiaan. Ihmiset kuvittelee että loma on joku ihmelääke.

Vierailija
7/22 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niin siinä on tommone juttu. Ahdistaa kyllä välillä ja nukun huonosti. Olen siis 14v asti tehnyt töitä. Mut on ohjeistettu, että työnteko tärkeämpää kun oma hyvinvointi. Ja sen lusäksi mieltä painaa lapsuuden traumat, jota käyn terapiassa läpi. Ap

Millaisia traumaoireita? Odotan juuri kelalta omaa päätöstä, antaako päivärahan sairaslomastani vai ei. Syynä traumaperäinen stressihäiriö.

Vierailija
8/22 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ollut päivääkään töissä silti olen uupunut. Elämä on myöskin suorittamista. Miten kotona olon pitäisi auttaa asiaan. Ihmiset kuvittelee että loma on joku ihmelääke.

Olen ollut sairas koko vuoden. Jäin sairaslomalle reilu kuukausi sitten ja aloin heti toipua. Loma ei tietenkään auta, jos ei ole mitään mistä ottaa lomaa. Sua voisi auttaa työnteko.

Vierailija
9/22 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia traumaoireita? Odotan juuri kelalta omaa päätöstä, antaako päivärahan sairaslomastani vai ei. Syynä traumaperäinen stressihäiriö.

Seksuaalista hyväksikäyttöä ja ahdistelua isäni ja veljeni puolelta. Ja muutama muu asia. Ap

Vierailija
10/22 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seksuaalista hyväksikäyttöä ja ahdistelua isäni ja veljeni puolelta. Ja muutama muu asia. Ap

No, mulla ei valitettavasti vielä ole kelan päätöstä, eli en tiedä saanko rahaa vai en. Loman saat kyllä, se on varma. Jos haluat kantatietoihisi masennusdiagnoosin, voit pyytää sairaslomaa masennuksella, näin tekee moni. Silloin saa sairasloman palkan, mutta diagnoosista voi olka muuta haittaa.

Vierailija
11/22 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi saada. Kuten täällä on sanottu, (työ)uupumus ei ole diagnoosi, jolla saisi palkallista sairaslomaa, mutta lääkärit on kyllä sen verran humaaneja yleensä, että kirjoittavat sitten dg:ksi jonkun muun jos katsovat että sairasloma on se mitä ihminen tarvii. Minulla laitettiin diagnoosiksi joku sopeutumishäiriö tms. Masennus on myös yleinen mikä laitetaan tällaisessa tilanteessa.

Vierailija
12/22 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi saada. Kuten täällä on sanottu, (työ)uupumus ei ole diagnoosi, jolla saisi palkallista sairaslomaa, mutta lääkärit on kyllä sen verran humaaneja yleensä, että kirjoittavat sitten dg:ksi jonkun muun jos katsovat että sairasloma on se mitä ihminen tarvii. Minulla laitettiin diagnoosiksi joku sopeutumishäiriö tms. Masennus on myös yleinen mikä laitetaan tällaisessa tilanteessa.

Kuinka pitkä saikku oli?

Vierailija
13/22 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pitkä saikku oli?

Kokonaisuudessaan 5 kk. Ekan kerran kun menin työterveyslääkärille, olin niin loppu että lähinnä itkin vaan enkä pystynyt edes kunnolla kertomaan mikä on. Sain viikon saikkua ja ajan psykiatrille. Sieltä sain pidemmän loman ja osoituksen psykoterapiaan. Minulle tuosta oli apua ja pääsin uupumuksesta yli. 

Oli hyvä tuuri että oli tuollainen psykiatri joka ymmärsi että oikeasti tarvin lomaa enkä esim. masennuslääkkeitä tai jotain "tukea" työpaikalla edelleen käyden. Osa niistä on kai sitä mieltä että loma ei ole koskaan ratkaisu uupumukseen. Mutta toisaalta jos asiakas tulee sinne ja itkee kuin vauva heti kun yrittää edes kertoa mikä on, niin väkisinhän sen näkee että ei tuo tällä hetkellä työkykyinen ole.

Vierailija
14/22 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihmekös mulle on aina tuputettu vaan masennuslääkkeitä tai _tukea_. Ilmeisesti en ole tarpeeksi uskottavasti gonahtanut, koska en saa itkettyä vastaanotolla. Sairauslomaa ei ole herunut päivääkään, vaikka se olisi ainoa asia joka auttaisi.

Vierailija
15/22 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tukena myös terapia ja siitä on ollut paljin apua. Pelottaa vaan, että jos on useamman kuukauden pois niin saa jonkun leiman otsaansa eikä töihinpaluu välttämättä ole kivaa. Ja pärjäiskö sitä edes rahallisesti? Ap

Vierailija
16/22 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hankalassa uupumistilanteessa menin työterveyteen. Vuodatin huoleni ääneen ja sanoin etten pysty potilastyöhön asianmukaisesti.

Käskettiin takaisin töihin ja keskustelemaan esihenkilön kanssa.

Vierailija
17/22 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on rahaa. Osta tapaaminen yksityiseltä puolelta ja keskustele asiasta siellä ensin. Katso taho, joka ei tee kantakirjauksia, jos et tahdo keskustelua kantaan näkyville.

Esimerkiksi www.kriisiapua.fi, näin saat kartoitettua tilannettasi ilman virallisia merkintöjä ja sitten voit tehdä päätökset virallisen liman hakemisen ja kantamerkintöjen suhteen.

Voisitko saada työstäsi kuukauden tai kahden palkattoman loman? Ylsi vaihtoehto on myös irtisanoutua työstä, jos se kuormittaa ja pitää hetki väliä ennen uutta.

Todella mauton paikka mainostaa omaa firmaa.

Vierailija
18/22 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tukena myös terapia ja siitä on ollut paljin apua. Pelottaa vaan, että jos on useamman kuukauden pois niin saa jonkun leiman otsaansa eikä töihinpaluu välttämättä ole kivaa. Ja pärjäiskö sitä edes rahallisesti? Ap

En halua pelotella, mutta voi tulla myös tilanne, ettet sitten enää vain pysty työhön. Ehkä ikinä. Onko tuo työpaikka tärkeämpi kuin sinä, elämäsi, itsesi?

Vierailija
19/22 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua pelotella, mutta voi tulla myös tilanne, ettet sitten enää vain pysty työhön. Ehkä ikinä. Onko tuo työpaikka tärkeämpi kuin sinä, elämäsi, itsesi?

Ei tod ole, kun ei edes arvosteta. Ja nyt on se aika, kun vihdoin olen laittamassa itseäni ja jaksanistani etusijalle. Se mua pelottaa, kun olen esihenkilö, että kun joskus palaan niin onkohan sama työpaikka odottamassa... Ap

Vierailija
20/22 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla näyttää olevan vielä sen verran hyvä tilanne, että voit miettiä tällaisiakin eikä ole pakko jäädä lomalle koska ei töihinkään pysty. Kun näin on, kannattaa tosiaan miettiä nuo raha-asiatkin että mitkä on seuraamukset ja pärjäätkö. 

Voi kyllä olla että et kovin helposti saa sitä pidempää sairaslomaa, jos olet kerran työkykyinen (vaikka se sitten syökin energian niin että se on ainoa mitä jaksat tehdä). Tuollaiset yleiset elämän suunnan mietinnät ja tauot yleensä ajatellaan, että otetaan esim. vuorotteluvapaalla, ei sairaslomalla ellei tosiaan ole niin väsynyt ettei enää kykene työhön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi