Hesarissa taas tyypillinen juhlapävän kolumni: isänpäiväkorttien teko on lopetettava päiväkodeissa ja kouluissa
Kannatan monimuotoisuutta mutta ottaa aivoon se, että pitäisi toimia vähemmistön diktatuurin mukaan joka asiassa! Jos luokalla kahdella ei ole isää tai neljällä on isäpuoli, on kaikkien muiden luovuttava kortin teosta. Ei ole oikein. Kortin voi tehdä ukille, papalle, isäpuolelle, jos aikuinen veli ja isä, niin hänelle jne.
Kommentit (817)
Mitä enemmän mennään vähemmistöjen mukaan, sitä onnettomammaksi menee koko yhteiskunnan onnellisuus. Ja siitä sitten seuraa sisällissota.
Melkoisessa mentaalisessa alennustilassa on tuo sontapaperi nykyään. Ollut itse asiassa jo pitkän aikaa. Pelkkä wiherwokewasemmiston äänitorwi....
Me elämme demokratiassa, jonka perusperiaate on se, että enemmistö päättää, ei vähemmistö.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi pride vouhkaus kestää jo kuukauden
Nämä kaikki muut voi korvata ympärivuotisella pridellä
Juu. Isät ja äidit ovat väärin.
Nahkapuvuissa ja fetissi-vaatteissa julkisesti ulkona liikkuvat ihmiset taas ovat hyvin tärkeitä ja heitä pitää muistaa joka päivä.
Kyllä meillä jo 70-luvulla lopetettiin meidän luokalla koulussa isänpäiväkorttien teko, kun yhden oppilaan isä kuoli. Oli hyvä ratkaisu kaikkien mielestä. Mikä pakko se kortti on koulussa vääntää???
Vierailija kirjoitti:
Ei ole edes aikuisena kovin hehkeää saada isänpäivämainoksia postiluukusta ja älylaitteille, kun ei ole tottunut isän poissaoloon itsekään.
Jos minun joka vuosi pitäisi viettää muutama tunti luokkahuoneessa tekemässä isäaiheista sisältöä oletusarvoisesti elossa olevalle isälle, niin saattaisi luokan ovi paukkua muutamaan kertaan.
Kunpa ne pienetkin pääsisivät pois tuosta tilanteesta
Et ole siis pystynyt käsittelemään isättömyyttä vieläkään. Mene terapiaan.
Vierailija kirjoitti:
Muutetaa äitienpäivä- ja isänpäivämuistajaiset lähivanhempipäiväksi. Kaikki lapset saavat tehdä kortit/lahjat ja kokea antamisen iloa oli sitten huoltajana ja hoitajana äitejä, isiä, isovanhempia, sijaisvanhempia, laitostyöntekijöitä jne
Miksi tätäkin alapeukutetaan? Luulisin, että jokainen tavallinen normatiivinen ydinperheen isä ja äiti saisi edelleen korttinsa marras/toukokuussa, vaikka opettajat antaisivat lapsille vapaat kädet tehdä kortin kenelle vaan. Tai jos ei saisi, niin sehän osoittaisi että jotain on ydinperheen kasvatuksessa mennyt pieleen.
Minun alakoululaiseni luokassa oli ollut monta erilaista korttimallia ja tekstiä, joista lapset olivat saaneet valita, tai sitten tehdä oman mielikuvituksen mukaan. Opettaja - heteromies - oli myös ottanut puheeksi sen, että kortin voi tehdä kenelle vain aikuiselle.
Muuten tämä päivä transupäiväksi! Sitten Hesari on tyytyväinen...
Vierailija kirjoitti:
Ei ole edes aikuisena kovin hehkeää saada isänpäivämainoksia postiluukusta ja älylaitteille, kun ei ole tottunut isän poissaoloon itsekään.
Jos minun joka vuosi pitäisi viettää muutama tunti luokkahuoneessa tekemässä isäaiheista sisältöä oletusarvoisesti elossa olevalle isälle, niin saattaisi luokan ovi paukkua muutamaan kertaan.
Kunpa ne pienetkin pääsisivät pois tuosta tilanteesta
Mene työstämään asiaa ammattiauttajan kanssa äläkä vastuuta muita sinun tunteistasi.
Voisikohan nämä perheet ihan itse keskustella sen lapsensa kanssa siitä kenelle hän voi askarrella sen kortin. Eiköhän jokaiselta lapselta löydy joku isovanhempi tai kummi tai vaikka ikäihminen naapurina, joka ei ole muun sukupuolinen, ja kortin voi viedä ilahduttamaan ko. ihmistä. Pitääkö kaikki vastuu vierittää varhaiskasvatukseen ja sitten kitistä jälkikäteen jos ei omaa kasvatustyötään ole hoksannut ja halunnut hoitaa. Onko tämäkin yksi keino päästä kirjoittamaan lehtien palstoille?
Kyllä jo yli 20 vuotta sitten päiväkodissa ja koulussa sai tehdä kortin vaikka kaverille, jos ei isää sattunut olemaan.
