Milloin tämä KAUHU loppuu??!!! Ruokakaupassa suosikkituotteeni hinta pompannut yhdessä päivässä 1,75 eurosta yli 2 euroon.
Kommentit (970)
Loppuu varmaankin silloin, kun kansa sanoo, että nyt riittää!
Mä en tajuu: me (kaks aikuista) ollaan käyty ja edelleen käydään Prismassa; vuosikaudet on ostokset jokseenkin samat ja mitään olennaista muutosta ei ole näkynyt kuukauden ostosten summissa. Tai oikeastaan mitään muutosta. :o
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo on kauhua, elämä voi olla liian raskasta sinulle.
Pienistä puroista kasvaa iso virta :( Korona, inflaatio, sota, kohoavat hinnat...
ap
Kauppiaiden ahneus? Tahkoavat kovaa voittoa tällä hetkellä. Hävytöntä. Jos ja kun asiat maailmassa normalisoituvat tuskin laskevat hintoja.
Vierailija kirjoitti:
Saa nähdä kuinka paljon kansan hermo kestää tätä urkaina solidaarisuutta joka revitään omasta pussista
Ei ole kyse Ukrainasta, on kyse siitä että yritykset käyttävät sotakriisiä hyväkseen ja perustelevat sillä nousseet hinnat, joiden erotuksen laittavat omaan taskuunsa ja nauravat matkalla pankkiin.
Vierailija kirjoitti:
Saa nähdä kuinka paljon kansan hermo kestää tätä urkaina solidaarisuutta joka revitään omasta pussista
5uomessa ei ole mahdollista vaikuttaa käytännössä mitenkään.
Herrat leveilee miljoona tuloilla, tavallinen kansa katsoo koska
kaupassa hernepussi tai makarooni tarjouksessa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tähän saakka tehnyt kuukausittain yhden isomman tilauksen Prismasta mutta nyt hintojen nousun myötä aloin tutkia vaihtoehtoja. Nmä nyt eivät ole välttämättömiä elämän kannalta mutta en haluaisi luopua. Ihokarvanpoistovoide, Saksasta 6,95 €, Prismassa 9,15, hiuslakka, hintaa nostettu 4,09, Saksasta 2,95 €, kuivashampoo Suomessa 4,50€, Saksasta 4,15 € jne. Kyllä nämä hinnannousut alkavat tuntua niin, ettei tarvitse enää miettiä mistä nämä ostan heti seuraavaksi. Eli mä tilaan samantien Saksasta huulirasvat, hiuslakan, muotovaahdon, ihokarvanpoistovoiteen, hoitoaineet ja Shampoot olen tilannut ulkomailta niin kauan kuin muistan mutta laajennan ulkomailta tulevaa valikoimaa _nyt_. Aion tutkia kaikki muutkin ostamani tuotteet mitä vaihtoehtoja niille on, koska varmaan sieltä voisi tilata muutakin. Olen mahdollisesti löytänyt halvemmalla jo huuhteluainetta ja aion nyt laajasti katsoa läpi kaikki vaihtoehdot mitä täällä taloudessa käytetään. Jo tähän Saakka Saksasta on tullut lelut, lasten tuotteita, lasten vaatteet pitkälti (paitsi ulkovaatteet) jne. Kyllä tämä rasittaa arkea ihan huomattavasti, koko ajan saa laskea mitä pystyy ostamaan missäkin kuussa ja kauanko voidaan sinnitellä vanhoilla vaatteilla tavaroilla jne.
Mietipä tosiaan, miten paljon säästäisit mikäli päättäisit olla suihkimatta itseesi ja vaatteisiisi ylimääräisiä kemikaaleja.
Lopetin shampoon, hoitoaineen, saippuan, pyykinpesuaineiden, vessapaperin, tiskiaineiden yms käytön kokonaan ja säästän todella paljon verratuna entiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä lukea tätä ketjua. Uhotaan, että ei osteta enää mitään "turhaa", ostetaan vain perus raaka-aineita ja tehdään keittoa juureksista ym.
Siis mitä te olette tähän asti ostaneet, syöneet ja laittaneet ruoaksi??? 😯 Tuntuu, että itse on elänyt ihan jossain muussa maailmassa, kun tähänkin asti olen tehnyt ruoat just niistä juureksista ja sun muusta perus aineksista. Ja hyvää ja terveellistä ruokaa niistä saakin!
