Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saada töitä DI-tutkinnolla?

Vierailija
12.11.2022 |

Mikä ihmeen juttu tämä on, että yhtenä rintamana valitetaan tekniikan alan osaajapulasta ja siitä miten meillä ei ole tarpeeksi matemaattisesti kyvykästä työvoimaa. Kuitenkaan en nelosen keskiarvolla valmistuneena DI:nä pääse edes haastatteluihin eli työvoimasta näyttää olevan ylitarjontaa. Mitä tässä oikein voisi tehdä? Lisäopintoja vai alanvaihto?

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit ryhtyä tutkijaksi yliopistolle, pääset hyödyntämään osaamistasi vaikka palkka ei päätä huimaa. Jos teet esim. väitöskirjaa sinua kiinnostavasta aiheesta, niin saat myös hyvät verkostot mitkä auttavat työllistymisessä valmistumisen jälkeen.

Mäppärää,että tutkijaksi voi noin vain ryhtyä. Vai tarkoitatko vain jatko-opiskelijaksi hakenista. Voi sekin toki olla ihan hyvä idea.

Minä ja poikaystävä (eri alojen DI:t) ollaan vähän ajauduttu tutkijoiksi, kun diplomityöpaikkaa oli vaikea löytää teollisuudesta, mutta yliopistolle pääsimme tekemään diplomityöt ja sitten jäimme tutkijoiksi projektirahoituksella sen jälkeen, vaikka meillä oli melko keskitason arvosanat. Koen ainakin itse, että olen saanut hyvää työkokemusta ja hyviä kontakteja/suosittelijoita tulevaa uraa ajatellen, vaikka jatko-opinnot eivät tällä hetkellä kiinnostakaan.

Juu, mutta sä missasit nyt pointin. Ei minulla ole mitään tutkijoita vastaan, mutta onhan se työttömälle vähän outo neuvo, että sanotaan RYHDY tutkijaksi ihan kun sen nyt tuosta vain voisi itse päättää. Projektitutkijan työpaikat on useilla aloilla aika kilpailtuja.

Vierailija
82/100 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköfirmaan tarjouslaskijaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis hetkinen. Milloin maailma on muuttunut noin paljon, että vasta DI:ksi valmistumisen jälkeen lähdetään hakemaan töitä?

Kun minä olin teekkari viime vuosituhannella, niin opintojen loppuvaiheessa käytännössä kaikki olivat jo töissä, osa laitoksilla (kuten minä) ja osa sitten ihan reaalimaailmassa joko vakituisessa tai määräaikaisessa työssä. Ovatko opinnot jotenkin muuttuneet niin, ettei enää töihin mennä?

Ehkä tällä vuosituhannella. Kun minä olin teekkari, moni joutui valmistumisen jälkeen etsimään töitä. Osalla työnhaku kesti vuodenkin. Oli myös niitä joilla kesti pidempään, tosin välissä saattoi olla pätkä kesätöitä tai työvoimakoulutus. Puhun yksittäisistä henkilöistä mutta tällä vuosituhannella ei tosiaan jokainen ole heti valmistuttuaan töissä.

Olennaista onkin mennä töihin jo ennen valmistumista. Viimeistään diplomityö pitää ehdottomasti tehdä palkallisena, jos ei ole sitä ennen hankkinut merkittävää alan työkokemusta. Kannattaa ennemmin venyttää valmistumista työkokemuksen hankkimiseksi, jos sitä ei muuten ole. Vastavalmistunut DI ilman alan työkokemusta on työnantajien mielestä todella epäilyttävä tapaus, ja hänet kutsutaan haastatteluun vain siinä tapauksessa, että muissa hakijoissa ei ole ketään sopuvalta tuntuvaa.

Nykyisin valmistumista ei voi viivästyttää, kun opintotukikuukaudet loppuvat seinään.

Vierailija
84/100 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis hetkinen. Milloin maailma on muuttunut noin paljon, että vasta DI:ksi valmistumisen jälkeen lähdetään hakemaan töitä?

Kun minä olin teekkari viime vuosituhannella, niin opintojen loppuvaiheessa käytännössä kaikki olivat jo töissä, osa laitoksilla (kuten minä) ja osa sitten ihan reaalimaailmassa joko vakituisessa tai määräaikaisessa työssä. Ovatko opinnot jotenkin muuttuneet niin, ettei enää töihin mennä?

Ehkä tällä vuosituhannella. Kun minä olin teekkari, moni joutui valmistumisen jälkeen etsimään töitä. Osalla työnhaku kesti vuodenkin. Oli myös niitä joilla kesti pidempään, tosin välissä saattoi olla pätkä kesätöitä tai työvoimakoulutus. Puhun yksittäisistä henkilöistä mutta tällä vuosituhannella ei tosiaan jokainen ole heti valmistuttuaan töissä.

Olennaista onkin mennä töihin jo ennen valmistumista. Viimeistään diplomityö pitää ehdottomasti tehdä palkallisena, jos ei ole sitä ennen hankkinut merkittävää alan työkokemusta. Kannattaa ennemmin venyttää valmistumista työkokemuksen hankkimiseksi, jos sitä ei muuten ole. Vastavalmistunut DI ilman alan työkokemusta on työnantajien mielestä todella epäilyttävä tapaus, ja hänet kutsutaan haastatteluun vain siinä tapauksessa, että muissa hakijoissa ei ole ketään sopuvalta tuntuvaa.

Nykyisin valmistumista ei voi viivästyttää, kun opintotukikuukaudet loppuvat seinään.

Iltasiivousta ja markettia.

Vierailija
85/100 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittele tohtoriksi ja hae yrityksen johtotehtäviin .

Vierailija
86/100 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urkenisiko ura lisäkoulutuksen tai alan vauhdon kautta?

Vierailija
87/100 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodaus ei ole oikotie onneen. Siinä pitää olla hyvä ja se edellyttää harrastuneisuutta.

Vierailija
88/100 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota. Eihän työssäkäyvä edes nosta opintotukea? Viimeiset kaksi vuotta opiskelin ihan omilla tuloilla, kesätyöt+harjoittelupaikan palkka, koska niistä tuli sen verran tuloja, että opintotukea ei maksettu. Valmistuin näköjään nykyisenkin tavoiteajan sisällä, ja tukikuukausia olisi jäänyt reippaasti käyttämättä nykyjärjestelmän mukaankin.

Vierailija
89/100 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koodaus ei ole oikotie onneen. Siinä pitää olla hyvä ja se edellyttää harrastuneisuutta.

Huono koodari voi menestyä projektipäällikkönä, kunhan jaksaa perehtyä teknologioihin ylätasolla ja on hyvä koordinoimaan.

Vierailija
90/100 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kaikki IT-alan tekijät ovat D-Inssejä ja mahtuu sinne vielä lisääkin.

Vierailija
91/100 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väittele tohtoriksi ja hae yrityksen johtotehtäviin .

Väitöskirjaa mietin myös, mutta eikö sellaisen tekeminen vaadi ihan omanlaistansa paloa? Laitokselle tehty dippatyö meni suhteellisen kivuttomasti, mutta skaala on aivan eri. Eikä väitöskirja ilman relevanttia työkokemusta taida parantaa työnäkymiä?

Vierailija
92/100 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että johonkin alaan voi vain ryhtyä, ilman että yhtään pitää siitä hommasta. On helpompi löytää töitä, kun menee sitä kohti, mikä kiinnostaa, vaikka siitä sillä hetkellä maksettaisiin vähemmän. Sitä jaksaa tehdä helpommin, kun se on kiinnostavaa.

Tämä on kyllä totta. Oma työnhaku varmaan takkusi osin siksi koska minulla ei ollut mitään paloa alalle. Oli vaikeaa kirjoittaa hakemuksia kun ei ollut osaamista, kokemusta eikä etenkään kiinnostusta alaa kohtaan. Nyt eri alalla tilanne on toinen.

T. Se alaa vaihtanut DI

Vierailija
93/100 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko Lappeenrannasta? Ne on huonoimpia.

Lappeenrannassa riittää koulutukseen pyrkimiseen kun kävelee korkeakoulusta ovesta sisälle..täsmälleen sama jossain Rovaniemellä päin. Taso on mitä on.

Vierailija
94/100 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lappeenrannassa riittää koulutukseen pyrkimiseen kun kävelee korkeakoulusta ovesta sisälle..täsmälleen sama jossain Rovaniemellä päin. Taso on mitä on.

Toisinaan lasketaan rimaa myös kurssien läpäisyn suhteen. Mä en vaan läpäissyt yhtä kandivaiheen tenttiä vaikka dippatyö oli jo valmis. Sain tehdä tentin viikonloppuna kotona rauhassa ja katsoa kirjasta. Tällä minulle luvattiin ykkönen. Enkä ole ainut joka on saanut helpotetun tentin.

Vierailija
95/100 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

suhteilla  (diplomi)insinöörien työt saadaan. ei niitä ole automaattisesti kaikille tarjolla, niin kuin hoitajille

Vierailija
96/100 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap mutta itselle oli melkoinen järkytys että pelkkä DI-tutkinto ei takaa varmaa työpaikkaa kuten vaikka lääketieteen lisensiaatin tutkinto takaa. Valitsin teknillisen opinnot työllisyyden takia enkä tajunnut kuinka raskaiden opintojen ohella joutuu stressaamaan töihin pääsystä.

Vierailija
97/100 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelpaat alepan kassalle.

Vierailija
98/100 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisinaan lasketaan rimaa myös kurssien läpäisyn suhteen. Mä en vaan läpäissyt yhtä kandivaiheen tenttiä vaikka dippatyö oli jo valmis. Sain tehdä tentin viikonloppuna kotona rauhassa ja katsoa kirjasta. Tällä minulle luvattiin ykkönen. Enkä ole ainut joka on saanut helpotetun tentin.

Ei ole mitään järkeä roikottaa opiskelijaa kirjoilla yhden kurssin takia. Sanoisin, että kaikissa tiedekunnissa ja aineissa tehdään noin. Ainakin veljelleni (maatalousmetsätieteiden maisteri) tehtiin tuollainen järjestely kerran ja tiedän pari muunkin alan opiskelijaa, joilla laskettiin rimaa yhden kurssin kohdalla, että saatiin opiskelija yliopistolta ulos. Yks kurssi sinne tai tänne ei kenenkään osaamista kaada.

Vierailija
99/100 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuollaisia järjestelyjä tehdään muissakin yliopistoissa silloin, jos valmistuminen on vain yhdestä kurssista kiinni, ja erityisesti, jos se kurssi ei ole oman ammattialan kannalta kovin keskeinen.

Yliopistonlehtori

Vierailija
100/100 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa