Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarissa taas tyypillinen juhlapävän kolumni: isänpäiväkorttien teko on lopetettava päiväkodeissa ja kouluissa

Vierailija
13.11.2022 |

Kannatan monimuotoisuutta mutta ottaa aivoon se, että pitäisi toimia vähemmistön diktatuurin mukaan joka asiassa! Jos luokalla kahdella ei ole isää tai neljällä on isäpuoli, on kaikkien muiden luovuttava kortin teosta. Ei ole oikein. Kortin voi tehdä ukille, papalle, isäpuolelle, jos aikuinen veli ja isä, niin hänelle jne.

Kommentit (817)

Vierailija
181/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuplan ulkopuolella ihmiset elävät elämäänsä rauhassa rinta rinnan.

Vierailija
182/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoiset miehet pitää likvidoida.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne kortit pitää päiväkodeissa tehdä?

Aika järjettömältä olis tuntunut laittaa äiti tai pappa askartelemaan itse oma korttinsa. Kivampihan se oli antaakin "yllätyksenä".

Useimmat terveet lapset tekevät itse kortteja.

Juu. Kaksivuotiaskin ihan itse taittelee kortin, leikkaa, liimaa, kirjoittaa ym. 😄

Miksi ihmeessä kaksivuotiaan täytyisi? Aikamoiset vaatimukset vanhemmalla korttien saamisesta.

Onko ok, jos alle yksivuotiaalta korttia ei tule, vai odottaako turpasauna?

Ei tietenkään täydy, mutta aika moni lapsi - myös me isättömät - haluaa sen kortin kuitenkin väsätä ja antaa, ja pienimmät tarvitsevat aikuisen apua.

Onhan se kieltämättä aika traagista, jos lapsen lähipiirissä ei ole ketään muita kuin isä, ja isä itse ei halua auttaa askartelussa. Ehkä tällaisessa tilanteessa isä voisi pyytää tukea päiväkodilta.

Tavallisissa perheissä useimmat juhlat onnistuvat ihan ilman päiväkotia. Alanpa tästä leipoa kakkua.

Vierailija
184/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasan ei mee nallekarkit, ei edes niiden osalta, jotka kuuluvat päällisin puolin valtavirtaan / enemmistöön. Kaikesta voi tehdä ongelman tai olla tekemättä.

On hyvä, että lapsi tiedostaa alusta asti, että suurimmalla osalla on isä perheessä/elämässä/elossa/kuvioissa, vaikka itseltä vastaava puuttuisikin. Tai äiti, isovanhemmat tms.

Ei isänpäivän vieton pitäisi olla keneltäkään pois. Isättömät tai miehettömät taloudet voivat keksiä oman perinteensä tälle hyvin epämiellyttävälle ja vaikealle päivälle.

Lasteni mielestä nämä kortintekohetket koulussa ja omatoimisesti myös kotona ovat tärkeitä ja kivoja.

Tottahan toki se lapsen mielestä on tärkeää ja kivaa, hänellä on se isä, jolle kortti tehdä, näin oletan. Tämä lapsi tuskin osaa ajatella asiaa kaverinsa näkökulmasta, jolla ei ehkä isää ole tai suhde vaikea (esim. väkivaltaa, jne.). Eikä ole lapsen tehtävä asiaa miettiäkään, samalla on aikuisen tehtävä estää tuottamasta turhaa tuskaa ja ulkopuolisuutta lapselle. Mutta kun itsekkäät ydinperhe-vanhemmat haluavat tämän korttiperinteen pitää. Kyllä sun lapsesi olisi varmaan yhtä onnellinen, jos kortin tekisi esim. läheisen päivänä, jolloin se isätönkin tarhakaveri olisi täysimääräisesti mukana. 

Parempi vaihtoehto on opettaa se lapsi kohtaamaan todellinen elämä, jossa tietä ei koko ajan siloitella. Romahdus lapsen tullessa isommaksi, tulee olemaan todella kova, kun huomaa että koko maailma ei todellakaan sopeudu sinun mielihalujesi mukaan.  Se on vanhempien tehtävä sekä ydinperheessä, että yhden vanhemman perheissä. 

Vierailija
185/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä mielensäpahoittajavanhemmat ovat raskaita koko päiväkoti- ja koulutaipaleen ajan. Yksi syy monen joukossa, miksi työ noilla aloilla ei houkuttele!

Jos heidän oma sosiaalinen elämänsä olisi tasapainossa, niin eivät tarvitsisi niin paljon huomiota sosiaalialan työntekijöiltä. Surullista.

Vierailija
186/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalit ihmiset eivät lue hesaria.

Vierailija
187/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesari harvoin tosiaan esittää ns.ydinperheen edes tavoiteltavana nykyään. Eikä tietenkään harmonista perhe-elämää. Perheissä on mielenterveysongelmia, alkoholismia, huumeita jne. Kohta täytyy tuntea huonoa omaa tuntoa, jos on kasvattanut normaalin koulussapärjäävän lapsen ja tuntee tervettä ylpeyttä hänestä. On tämä mennyt hulluksi tämä homma. Ja en haikaile mitään menneille vuodikymmenille ja nainen jää kotiin jne.

Vierailija
188/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähemmistö on napannut enemmistön Hesarissa ja Ylessä. Ei mulla muuta.

Mikä vähemmistö? Itse kuulun todellakin enemmistöön, samalla ilman muuta puolustan vähemmistön oikeuksia. Koska sivistys.

Puolustat vähemmistön oikeuksia koska sinun on pakko. Muuten sinulle järjestetään potkut töistä.

Ja sinä vastustat vähemmistöjen oikeuksia koska luulet että se on jotenkin sinulta pois.

Ei ole olemassa mitään oikeuksien maksimimäärää, että kun annetaan tuonne vähän enemmän oikeuksia, ne pittää ottaa tuolta toiselta pois.. 

Vierailija
189/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä näitä "perinneperheitä" oikein vaivaa, kun puhutaan oikein perhearvoista, samalla annetaan kylmää kyytiä nimenomaan lapsille, joiden hyvinvoinnista tässäkin kolumnissa oli kyse?  Vain tietynlaisten perheiden lapset saavat voida hyvin? Vai mikä "arvo" tässä on taustalla?

Vierailija
190/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä mielensäpahoittajavanhemmat ovat raskaita koko päiväkoti- ja koulutaipaleen ajan. Yksi syy monen joukossa, miksi työ noilla aloilla ei houkuttele!

Jos heidän oma sosiaalinen elämänsä olisi tasapainossa, niin eivät tarvitsisi niin paljon huomiota sosiaalialan työntekijöiltä. Surullista.

Keiden elämä?

Vierailija
191/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Woke jyllää lehtit alojen artikkeleissa, mutta jyllääkö lehtit alot omistavien sukujen perheissä tai kulttuureissa? Ei taida. Ja milloin viimeksi lehtit alon omistaja meni naimisiin so malin tai af gaanin kanssa? Aivan.

Vierailija
192/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain aamupalan tänään sänkyyn. Varmaan "ihan kamalaa" hesarilaisista... Heh...

En ole kkoskaan ymmärtänyt tuota sänkyyn tuomista. Kun herään pitää ensin mennä vessaan. Kiva syödä epämukavassa asennossa kahvia yms hirveessä kusihädässä.

Vierailija
193/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittajan mielestä "Eikä pitäisi luoda tilanteita, joissa lapset joutuvat selittelemään omia perheitään.". Ehkä ne perheen perustajat voisi itsekin ottaa tuon huomioon?

Vierailija
194/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Kyllä yhteiskunnan on huomioitava mämä kaikki uniikit lumihiutaleet jälkikasvuineen, jotka yksin tai same sex -suhteessa muumimukeilevat lapsia. "Se on jokaisen oma asia. Ja oikeus. Mut kun MÄ haluuuun lapsen". Sitten pahoitetaan mieli, kun perinteitä ja kulttuuria ei noin vain hävitetäkään heidän mielitekojensa mukaan.

On ihan 100% FAKTA, että kaikilla kuitenkin on isä. Tai sukusolun lähde what ever. Vastuu on ensisijassa vanhemmilla kuinka mahdollinen "isättömyys" käsitellään. Älkööt syyllistäkö yhteiskuntaa omista valinnoistaan.

Eihän tässä yhteiskuntaa syyllistetäkään, vaan herätellään itsekkäitä vanhempia huomaamaan, että heidän perhemallinsa (kaksi eri sukupuolta olevaa vanhempaa) ei ole normi, vaan monia lapsia satuttava perinne, josta on mahdollista muokata useammalle sopiva ja terve perinne. 

Mitä aktuaalista vattua? Eli se, että useimmilla on kaksi eri sukupuolta olevaa vanhempaa riittää jo satuttamaan?

Ehkä ei vaan kannattaisi lisääntyä jos mieli on noin heiveröinen. Minä kestän helposti muiden erilaiset perheet, miksi sinä et?

T yh.

Kyllä, se että tarjotaan annettuna ajatusta, että lapsella on aina automaattisesti kaksi eri sukupuolta olevaa vanhempaa, joille on mukava tehdä kortti. Se satuttaa, jos ei itsellä ole sellainen tilanne. 

No nyt ollaan asian ytimessä! Pitäisikö siis yhteiskunnan kuitenkin tarjota sitä kahta eri sukupuolta olevaa vanhempaa normina, niin ei ketään enää sattuisi...?

Vierailija
195/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittajan mielestä "Eikä pitäisi luoda tilanteita, joissa lapset joutuvat selittelemään omia perheitään.". Ehkä ne perheen perustajat voisi itsekin ottaa tuon huomioon?

Miten tämän voisi ottaa huomioon esimerkiksi kuolemantapauksissa?

Vierailija
196/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 5v kun äiti kuoli syöpään. Päiväkodissa askartelin kortin mummille ja muistan, miten hoitajat ohjeistivat koko ryhmää, että kortin voi tehdä myös isoäidille tai muulle hyvin, hyvin tärkeälle aikuiselle. Ryhmässä ainakin kahdella oli äitipuoli ja yhden äiti oli jättänyt lapsensa isälle ja lähtenyt noin vain Ruotsiin. Minusta tai muistakaan äidittömistä ei tehty mitään erityisryhmää siksi, että meillä ei  ollut arjessa äitiä mukana.

