Kipuilen sen kanssa, että minut epäasiattomalla käytöksellä savustettiin ulos työpaikasta
Eli kyseessä yliopiston projekti, jolle hankin kahden vuoden rahoituksen, lähes miljoona euroa. Rahoituksen saamisen jälkeen minua huomattavasti iäkkäämpi henkilö kuitenkin otti siitä vallan, dekaanin tuella.
Hän käyttäytyi aivan kammottavasti minua kohtaan alusta lähtien. Sanoin tai tein mitä tahansa, niin hän raivosi ja huusi. Ei hoitanut omia töitään ja yritti kaataa ne minun niskoilleni.
Mietin sitten jo pidempään lähtemistä, mutta koska olin panostanut huomattavasti rahoituksen hankkimiseen., niin en halunnut noin vain luovuttaa. Nyt sitten kyseinen henkilö, yhdessä dekaanin kanssa (joka on hänen hyvä ystävänsä), järjesti niin, että työsuhdettani ei uusita.
En ole edes ensimmäinen henkilö, jolle tämä on tehty projektissa. Kirveltää vain se, että he jatkavat töitään minun hankkimallani rahoituksella, samalla kun itse joudun etsimään uutta työtä.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
50 % yliopsitotutkimuksesta on roskaa, jota yhteiskunnan ei tulisi rahoittaa.
Varsinkin, jos niissä käytetään vielä viattomia koe-eläinparkoja. Toivottavasti, et ap hankkinut sellaiseen eläinrääkkäykseen varoja ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ennenkin kirjoittanut tästä täällä, eikö? Yliopisto on ihmisuhteiltaan yläaste, mutta paremmilla titteielillä. Itse lähdin pois enkä taakse katso. Muualla tienaa paremmin ja tulevaisuutta voi jotenkin ennustaa.
T. Tohtori
Olen, kipuilin asian kanssa keväästä lähtien. Oli korkea kynnys lähteä, kun olin hankkinut rahoituksen. Nyt se sitten päätyi tähän.
Mutta olet oikeassa, muualla on paremmin. Kipuilen vain sen kanssa, miten hölmö olin kun annoin itseäni hyväksikäyttää hankkimaan heille rahoitusta, jonka jälkeen asiat eivät sitten enää toimineetkaan ja kaikki sovittu petettiin. Tunnen itseni niin hemmetin hölmöksi, kun kiltisti hankin rahoituksen jonka he sitten nappasivat itselleen.
- ap
Miten yliopiston projekteissa ollaan niin yksinkertaisia, ettei ymmärretä rahoituksen olevan projektille, ei itselle? Juu, sinä olet hankkinut rahoituksen, mutta hankitko sen todella itsellesi eli noinko kerroit yhteistyökumppaneille?
No, rahoittaja kertoi minun mukaantuloni olleen se juttu, joka muutti heidän päätöksensä. Tätä aiemmin oli antanut hylsyn projektitiimille kolme kertaa, kahden vuoden ajan. Ja minä sen hakemuksen ihan konkreettisesti sekä työstin että esittelin.
Projektia kun ei voi erottaa tiimistä. Se on tiimi jota rahoitetaan, eihän siinä mitään muuta rahoitettavaa ole.
- ap
Olen pahoillani, että sinulle tapahtui näin.
Et tehnyt mitään väärää. Yliopiston kantapeikot tekivät.
Itse harkitsisin, kertoisinko rahoittajille tapahtuneesta. Ei tietenkään itkemällä, vaan kiitos yhteistyöstä, päivitän nyt tilanteen -tyyppisesti. En siksi, että odottaisin jotain tapahtuvaksi, vaan siksi, että itse saisin asian vietyä päätökseen mielessäni.
Kaikkea hyvää sinulle!
Myös rahoituksia hakenut ja saanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ennenkin kirjoittanut tästä täällä, eikö? Yliopisto on ihmisuhteiltaan yläaste, mutta paremmilla titteielillä. Itse lähdin pois enkä taakse katso. Muualla tienaa paremmin ja tulevaisuutta voi jotenkin ennustaa.
T. Tohtori
Olen, kipuilin asian kanssa keväästä lähtien. Oli korkea kynnys lähteä, kun olin hankkinut rahoituksen. Nyt se sitten päätyi tähän.
Mutta olet oikeassa, muualla on paremmin. Kipuilen vain sen kanssa, miten hölmö olin kun annoin itseäni hyväksikäyttää hankkimaan heille rahoitusta, jonka jälkeen asiat eivät sitten enää toimineetkaan ja kaikki sovittu petettiin. Tunnen itseni niin hemmetin hölmöksi, kun kiltisti hankin rahoituksen jonka he sitten nappasivat itselleen.
- ap
Miten yliopiston projekteissa ollaan niin yksinkertaisia, ettei ymmärretä rahoituksen olevan projektille, ei itselle? Juu, sinä olet hankkinut rahoituksen, mutta hankitko sen todella itsellesi eli noinko kerroit yhteistyökumppaneille?
Yliopistojen projektit nimenomaan ovat rahoituspäätöksiltään erittäin henkilösidonnaisia. Sillä niissä rahoitetaan osaamista, joten yksi henkilö ei ole noin vain vaihdettavissa toiseen. Osa projektirahoituksesta myös myönnetään suoraan vain yhdelle henkilölle, eli hänen tutkimuksensa edistämiseen, hänen meriittiensä pohjalta. Monesti tiimi, sen osaaminen ja sitoutuminen onkin keskeinen kriteeri rahoituspäätöksessä. Myös ne henkilöt, jotka henkilökohtaisesti tai tiimin vetäjinä onnistunut voittamaan parhaiten ulkopuolista rahoitusta, etenevät urallaan paremmin.
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50 % yliopsitotutkimuksesta on roskaa, jota yhteiskunnan ei tulisi rahoittaa.
Varsinkin, jos niissä käytetään vielä viattomia koe-eläinparkoja. Toivottavasti, et ap hankkinut sellaiseen eläinrääkkäykseen varoja ?
En, älä huoli.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Tohtori
- ap
Että millä tavoin hankkinut rahoituksen, eikös se kuitenkin ole annettu yliopistolle ja olet hakenut sitä yliopiston nimissä ettei ole yksilöity sinun henkilökohtaiseksi apurahaksi?
Hyvä ruoka, uni ja liikunta, niin parempi mieli, vaikka olisit 10 lapsisen perheen yh joka sairastaa vakavasti. T. J Sarasvuo
Eikö sitten jotain oikeata työtä voisi harkita?
Taas. Eikö olisi jotain muuta paikka purkaa vyyhtiä kuin vauvapalsta? Aivan liian usein ihmiset pitävät palstaa terapeuttinaan.
Mut savustettiin ulos kesätyöpaikasta kun olin 21 vuotias. Se harmitti varsinkin kun paikka oli niin kiva että olisin halunnut jäädä pidemmäksikin aikaa.
N25
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Tohtori
- ap
No, rahoittaja kertoi minun mukaantuloni olleen se juttu, joka muutti heidän päätöksensä. Tätä aiemmin oli antanut hylsyn projektitiimille kolme kertaa, kahden vuoden ajan. Ja minä sen hakemuksen ihan konkreettisesti sekä työstin että esittelin.
Projektia kun ei voi erottaa tiimistä. Se on tiimi jota rahoitetaan, eihän siinä mitään muuta rahoitettavaa ole.
- ap
Onko rahoituksen saaminen hylkäysten jälkeen peräti syy, miksi muita potkittiin pois? Jotta projektin loppuun saattaja näkyisi rahoituksen käyttäneenä ja julkaisut tehneenä?
Taustalla voi olla muutakin. Nyt ei selviä, mitä kukin ehti saada aikaan vuodessa. Kokiko joku että niskoillesi kaadettu työ ei ollut heidän tehtävänsä?
Yliopistossa voi aina lohduttautua sillä, että jos ei saa töitä tai ei saa jatkaa, joku muu joutuu tekemään työt. Tai töitä jää tekemättä. Sekin mahdollisuus on aina, että töitä vaan tehdään vähemmän ja silti paisutellaan kuvaa suurista saavutuksista.
Tutkimuksessa julkaisujen määrä tms. konkreettinen, mutta ehkä joillekin jo 3 julkaisua on mieletön määrä, kun jotkut muut olisivat mitättömiä, jos julkaisuja on vain 5.
Ottaisin yhteyttä rahoittajaan ja kertoisin tilanteen.
En tiedä yliopisto maailmasta mitään, mutta tekisin jonkulaisen kantelun asiasta. Normi työpaikoissa on työsuojeluvaltuutettu sitten on tietysti AVI. Mitkä ovat vastaavia tahoja yliopistolla?
Tee kantelu ja vaadi oikeutta.
Yrityspuolella on aivan yleistä että projektit myydään asiakkaille nimekkäillä osaajilla, mutta ei se tarkoita että projekti keskeytettäisiin jos joku ei voi jatkaa loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Työelämässä vallitsee viidakonlait. Siellä ei enää ole äiti ja opettajaa pitämässä kädestä kiinni. Vahvat voittaa, heikot ja häviäjät häviää.
Ei siellä ne todelliset vahvat aina voita. Hyvä veli-verkostot ja esimiehen nuoleminen ja toisten työntekijöiden mustamaalaaminen on joillakin hyvin hallussa.
Vierailija kirjoitti:
Yrityspuolella on aivan yleistä että projektit myydään asiakkaille nimekkäillä osaajilla, mutta ei se tarkoita että projekti keskeytettäisiin jos joku ei voi jatkaa loppuun.[/quote
Riippuu projektista. Jos esimerkiksi tietty startup-tiimi saa riskisijoittajilta rahoituksen, niin siinä muutokset avainhenkilöissä ovat rahoittajalle hyvinkin tärkeitä. Ja niissä muissakin projekteissa asiakkaat protestoivat joskus jos hommat hoitaa joku junnu vaikka heille myytiin se projekti sellaisena, että sen tekevät kokeneet osaajat. Kysehän on aina siitä, että mihin ja millä kriteereillä rahat on myönnetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työelämässä vallitsee viidakonlait. Siellä ei enää ole äiti ja opettajaa pitämässä kädestä kiinni. Vahvat voittaa, heikot ja häviäjät häviää.
Ei siellä ne todelliset vahvat aina voita. Hyvä veli-verkostot ja esimiehen nuoleminen ja toisten työntekijöiden mustamaalaaminen on joillakin hyvin hallussa.
Luottamusmiehenä toimiminen on myös toimiva kikka. Käytännössä mahdoton irtisanoa vaikka tekisi mitä.
Vierailija kirjoitti:
Sinuna olisin yhteydessä kuluttajasuoja-asiahenkilöön. Tai Elviraan.
Kuka on Elvira? Ja miten asia heille kuuluisi?
Vierailija kirjoitti:
Yrityspuolella on aivan yleistä että projektit myydään asiakkaille nimekkäillä osaajilla, mutta ei se tarkoita että projekti keskeytettäisiin jos joku ei voi jatkaa loppuun.
Yritysmaailmassa se projektin myyjä saa lähtökohtaisesti osansa projektin rahoituksesta ihan vain palkkiona projektin myynnistä, eli ei tarvitse olla mukana itse projektissa. Tyypillistä on, että projektin rahat splitataan kolmeen osaan: yksi osa rahoista menee suoraan projektin myyjälle, toinen osa menee projektin toteutukseen ja kolmas osa yrityksen overhead-kuluihin. Eli jos ap olisi myynyt projektin yritysmaailmassa, hän olisi saanut pelkästä myynnistä kolmanneksen rahoituksesta. Toinen vaihtoehto yritysmaailmassa on se, jos ulkopuolinen konsultti hankkii yritykselle rahoitusta. Siinä konsultti laskuttaa pelkästä rahoitushakemuksen tekemisestä tietyn summan ja, jos rahoitus myönnetään, niin tietyn prosentin rahoitussummasta. Kukaan ei yritysmaailmassa myy projekteja ilman erillistä korvausta tai myöskään hanki rahoitusta saamatta siitä omaa osaansa, eli korvausta ihan vain siitä projektin/rahoituksen hankkimisesta. Silloin myynt/rahoituksen haku on erillistä siitä projektin toteutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritysmaailmassa se projektin myyjä saa lähtökohtaisesti osansa projektin rahoituksesta ihan vain palkkiona projektin myynnistä, eli ei tarvitse olla mukana itse projektissa. Tyypillistä on, että projektin rahat splitataan kolmeen osaan: yksi osa rahoista menee suoraan projektin myyjälle, toinen osa menee projektin toteutukseen ja kolmas osa yrityksen overhead-kuluihin. Eli jos ap olisi myynyt projektin yritysmaailmassa, hän olisi saanut pelkästä myynnistä kolmanneksen rahoituksesta. Toinen vaihtoehto yritysmaailmassa on se, jos ulkopuolinen konsultti hankkii yritykselle rahoitusta. Siinä konsultti laskuttaa pelkästä rahoitushakemuksen tekemisestä tietyn summan ja, jos rahoitus myönnetään, niin tietyn prosentin rahoitussummasta. Kukaan ei yritysmaailmassa myy projekteja ilman erillistä korvausta tai myöskään hanki rahoitusta saamatta siitä omaa osaansa, eli korvausta ihan vain siitä projektin/rahoituksen hankkimisesta. Silloin myynt/rahoituksen haku on erillistä siitä projektin toteutuksesta.
Kerro heti, missä myyjä saa kolmanneksen projektin myyntihinnasta! Siirryn sinne töihin
Yksi projekti sinne tai tänne. Yhdentekevää.