Miten saada töitä DI-tutkinnolla?
Mikä ihmeen juttu tämä on, että yhtenä rintamana valitetaan tekniikan alan osaajapulasta ja siitä miten meillä ei ole tarpeeksi matemaattisesti kyvykästä työvoimaa. Kuitenkaan en nelosen keskiarvolla valmistuneena DI:nä pääse edes haastatteluihin eli työvoimasta näyttää olevan ylitarjontaa. Mitä tässä oikein voisi tehdä? Lisäopintoja vai alanvaihto?
Kommentit (100)
Kävelet minkä vaan firman etuovesta sisääsn ja huudat TÄÄÄLTÄ TULEEE DIPLOOOMI-INSINÖÖRI!!, kieltäydyt muutamasta allekirjoituksesta, mutta laitat nimen siihen työsopimukseen jota aulaneiti jo polvillaan tarjoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä koulutusohjelma?
Sähkö. Sivuaineina tuotantotalous ja tilastotiede.[/quote
Hae Lahteen Kempowerille. Lahdessa tosin merkonomi ja amk inssi pomot vierastavat korkeakoulututkinnon suorittaneita. Entäs pankit,sulla tuotantotalous ja tilastomatikka.hae jonkun pankin trainee ohjelmiin.seb,evli,norfea,danske .
Että sellainen trollaus.
Tiedän että kilpailijalla on kamppis jossa palkataan 100 energia-alan osaajaa. Muutenkin sähkösuunnittelijoista on jatkuva pula.
Jos et saa duunia, se ei johtu sun koulutuksestasi vaan ihan sinusta itsestäsi.
Tee maisteri rahoituksesta.sun taustalla se on lastenleikkiä.ginanssimaailma arvostaa nykyään matemaattisia taitoja ja sun spekseillä niitä on.
Vierailija kirjoitti:
Siis hetkinen. Milloin maailma on muuttunut noin paljon, että vasta DI:ksi valmistumisen jälkeen lähdetään hakemaan töitä?
Kun minä olin teekkari viime vuosituhannella, niin opintojen loppuvaiheessa käytännössä kaikki olivat jo töissä, osa laitoksilla (kuten minä) ja osa sitten ihan reaalimaailmassa joko vakituisessa tai määräaikaisessa työssä. Ovatko opinnot jotenkin muuttuneet niin, ettei enää töihin mennä?
Opintojen suoristusaikojen tiukentaminen. Jos ei osaa huomioida tätä opiskellessa ja ehkä vielä uskoo tynnyrissä eläneitä vanhempia, jotka hokee, että kun nyt vaan valmistuisit mahdollisimman pian voi käydä hullusti.
Vierailija kirjoitti:
Katso työvoimapoliittisia koulutuksia.
Minä katsoin, että pääkaupunkiseudulla koulutettiin dronenlennättäjiä. Heistä on ilmeisesti puutetta. Ukrainan perusteella taidosta on hyötyä muussakin kuin alueen tarkastelussa yläilmoista käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DI ei valitettavasti ole mikään varmasti työllistävä tutkinto vaikka joka paikassa muuta väitetään. Itse olen alaa vaihtanut DI. Jos olet aidosti kiinnostunut alasta niin kannattaa katsoa täydennyskoulutuksia. Jos taas et kuten minä niin suosittelen alan vaihtoa.
Ei nähtävästi ole. Mille työllistävälle alalle matemaattisesti kyvykäs voisi vaihtaa? Haluan pitää kaikki vaihtoehdot auki.
Vakuutusmatemaatikko?
Vierailija kirjoitti:
Siis hetkinen. Milloin maailma on muuttunut noin paljon, että vasta DI:ksi valmistumisen jälkeen lähdetään hakemaan töitä?
Kun minä olin teekkari viime vuosituhannella, niin opintojen loppuvaiheessa käytännössä kaikki olivat jo töissä, osa laitoksilla (kuten minä) ja osa sitten ihan reaalimaailmassa joko vakituisessa tai määräaikaisessa työssä. Ovatko opinnot jotenkin muuttuneet niin, ettei enää töihin mennä?
Hain tietysti kesätöitä teollisuudesta jo opiskeluaikana, mutta ne menivät aina jollekulle toiselle. Sain kuitenkin laitokselta jotain jämäpaikkoja viimeisinä kesinä. Ilmeisesti työpaikat menevät tiskin alta. Kuulin toisella alalla olevalta kaverilta, että firmassa jo olevalta jo kysytään onko tällä päteviä kavereita ja nämä sitten kutsutaan haastatteluun ja saavat töitä. Sitten jos ei tunne ketään niin hankala on tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DI ei valitettavasti ole mikään varmasti työllistävä tutkinto vaikka joka paikassa muuta väitetään. Itse olen alaa vaihtanut DI. Jos olet aidosti kiinnostunut alasta niin kannattaa katsoa täydennyskoulutuksia. Jos taas et kuten minä niin suosittelen alan vaihtoa.
Ei nähtävästi ole. Mille työllistävälle alalle matemaattisesti kyvykäs voisi vaihtaa? Haluan pitää kaikki vaihtoehdot auki.
Vakuutusmatemaatikko?
Onko heille töitä? Tunnen muutaman matemaatikon ja vaikeaa on ollut työllistyminen. Suurin osa on työllistynyt koodaushommiin. Ehkä minunkin pitäisi sille sektorille suunnata kuten muutamat vastaajat ovat ohjeistaneet.
Aikuinen lapseni opiskelee DI:n tutkintoa. Hän koodasi jo ennen opintojen aloittamista lukioaikana yhdelle firmalle ja on kesät siellä töissä ja saanut lisää vastuuta ja palkkaa.
Ala on kuitenkin sellainen, ettei eläkevirkaa ole odotettavissa. Lapseni haki meiltä salaa töitä ilman, että tunsi ketään firmasta. Jatko olikin sitten helpompaa kun siellä oli ollut puhetta, että pitäisi saada huolellinen ihminen töihin. Siten sitten työt jatkuivat.
En tiedä, että saako hän hyvää tai huonoa palkkaa muihin vastaavissa tehtävissä verrattuna. Hän itse viihtyy kun voi tienata rahaa harrastuksellaan. Luultavasti hänen ikäluokkansa tottuminen siihen, että työt ovat lähinnä projektiluonteisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutusmatemaatikko?
Onko heille töitä? Tunnen muutaman matemaatikon ja vaikeaa on ollut työllistyminen. Suurin osa on työllistynyt koodaushommiin. Ehkä minunkin pitäisi sille sektorille suunnata kuten muutamat vastaajat ovat ohjeistaneet.
Nykymaailmassakin vakuutus kuuluu asiaan kuin asiaan. Vakuuttajan on tarkoitus tienata sen verran toiminnastaan, että voi maksaa palkat työntekijöille ja osingot osakkaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä koulutusohjelma?
Sähkö. Sivuaineina tuotantotalous ja tilastotiede.
Vähän oudot sivuaineet.
Outoa on se, että joku lähtee opiskelemaan DI:ksi.
Vierailija kirjoitti:
Tee maisteri rahoituksesta.sun taustalla se on lastenleikkiä.ginanssimaailma arvostaa nykyään matemaattisia taitoja ja sun spekseillä niitä on.
Eihän sinulla voi olla yliopistotutkintoa. Eihän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintojen suoristusaikojen tiukentaminen. Jos ei osaa huomioida tätä opiskellessa ja ehkä vielä uskoo tynnyrissä eläneitä vanhempia, jotka hokee, että kun nyt vaan valmistuisit mahdollisimman pian voi käydä hullusti.
Täytyy varmaan lähettää omat lapset opiskelemaan ulkomaille, niin ainakin harjoituspaikkoja löytyy paremmin.
Katsoin noita suoritusaikavaatimuksia, ja ihan niiden sisällä kyllä valmistuin silloin 90-luvulla. Ja joukossa oli sentään fuksivuosi, jolloin sain nippanappa suorituksia sen verran, että seuraavana vuonna sain opintotukea. Kesäisin en opiskellut, ne meni töissä. Pääsin koulutusta vastaavaan työhön jo pari vuotta ennen valmistumista, töiden ohella tein dippatyön ja puuttuvat kurssit. Juuri ennen valmistumista vaihdoin vielä työpaikkaakin, lupasivat 4000mk palkankorotuksen valmistumisesta lähtien. ;-D
Mä olen ihan fossiili.
Kyllä jo opintojen aikana pitää etsiä alan töitä, vaikka sitä ei tutkintoon edellytetä. Tietenkään kukaan ei palkkaa valmista insinööriä harjoitteluun, josta maksetaan 2000/kk. Niihin pitää päästä opiskelijana kesäisin, tai vaikka talvella, jos ei kesällä irtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain tietysti kesätöitä teollisuudesta jo opiskeluaikana, mutta ne menivät aina jollekulle toiselle. Sain kuitenkin laitokselta jotain jämäpaikkoja viimeisinä kesinä. Ilmeisesti työpaikat menevät tiskin alta. Kuulin toisella alalla olevalta kaverilta, että firmassa jo olevalta jo kysytään onko tällä päteviä kavereita ja nämä sitten kutsutaan haastatteluun ja saavat töitä. Sitten jos ei tunne ketään niin hankala on tilanne.
Onhan niitä dippainssejä töissä muuallakin kuin teollisuudessa. Valtiolla, kunnissa, tutkimuslaitoksissa, säätiöissä, konsulttifirmoissa, kaupan alalla, logistiikassa, alkutuotannossa, sairaalamaailmassa... Mä hain aina paikkoja, jotka ei kelvanneet muille, ja sain rakennettua ihan näppärän "urapolun" siitä, että ekassa pashapaikassa opin yhden alan koneet ja prosessit ihan ryönäduunarina. Nyt olen ihan eri alalla, aika laajan kierroksen tehneenä, mutta ihan varmaa on, että ilman tuota pashapaikkaa en olisi tässä. Opiskelukaverit menivät sen standardin mukaan, ja ovat päätyneet siihen yhteen isoon tehtaaseen tuotannonsuunnitteluun. Ovat ihan ryytyneitä - se on JUST koulutuksen mukainen työpaikka, mutta umpitylsää ja stressaavaa. Mä olisin seonnut tuossa "oikeassa" työssä.
Töitä saa suhteilla ja osaamisella, koulutus ja tutkinnot ovat apuvälineitä
Vierailija kirjoitti:
Hae johtajapositioita eri yrityksistä esim. eräs sähköyhtiö maakunnassa etsii toimaria... Älä jää pääkaupunkiseudulle.
Jaaha, vain tj hommat kelpaa työttömille tyypit on linjoilla taas.
Otan osaa. Kertoo aika paljon nyky-yhteiskunnan tilasta kun ns. järkevänkin tutkinnon opiskellut tulee kyselemään vauva.fi:stä mistä saisi töitä.
T: se työtön humanisti jolle kaikki v*ttuilee mikset opiskellut DI:ksi
IT-alalla pitäisi päästä. Työnantajan mielestä DI-tutkinto pätevöittää mihin tahansa alan työhön. Ilman työkokemusta saatat joutua aloittamaan skodarina, mutta tutkinto näkyy palkassa ja ylenemisnäkymät ovat hyvät. Tilastotiede sivuaineena on plussaa.