Koulussa tein äitienpäiväkortin äidille ja se vietiin haudalle kukkien kanssa.

Eipä ole  käynyt mielessä, että koska minulla ei ole ollut äitiä 5 ensimmäisen vuoden jälkeen, niin muillakaan ei sitten saa olla äitienpäiväjuhlaa.

Vierailija
197/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet erilainen, olet erilainen. Ei siinä auta mikään.

Vierailija
198/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne kortit pitää päiväkodeissa tehdä?

Aika järjettömältä olis tuntunut laittaa äiti tai pappa askartelemaan itse oma korttinsa. Kivampihan se oli antaakin "yllätyksenä".

Useimmat terveet lapset tekevät itse kortteja.

Juu. Kaksivuotiaskin ihan itse taittelee kortin, leikkaa, liimaa, kirjoittaa ym. 😄

Miksi ihmeessä kaksivuotiaan täytyisi? Aikamoiset vaatimukset vanhemmalla korttien saamisesta.

Onko ok, jos alle yksivuotiaalta korttia ei tule, vai odottaako turpasauna?

Ei tietenkään täydy, mutta aika moni lapsi - myös me isättömät - haluaa sen kortin kuitenkin väsätä ja antaa, ja pienimmät tarvitsevat aikuisen apua.

Onhan se kieltämättä aika traagista, jos lapsen lähipiirissä ei ole ketään muita kuin isä, ja isä itse ei halua auttaa askartelussa. Ehkä tällaisessa tilanteessa isä voisi pyytää tukea päiväkodilta.

Tavallisissa perheissä useimmat juhlat onnistuvat ihan ilman päiväkotia. Alanpa tästä leipoa kakkua.

Minä puhun tässä nyt isättömän lapsen näkökulmasta. Se lapsen näkökulmahan tässä keskustelussa on tärkein, eikö?

Vierailija
199/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestäkää perussuomalaisia niin saadaan toivomanne sivistymättömien diktatuuri.

Vierailija
200/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutetaa äitienpäivä- ja isänpäivämuistajaiset lähivanhempipäiväksi. Kaikki lapset saavat tehdä kortit/lahjat ja kokea antamisen iloa oli sitten huoltajana ja hoitajana äitejä, isiä, isovanhempia, sijaisvanhempia, laitostyöntekijöitä jne

Tämä olisi hyvä! Poistetaan äitien- ja isänpäivät ja tilalle lähivanhemmanpäivä. Se voi olla kuka vaan. Lähiaikuisenpäivä. Lapsi saisi tehdä kortin sille aikuiselle mille haluaa. Ei pakotetusti. Silloin tulisi vanhempien iloksi kortti tai useampi kotiin ja lapsi saisi kortin antamisen ilon. Tai se sijaisvanhempi saisi kortin, isovanhempi, lastensuojelun työntekijä, naapuri.. kuka vaan lapselle tärkeä aikuinen.

Toki jollekin voi tulla siitäkin paha mieli kun sitä pakotettua korttia ei saakaan. Muistan kyllä että äitini tykkäsi sen pienen hetken saada äitienpäiväkortin jonka olin tehnyt koulussa vaikka en olisi halunnut. Olisi varmaan ollut hirveää äidilleni huomata että hän ei ollut minulle se ykkös aikuinen. Mutta haetaanko näillä korteilla mielihyvää vanhemmille vai lapselle? 

Meidän kylällä ei taida olla sateenkaariperheitä. Hyvin heteronormatiivista ja uskonnollisia suurin osa. Minä olen silti opettanut lapsilleni että jollakin voi olla kaksi isää tai kaksi äitiä, vain yksi vanhempi tai ei ollenkaan omia vanhempia. Kyllä näitä saisi perus heterotkin miettiä, asennekasvatusta you know. Lapsen koululla haukutaan homoksi poikia, kotoahan se lähtee tuollainen. Heterovanhemmat on hirveän suppeita ja ahtaasti ajattelevia. Pitäisi vähän laajentaa sitä omaa horisonttia, näkisi että tänne mahtuu monenlaista perhettä ja olisi hienoa että niitä kaikkia voisi jotenkin juhlia. 

Siispä kannatan lähiaikuisenpäivää. 

Ei poisteta, voidaan sitten vaikka lisätä molempien oheen ehdottamasi.

Isänpäivänä juhlitaan isää ja äitienpäivänä äitiä. Isällä ja äidillä on yhteisen vanhemmuuden roolin lisäksi myös tärkeät omat roolinsa, maskuliinina ja femiininä.

Molemmat ansaitsevat omat päivänsä sekä kunnioituksen.

Kukaan ei koskaan ole luvannut että elämä olisi reilua tai kaikki aikuiset vastuullisia ja kypsiä.

Maailmaan mahtuu kyllä, on aina mahtunut ja tulee mahtumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi