Kuukupin huonot puolet?
En ole kokeillut mutta ketuttaa siteet.
Tuleeko ohivuotoja? Onko se helppo tyhjentää julkisessa vessassa kiireessä? Menkkani on tosi runsaat, sotkeeko tyhjentäminen helposti kädet tai vaatteet? Tuntuuko se kun on paikoillaan?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Parempi minusta on runsas vuoto kupilla ja siteellä kuin pelkällä siteellä. En ymmärrä tätä keskustelua siitä 🤔 Kokemusta on nimittäin.
Vaihtoehtoina taitavat olla joko kuukuppi ja side tai tamponit ja side, ei pelkkä side, joka ei riitä, jos kuukautiset ovat runsaat. Kuukuppien etuna on kai lähinnä ekologisuus, eli tulee vähemmän ongelmallista jätettä.
Vierailija kirjoitti:
Parempi minusta on runsas vuoto kupilla ja siteellä kuin pelkällä siteellä. En ymmärrä tätä keskustelua siitä 🤔 Kokemusta on nimittäin.
Side on helpompi vaihtaa yleisissä vessoissa kuin kuppi tyhjentää, joten ymmärrän kyllä siteiden kannattajia. Itse vuodan alkuun runsaasti ja ennen kuppia mentiin suurimman imukyvyn omaavalla tampoonilla ja yösiteellä. Nyt mennään isoimmalla kuukupilla ja yösiteellä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on runsas vuoto ja tulee isoja hyytymiä, niin kuppi todellakin voi täyttyä ja vuotaa ohi. Sillon tilanne on kyllä todella ikävä, sillä sotku on pahimmillaan aikamoinen.
Miten se sotku on pahempi kuin siteessä ne klöntit aiheuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Side on helpompi vaihtaa yleisissä vessoissa kuin kuppi tyhjentää, joten ymmärrän kyllä siteiden kannattajia. Itse vuodan alkuun runsaasti ja ennen kuppia mentiin suurimman imukyvyn omaavalla tampoonilla ja yösiteellä. Nyt mennään isoimmalla kuukupilla ja yösiteellä.
Helpompi se kuppi on tyhjentää kuin sitä läpimärkää sidettä yrittää irroittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kupin tyhjennys ei ole vaikeaa, mutta välillä hankalaa jos ei yleisessä vessassa saa huuhdeltua. Sitten vaan kaataa ja laittaa takaisin. Kuppi taitellaan ja joskus se napsahtaa uudelleen auki. Jos ei ole huuhdellut, voi tulla sotkua. Itsellä tulee ohivuotoa runsaina päivinä ja silloin hyvä olla pikkuhousunsuoja. On siinä hyviäkin puolia, esim. uimassa voi kupin kanssa käydä. Ei hierrä niin pahasti kuin siteet, ei siis tunnu missään.
Uimassa voi käydä myös tamponin kanssa. Ei ikinä mitään ongelmaa, menkat olleet vuodesta -95 ja harrastan uintia. Bonuksena se, että tämän ketjun perusteella kupin käyttöä pitää "harjoitella". Ja sitten tyhjentää sitä menkkaverta johonkin kauppakeskuksen yleiseen vessaan plus käyttää pikkuhousunsuojaa.
Joo kiitos ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytin kuppia muutaman vuoden, mutta palasin takaisin siteisiin/tampooniin.
Kuppi lisäsi kuukautiskipuja, kivut ovat kupin kanssa todella kovat. Lisäksi kuppi aiheutti järkyttävää kutinaa ja bakteerivaginoosin lähes joka kuukautisten jälkeen.Siis sinulla on ollut bakteerivaginoosi. Kuppi ei sitä aiheuta.
Onko täällä jokin Libresse-delegaatio kirjoittamassa? Väitteet ovat niin älyttömiä.
Täällä on tietty porukka, jotka ovat ottaneet asiakseen jatkaa kuukautiskärsimystä nuoremmille sukupolville. Koska he ovat kärsineet menkoista, tulee kaikkien muidenkin kärsiä.
muistan aikoinaan, kun kävin yths:n gynekologilla valittamassa kuukautisista, niin hän vain tokaisi, että eihän kuukautisista tarvitse nykyaikana kärsiä, meillä on monia keinoja, joilla voidaan saada vuodoton elämä. Ensin käytin pillereitä ilman taukoviikoja, sitten vaihdettiin hormonikierukkaan. Tuossa ei olleet ainoat vaihtoehdot, mutta pakko sanoa, että tuo gynekologin tokaisu sai silmäni avautumaan, että aivan... emme elä enää jossain sanomalehti-kuukautissiteenä tai 10 senttiä paksun siteen paikallaan pitämienn sidevyöllä -aikakaudella, vaan modernissa yhteiskunnassa, joka tarjoaa myös naisille helpotusta elämiseen.
Gynekologejakin on erilaisia... En itse saanut mitään apua, vaikka valitin monille gynekologeille toistuvasti liian runsaista kuukautisista ja jouduin lievien anemioiden takia rautakuureillekin. He eivät suostuneet edes pillereiden käyttöön ilman taukoviikkoja, koska kuukautiset auttavat pitämään kohdun limakalvot kunnossa. En ehtinyt käyttää kuukuppeja, koska niitä ei vielä ollut, joten käytin tietysti sekä tamponeja että siteitä. Nyt kuukautiset ovat loppuneet, kiitos vaihdevuosien! On upeaa, ettei tarvitse enää kärsiä kuukautisista.
"He eivät suostuneet". Mitä? Senkus olisit syönyt pillerilevyjä putkeen, niin minäkin tein. Tullut mieleenkään kysyä joltain lekurilta lupaa.
Tuli tästä ketjusta selväksi että mulle ei ainakaan sovi kuukuppi, jota en oo ees koskaan kokeillut. Vuodan vaarallisen paljon joten tuosta kupista ei olisi mitään hyötyä jos joutuisin tyhjentämään sitä vartin välein, helpompi noita isoja rättejä vaihtaa monta kertaa tunnissa, tartte mitään pesemisiä tai huuhteluja.
En voi poistua edes kotoa pahimpina päivinä niin eipä tuosta mulle olis apua eikä helpotusta.
Kiitos hyvistä vastauksista niin ei tuu turhaan ostettua.
Vierailija kirjoitti:
Tuli tästä ketjusta selväksi että mulle ei ainakaan sovi kuukuppi, jota en oo ees koskaan kokeillut. Vuodan vaarallisen paljon joten tuosta kupista ei olisi mitään hyötyä jos joutuisin tyhjentämään sitä vartin välein, helpompi noita isoja rättejä vaihtaa monta kertaa tunnissa, tartte mitään pesemisiä tai huuhteluja.
En voi poistua edes kotoa pahimpina päivinä niin eipä tuosta mulle olis apua eikä helpotusta.Kiitos hyvistä vastauksista niin ei tuu turhaan ostettua.
jos oikeasti vuotaisit "vaarallisen paljon", niin sinulle varattaisiin kuukausittain osastopaikka sairaalaan ja verensiirtoon
Vierailija kirjoitti:
En voi poistua edes kotoa pahimpina päivinä niin eipä tuosta mulle olis apua eikä helpotusta.Kiitos hyvistä vastauksista niin ei tuu turhaan ostettua.
Kai sinulla on hoitosuunnitelma, kun vuodat noin? Onko endo yms. suljettu pois?
Vierailija kirjoitti:
Itse en enää vaivaudu käyttämään. Niagara-kuukautiset, joten kuppi pitäisi tyhjentää myös kesken päivän esim. töissä jossa lyhyet tauot. En tykkää siitä tiskaamisesta. Lisäksi en pääse mihinkään siitä, että kupin paikalleen laitto tuntuu inhalta, kun se alipaine "imaisee" - vähän kuin lievempi versio kierukan laitosta.
Mulla myös toi tökkii, että kun töissä EHKÄ pääsee vessaan kerran kymmenessä tunnissa ja sekin on suoritettava niin nopeasti kuin mahdollista, niin vaihdan tamponin kiitos. En ala pelleilemään jonkun kupin pesemisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en enää vaivaudu käyttämään. Niagara-kuukautiset, joten kuppi pitäisi tyhjentää myös kesken päivän esim. töissä jossa lyhyet tauot. En tykkää siitä tiskaamisesta. Lisäksi en pääse mihinkään siitä, että kupin paikalleen laitto tuntuu inhalta, kun se alipaine "imaisee" - vähän kuin lievempi versio kierukan laitosta.
Mulla myös toi tökkii, että kun töissä EHKÄ pääsee vessaan kerran kymmenessä tunnissa ja sekin on suoritettava niin nopeasti kuin mahdollista, niin vaihdan tamponin kiitos. En ala pelleilemään jonkun kupin pesemisellä.
Riittääkö siinä kupissa yksi korva vai pitääkö niitä olla kaksi?
Suosittelen Nomain pehmeää kuppia. Minulla on ollut myös Lunette, mutta se oli liian kova ja esim pissaaminen ei aina onnistunut sen ollessa paikoillaan.
Ainoa miinus kupissa on sen tyhjennys julkisissa vessoissa. Ei niin siistiä.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen Nomain pehmeää kuppia. Minulla on ollut myös Lunette, mutta se oli liian kova ja esim pissaaminen ei aina onnistunut sen ollessa paikoillaan.
Ainoa miinus kupissa on sen tyhjennys julkisissa vessoissa. Ei niin siistiä.
Miten sä sen kupin tyhjennät, jos se on sotkuista?
Minulla on kierukka joten käsittääkseni en saa käyttää kuukuppia. Muuten kyllä kokeilisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt off topic- kommentti koskien tätä fanaattisuutta. Luulen että on olemassa sellainen mustavalkoinen hurahtaja-ihmistyyppi, joka ikään kuin tulee uskoon ja kokee olevansa osa jotain absoluuttisen oikeassa olevaa totuutta ja yrittää käännyttää muita osaamatta ajatella terveellä järjellä. Heille asioista tulee henkilökohtaisia, kuten vaikka sitten kuukupin käytöstä, jostain tietystä elektroniikkamerkistä, ruokavaliosta, lisäravinteesta, you name it. Ja sittenpä maailma jakautuukin heillä kahtia, olet joko puolella tai vastaan ja joki sitten sumenee aivoissa kun kuvitellaan että sitä itselle toimivaa ratkaisua pitää tyrkyttää kaikille eikä tajuta että ei se oo kaikille sama. Aivan helvetin rasittavia ihmisiä.
Kuka täällä on tuputtanut mitään? Rasittavimpia ihmisiä on ne, jotka haluaa väkisin sanoa jotakin negatiivista. Se tehdään sit virheellisin väittein, buustataan sitä muka asiantuntijan sanomisilla ja kruunataan se sillä että *no niin, muut on sairaita ja fanaattisia*.
No, aiheena oli kuukupin HUONOT puolet. Jos se tuntuu liian negatiiviselta, kannattaa ehkä valita muu keskustelu, eikå tahallaan tulla pahoittamaan mieltään kun ihmiset puhuu kuukupin huonoista puolista...
En ole edes kokeillut, sillä koen epähygieeniseksi käyttää julkisissa vessoissa.
Side on hygieenisempi.
Vierailija kirjoitti:
No tämä. Jonkun vaan on pitänyt päästä leuhkimaan treenatuilla lantionpohjalihaksillaan.
Kuinka isot traumat sulle tuli ei-jorma-ollilaisen tenavasi synnytyksestä, kun pelkkä kirjallinen tieto netissä siitä että jonkun yhden ihmisen lantionpohjalihakset on kunnossa tuntuu sinusta LEUHKIMISELTA?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt off topic- kommentti koskien tätä fanaattisuutta. Luulen että on olemassa sellainen mustavalkoinen hurahtaja-ihmistyyppi, joka ikään kuin tulee uskoon ja kokee olevansa osa jotain absoluuttisen oikeassa olevaa totuutta ja yrittää käännyttää muita osaamatta ajatella terveellä järjellä. Heille asioista tulee henkilökohtaisia, kuten vaikka sitten kuukupin käytöstä, jostain tietystä elektroniikkamerkistä, ruokavaliosta, lisäravinteesta, you name it. Ja sittenpä maailma jakautuukin heillä kahtia, olet joko puolella tai vastaan ja joki sitten sumenee aivoissa kun kuvitellaan että sitä itselle toimivaa ratkaisua pitää tyrkyttää kaikille eikä tajuta että ei se oo kaikille sama. Aivan helvetin rasittavia ihmisiä.
Kuka täällä on tuputtanut mitään? Rasittavimpia ihmisiä on ne, jotka haluaa väkisin sanoa jotakin negatiivista. Se tehdään sit virheellisin väittein, buustataan sitä muka asiantuntijan sanomisilla ja kruunataan se sillä että *no niin, muut on sairaita ja fanaattisia*.
No, aiheena oli kuukupin HUONOT puolet. Jos se tuntuu liian negatiiviselta, kannattaa ehkä valita muu keskustelu, eikå tahallaan tulla pahoittamaan mieltään kun ihmiset puhuu kuukupin huonoista puolista...
Huonoista puolista ja kokemuksista puhuminen on ihan ok, silkka disinformaatio ei. Ja kyllä se mielensäpahoittaja nyt oli tuo joka fanaattisiksi toisia alkoi tituleerata.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kierukka joten käsittääkseni en saa käyttää kuukuppia. Muuten kyllä kokeilisin.
Saat
Gynekologejakin on erilaisia... En itse saanut mitään apua, vaikka valitin monille gynekologeille toistuvasti liian runsaista kuukautisista ja jouduin lievien anemioiden takia rautakuureillekin. He eivät suostuneet edes pillereiden käyttöön ilman taukoviikkoja, koska kuukautiset auttavat pitämään kohdun limakalvot kunnossa. En ehtinyt käyttää kuukuppeja, koska niitä ei vielä ollut, joten käytin tietysti sekä tamponeja että siteitä. Nyt kuukautiset ovat loppuneet, kiitos vaihdevuosien! On upeaa, ettei tarvitse enää kärsiä kuukautisista.