Mutta eipä niissäkään hinnan nousulta ole vältytty. Vielä viime talvena esimerkkinä luomu kaurahiutaleet S-marketissa 1,05 €/ kg, nyt yhtäkkiä 1,59 €. 😔
Täytyy myöntää ettei me olla ikinä hintoja katseltu, verrattu hintoja tai ajateltu sen kummemmin ruokalaskua. Mulla esim ei ole ollut mitään käsitystä paljon esim maksaa kaurahiutaleet, sillä Elovena paketti on aina lähtenyt ostoskoriin. On ostettu sitä mitä tekee mieli ja haluaa, merkkituotteita, luomua, lähiruokaa. On syöty monipuolisesti ja terveellisesti, herkuteltu hyvin ja ruoka on ollut nautinto. Kauppalaskut ovat olleet hinnaltaan suuria ja paljon ollaan rahaa saatu palamaan ruokakauppaan.
Nyt ollaan otettu elämänmuutosta monen asian suhteen tänä vuonna ja alettiin kiinnittään huomiota myös ruokakaupassa miten sitä voisi syödä edullisemmin, mutta silti hyvin. Valintoja on tehty ja pyritty kokkaan perusaineksista maukkaita ruokia ja kauppalasku pienentynyt vaikka hinnannousuja on. Niinkin simppelit ruoat kuin kaalilaatikko ja kasviskeitto linssiprotskulla ovat edullisia ja hyviä.
Melkeen joka kauppareissulla tulee vastaan näky, että jään miettimään miten tiukka tilanne tuolla tai tuolla ihmisellä on. Tutkitaan pakkauksia ja hintoja laskimen kanssa, lasketaan kukkaron rahoja hyllyjen välissä, äiti sanoo lapselle ettei ole nyt varaa ostaa tuota ja tuota, kassalla tulee tilanteita missä rahat ei riitäkään ja joutuu poistamaan tuotteita (välillä olen aina antanut rahaa jotta saavat ostaa mitä olisivat ostaneet jos rahat olisi riittäneet). Muutama tuttukin on siirtynyt leipäjonoon, kun ei ole enää varaa ostaa perheelle ruokaa. Tilanne on monilla jo todella paha, sillä paha taloudellinen tilanne oli jo ennen hintojen nousua saati sitten tässä. Vaikea sanoa mihin tämä vielä johtaa jos hinnat vaan nousee ja ihmisille tulee todella tiukat tilanteet.
Niin meilläkin on syöty aina monipuolisesti, terveellisesti ja herkullisesti hyvän makuista ruokaa. Luomua ja lähellä tuotettua, myös itse kasvatettua, kalastettua, metsästettyä ja kerättyä. Juuri näistä syistä meillä on syöty ja syödään pitkälti niistä perus KOTIMAISISTA raaka-aineista tehtyä ruokaa. Vaikka nytkään ei ruokakaupassa loppulasku itketä, niin kyllähän se vähän laittaa nielaisemaan. Niin nopea tämä hinnan nousu on ollut.
Enkä oikein nyt ymmärrä, onko se joku ylpeyden aihe, ettei katso/ tiedä mitä mikäkin maksaa? Kyllä minä katson, vaikka hinnan takia ei tarvitse jättää ostamatta. Tulee sellainen mielikuva, ettei elämässä muutenkaan harkitse kulutustaan, jos ei edes ruokakaupassa viitsi katsoa mitä mistäkin maksaa?
Onhan tämä ihan hanurista, jos työssäkäyvilläkään ei ole kohta varaa ruokaan. Mutta ihan pikkuisen salaa onnellinen olen, jos hintojen nousu heijastaisi ihan kaikkeen kuluttamiseen, että oikeasti vähän mietittäisiin mitä todella tarvitaan. Se voi lähteä liikkeelle niinkin pienestä kuin sen puuropaketin hinnan tiedostamisesta...
Unohdat että länsimainen hyvinvointi perustuu kulutukseen ja sen hyvinvoinnin perustuksia ravistellaan nyt toden teolla. Mitä kulutukseen tulee, viimeinen ekologisesti kestävä ihmisyhteisö eli 3000 vuotta sitten.
Länsimainen hyvinvointi perustui joskus vuosia sitten kulutukselle, kun kulutus oli kestävää, ja raha kiersi. Nyt länsimainen "hyvinvointi" perustuu riistolle. Porukka tuolla väittää että ihmisiltä loppuu työt, jos vähennämme kulutusta, vaikka suurin osa roinasta roudataan tänne nykyään kehitysmaista, joissa tuotteet valmistetaan orjatyövoimalla. Eikä todellakaan millään kestävällä tavalla, tärkeintä on että tuotetaan mahdollisimman halvalla mahdollisimman nopeasti tuhoutuvaa. Eli jos vähennämme kulutusta, työt loppuvat lähinnä yritysjohtajilta (jotka kiertävät veroja parhaansa mukaan), sekä niiltä kehitysmaaorjilta. Suomalaista ruokaa ja käsityötä kannattaa toki suosia edelleen. Tämä kulutukseen perustuva fraasi on peräisin lobbareilta, kapitalismin huipulta. Sieltä ei tipu roposia kansalle.
Vierailija kirjoitti:
No ei tuo vielä mitään. Suosikkikahvini hinta nousi 11,99 eurosta 29,99 euroon. Joudun vähentämään kahvin juontia.
Mikähän kahvi maksaa 29,99 euroa? En muista maksaneeni pienpaahtomoiden kahveista 30 euroa, vaan pienet pakkaukset (250 g) ovat olleet 7-9 euron hujakoilla ja isompi maksanut yli 10 euroa. Toki paahtimosta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajuu: me (kaks aikuista) ollaan käyty ja edelleen käydään Prismassa; vuosikaudet on ostokset jokseenkin samat ja mitään olennaista muutosta ei ole näkynyt kuukauden ostosten summissa. Tai oikeastaan mitään muutosta. :o
Onko prisma Porvoossa?
Voisitte pikkuhiljaa alkaa tajuamaan, että muutaman vuoden päästä Euroopassa on nälänhätä. Kiitokset naapurillemme siitä. Me tulemme näkemään paljon kurjempia aikoja kuin nyt. Ihan joka iikka. Jokainen mässäilijä ja shoppailija.
Sittenkin kun sota on ohi (ties kuinka monta vuotta siihen menee), on monessa maassa jo liian kuuma viljellä mitään. Energian tuotannon eheytyminen tulee myös kestämään pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Ruoan hinta ei ole lähelläkään kipurajaa. Olen ylempi toimihenkilö ja 3500e nettotuloista noin 20% menee ruokaan.
Entäpä kun niistä esim 1700euroa/kk nettotuloista menee sama 700 euroa ruokaan? Ja tuolla lopputonnillako sitten maksaa vuokran, sähkölaskun, vakuutukset, netin, puhelimen..
Ja tuo 1700euron nettotulo per kk on jo oikeasti hyvä palkka eikä siihenkään yllä esim huipputulosta takovan keskon myyjät.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin tämä kuin talvisota.
Missä todellisuudessa tämä kituuttaminen poistaa riskin sodasta?! Hyvinkin saadaan vielä kokea molemmat.
Boikotoikaa k- ja s-ketjuja. Lidliin vaan ja tuottajilta suoraan. Jouluostokset, vaatteet, päivittäistavarat jne mistä tahansa muualta kuin näiltä riistoketjuilta. Kyllä alkaa hinnat tippua jos oikeasti isot määrät ihmisiä äänestäisivät jaloillaan.
Mammatus kirjoitti:
Pakko ollut karsia sellaisissa menoissa mistä ei yleensä ole älynnyt karsia. Esimerkiksi puhelinlaskuista lähti parilla vinkillä noin 47e hintaa pois meidän perheeltä 10minuutin työllä: https://www.taloustaituriksi.com/puhelinliittym%C3%A4 Toinen on nuo isommat tilaukset verkkokaupoista kuivamuonat ja herkut. Lisäksi vaatteet netin alennusmyynnistä oppinut etsimään huomattavasti halvemmalla kun vähän viitsii käyttää vaivaa. Moni voi paheksua, että sovittaa liikkeessä ja tilaa netistä, mutta väittäisin säästöä tulevan näin satoja euroja vuodessa.
puhelinliittymät ja vakuutukset on asioita mitkä kannattaa kilpailuttaa jatkuvasti kun vain pystyy. Ja miettiä se mitä tarvitsee ja mitä ei. Monesti maksetaan turhista vakuutuksista tai omaan tarpeeseen liian hyvästi liittymästi aivan liikaa. Tai jos määräaikainen sopimus on umpeutunut ja ei olla ymmärretty kilpailuttaa uudestaan... Olipa hankinta mikä hyvänsä niin KILPAILUTTAKAA!!!!!!
Kaupat tinkivät katteestaan kriisin takia mutta asiakkaankin on osallistuttava talkoisiin maksaen hieman korkeaa hintaa. Kun kriisi on ohi, hinnat palautetaan heti normaalille aiemmalle tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki : Polar-juusto noussut n 50 centtiä. Lihapullien hinta myös. Tomaatti 45 centtiä kappale.
Vierailija kirjoitti:
Semmoista se on kun ei tajuu mitään.
Näin ja yleensä järkeistää. Monet vain istuksivat ja ihmettelevät kuinka kiire on. Yksin asuva ehtii hyvin tehdä ruokansa itse. Ja lepäillä.