Surkeaa on "journalismi" nykyään. Tosi surkeaa.
Antaisi nyt edes joidenkin perhearvojen ja -asioiden olla rauhassa. Edes niiden.
Vierailija kirjoitti:
Surkeaa on "journalismi" nykyään. Tosi surkeaa.
Antaisi nyt edes joidenkin perhearvojen ja -asioiden olla rauhassa. Edes niiden.
Ja sitten ne kirjoittelee ihmetellen, että miksi syntyvyys on niin alhaista.
Kun jokin ideologia tai uskonto sekoittaa pään, se on sitten menoa se...
Vierailija kirjoitti:
Kaikille isille halutaan nyt syyllinen mieli kun oman korttinsa saavat. Lapsen kaveri Papu-Valo itkee kotonaan kun ei ole isää.
Kaikilla lapsilla on biologinen isä.
Se onko tämä biologinen isä myös sosiaalinen isä, tai yleensä kotona, on sitten toinen asia.
144: Sitten nämä wokehörhöt kuvittelevat, että ovat keksineet jotain ihan ihka uutta... Kyllä ihmiskunta on tuhansia ja taas tuhansia vuosia todellakin sekoittanut päitään eri opeilla, uskonnoilla ja aatteilla. Ei mitään uutta auringon alla...
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan että Suomen päiväkoti ja peruskoulujärjestelmä jaetaan 2 osaan:
-ilmaisiksi valtion täysin rahoittamiin jossa ei koskaan vietetä mitään juhlapäivää
-maksullisiksi vain osittain valtion rahoittamiin, missä omistaja, esim kristillinen yhdistys, voi päättää juhlapyhistä ihan itse
Näihin ilmaisiin ajautuu sitten hyvin nopeasti pakolliset oktoberfest, halloweenviikko ja laskiaiskarnevaaliviikko, koska ajankohtaa ei suostuta päivälleen ymmärtämään eikä määrittämään, ja koska se on kansainvälistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille isille halutaan nyt syyllinen mieli kun oman korttinsa saavat. Lapsen kaveri Papu-Valo itkee kotonaan kun ei ole isää.
Kaikilla lapsilla on biologinen isä.
Se onko tämä biologinen isä myös sosiaalinen isä, tai yleensä kotona, on sitten toinen asia.
En oikein ymmärrä miten tämä liittyy yhtään mitenkään asiaan. Ajattelitko että tuo on jonkinlainen selitys lapselle: kuules, kyllä sullakin on jossain biologinen isä...
-ohis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän miksi isänpäivä on monille tärkeä mut mua ei ois henkilökohtaisesti haitannut.
Nää tilanteet oli mulle lapsena vaikeita kun isä hylkäsi meidät kun olin pieni ja ainoa isoisä kuoli kun olin vasta täyttänyt 4. Isän isäni kuoli ennen syntymääni.
Muistan ala-asteella myös miten ystävälle oli vaikeaa äitienpäiväjutut kun hänen äitinsä kuoli yllättäen ja isovanhempiakaan ei ollut. Halusi vieläpä pitää salassa muilta kuin parhailta kavereiltaan äitinsä kuoleman joten teki sitten kortteja ei-kellekään.
Ymmärrän tilanteen. Aina kyse on aikuisten toimnnasta ja miten he ottavat huomioon päiväkodissa ja koulussa sen, että perheitä on monenlaisia. Ratkaisu ei ole kuitenkaan se, että koskaan ei oteta eri teemapäiviä huomioon vaan toiminta pitää olla sellaista, että kaikki voivat osallistua. Kortteja on monenlaisia esimerkiksi. Ei oikeasti voida lähteä sille linjalle, että päväkoti ja koulu luopuu kulttuuriperinteen käsittelystä kokonaan. Kyse on, miten se tehdään loukkaamatta ketään.
Metsään mennään jos lähdetään siitä, että kukaan ei saa loukkaantua. Näinä aikoina joku loukkaantuu varmasti aina.
On tietysti tärkeää, että päiväkodeissa osataan ottaa myös isättömät perheet huomioon. Isänpäiväkortin tekemiselle täytyy olla vaihtoehtoja, joita lapsi voi valita tuntematta itseään huonommaksi. Ja sekin on tietysti täysin ok, jos isänpäiväkortin tekee isoisälle tai jollekin muulle miehelle (tai vaikka naiselle tai koiralle), joka on lapselle tärkeä.
Näin, ja miksi näitä vaihtoehtoja ei vieläkään ole? Miksi isätön lapsi joutui kuulusteltavaksi?
Asian ei pitäisi olla sen varassa, onko juuri sillä viikolla tuuraava vakaopiskelija tai kaupunginarkistoija (Helsingissähän mentiin tähän) kartalla vai kujalla.
Ei ole vaikea järjestää, mutta silti jatkuu vuodesta toiseen.
Olisiko kuitenkin vanhempipäivä eikä LÄHIvanhempi...