Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko romanttista parisuhdetta olemassakaan

OP
12.11.2022 |

Olen nyt toista kertaa avioliitossa elävä mies ja jälleen törmään samaan, eli romantiikan ja kipinän hiipumiseen. Nyt toista liittoa on eletty noin 10 vuotta ja rehellisesti sanottuna kiihkeintä aikaa oli ehkä kaksi ensimmäistä, jonka jälkeen kiinnostus toisen puolelta on laskenut tasaisesti. Lapsia meillä nykyisestä liitosta on kaksi ja itselläni aiemmasta liitosta lisää, jotka ovat jo kohta kaikki aikuisia. Itselläni ikää on 46 enkä haluaisi tuntea itseäni mitenkään vanhaksi, vaikka olenkin jo isoisä vanhimpien lasteni saatua omia lapsia.
Onko niin, että intohimoinen rakkaus ja kiihko tosiaan hiipuu suhteessa, vai olisiko minullakin oikeus edelleen elää rakastuneen elämää niin kauan kuin vain voin.
Olen melko epätoivoinen kun itsetuntoni alkaa olla ihan pohjilla siitä, ettei puoliso millään tavalla halua olla romanttinen, viehkeä, naisellinen ja innostava.
Itselläni toista kohtaan on edelleen vahvoja tunteita niin henkisesti kuin fyysisestikin, mutta vastakaikua kun ei saa.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa, että naisesi ei enää panosta romanttisessa mielessä. Niin kai useimmiten käy molemmille parisuhteessa. Näin olen kuullut, mutta ei omaa kokemusta.

Monesti käy noin, että toivotaan toiselta huomionosoituksia ja kiinnostusta, vahvistusta itselle, omien tarpeiden näkemistä ja täyttämistä... naisen pitäisi olla kiinnostunut ja osoittaa tarpeeksi huomiota. Miksi tätäkään vaimoa ja pikkulasten äitiä ei kiinnosta eniten maailmassa tämä ukko, joka tahtoisi että vaimo olisi yhä

rakastunut kuten ennen kuin oikeasti tunnettiin...

Oikeasti onnellisissa suhteissa mietitään, että mitä minä itse voin tehdä ja ymmärretään, että ei tietenkään toinen ole yhtä kiinnostunut ja rakastunut kuin suhteen alussa jos vain sössötät, että huomioi ja rakasta minua, mutta et oo kovin ihana kuitenkaan itse.

No tässähän varsinainen parisuhdeterapeutti puhuu. Eli vain miehen tulee tehdä jotain parisuhteen eteen? Tiedätkö paljon olen yrittänyt? Ja sössöttämistähän ei tule kuin miehen puolelta?

Et varmasti ole yrittänyt, oot mokannut jo kaksi liittoa herraseni. Yritä ensi kerralla valita vaimosi paremmin äläkä kälätä vain itsestäsi. Vaikka vaimosi ei osoittaisi mitään kiinnostusta niin sitä vähiten saat parannettua surkuttelemalla asiaa mammojen kanssa av:lla ja säälimällä itseäsi ja vaivannäköäsi. Voisit olla tekemässä parannuksia siihen suhteeseen surkuttelun sijaan. Voit joko miettiä mitä itse voit vielä yrittää, siihen et voi vaikuttaa mitä vaimosi päättää tehdä. Katsot miten paljon olet valmis tekemään, onko toinen sulle sen arvoinen... valitettavasti puolisosta erkaantumisesta valittaminen harvoin tuo suhteeseen mitään kipinää lisää.

No voihan sitä noinkin ajatella jos haluaa. En edes vaivaudu enempää kommentoimaan

Hyvä, säästä vaivannäkö parisuhteen pelastamiseen. 

No sinulla itselläsi taitaa olla maailman paras, romanttisin ja täysellisin parisuhde.

Olen ainakin itse ihan tyytyväinen parisuhteeseemme ja on se minulle kyllä maailman paras ja sellainen, josta elinikäistä haaveilen. Oikein hyvin on asiat, kiitos vaan. Tästä vinkkelistä yritän patistella viilaamaan lähestymistapaa aiheeseen. Vielä parempi jos puhut ja ideoit vaimosi kanssa asiasta.

