Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarissa taas tyypillinen juhlapävän kolumni: isänpäiväkorttien teko on lopetettava päiväkodeissa ja kouluissa

Vierailija
13.11.2022 |

Kannatan monimuotoisuutta mutta ottaa aivoon se, että pitäisi toimia vähemmistön diktatuurin mukaan joka asiassa! Jos luokalla kahdella ei ole isää tai neljällä on isäpuoli, on kaikkien muiden luovuttava kortin teosta. Ei ole oikein. Kortin voi tehdä ukille, papalle, isäpuolelle, jos aikuinen veli ja isä, niin hänelle jne.

Kommentit (817)

Vierailija
201/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Kyllä yhteiskunnan on huomioitava mämä kaikki uniikit lumihiutaleet jälkikasvuineen, jotka yksin tai same sex -suhteessa muumimukeilevat lapsia. "Se on jokaisen oma asia. Ja oikeus. Mut kun MÄ haluuuun lapsen". Sitten pahoitetaan mieli, kun perinteitä ja kulttuuria ei noin vain hävitetäkään heidän mielitekojensa mukaan.

On ihan 100% FAKTA, että kaikilla kuitenkin on isä. Tai sukusolun lähde what ever. Vastuu on ensisijassa vanhemmilla kuinka mahdollinen "isättömyys" käsitellään. Älkööt syyllistäkö yhteiskuntaa omista valinnoistaan.

Eihän tässä yhteiskuntaa syyllistetäkään, vaan herätellään itsekkäitä vanhempia huomaamaan, että heidän perhemallinsa (kaksi eri sukupuolta olevaa vanhempaa) ei ole normi, vaan monia lapsia satuttava perinne, josta on mahdollista muokata useammalle sopiva ja terve perinne. 

Mitä aktuaalista vattua? Eli se, että useimmilla on kaksi eri sukupuolta olevaa vanhempaa riittää jo satuttamaan?

Ehkä ei vaan kannattaisi lisääntyä jos mieli on noin heiveröinen. Minä kestän helposti muiden erilaiset perheet, miksi sinä et?

T yh.

Kyllä, se että tarjotaan annettuna ajatusta, että lapsella on aina automaattisesti kaksi eri sukupuolta olevaa vanhempaa, joille on mukava tehdä kortti. Se satuttaa, jos ei itsellä ole sellainen tilanne. 

No nyt ollaan asian ytimessä! Pitäisikö siis yhteiskunnan kuitenkin tarjota sitä kahta eri sukupuolta olevaa vanhempaa normina, niin ei ketään enää sattuisi...?

Jotenkin täytyy myös huomioida, että tämänkin ketjun perusteella aina eniten sattuu heteromieheen. Ehkä muutamme sekä isänpäivän että äitienpäivän heteromiehenpäiväksi.

Vierailija
202/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutetaa äitienpäivä- ja isänpäivämuistajaiset lähivanhempipäiväksi. Kaikki lapset saavat tehdä kortit/lahjat ja kokea antamisen iloa oli sitten huoltajana ja hoitajana äitejä, isiä, isovanhempia, sijaisvanhempia, laitostyöntekijöitä jne

Tämä olisi hyvä! Poistetaan äitien- ja isänpäivät ja tilalle lähivanhemmanpäivä. Se voi olla kuka vaan. Lähiaikuisenpäivä. Lapsi saisi tehdä kortin sille aikuiselle mille haluaa. Ei pakotetusti. Silloin tulisi vanhempien iloksi kortti tai useampi kotiin ja lapsi saisi kortin antamisen ilon. Tai se sijaisvanhempi saisi kortin, isovanhempi, lastensuojelun työntekijä, naapuri.. kuka vaan lapselle tärkeä aikuinen.

Toki jollekin voi tulla siitäkin paha mieli kun sitä pakotettua korttia ei saakaan. Muistan kyllä että äitini tykkäsi sen pienen hetken saada äitienpäiväkortin jonka olin tehnyt koulussa vaikka en olisi halunnut. Olisi varmaan ollut hirveää äidilleni huomata että hän ei ollut minulle se ykkös aikuinen. Mutta haetaanko näillä korteilla mielihyvää vanhemmille vai lapselle? 

Meidän kylällä ei taida olla sateenkaariperheitä. Hyvin heteronormatiivista ja uskonnollisia suurin osa. Minä olen silti opettanut lapsilleni että jollakin voi olla kaksi isää tai kaksi äitiä, vain yksi vanhempi tai ei ollenkaan omia vanhempia. Kyllä näitä saisi perus heterotkin miettiä, asennekasvatusta you know. Lapsen koululla haukutaan homoksi poikia, kotoahan se lähtee tuollainen. Heterovanhemmat on hirveän suppeita ja ahtaasti ajattelevia. Pitäisi vähän laajentaa sitä omaa horisonttia, näkisi että tänne mahtuu monenlaista perhettä ja olisi hienoa että niitä kaikkia voisi jotenkin juhlia. 

