Hei te kauppojen kassatyöntekijät, alkoholijuomien ostamisen ikäraja ei ole 30 vuotta
Näin nelikymppisenä alkaa jo hieman kyrsimään, kun kyselette pitkän kassajonon takana ollessa papereita muutamasta (tai useammasta) tölkistä tai putelista. Näette aivan varmasti, ettei tässä olla enää alle 18-vuotiaita, mutta silti penäätte henkkareita. Ikäraja miedon alkoholijuoman ostamiselle ei ole 30 vuotta, vaan 18 vuotta.
Eikä se nuoreksi epäily ole mikään kohteliaisuus, se on vain asiakkaan nolaamista.
Kommentit (799)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha siitä on myyjiä syyttää kun laki määrää kysymään ne paperit jos henkilö alle 30-vuotiaalta näyttää! Ei sitä kiusallaan tehdä vaan koska on pakko.
Laki ei määrää varmistamaan kuin täysi-ikäisyyden, eli että ostaja on vähintään 18-vuotias.
30v raja ei ole mihinkään lakiin perustuva vaatimus.
Niin, missä kohtaa lukee, että täysi-ikäisyyden raja on 30v?
"Alkoholi- ja tupakkalakien mukaan yli 1,2 % alkoholijuomia, yli 2,8 % vahvuisia kiinteitä alkoholivalmisteita, tupakkaa, tupakan vastikkeita, sähkösavukkeita, nikotiininesteitä ja tupakointivälineitä, nikotiinivalmisteita, ilotulitteita, rahapelejä ja K-18-ikärajamerkittyjä tietokonepelejä, elokuvia ja aikuisviihdelehtiä ei saa myydä alle 18-vuotiaille. Kauppa on velvollinen varmistamaan, ettei näitä tuotteita myydä alaikäisille. Nuorelta näyttävän henkilön tulee varautua todistamaan ikänsä. Jos asiakas ei voi pyydettäessä todistaa olevansa täysi-ikäinen, kauppa ei voi myydä tuotetta.
Alkoholia ja tupakkatuotteita sekä rahapelejä ostavan tai pelaavan asiakkaan ikä tarkastetaan, jos asiakas vaikuttaa alle 30-vuotiaalta. "
Jos väität, että vaatimus 30 vuoden iästä on laissa, voitko näyttää sen lainkohdan jossa näin on? Tuota lainattua lausetta ei löydy laista.
Esim. Päivittäistavarakaupan yhdistys sanoo: "Päivittäistavarakauppa ry:n ohjeistuksen mukaan alkoholia ja tupakkatuotteita sekä rahapelejä ostavan tai pelaavan asiakkaan ikä tarkastetaan, jos asiakas vaikuttaa alle 30-vuotiaalta. Ohjeistusta noudatetaan lähes kaikissa Suomen päivittäistavarakaupoissa." https://www.pty.fi/kaupan-toiminta/vastuullisuus/ikarajavalvonta/usein-…
Lakia toovottavasti noudatetaan kaikissa kaupoissa...
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tosiaan mennyt ihan naurettavaksi. Aikaisemmin ohjeistus oli kysyä paperit alle 25-vuotiaan näköisiltä, muttei siitä mihinkään ongelmiin joutunut, jos ei kysynyt – kunhan kyseessä ei ollut oikeasti alaikäinen. Tämä siis vain kymmenisen vuotta sitten, kun olin itse sekä kaupan kassalla että Alkossa töissä.
Nykyinen kaupan alan ohjeistus on aivan absurdi. Nykyään jopa omilta sisaruksilta pitää kysyä paperit, jottei muille jonossa oleville näytetä huonoa esimerkkiä. Silmät pyöreinä luin tämän ketjun kertomuksia siitä, että kantiskortin tietoja vertaamalla myyjille annetaan varoituksia, jos 29-vuotiaalta ei ole kysytty papareita. Ja tosiaan, se ikäraja alkoholin ostamiselle on edelleen 18, eli 11 vuotta tuon alle. Kenen etua tämä ajaa?
Kohta päästäisiin vaan helpommalla, jos ihan kaikkien vauvasta vaariin pitäisi esittää henkilöllisyystodistus, kun ostavat ikärajallisia tuotteita. Kaikkein eniten tästä kyttäämismentaliteetista kärsivät myyjät, jotka saavat osakseen sekä työnantajan haukut sekä asiakkaiden turhautumisen. Minua ainakin ahdistaisi olla kassalla ja väkisin kysyä papereita keski-ikäisiltä, jotta päivän statistiikka saataisiin kuntoon.
Pikkuhiljaa tähän suuntaanhan ollaan jo menossa. Pelikoneet vaativat jo nyt tunnistautumisen ja ensi kesänä ilmeisesti myös ihan perus Veikkauspelien pelaaminen. Kummasti tämä ei ole kenellekään ongelma tai ainakaan kovin voimakasta vastustusta ei kuulu. Tästä olisi ihan helppo jatkaa vaatimalla alkoholijuomien ostajilta henkilöllisyystodistuksen viivakoodin skannaamista.
Ja kun se ei rajoitu edes saakeli ikärajoitettuihin tuotteisiin. Esimerkiksi eräs kauppa ei my y alkoholittomia oluita tai viinejä kello 21 jälkeen ja päivällä niistäkin saatetaan kysyä paperit riippuen onko kassalla kauppias itse vai joku muu. Siis tuotteissa, joissa ei ole edes teoreettisesti alkoholia. Mutta koska pakkaus näyttää suunnilleen samalta kuin vastaava alkoholillinen tuote niin sen takia kauppias niputtaane samaan. Ihan idioottimaista touhua, joka ei edes perustu lakiinkaan.
Jos olisin kaupan kassalla töissä niin kysyisin varmaan kaikilta alkoholia osta ilta paperit. Yhtä järjetöntä kuin se, että alkaa arvioimaan onko asiakas 30v tai 40v, kun ikäraja on ostoille 18 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä on PAKKO kysyä paperit myös siltä päivän vajaa 30-vuotiaalta ja merkitä se oma valvontaan että on kysytty. Näitä omavalvontatietoja ja etu-asiakkuustietoja (jos on maksun yhteydessä näyttänyt) verrataan ja jos ilmenee että päivän aikana on jättänyt kysymättä/merkkaamatta sen päivän vajaan kolmekymppisen, niin siitä seuraa myyjälle varoitus. Jos p*ska osuu tuulettimeen ja myyjästä halutaan eroon, riittää 3 tällaista tapausta potkuihin.
Tämä selittää miksi jotkut on niin tarkkoja että kysyy "yi-ikäisiltä" papereita
Juu, mutta mikään pakko ei ole niitä arvauksiaan heitellä alakanttiin vaan koska on olemassa jotkut hatusta heitetyt kiintiöt.
Millä sen saa selville jälkeenpäin, että on jäänyt kysymättä alle kolmekymppiseltä paperit, kun se koko juttu perustuu teidän omaan arvioonne jonkun iästä?
Ettekö hölmöt ymmärrä, teitä uhkaillaan potkuilla väärin perustein, ja sen sijasta että sanotte vievänne asian tarvittaessa oikeuteen, te alistutte ja vaaditte että asiakkaat osallistuisi teidän työpaikkojenne suojeluun.
Jos näytät bonus tai plussakorttia, tai Lidlin sovellusta, asiakastiedot kertoo henkilön iän. Jos ei näytä mitään etukorttia, silloin myyjä "ei jää kiinni" siitä että ei ole kysynyt ikää.
Näin tekee yksi näistä kolmesta ketjusta ja ohjeistaa myyjiään.
Mut vaikka myyjä olisi ylitarkka ja kysyisi käytännössä aina paperit, löytyy aina se joku joka on lainannut lapsensa plussakorttia ja sit näkyykin tilastoissa et on myyty alaikäiselle 🙃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä nolaa asiakkaan?
Kun puoliksi sokeakin näkee, ettei asiakas ole teini-ikäinen. On se noloa, jos toistuvasti epäillään lapseksi, vaikka ikää on 41 v.
Kyse ei ole lapseksi epäilemisestä, vaan siitä, että paperit katsotaan kaikilta jotka NÄYTTÄVÄT alle 30 vuotiailta. Helpompi rajata niin kuin katsoa paperit alle 18 v. näyttäviltä. Silloin lonkkua saisivat ulos kaupasta kaikki, jotka ovat nuorena eläneet turhan rajusti.
Vierailija kirjoitti:
Jos työnantaja on ohjeistanut että jos et ole varma onko yli 30-vuotias niin kysy paperit, niin mitäpä työntekijä voi muuta tehdä kuin noudattaa työnantajan ohjeistusta?
Miten olis: käyttää järkeä?
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan huumekuolemat vain lisääntyvät. Onkohan mietitty sitä, että alkoholin saannin vaikeutuminen voi herkemmin ajaa huumeiden käytön pariin, joita kuitenkin aika helposti saa tilaistua Torilaudoilta.
Huumeisiin kuolee vuosottain 200-300 ihmistä. Alkoholiin 1700-1900. Facts.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun puoliksi sokeakin näkee, ettei asiakas ole teini-ikäinen. On se noloa, jos toistuvasti epäillään lapseksi, vaikka ikää on 41 v.
Kyse ei ole lapseksi epäilemisestä, vaan siitä, että paperit katsotaan kaikilta jotka NÄYTTÄVÄT alle 30 vuotiailta. Helpompi rajata niin kuin katsoa paperit alle 18 v. näyttäviltä. Silloin lonkkua saisivat ulos kaupasta kaikki, jotka ovat nuorena eläneet turhan rajusti.
Juuri näin, monesti saattaisi jäädä kysymättä nuorelta joka vaikuttaa paljon ikäänsä vanhemmalta. Itselle kävi niin, että arvioin että ei tarvitse kysyä mutta jostain syystä kysyin ja henkilö oli tosiaan joku juuri 18v.
Vierailija kirjoitti:
Sääntö-Suomessa se menee noin. Kolkyt on uusi kahdeksantoista.
Eikä ole. Alkoholia ostaessa 35 on vielä 17, ainakin epäillään olevan, siksi kauppa on sopinut keskenään, että kaikkia 35 vuotiaitakin epäillään 17 vuotiaaksi, vaikka julkisesti sanotaankin rajan kulkevan 30:ssä. Vähän hassua, kun kassatyöntekijä on asiakkaan oman lapsen ikäinen.
Ollaanko liikenteessä ajoneuvojen kanssa yhtä tarkkoja, tai aselupia myönnettäessä? Tyhjälläkin kaljapullolla voi tappaa juovuspäissä olevan ihmisen...siitä päätellen kalja on hyvin vaarallista.
olut on maailman vaarallisin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sääntö-Suomessa se menee noin. Kolkyt on uusi kahdeksantoista.
Eikä ole. Alkoholia ostaessa 35 on vielä 17, ainakin epäillään olevan, siksi kauppa on sopinut keskenään, että kaikkia 35 vuotiaitakin epäillään 17 vuotiaaksi, vaikka julkisesti sanotaankin rajan kulkevan 30:ssä. Vähän hassua, kun kassatyöntekijä on asiakkaan oman lapsen ikäinen.
Ollaanko liikenteessä ajoneuvojen kanssa yhtä tarkkoja, tai aselupia myönnettäessä? Tyhjälläkin kaljapullolla voi tappaa juovuspäissä olevan ihmisen...siitä päätellen kalja on hyvin vaarallista.
Itse asiassa jos lähtee ajelemaan autolla ilman että ajokortti on mukana, voi oikein tiukkapipoinen poliisi kohdalle sattuessaan antaa asiasta maksullisen muistutuksen, vaikka oikeuden olemassaolon tarkistus käy erittäin helposti poliisiajoneuvon tietokoneesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työnantaja on ohjeistanut että jos et ole varma onko yli 30-vuotias niin kysy paperit, niin mitäpä työntekijä voi muuta tehdä kuin noudattaa työnantajan ohjeistusta?
Miten olis: käyttää järkeä?
Juuri alkoholin ollessa kyseessä työnantaja on kieltänyt järjen käytön. Jos 38 vuotias menee ostamaan olutta maitokaupasta ruokaostosten ohessa, mukaan ei kannata ottaa 17 vuotiasta lastaan, jolla sattumalta oli asiaa samaan suuntaan. Jää nimittäin silloin ne oluet ostamatta.
Noin ovat kansanvalvojat päättäneet, emmekä voi sille mitään. Ellemme ryhdy esim ostoboikotteihin. Kukaan ei esim osta limuakaan kaupasta, eikä tietysti alkoholijuomia. Suomesta euroopan ainut maa, jossa kaupassa ei myydä limua, hehe, olisi maailmalla kivoja juttuja siitä.
Minä huvitan itseäni kysymällä paperit kaikilta Alkon ostajilta vaikka selkeästi näkee sokea Reettakin ettei tyyppi ole päivääkään alle 50w. Oon huomannut että varsinkin naiset ilahtuvat kovasti kun myyjä luulee että vaikka 55 vuotias näyttää alaikäiseltä eli nuorelta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ajokortti ihan siinä pankkikortin vieressä, sen näyttämiseen menee ehkä kolme sekuntia. Jos siinä ajassa muut kyllästyy jonottamaan niin kannattaa käyttää itsepalvelukassaa. T:Neljäkymppinen joka lähinnä vaan ilahtuu papereiden kysymisestä
Ajokortti ei ole virallinen henkilöpaperi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tosiaan mennyt ihan naurettavaksi. Aikaisemmin ohjeistus oli kysyä paperit alle 25-vuotiaan näköisiltä, muttei siitä mihinkään ongelmiin joutunut, jos ei kysynyt – kunhan kyseessä ei ollut oikeasti alaikäinen. Tämä siis vain kymmenisen vuotta sitten, kun olin itse sekä kaupan kassalla että Alkossa töissä.
Nykyinen kaupan alan ohjeistus on aivan absurdi. Nykyään jopa omilta sisaruksilta pitää kysyä paperit, jottei muille jonossa oleville näytetä huonoa esimerkkiä. Silmät pyöreinä luin tämän ketjun kertomuksia siitä, että kantiskortin tietoja vertaamalla myyjille annetaan varoituksia, jos 29-vuotiaalta ei ole kysytty papareita. Ja tosiaan, se ikäraja alkoholin ostamiselle on edelleen 18, eli 11 vuotta tuon alle. Kenen etua tämä ajaa?
Kohta päästäisiin vaan helpommalla, jos ihan kaikkien vauvasta vaariin pitäisi esittää henkilöllisyystodistus, kun ostavat ikärajallisia tuotteita. Kaikkein eniten tästä kyttäämismentaliteetista kärsivät myyjät, jotka saavat osakseen sekä työnantajan haukut sekä asiakkaiden turhautumisen. Minua ainakin ahdistaisi olla kassalla ja väkisin kysyä papereita keski-ikäisiltä, jotta päivän statistiikka saataisiin kuntoon.
Pikkuhiljaa tähän suuntaanhan ollaan jo menossa. Pelikoneet vaativat jo nyt tunnistautumisen ja ensi kesänä ilmeisesti myös ihan perus Veikkauspelien pelaaminen. Kummasti tämä ei ole kenellekään ongelma tai ainakaan kovin voimakasta vastustusta ei kuulu. Tästä olisi ihan helppo jatkaa vaatimalla alkoholijuomien ostajilta henkilöllisyystodistuksen viivakoodin skannaamista.
Viivakoodilla toimivat henkkarit olisi muuten hyvä idea, sittenhän passistakin voisi tehdä elinikäisen nykyistä pienemmällä hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään tieteeseen pohjautuvaa standardia olemassa, minkä mukaan jonkun voidaan sanoa näyttävän kaikkien silmissä alle tai yli 30 vuotiaalta.
Myyjien ei siis tarvitse kuin arvioida, että kaikki selkeästi täysi-ikäisen näköiset on yli 30-vuotiaita, ja täten heidän ei tarvitse silloin myöskään pyytää asiakasta todistamaan täysi-ikäisyytensä.
Jos kauppias alkaa tästä urputtamaan ja antaa myyjälle rankkua, tulee asia viedä oikeuteen ja kertoa myös muille ihmisille, miten kauppias on altavastaajaa kohtaan käyttäytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viivakoodilla toimivat henkkarit olisi muuten hyvä idea, sittenhän passistakin voisi tehdä elinikäisen nykyistä pienemmällä hinnalla.
Vielä näppärämpi olisi sormenjäljellä toimiva tunnistus, sit ei tarvisi kanniskella mitään erillistä dokumenttia mukanaan, henkkarit olisi aina mukana.
Vierailija kirjoitti:
Ja joo, lopetin muuten niin mukavan kombuchan juomisen, kun ihan rehellisesti tuntui vähän naurettavalta kaivaa tämän "potentiaalisesti pieniä määriä alkoholia sisältävän" juoman kohdalla paperit esiin. Olen 32-vuotias, ja vaikka minua kehutaankin nuoren näköiseksi, niin alaikäisestä en menisi ikipäivänä.
Mitä naurettavaa tuossa on? Kaivat puhelimen esiin maksaaksesi, miksi et samantien näytä henkkareita, jotka ovat puhelimen "sisäkuoressa" matkassa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja joo, lopetin muuten niin mukavan kombuchan juomisen, kun ihan rehellisesti tuntui vähän naurettavalta kaivaa tämän "potentiaalisesti pieniä määriä alkoholia sisältävän" juoman kohdalla paperit esiin. Olen 32-vuotias, ja vaikka minua kehutaankin nuoren näköiseksi, niin alaikäisestä en menisi ikipäivänä.
Mitä naurettavaa tuossa on? Kaivat puhelimen esiin maksaaksesi, miksi et samantien näytä henkkareita, jotka ovat puhelimen "sisäkuoressa" matkassa mukana.
Kaikilla täysi-ikäisillä ei ole aina henkkareita mukana, joillakin ei ole edes voimassaolevia henkkareita tai edes niitä vanhentuneitakaan.
On pelkkää kusipäisyyttä tehdä tuommoisella perusteella jollekin aikuiselle paha mieli silloin kun tämä ilmiselvästikään ei edes näytä alaikäiseltä.