Vierailija
22/46 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuhuuma kestää ensimmäiset 3v. Sen biologinen tarkoitus on saada naaras astutettua. Siksi yleensä tänä aikana naaraalle syntyvät halu naimisiinmenosta ja lisääntymisestä. Sen jälkeen voi olla yhdessä tottumuksesta ja vähän pakostakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että olet niitä ihmisiä, jotka kaipaisivat koko suhteen ajan sitä alkuajan "honeymoon"-vaihetta. Tässä on vähän tietoa parisuhteen vaiheista, aiheesta löytyy varmasti vaikka kuinka paljon lisää tietoa netistä ja kirjoista:

https://www.kymenlaaksonperhekeskus.fi/apua-ja-tukea/parisuhteen-ja-sek…

https://mieli.fi/vahvista-mielenterveyttasi/ihmissuhteet-ja-vuorovaikut…

https://www.hyvakysymys.fi/artikkeli/parisuhteen-vaiheet-rakkaus-on-hyv…

Netistä löytyy myös Tunnekeskeinen parisuhdekurssi. Sille lämmin suosittelu. Kysy vaimolta, haluaisiko hän lähteä siihen prosessiin kanssasi.

Vierailija
24/46 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romantiikka hiipuu parissa vuodessa, jos mitään ei tehdä sen eteen. Moni ei jaksa, koska mukavuudenhalu menee sen edelle. 

Romantiikka on nimenomaan tekoja, ei tunteita. Teot auttavat vain ylläpitämään tunteita. Meillä on edelleen romantiikkaa 7 päivänä viikossa.

Vierailija
25/46 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut mieheni kanssa yhdessä kohta 20 vuotta ja kipinä on todellakin jäljellä. Rakastan häntä todella paljon ja hän minua.

Jos haluaa pysyä tiiviisti yhdessä pitää myös tehdä asioita sen eteen. Me vietämme todella paljon aikaa yhdessä, mikä on ihanaa. Myös seksi on hyvää ja monipuolista.

Toisaalta on hyvä muistaa, että ihmiset ja suhteet ovat erilaisia ja erilaiset ihmiset haluavat elämältä eri asioita. Voisitko istua alas vaimosi kanssa ja keskustella tilanteesta? Kertoa että sinusta olette etääntyneet toisistanne ja toivoisit että voisitte taas lähentyä.

Kiitos asiallisesta kommentista. On aivan ilmiselvää, etteivät suhteet säily samanlaisena vuodesta toiseen. Elämä muuttaa meitä, ikä muuttaa meitä ja kokemukset muuttavat meitä. Mutta se, että haluat jakaa lopun elämäsi toisen kanssa on melko painava lupaus. Ehkäpä pitäisikin miettiä miksi sitten sitoutua toiseen jos ei halua sen jatkuvan paria vuotta pidempään.

Olen ehdottomasti sen kannalla, että suhteeseen pitää panostaa molemmin puolin ja että toista ei voi ikinä pitää itsestään selvyytenä. Pitää myös itse haluta toisen olevan onnellinen rinnallasi.

Alkuperäinen kysymys kuitenkin oli, että mitä pitäisi tehdä jos toinen ei enää ole lainkaan romanttinen tai läheinen vaikka itse sitä haluaisin edelleen. Miksi sitten olla yhdessä jos ei mitään todellista tahtoa enää asiaan ole vaan yhdessä oleminen perustuu enemmänkin totuttuun tapaan.

Vierailija
26/46 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen romanttisen alkuhuuman pitäisi vaihtua vuosien vieriessä iloon ja kiitollisuuteen esimerkiksi siitä että sinulla on perhe.  Totta kai sitä romantiikkaa pitää olla mutta kyllä sen eteen pitää jotain tehdä.

Voin sanoa, että jos eroat, ja sitten jatkossa etsit sitä romantiikkaa baareissa niin kyllästyt ja turhaudut aika pian. Sitten tulee uusi nainen ja jos on hiukankin nuorempi niin saatte yhteisen lapsen ja sitten olet lähtöruudussa taas. Mieti.

Pitäisi pitäisi pitäisi.. Kuka sinä olet sanomaan miten jonkun pitäisi tuntea? Voi sitä tuntea kiitollisuutta perheestä, mutta samalla voi haikailla kipinöitä, eikä se tee kenestäkään huonoa ihmistä.

Vierailija
27/46 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut mieheni kanssa yhdessä kohta 20 vuotta ja kipinä on todellakin jäljellä. Rakastan häntä todella paljon ja hän minua.