Siispä kannatan lähiaikuisenpäivää. 

Höpö höpö! En ole homofoobikko mutta silti saa tehdä kortteja nimenomaan äidille tai isälle tai papalle tai kenelle hyvänsä, jolle haluaa! Todellakin nämä vähemmistöt eivät ole suvaitsevaisia muita kohtaan. Miksi ei?! Ei voida tanssia vain muutaman pillin mukaan. Se on ääretöntä itsekkyyttä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan kun pienenä tehtiin sellaiset paperit kravaatit isälle isänpäivälahjaksi. Muistan miten kivaa se oli ja jänskätti paljon, tykkääkö iskä kravaatista ja ylpeä olo oli, kun isä laittoi sen kaulaan.

Nykypäivänä kaikki tuo olisi varmaan sitten väärin. Ensinnäkin isää ei saa muistaa, jos kerta jollain toisella ei ole isää ja toisekseen jos isä onkin nykyään nainen, niin kravaatti on kai sitten tosi väärin.

Vierailija
204/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastustan vahvasti sitä, että lapseni päiväkodissa on Eid-juhla, koska se on uskonnollinen eikä mitenkään liity suurimman osan elämään. Silti päiväkoti pitää tästä kynsin hampain kiinni, kyseessä on heidän mielestään kulttuurintuntemus ja suvaitsevaiseksi oppikinen. Samassa päiväkodissa joulu on joulupukin juhla, Jeesukset ja enkelit pitää unohtaa, koska niistä puhuminen loukkaa lapsia, jotka eivät ole kristittyjä.

Että miten menee noin niin kuin omasta mielestä?

Vierailija
205/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne kortit pitää päiväkodeissa tehdä?

Aika järjettömältä olis tuntunut laittaa äiti tai pappa askartelemaan itse oma korttinsa. Kivampihan se oli antaakin "yllätyksenä".

Useimmat terveet lapset tekevät itse kortteja.

Juu. Kaksivuotiaskin ihan itse taittelee kortin, leikkaa, liimaa, kirjoittaa ym. 😄

Miksi ihmeessä kaksivuotiaan täytyisi? Aikamoiset vaatimukset vanhemmalla korttien saamisesta.

Onko ok, jos alle yksivuotiaalta korttia ei tule, vai odottaako turpasauna?

Ei tietenkään täydy, mutta aika moni lapsi - myös me isättömät - haluaa sen kortin kuitenkin väsätä ja antaa, ja pienimmät tarvitsevat aikuisen apua.

Onhan se kieltämättä aika traagista, jos lapsen lähipiirissä ei ole ketään muita kuin isä, ja isä itse ei halua auttaa askartelussa. Ehkä tällaisessa tilanteessa isä voisi pyytää tukea päiväkodilta.

Tavallisissa perheissä useimmat juhlat onnistuvat ihan ilman päiväkotia. Alanpa tästä leipoa kakkua.

Minä puhun tässä nyt isättömän lapsen näkökulmasta. Se lapsen näkökulmahan tässä keskustelussa on tärkein, eikö?

Eli olit isätön ja äiditön, ja kykenemätön ilman apua tekemään korttia... kenelle?

Vierailija
206/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän monella tuntuu menneen kolumnin varsinainen pointti ohi. Tekstin perimmäinen viesti oli, että loppujen lopuksi isän- ja äitienpäiväkorttien askartelu perustuu vanhempien eikä lasten tarpeisiin.

Vierailija
207/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole edes aikuisena kovin hehkeää saada isänpäivämainoksia postiluukusta ja älylaitteille, kun ei ole tottunut isän poissaoloon itsekään.

Jos minun joka vuosi pitäisi viettää muutama tunti luokkahuoneessa tekemässä isäaiheista sisältöä oletusarvoisesti elossa olevalle isälle, niin saattaisi luokan ovi paukkua muutamaan kertaan.

Kunpa ne pienetkin pääsisivät pois tuosta tilanteesta

Joko on korvaukset haettu/saato Lataamon tietovuodoista?

Vierailija
208/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähemmistö on napannut enemmistön Hesarissa ja Ylessä. Ei mulla muuta.

Mikä vähemmistö? Itse kuulun todellakin enemmistöön, samalla ilman muuta puolustan vähemmistön oikeuksia. Koska sivistys.

Puolustat vähemmistön oikeuksia koska sinun on pakko. Muuten sinulle järjestetään potkut töistä.

Et taida asua Suomessa? Kyllä täällä saa ihan vapaaehtoisesti puolustaa vähemmistön oikeuksia. 

Vierailija
209/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti pitää saada tehdä isäpäiväkortit. Mukava tapa. Sitä monet odottavat. Täällä ei Hesarin (erikois)asiantuntijat määrää mitä tehdään. Talonpoikaisjärki kunniaan. Ihan suomalaiset joulujuhlat kouluihin ja Enkeli taivaan lauletaan joka joulu kaikissa kouluissa.

Vierailija
210/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Kyllä yhteiskunnan on huomioitava mämä kaikki uniikit lumihiutaleet jälkikasvuineen, jotka yksin tai same sex -suhteessa muumimukeilevat lapsia. "Se on jokaisen oma asia. Ja oikeus. Mut kun MÄ haluuuun lapsen". Sitten pahoitetaan mieli, kun perinteitä ja kulttuuria ei noin vain hävitetäkään heidän mielitekojensa mukaan.

On ihan 100% FAKTA, että kaikilla kuitenkin on isä. Tai sukusolun lähde what ever. Vastuu on ensisijassa vanhemmilla kuinka mahdollinen "isättömyys" käsitellään. Älkööt syyllistäkö yhteiskuntaa omista valinnoistaan.

Eihän tässä yhteiskuntaa syyllistetäkään, vaan herätellään itsekkäitä vanhempia huomaamaan, että heidän perhemallinsa (kaksi eri sukupuolta olevaa vanhempaa) ei ole normi, vaan monia lapsia satuttava perinne, josta on mahdollista muokata useammalle sopiva ja terve perinne. 

Mitä aktuaalista vattua? Eli se, että useimmilla on kaksi eri sukupuolta olevaa vanhempaa riittää jo satuttamaan?

Ehkä ei vaan kannattaisi lisääntyä jos mieli on noin heiveröinen. Minä kestän helposti muiden erilaiset perheet, miksi sinä et?

T yh.

Kyllä, se että tarjotaan annettuna ajatusta, että lapsella on aina automaattisesti kaksi eri sukupuolta olevaa vanhempaa, joille on mukava tehdä kortti. Se satuttaa, jos ei itsellä ole sellainen tilanne. 

No nyt ollaan asian ytimessä! Pitäisikö siis yhteiskunnan kuitenkin tarjota sitä kahta eri sukupuolta olevaa vanhempaa normina, niin ei ketään enää sattuisi...?

Jotenkin täytyy myös huomioida, että tämänkin ketjun perusteella aina eniten sattuu heteromieheen. Ehkä muutamme sekä isänpäivän että äitienpäivän heteromiehenpäiväksi.

Kukahan muu on ISÄ kuin heteromies?

Vierailija
211/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän monella tuntuu menneen kolumnin varsinainen pointti ohi. Tekstin perimmäinen viesti oli, että loppujen lopuksi isän- ja äitienpäiväkorttien askartelu perustuu vanhempien eikä lasten tarpeisiin.

Tai ehkä voisi sanoa, että tämä keskustelu vahvistaa tuon pointin.

Vierailija
212/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Woke jyllää lehtit alojen artikkeleissa, mutta jyllääkö lehtit alot omistavien sukujen perheissä tai kulttuureissa? Ei taida. Ja milloin viimeksi lehtit alon omistaja meni naimisiin so malin tai af gaanin kanssa? Aivan.

Kiteytän näin: Hesari etenkin vaatii suvaitsevaisuutta ja tukea maailman eli ulkomaiden kärsiville sekä vähemmistöille Suomessa mutta ei koskaan etenkin köyhä- ja pienituloisille kantasuomalaisille. Sinne ei yllä enää solidaarisuus!Tämä vähemmistödiktatuuri on kaupungissa asuvan hyvätuloisten eliitin kuten toimittajien luoma kupla joka saa mediassa kohtuuttoman paljon tilaa.

Vierailija
213/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne kortit pitää päiväkodeissa tehdä?

Aika järjettömältä olis tuntunut laittaa äiti tai pappa askartelemaan itse oma korttinsa. Kivampihan se oli antaakin "yllätyksenä".

Useimmat terveet lapset tekevät itse kortteja.

Juu. Kaksivuotiaskin ihan itse taittelee kortin, leikkaa, liimaa, kirjoittaa ym. 😄

Miksi ihmeessä kaksivuotiaan täytyisi? Aikamoiset vaatimukset vanhemmalla korttien saamisesta.

Onko ok, jos alle yksivuotiaalta korttia ei tule, vai odottaako turpasauna?

Ei tietenkään täydy, mutta aika moni lapsi - myös me isättömät - haluaa sen kortin kuitenkin väsätä ja antaa, ja pienimmät tarvitsevat aikuisen apua.

Onhan se kieltämättä aika traagista, jos lapsen lähipiirissä ei ole ketään muita kuin isä, ja isä itse ei halua auttaa askartelussa. Ehkä tällaisessa tilanteessa isä voisi pyytää tukea päiväkodilta.

Tavallisissa perheissä useimmat juhlat onnistuvat ihan ilman päiväkotia. Alanpa tästä leipoa kakkua.

Minä puhun tässä nyt isättömän lapsen näkökulmasta. Se lapsen näkökulmahan tässä keskustelussa on tärkein, eikö?

Eli olit isätön ja äiditön, ja kykenemätön ilman apua tekemään korttia... kenelle?

Kaikilla lapsilla ei ole huoltajansa lisäksi muita aikuisia elämässään. Korttien askartelu verovaroilla kustannetussa päiväkodissa ja/tai koulussa tasaa sosiaalista epätasa-arvoa. Lapsi voi toki itse päättää, kenelle sen kortin haluaa tehdä. Ei tarvitse olla isä tai äiti.

Vierailija
214/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Jos lapsilta kysyttäisiin, ei varmasti olisi pulma tehdä korttia ilman äiti/isä-liitettä. Mutta kun vanhempien mielissä perheinstituutio romahtaa tällaisesta hullutuksesta. 

Vierailija
215/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimittajan sanoma on se että nyt kun monet naiset tekevät lapsia ilman varsinaista isää pitää isänpäivä kieltää.

Vierailija
216/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemukseni perusteella lapselle on tärkeää ja tarpeellista muistaa vanhempaansa.

On hauskaa askarella lahja, tehdä (muka)salaa aamupala jne. Lasten ilo oman vanhemman ilosta on kaunista!

Vierailija
217/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T yh.

Kukahan muu on ISÄ kuin heteromies?

Homomies? Transnainen?

Vierailija
218/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Woke jyllää lehtit alojen artikkeleissa, mutta jyllääkö lehtit alot omistavien sukujen perheissä tai kulttuureissa? Ei taida. Ja milloin viimeksi lehtit alon omistaja meni naimisiin so malin tai af gaanin kanssa? Aivan.

Kiteytän näin: Hesari etenkin vaatii suvaitsevaisuutta ja tukea maailman eli ulkomaiden kärsiville sekä vähemmistöille Suomessa mutta ei koskaan etenkin köyhä- ja pienituloisille kantasuomalaisille. Sinne ei yllä enää solidaarisuus!Tämä vähemmistödiktatuuri on kaupungissa asuvan hyvätuloisten eliitin kuten toimittajien luoma kupla joka saa mediassa kohtuuttoman paljon tilaa.

Aika moni köyhä- ja pienituloinen kantasuomalainen on juurikin esim. totaali-yh-perhe, johon tämä korttiperinne kolahtaa... 

Vierailija
219/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ehdotus osalle isänpäivä on stressaava ja saa vihastumaan kaikkien isät eivät ole kivoja,huolehtivia,rakastavia yms.

Mun isä lähti lätkimään kun olin 6 -vuotias, eikä ole ikinä tullut mieleenkään että oman kokemukseni takia kieltäisin muilta isänpäivän juhlinnan. Toihan on ihan sairas ajatusmaailma!

Siis miten ihmeessä tässä oltaisiin kieltämässä mitään? Isänpäivä on sunnuntai, harvoin sitä päiväkodissa tai koulussa juhlitaan.

Kyllä sinäkin ymmärsit mitä viestissä tarkoitettiin.

Vierailija
220/817 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vaan ihmettelen kun tuli tytön kortin mukana lappu missä oli pitänyt täyttää lause itse, tyyliin:

Minun isäni vahvuus on .....

Minun isän on luonteeltaan .....

Minun isäni on rakas koska ....

Ja sitten

Kun isäni suuttuu, niin....

Työskentelen koulussa avustajana, ja meillä tehtiin vastaava. Ihmettelin, että ei sitten parempaa keksitty, kun osa lapsista ei osannut syystä tai toisesta täydentää lauseita.

Mt ongelmia, päihteitä, isä kaikenaikaa töissä/ muuten poissa kotoa.

Opettajan ratkaisu oli, että muotoillaan kaikesta huolimatta jotain kauniita koruja useita, jotka ei oikeastaan edes ole lapsen omasta suusta. Mielestäni joku perinteinen kortti tai muu askartelu olisi toiminut paremmin, mutta kun oli niin kiva idea, niin pitihän se väkisin toteuttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä