Hei te kauppojen kassatyöntekijät, alkoholijuomien ostamisen ikäraja ei ole 30 vuotta
Näin nelikymppisenä alkaa jo hieman kyrsimään, kun kyselette pitkän kassajonon takana ollessa papereita muutamasta (tai useammasta) tölkistä tai putelista. Näette aivan varmasti, ettei tässä olla enää alle 18-vuotiaita, mutta silti penäätte henkkareita. Ikäraja miedon alkoholijuoman ostamiselle ei ole 30 vuotta, vaan 18 vuotta.
Eikä se nuoreksi epäily ole mikään kohteliaisuus, se on vain asiakkaan nolaamista.
Kommentit (799)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa kuule tulla mysteryshoppaaja ja viedä kaupalta myyntiluvat jos ei kysytä papereita.
Mysteryshoppaajan on todistettava jotenkin, että nimenomaan alaikäiseltä näyttäneeltä on jätetty paperit kysymättä, jos mysteryshoppaaja ei siihen kykene, niin ei muutaku oikeuteen selvittelee asiaa.
Tässäkin on monella harha. Laki ei määrää kysymään papereita yhtään keneltäkään. Ei siis sen kummemin 18 vuotiaalta, kuin kolmekymppiseltäkään. Laki määrää vain ja ainoastaan sen, että alle 18 vuotiaalle ei saa alkoholia myydä, piste
Minkään sortin "mysteerishoppaajat" eivät siis valvo sitä, keneltä papereita kysytään, vaan sitä, onko myyty alaikäiselle.
Eihän sille mitään voi, jos myyjä on arvannut iän väärin ja jättänyt paperit kysymättä vaikka asiakas näyttää alaikäiseltä.
Laki ei tunne mitään arvaamista.
Sillähän koko lakia nimenomaan ylläpidetään, myyjien arvauksilla.
Väärin arvaaminen ei ole rangaistavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa pitää olla tarkka, koska laki. Jos kauppa myy alkoholia alaikäiselle, niin menee ne luvat.
Itse työskentelen kassalla ja en todellakaan jaksa kysyä papereita jokaiselta edes alle 25v näyttävältä. Jos minun työnantajalta (Prisma) lähtee luvat niin ei voisi vähempää kiinnostaa.
m31
Onhan sun pakko kysyä. S-kortista ne tarkastajat näkee ostajan iän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työnantaja on ohjeistanut että jos et ole varma onko yli 30-vuotias niin kysy paperit, niin mitäpä työntekijä voi muuta tehdä kuin noudattaa työnantajan ohjeistusta?
Miksi hemmetissä pitää olla varma että on yli 30- vuotias, kun ikäraja alkoholijuomille on 18 v. Se kai tässä älyttömyydessä eniten mättää.
No arvaa ottaako päähän kysellä, kun näkee selvästi, että tyyppi reippaasti yli 18v. Mutta pakko kysyä, jos hän onkin 30v tai päivän alle. Muuten lähtee työpaikka alta.
Olen samaa mieltä kuin joku jo täällä ehdottikin, että palataan siihen 18-vuotiailta papereiden kysymiseen.
Kuka muka pakottaa, senku käyttää järkeään niissä tilanteissa, ja jos joku alkaa nillittää niin sanoo arvioineensa asiakkaan 30-vuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt on se ongelma. Henkkareiden näyttö? Poistetaan tilanteet joissa henkkareita näytetään.
Robotin vastaus ihmisten aiheuttamien ongelmien ratkaisuun; "poistetaan ihmiset."
Vierailija kirjoitti:
Jos työnantaja on ohjeistanut että jos et ole varma onko yli 30-vuotias niin kysy paperit, niin mitäpä työntekijä voi muuta tehdä kuin noudattaa työnantajan ohjeistusta?
Ainahan voi vastata, että "Minusta hän näytti yli 30-vuotiaalta". Pitääkö sitä muka sen enempää perustella?
Jossain toisessa ketjussa joku vöitti, että jos näyttää etukorttia, niin kone hälyttää aina kun alle 30 v ostaa ikärajatuotteita, ja sitten on pakko kysyä henkkarit. Pupputipuppua sanon minä, kun kassahenkilö kysyy henkkareita vaikka etukorttia ei ole (höylännyt). Ja jos tuollainen pitäisi paikkansa, niin silloinhan kone ei hälyttäisi yhdestäkään yli 30-vuotiaasta, joten kassahenkilö tietäisi sen perusteella olla kyselemättä henkkareita.
Ihan oikeasti ihmetyttää tuo, että henkkarit pitää kysyä jokaiselta joka näyttää alle 30-vuotiaalta. Miksi? Eikö siitä, että on täysi-ikäinen? (Viinan kanssa sitten K-20.) Ja jos joku tulee p1mpittämään että miksi et kysynyt henkkareita, niin sellaisellehan voi sanoa, että "Minusta hän ei näyttänyt alle 30-vuotiaalta". Joten mitä siinä voi kukaan alkaa vinkua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin se on aina kyllä yhtä huvittavaa, kun mullakin on jo harmaata ohimoissa ja parrassa ja joku karvan päälle 18vuotias kassatyttö kysyy papereita kun ostan kärryllisen ruokaa ja kaksi saunaolutta. Toki mulla ne paperit on ja näytän ihan mielelläni. Ei siinä montaa sekuntia kestä. Otan sen lähinnä huumorilla tai jopa kohteliasuutena. Ei ärsytä tai haittaa tippaakaan.
Miksi tästäkin pitää tehdä jokin ongelma?Entä jos kysyjä olisi saman ikäinen mies kuin sinäkin? Entä jos asia toistuisi monta kertaa kuukaudessa, vaikka joka viikonloppu saunakaljaa haettaessa? Samassa kaupassa? Että edelleenkö ihan huumorilla ottaisit?
En ole tuo jolta kysyit, mutta minulle on ihan sama onko kysyjä parikymppinen, kuusikymppinen, mies, nainen tai joku muu. Jos kerran viikossa joudun näyttämään paperit se ei ole kuin muutama sekunti minun elämästäni. Se on täysin merkityksetöntä, jos jotain niin ennemmin hupaisaa kuin ärsyttävää. -N42
No, kuten varmaan on jo mainittu, niin aloittaja (ja muut, joille papereiden kysyminen kolmekymppisiltä on ongelma) voivat mennä valittamaan asiasta kauppiaille, jotka kyseisen päätöksen ovat ikärajavalvonnan suhteen tehneet.
Ja mitä itse valvontaan tulee, niin ainoa oikeasti tehoava keinohan olisi se, että kaikkien pitäisi todistaa ikänsä ostaessaan ikärajavalvottavia tuotteita. Olisi tehokasta ja tasapuolista kaikille, eikä ikärajan tarkistaminen perustuisi asiakkaan ulkonäköön kuten nyt.
Mutta arvatkaapa vaan millainen valitussuma siitä sitten syntyisi, jos tuollaista edes ehdotettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin se on aina kyllä yhtä huvittavaa, kun mullakin on jo harmaata ohimoissa ja parrassa ja joku karvan päälle 18vuotias kassatyttö kysyy papereita kun ostan kärryllisen ruokaa ja kaksi saunaolutta. Toki mulla ne paperit on ja näytän ihan mielelläni. Ei siinä montaa sekuntia kestä. Otan sen lähinnä huumorilla tai jopa kohteliasuutena. Ei ärsytä tai haittaa tippaakaan.
Miksi tästäkin pitää tehdä jokin ongelma?Entä jos kysyjä olisi saman ikäinen mies kuin sinäkin? Entä jos asia toistuisi monta kertaa kuukaudessa, vaikka joka viikonloppu saunakaljaa haettaessa? Samassa kaupassa? Että edelleenkö ihan huumorilla ottaisit?
En ole tuo jolta kysyit, mutta minulle on ihan sama onko kysyjä parikymppinen, kuusikymppinen, mies, nainen tai joku muu. Jos kerran viikossa joudun näyttämään paperit se ei ole kuin muutama sekunti minun elämästäni. Se on täysin merkityksetöntä, jos jotain niin ennemmin hupaisaa kuin ärsyttävää. -N42
Kyllä se suakin alkaisi ärsyttämään kun kysyttäisiin useammin, vaikka jokainen näkee samantien kysymättäkin että et ole alaikäinen.
Voi hemmetti mitä diipadaapaa suurin osa täällä suoltaa. Laki ei edellytä alle 30-vuotiaan näköiseltä henkkareiden kysymistä vaan kaupan alan ja PTY ry:n välillä tehty sopimus. Muutama olikin tämän maininnut.
Henkkareiden kysymiselle ei ole mitään ihmeen kiintiöitä, vaan tosiaan taustakoneelta näkee S-ryhmällä kuinka monelta S-etukorttia näyttäneeltä alle 30-vuotiaalta on kysytty henkkarit (tai ylipäänsä sitä kyllä-nappia). Tää vaikuttaa hävikin, hyllypuutteiden ym. kanssa mytmälän rankingiin ja sitä kautta tehotavotteisiin.
Joku sanoi, että pitää varmaan mennä ostamaan liköörikonvehditkin Alkosta. Ei kannata, kun Alko sooloilee omiaan ja saattaa kysyä henkkarit myös alkoholittomista juomista (siis 0.0 %, ei matala-alkoholillisista), mikä on yksinkertaisesti täyttä paskaa.
Jos myyjä ruokakaupassa ei myy teille Koff Crisp 0.0 %:aa ilman henkkareita, on myyjä väärässä. Jos myyjä ei myy tulitikkuja samasta syystä, on myyjä väärässä, jos myyjä ei myy grillisytytintä ilman henkkareita, on myyjä väärässä. Jos myyjä ei anna alaikäisen lunastaa max. 200 e Veikkausvoittoa, on myyjä väärässä.
Lisäksi jos seurueeseen kuuluu monta henkeä ja myyjä kysyy kaikilta henkkaeit, hänellä täytyy olla välitysepäily alaikäiselle, eli henkkareita ei saa kysyä kaikilta yhden lonkerotölkin takia ihan vaan koska ne kaikki näyttää alle 30-vuotiailta. Ensin myyjän tulee kysyä maksajalta tuleeko juoma/t omaan käyttöön. Jos myyjä saa uskottavan vastauksen, vain ostajan henkkarit riittävät. Itsellä välitysepäily herää yleensä silloin, kun monen nuoren hengen seurueesta yksi henkilö ostaa vaikka viisi salkkua kaljaa tai monta erimerkkistä röökiaskia
Kesko sooloilee omiaan energiajuomien kanssa ja ei välttämättä myy niitä alle 15-vuotiaille, tämä on vastoin lakia, sen takia en itse jaksakaan suosia K-kauppoja.
Joku toi esiin myös alkoholin myyntiajan, joka on klo 921, Valvira suosittelee, että voi myydä klo 21 jälkeen jos voi varmistua asiakkaan saaneen juomat haltuunsa ennen klo 21. Myyjän ei kuitenkaan ole pakko tähän suostua, Pirkanmaan käräjäoikeus on vuonna 2018 todennut, ettei Valviran suositus mene alkoholilain ohi tässä asiassa.
Mielelläni haluaisin oikeusasteelta kannanoton myös siihen, että alle 1.2 % juomista kysytään kaupassa henkkarit, kun PTY niin suosittelee. Niitä kun saisi myydä kaikenikäisille. Itse en myy vain ihan pikkulapsille jotain 0.0 % juomaakaan, se kun on tehty alkoholijuomaa muistuttavalsi. jollekin 14-vuotiaalle kuitenkin ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä on PAKKO kysyä paperit myös siltä päivän vajaa 30-vuotiaalta ja merkitä se oma valvontaan että on kysytty. Näitä omavalvontatietoja ja etu-asiakkuustietoja (jos on maksun yhteydessä näyttänyt) verrataan ja jos ilmenee että päivän aikana on jättänyt kysymättä/merkkaamatta sen päivän vajaan kolmekymppisen, niin siitä seuraa myyjälle varoitus. Jos p*ska osuu tuulettimeen ja myyjästä halutaan eroon, riittää 3 tällaista tapausta potkuihin.
Tämä selittää miksi jotkut on niin tarkkoja että kysyy "yi-ikäisiltä" papereita
Väitätkö että asiakkaan tietoihin merkitään että on kysytty paperit ja sitten jos seuraava ei kysy samalta papereita niin sille seuraavalle tulee huomautus? Mitä ihmeen asiakkaiden maalitusta tämä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se suakin alkaisi ärsyttämään kun kysyttäisiin useammin, vaikka jokainen näkee samantien kysymättäkin että et ole alaikäinen.
Miksi ärsyttäisi? Ja todellisuudessa olen näyttänyt tänä vuonna paperit n. viisi kertaa, samassa kaupassa josta olen ostanut ehkä kuusi kertaa pari siideriä. En ainakaan vielä ole kokenut minkäänlaista ärtymystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, joitakin eivät epäloogisuudet tai kyykyttämiset häiritse. Olihan joistakin koronapassikin hyvä idea, koska sen näyttämisessä kesti vain muutama sekunti.
-eri
Kai nyt kaikilla on henkkarit mukana, eihän se nyt sinänsä pitäisi olla ongelma kun tietää että tämä sääntö on, että pitää sitten aina sen henkilötodistuksensa mukanaan jotta voi tarvittaessa todistaa ikänsä.
Olen tosi huono arvioimaan ihmisten ikää. Pahoittelut, jos ärsyttää kaivaa henkkareita esiin, mutta tulen kysymään myös jatkossa, jos minua vähänkin epäilyttää ikäsi. Jos ikää kysytään yhä toistuvasti, niin ota henkkarit valmiiksi esiin, pääset nopeampaa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
No, kuten varmaan on jo mainittu, niin aloittaja (ja muut, joille papereiden kysyminen kolmekymppisiltä on ongelma) voivat mennä valittamaan asiasta kauppiaille, jotka kyseisen päätöksen ovat ikärajavalvonnan suhteen tehneet.
Ja mitä itse valvontaan tulee, niin ainoa oikeasti tehoava keinohan olisi se, että kaikkien pitäisi todistaa ikänsä ostaessaan ikärajavalvottavia tuotteita. Olisi tehokasta ja tasapuolista kaikille, eikä ikärajan tarkistaminen perustuisi asiakkaan ulkonäköön kuten nyt.
Mutta arvatkaapa vaan millainen valitussuma siitä sitten syntyisi, jos tuollaista edes ehdotettaisiin.
Tai sitten toimitaan kuten muuallakin Euroopassa ja suuressa osassa sivistynyttä maailmaa, lopetetaan ihmisten kyykyttäminen ja lopetetaan ikiaikainen suopussijuoksu pimeässä hölmöläisten tapaan. Toisin sanoen: eletään vattu normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt on se ongelma. Henkkareiden näyttö? Poistetaan tilanteet joissa henkkareita näytetään.
Eli kassamyyjät pois. Etukortti kaikille käyttöön ja korttiin syntymäaikatieto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, joitakin eivät epäloogisuudet tai kyykyttämiset häiritse. Olihan joistakin koronapassikin hyvä idea, koska sen näyttämisessä kesti vain muutama sekunti.
-eri
Kerrotko vielä mitä kyykyttämistä siinä on jos minua pyydetään näyttämään lappunen, joka minulla pitää kuitenkin olla esim. matkustamista tai autolla ajamista varten olla olemassa ja jota kannan muutenkin aina mukanani? En millään pysty ymmärtämään mitään perustetta ärtymiselle.
Vierailija kirjoitti:
Saattaa kuule tulla mysteryshoppaaja ja viedä kaupalta myyntiluvat jos ei kysytä papereita.
Jos mysteryshoppaaja on yli 18, niin käytännössä mitään rikettä ei ole tapahtunut. Siihen vaadittuun kolmeenkymppiin ei ole mitään lain määräämiä määritelmiä, miltä sellaisen kuuluisi näyttää. Kassa voi ihan hyvin todeta, että yli kolmekymppiseltä näytti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Kerrotko vielä mitä kyykyttämistä siinä on jos minua pyydetään näyttämään lappunen, joka minulla pitää kuitenkin olla esim. matkustamista tai autolla ajamista varten olla olemassa ja jota kannan muutenkin aina mukanani? En millään pysty ymmärtämään mitään perustetta ärtymiselle.
Kyykyttämistä se on silloin, kun kuka tahansa voi nähdä asiakkaan olevan yli 18-vuotias, jolle voi myydä K18-ikärajallisia tuotteita. Erityistä kyykyttämistä se on silloin, kun asiakas on silminnähden yli kaksi kertaa vanhempi, kuin 18-vuotias. Myyjä näkee sen, muut asiakkaat näkevät sen, asiasta ei ole epäilystäkään. Silti myyjä valikoi juuri tuon asiakkaan näyttämään ne henkkarit, kyykyttääkseen. Pakko ei olisi.
No arvaa ottaako päähän kysellä, kun näkee selvästi, että tyyppi reippaasti yli 18v. Mutta pakko kysyä, jos hän onkin 30v tai päivän alle. Muuten lähtee työpaikka alta.
Olen samaa mieltä kuin joku jo täällä ehdottikin, että palataan siihen 18-vuotiailta papereiden kysymiseen.