Jos haluaa pysyä tiiviisti yhdessä pitää myös tehdä asioita sen eteen. Me vietämme todella paljon aikaa yhdessä, mikä on ihanaa. Myös seksi on hyvää ja monipuolista.

Toisaalta on hyvä muistaa, että ihmiset ja suhteet ovat erilaisia ja erilaiset ihmiset haluavat elämältä eri asioita. Voisitko istua alas vaimosi kanssa ja keskustella tilanteesta? Kertoa että sinusta olette etääntyneet toisistanne ja toivoisit että voisitte taas lähentyä.

Kiitos asiallisesta kommentista. On aivan ilmiselvää, etteivät suhteet säily samanlaisena vuodesta toiseen. Elämä muuttaa meitä, ikä muuttaa meitä ja kokemukset muuttavat meitä. Mutta se, että haluat jakaa lopun elämäsi toisen kanssa on melko painava lupaus. Ehkäpä pitäisikin miettiä miksi sitten sitoutua toiseen jos ei halua sen jatkuvan paria vuotta pidempään.

Olen ehdottomasti sen kannalla, että suhteeseen pitää panostaa molemmin puolin ja että toista ei voi ikinä pitää itsestään selvyytenä. Pitää myös itse haluta toisen olevan onnellinen rinnallasi.

Alkuperäinen kysymys kuitenkin oli, että mitä pitäisi tehdä jos toinen ei enää ole lainkaan romanttinen tai läheinen vaikka itse sitä haluaisin edelleen. Miksi sitten olla yhdessä jos ei mitään todellista tahtoa enää asiaan ole vaan yhdessä oleminen perustuu enemmänkin totuttuun tapaan.

Ap, en ymmärrä miksi porukka on täällä lyttäämässä sinua. Mielestäni aloituksessa ei ollut mitään, mistä pitäisi vetää herneet nenään ja viimisinkin kommentti sinulta oli asiallinen ja fiksu, toisin kuin suurimmalla osalla vastaajista.

Vierailija
28/46 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen romanttisen alkuhuuman pitäisi vaihtua vuosien vieriessä iloon ja kiitollisuuteen esimerkiksi siitä että sinulla on perhe.  Totta kai sitä romantiikkaa pitää olla mutta kyllä sen eteen pitää jotain tehdä.

Voin sanoa, että jos eroat, ja sitten jatkossa etsit sitä romantiikkaa baareissa niin kyllästyt ja turhaudut aika pian. Sitten tulee uusi nainen ja jos on hiukankin nuorempi niin saatte yhteisen lapsen ja sitten olet lähtöruudussa taas. Mieti.

Ei todellakaan ole mitään intressiä hakea uutta suhdetta vain lapsen takia tai että uusi kumppani olisi nuorempi. Voi kai sitä hakea vain hyvää oloa, rakastetuksi ja halutuksi tulleen tunnetta sekä vain onnellisuutta ja iloisuutta harmauden sijaan. Miksi aina mies syyllistetään siitä, ettei tee tarpeeksi? Voisiko joskus olla myös toisin päin?

Vierailija
29/46 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sillä romantiikalla tarkoitat käytännössä?

Mitä odotat puolisolta? Millä tavalla ollaan "viehkeä, naisellinen ja innostava"?

Vierailija
30/46 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuhuuma kestää ensimmäiset 3v. Sen biologinen tarkoitus on saada naaras astutettua. Siksi yleensä tänä aikana naaraalle syntyvät halu naimisiinmenosta ja lisääntymisestä. Sen jälkeen voi olla yhdessä tottumuksesta ja vähän pakostakin.

t. parisuhdekokemukseton näsäviisas tyttö, jonka kanssa ei tahdota edes ajatella porsimista. Geenit geenit, ...

Tämä. Syntymä on kuolemantuomio. On tärkeää että etäisesti geenejäsi muistuttavia on kärsimässä auringon sammumisesta ja sen romahtamisesta muodostuvasta mustasta aukosta.

Vierailija
31/46 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tilanne on hankala jos halutaan eri asioita. Tärkeintä olisi rehellinen ja avoin keskustelu tilanteesta.

Oletko varma että vaimosi on tyytyväinen nykytilanteeseen? Ehkä hänkin toivoo jotain muutosta, mutta on vain tottunut nykytilanteeseen.

Koska et voi muuttaa hänen käytöstään, voisitko koittaa muuttaa omaasi joissain asioissa huomaavaisemmaksi ja tarkastella jos hetken päästä saisit vastakaikua? Ymmärrän että tilanne on hankala jos koet että et saa sitä mitä toivot suhteelta, mutta jos teillä on lapsia niin en vielä luovuttaisi. Voitte toivottavasti vielä löytää toisenne uudestaan. Puhukaa!

Vierailija
32/46 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä odotat puolisolta? Millä tavalla ollaan "viehkeä, naisellinen ja innostava"?

Niin, mitä tekisit saadaksesi toisen kiinnostumaan itsestäsi. Sitä se on. Samoin sen pitää olla myös toisin päin. Mutta mitä tehdä, jos ei vain näy mitenkään se tahto näyttää omaa kiinnostustasi toiseen?

Vierailija
33/46 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mitä tekisit saadaksesi toisen kiinnostumaan itsestäsi. Sitä se on. Samoin sen pitää olla myös toisin päin. Mutta mitä tehdä, jos ei vain näy mitenkään se tahto näyttää omaa kiinnostustasi toiseen?

Eli tarkoitat laittautumista, hepeniä ja meikkiä että sulla "heräisi kiinnostus"?

Vierailija
34/46 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puoliso on etusijalla tai ainakin kärkipaikoilla, luulisi romantiikkaa riittävän.

Vierailija
35/46 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tarkoitat laittautumista, hepeniä ja meikkiä että sulla "heräisi kiinnostus"?

Siis anteeeksi mitä??? Jos nyt vain lähtisi liikkeelle siitä että olisi edes aiheesta kiinnostunut niin se olisi jo paljon. Miksi ihmeessä aina viitataan pelkkään ulkoiseen laittautumiseen jne??? Todella kapeaa ajattelua jos parisuhteen tasoa ajatellaan vain jonkin laittautumisen kautta. Voin kertoa että olen erittäin kiinnostunut vaimostani ihan ilman meikkiäkin tai hepeneitä.

Vierailija
36/46 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipinä pysyy kun sitä ruokkii. Jos on päässyt sammumaan, pitää sytyttää uudelleen. Sun pitää vietellä se vaimosi uudelleen. Henkisellä ja fyysisellä tasolla. Mitä oot romantiikan lisääntymisen eteen tehnyt? 

Vierailija
37/46 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kipinä pysyy kun sitä ruokkii. Jos on päässyt sammumaan, pitää sytyttää uudelleen. Sun pitää vietellä se vaimosi uudelleen. Henkisellä ja fyysisellä tasolla. Mitä oot romantiikan lisääntymisen eteen tehnyt? 

En varmasti tarpeeksi, se on aina myönnettävä. Mutta olen ollut koko meidän suhteen ajan ollut se aktiivisempi osapuoli ja yrittänyt kehua toista, osoittaa halua ja kiinnostusta. Valitettavasti se vastakaiku on vain hiipunut. Voit vain arvailla kuinka paljon olen miettinyt omaa tekemistäni ja omia virheitäni. Tulee vain piste, jossa ei pelkkä oma tekeminen tai oman asenteen muutos riitä.

Vierailija
38/46 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artist: Laura Pausini, Similar

I wanted to change my life

When, in a labyrinth, I looked at the sky

Unable to decide

At home, accompanied by love syllables

Wandering on the floor

I took them for dust

And you arrive at calm steps

And you apologize if we look alike

And you arrive, from which planet?

The sincere eyes of a complicated soul

A complicated soul...

We are so similar

Peace and war, they suddenly love each other

We are so similar

You kiss my lips and then my forehead

So similar that it will marvel us

So similar that it will move us

So similar that it will protect us

I don't miss it now

May a net open up after I have leapt

Your arms will save me

You remind me

That only those who fly defend and love their falls

And will make fun of them

And what do you, who conceals it well

In a hand, bravery and tenderness

And you arrive

And the doubts go away

We are so similar

That we give life to what was inert

We are so similar

And you arrive and dissipate

The fear of someone who precipitates

We are so similar

Freed and prisoners, like rebels

We are so similar

So similar that it will protect us

Vierailija
39/46 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko romantiikkaa vai seksiä? Eri asioita.

40/46 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäiset lapset sinulla on ap?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi