Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei te kauppojen kassatyöntekijät, alkoholijuomien ostamisen ikäraja ei ole 30 vuotta

Vierailija
13.11.2022 |

Näin nelikymppisenä alkaa jo hieman kyrsimään, kun kyselette pitkän kassajonon takana ollessa papereita muutamasta (tai useammasta) tölkistä tai putelista. Näette aivan varmasti, ettei tässä olla enää alle 18-vuotiaita, mutta silti penäätte henkkareita. Ikäraja miedon alkoholijuoman ostamiselle ei ole 30 vuotta, vaan 18 vuotta.

Eikä se nuoreksi epäily ole mikään kohteliaisuus, se on vain asiakkaan nolaamista.

Kommentit (799)

Vierailija
81/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kassan vika. Jos haluaa pitää työnsä, työt tehdään kuten sovittu. Laki sanoo, että alle 30veeltä näyttävän henkkarit kysytään. Niin ne kysytään. Vedä enemmän röökiä ja viinaa, niin näytät nopeammin siltä kun toivot.

Näytätkö laista sen kohdan 😂😂😂. Eiköhän kyseessä ole kaupan oma ohjeistus.

Vierailija
82/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootteko jotenkin taikinanaamaisia sitten, kun kerta aina papereita kysellään?

Mä olen 33v enkä oo mielestäni vanhan näköinen ja silti ei aina kysytä 😅 ilmeisesti sit oon ku 10v vanhemmiltaki jotka ei oo mielestää alle 30v näköisiä kysellään. 🤣🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että pitää olla varovainen. Mutta itse kritisoin sellaista ajattelua että on joku kohteliaisuus kysyä papereita. Mä olen 45, eli en ole nuori enkä halua näyttää nuoremmalta. Itse näen vanhuuden paljon arvokkaampana kuin nuoruuden.

Monesti multa kysytään papereita selkeästi sellaisella piristetäänpä vähän vanhan rouvan päivää -asenteella. Se on yhtä piristävää kuin itseään nuoremman mieskollegan mairea tytöttely. Eli tuntuu lähinnä nololta. Kesällä jäi oluet tiskille kun ei tullut mieleen ottaa papereita mukaan ja myyjä päätti piristää päivää. Joo kiitos, kylläpä piristi :/

Kiitos tästä, sama juttu täälläkin. Ei se mitenkään ilahduta, kun vaaditaan henkkareita turhan takia. Kuitenkin myyjällä on silmät ja näkee, että ikää on yli kaksi kertaa vaaditun verran. Hiphei.

-ap

Vierailija
84/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein naurettavinta on, ettei myyjä myy kahta lonkeroa 35-vuotiaalle, koska henkkari on vanhentunut pari viikkoa aiemmin, vaikka kuva täsmää naamaan ja ikää on lähes kaksi kertaa vaaditun verran. Hyvin te autistirobotit vedätte.

Ei se kassa saa myydä jos sun kortti on vanhentunut.

Vierailija
85/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, nuo kassojen arvioinnit on mitä on. Minulta on jäänyt miehelle tarkoitetut energiajuomatkin kauppaan kun kassa ei suostunut myymään niitä alle 15-vuotiaan näköiselle. Olin tuolloin 24v.

Vierailija
86/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen kommentissa korostui se että jonossa muut kyllä tajuaa sen asiakkaan iän jolta henkkareita kysytään, mutta tämä tuskin on totta ja lisäyksenä teille vielä: Kukaan ei ole kovin kiinnostunut muista, joten ette nolaannu, eikä teitä tuijoteta vaikka joku joskus arvioikin ikänne väärin. 

Vierailija
87/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En työskentele kassalla, mutta sehän on mielipidekysymys kuka näyttää yli 30-vuitiaalta... Veikkaan että mulla ne näyttäisi aina yli 30-vuotiaalta jos olisivat selkeästi aikuisia.

Vierailija
88/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että pitää olla varovainen. Mutta itse kritisoin sellaista ajattelua että on joku kohteliaisuus kysyä papereita. Mä olen 45, eli en ole nuori enkä halua näyttää nuoremmalta. Itse näen vanhuuden paljon arvokkaampana kuin nuoruuden.

Monesti multa kysytään papereita selkeästi sellaisella piristetäänpä vähän vanhan rouvan päivää -asenteella. Se on yhtä piristävää kuin itseään nuoremman mieskollegan mairea tytöttely. Eli tuntuu lähinnä nololta. Kesällä jäi oluet tiskille kun ei tullut mieleen ottaa papereita mukaan ja myyjä päätti piristää päivää. Joo kiitos, kylläpä piristi :/

Kiitos tästä, sama juttu täälläkin. Ei se mitenkään ilahduta, kun vaaditaan henkkareita turhan takia. Kuitenkin myyjällä on silmät ja näkee, että ikää on yli kaksi kertaa vaaditun verran. Hiphei.

-ap

Joo, ja haluan vielä korostaa sitä että en missään nimessä näytä alle 30-vuotiaalta. Minulla on reilusti ryppyjä ja ikäistäni vanhemmat kasvot. Ja tuntuu että se juuri on se syy miksi tietyntyyppiset myyjät kysyvät papereita. Ikään kuin että kysytäänpä nyt tuoltakin kurpalta, varmaan ilahtuu kun tuskin saa koskaan kohteliaisuuksia.

Mutta se vaan ei ole kohteliasta. Päinvastoin se on epäkohteliasta vanhuuden dissaamista.

Vierailija
89/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kysyin joltain tyypiltä joka näyttöi alaikäiseltä ja se alkoi raivoamaan olevansa vanhempi kuin mä xDD minkäs mä sille voin jos henkilö on mun subjektiivisen arvion mukaan nuorennäköinen.

Vierailija
90/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena 4-5 v nuoremmalta äkkiä näyttävä. Oli ärsyttävää näyttää henkkarii jatkuvasti.

Vierailija
91/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on pakko kysyä jokaiselta joka näyttää alle 30 vuotiaalta.

Ja mitä tapahtuu, jos et kysy?? Vinkki: kukaan ulkopuolinen ei pysty varmuudella sanomaan, kuinka vanhalta henkilö SINUN mielestäsi näytti...

Jokainen kysely lasketaan ja jos minä kysyn vain yhdeltä päivässä ja kaveri sadalta, tulee aika äkkiä noottia.

Tämä teidän kannattaa myös huomioida. Me kassat saamme jatkuvaa palautetta siitä kuinka monta kertaa olemme painaneet ikäkysely-nappia. Sillä varmistetaan että alle 30v näköisiltä kysellään tarpeeksi. Tämä on minunkin mielestäni ärsyttävää. 

Vierailija
92/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se sitä kassaa kiinnosta tippaakaan oletko yli kolmekymppinen vai et. Hänellä on käskynsä ja hän noudattaa niitä jotta saa seuraavankin kuun tilin työnantajalta. Kaikkein nopeinta ja helpointä hänelle kun kysyy kaikilta mahdollisilta henkkarit. Siinä vaiheessa kun ei enää kysytä niin asiakas tietää että on kassan mielestä jo vaihdevuotinen mummo tai vanha pappa.

Vierailija
93/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Joo, ja haluan vielä korostaa sitä että en missään nimessä näytä alle 30-vuotiaalta. Minulla on reilusti ryppyjä ja ikäistäni vanhemmat kasvot. Ja tuntuu että se juuri on se syy miksi tietyntyyppiset myyjät kysyvät papereita. Ikään kuin että kysytäänpä nyt tuoltakin kurpalta, varmaan ilahtuu kun tuskin saa koskaan kohteliaisuuksia.

Mutta se vaan ei ole kohteliasta. Päinvastoin se on epäkohteliasta vanhuuden dissaamista.

Juu ja mua lähinnä pänni vielä se, että jouduin puolisolleni sitten soittamaan, että "tuukko ostaa nää kaks kaljaa vai jätetäänkö väliin".

Tuli mieleen kun 30v sitten etsittiin hakureita hakemaan lähikaupasta kaljaa.

Vierailija
94/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin. Ketuttaa olla 50 ja näyttää siltä,mutta kaivella henkkarit että saa yhden saunaoluen. En koe tilannetta imartelevaksi vaan ärsyttäväksi.

Vierailija
95/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa pitää olla tarkka, koska laki. Jos kauppa myy alkoholia alaikäiselle, niin menee ne luvat.

Mua itseä tää ei kosketa, kun en juo enkä tupakoi. Mutta onhan se hölmöä, että ikäraja on 18, mutta henkilöllisyys tarkistetaan, jos näyttää alle 30-vuotiaalta. Ikään kuin ikäraja olisikin 30 v.

Tottakai on idioottimaista mutta asiasta kannattaisi valittaa eduskunnalle eikä kaupan kassalle. Jälkimmäinen ei ole ollut lakia säätämässä ja koko asiasta on vain harmia myös hänelle. 

Vierailija
96/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Yksikään myyjä ei kysy ikää piristääkseen asiakkaan päivää. Kukaan ei ole niin hölmö (toivottavasti) ja tiedämme myös etukäteen mikä huuto siitä tulee jos kyseisellä henkilöllä ei niitä henkkareita ole tai ne on vanhentuneet. Ja ps joskus jo 20+ ikäisillä on huomattavastikin ryppyjä. Rypyt on suhteellisen surkea indikaattori henkilön iän arvioimiseen. 

Vierailija
97/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa pitää olla tarkka, koska laki. Jos kauppa myy alkoholia alaikäiselle, niin menee ne luvat.

Tietenkin. Mutta täytyyhän jokaisen osata arvioida, onko ostaja keski-ikäinen vai ala-ikäinen? Tällä viikolla on kysytty paperit kahdesti, tältä vuodeltakin useita kertoja. Kun jono matelee takana, muut asiakkaat katsovat ja itseä ärsyttää. Jokainen näkee, etten voi mitenkään olla alle parikymppinen, mutta kassaa kiinnostaa se, onko 30-vuotias.

-ap

Kassoja on ohjeistettu kysymään aina paperit, jos alkoholin ostaja näyttää alle 30-vuotiaalta.

Eikö se mene kaaliisi?

Jos kassa jättää tämän noudattamatta, voi tulla potkut.

Ei ole kyse myyjoen halusta kysellä papereita, helpommalla pääsisi kysymättä.

T: kaupan tädin äijä

Nimenomaan kyse on oman harkinnan käytöstä ja juurikin halusta käyttää sitä. Toiselle ei tarvitse puhua mistään "kaaliin uppoamisesta" asiassa, jossa sovelletaan lähinnä mutuilua ja mielivaltaa, puhumattakaan meidän keski-ikäisten naisten kokemastamme "ilahduttavasta" ikäsyrjinnästä, jossa aivan selkeästi nähdään asiakkaan olevan pitkällä aikuisuudessa, mutta imarrellaan epäilemällä päinvastoin.

-ap

Vierailija
98/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se sitä kassaa kiinnosta tippaakaan oletko yli kolmekymppinen vai et. Hänellä on käskynsä ja hän noudattaa niitä jotta saa seuraavankin kuun tilin työnantajalta. Kaikkein nopeinta ja helpointä hänelle kun kysyy kaikilta mahdollisilta henkkarit. Siinä vaiheessa kun ei enää kysytä niin asiakas tietää että on kassan mielestä jo vaihdevuotinen mummo tai vanha pappa.

Mutta nykyinen suunta näyttää olevan tää, että yli 40v kysytään ne paperit.

Vierailija
99/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä, ei kassaa kiinnosta tippaakan teidän ikänne, mutta työnantajan vaatimuksia ja neuvoja on noudatettava.

Vierailija
100/799 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauvapalsta ilahduttaa taas. Ihmiset ei näytä päätkääkään biologista ikäänsä nuoremmilta tai vanhemmilta, ja papereita kysytään ihan kiusallaan.

Itse ilahdun aina etten vielä ole ihan kurtistunut (joo tiedän että raja on 30, just siksi että on erehtymisen varaa) mutta saahan sitä tuollaisestakin turhan tuskan osakseen. Nou wörries ap, jos on tapana noin monista asioista ressata niin tuskin kauaa enää kysellään. Sitten voit harmitella miksi ei vaikka varmasti menisit 29-vuotiaasta ja pitäisi kysyä alle kolmekymppisiltä.

Ehkä siirretään kaikki alkoholin myynti sinne osaavaan alkoon niin ei tartte jokaista lähikaupan kesäteiniä lähteä mulkoilemaan.

Näin 41-vuotiaana en edes halua mennä 29-vuotiaasta. Kyllä se aidosti alkaa kyrpimään, kun riittävän usein toistuu. Kolmekymppisenä olin jo toiveikas, että kohta loppuu tuo papereiden kysely, eikä sitten ole vieläkään loppunut. Eivät kaikki halua olla ikinuoria, eivätkä tulla kohdelluiksi alaikäisinä kassajonossa. Koska siitähän on kyse, tarkistetaan onko ostaja täysi-ikäinen.

Jos et nuorisosta halua mennä niin aikuistu nyt ainakin ensin. Paperien kysymisellä nimenomaan tarkistetaan että ostaja on täysi-ikäinen, eli että juridisesti on oikeus käydä kauppaa. Kyse on laista, ei sinun herkän mielesi pahoittamisesta.

Usein myyjät on itse hädin tuskin täysi-ikäisiä. Miten kehtaat aikuisena paheksua sitä että nuori tekee työnsä niinkuin hänet on ohjeistettu?