Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukupin huonot puolet?

Vierailija
11.11.2022 |

En ole kokeillut mutta ketuttaa siteet.
Tuleeko ohivuotoja? Onko se helppo tyhjentää julkisessa vessassa kiireessä? Menkkani on tosi runsaat, sotkeeko tyhjentäminen helposti kädet tai vaatteet? Tuntuuko se kun on paikoillaan?

Kommentit (112)

Vierailija
101/112 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä puoliahan kupilla on paljonkin, mutta kerron nyt niistä huonoista puolista kun otsikossa sitä kysyttiin.

- Lantionpohjan lihasten (yli)kireyden vuoksi mulla tulee nykyään ohivuotoja. Oletan että siksi, kun kuppi ei ole pyöreänä auki vaan menee ruttuun ja sieltä ruttujen välistä sitten vuotaa ohi. Aikaisemmin tätä vaivaa ei ollut,  mutta ei ollut myöskään ylikireät lantionpohjan lihakset. (Ja joo, olen kokeillut eri kokoisia.)

- Kuppi painaa hieman virtsaputkea, joten pissalla käyminen on vaikeaa ja joskus jopa mahdotonta. Pissa ei vaan tule, jos kuppi painaa virtsatien kokonaan tukkoon. Tämä onneksi ei sinänsä kupin käyttöä estä, mutta vaatii kupin poisoton pissalla käydessä vaikka sitä ei tyhjennyksen vuoksi olisikaan tarvinnut tehdä. Tätä ei varmastikaan jokaisella tapahdu, mutta mun fysiikalla kylläkin.

- Runsaan vuodon kanssa saa olla tarkkana kun kuppia tyhjentää. Nykyään potkaisen vessan valkoisen maton pois altani, virheistä oppineena :D Tähän oppii kyllä oman taktiikkansa ja niksinsä opettelemalla.

Mutta ne parhaat puolet kuitenkin:

+ ei kuivata

+ liki täydellinen vapaus kuukautisten alkamista ja loppumista odotellessa

+ löytyy aina kaapista, ei tarvitse ostaa uudelleen ja muistaa täydentää varastoja

Vierailija
102/112 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en enää vaivaudu käyttämään. Niagara-kuukautiset, joten kuppi pitäisi tyhjentää myös kesken päivän esim. töissä jossa lyhyet tauot. En tykkää siitä tiskaamisesta. Lisäksi en pääse mihinkään siitä, että kupin paikalleen laitto tuntuu inhalta, kun se alipaine "imaisee" - vähän kuin lievempi versio kierukan laitosta.

Mulla myös toi tökkii, että kun töissä EHKÄ pääsee vessaan kerran kymmenessä tunnissa ja sekin on suoritettava niin nopeasti kuin mahdollista, niin vaihdan tamponin kiitos. En ala pelleilemään jonkun kupin pesemisellä.

Eikös tuo ole vaarallista käyttää samaa tamponia noin pitkään? Vai onko ohjeistus muuttunut?

Mulle kuukupin ja tamponin merkittävin ero on juuri se, että kuukuppiin ei pitäisi liittyä tss-riskiä. Toinen on sitten se, että kuppia voi käyttää niukemmillakin menkoilla ja vaikka varmuuden vuoksi. Kolmas on se, että olen vähän preppaushenkinen, niin kuukuppi ja menkkahousut tai kestositeet on ihan hyviä olla varalla.

Normaalisti käytän kyllä lähinnä siteitä tai menkkahousuja. Ne on yllättävän hyvät. Jos olisi runsaat menkat, niin varmaan kuppi + menkkahousut olisi aika loistava yhdistelmä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/112 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kierukka joten käsittääkseni en saa käyttää kuukuppia. Muuten kyllä kokeilisin.

Kierukan kanssa mua ei varoteltu,tamponeista vaan.

Vierailija
104/112 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin runsaina päivinä kuppia saa tyhjentää parin tunnin välein. "Jopa 12h tyhjennysväli" tarkoittaa sitä, että jos vuotoa ei ole, se pitää silti 12h välein huuhdella ettei tule ongelmia. Kun/jos kuppi tulee yli, se on ihan katastrofi koska sitten se kans tulee yli. Pikkuhousunsuoja pakko olla.

Itsellä kupin kanssa ongelma ikä + voimajoogasta tiukat paikat. Periaatteessa pitäisi olla isompi kuppi, mutta koska lantiopohjan lihakset on kunnossa, ei "mahdu". Pieni kuppi vuotaa ohi, iso aiheuttaa virtsatieongelmia.

Jos on oikeasti runsas vuoto, ei pikkuhousunsuojasta ole mihinkään ohivuototilanteissa. Kunnon side pitää runsaimpina päivinä olla, varsinkin kodin ulkopuolella liikkuessa, missä vessa ei ole aina muutaman askeleen päässä.

Kuppia käyttäessähän suositellaan, että kädet pestään ennen kupin tyhjennystä, ja sen jälkeen. Myös kuppi huuhdellaan tyhjennyksen yhteydessä, joten siihen tarkoitukseen kannattaa pyrkiä valitsemaan vessa, missä on käsienpesuallas pytyn vieressä.

Jos kuppi on jo vuotanut yli, kun menet sitä tyhjentämään, sotkeentuvat kätesi ihan varmasti siihen vuotoon. Eli jos kätesi eivät ole pesunkestävät, unohda koko kuppi.

Vierailija
105/112 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukupin tyhjennys ja puhdistus vaativat sen, että wc:ssä on mahdollisuus pestä kädet ja kuppi. Joten jos ei ole varma siitä, että päivän aikana on käytössä tuollainen vessa tarvittaessa, niin parempi käyttää siteitä tai tamponeita, silloinkin käsien pesu suojan vaihtoa ennen ja jälkeen. Ainakaan pääkaupunkiseudulla en ole nähnyt yhtään niin siistiä julkista käymälää, että uskaltaisin alkaa kuppia vaihtamaan. Varmasti ongelmia hygienian kanssa. Virtsatietulehdukset aiheutuvat siitä, että käsistä menee bakteereita alapäähän.

Kaikki kuukuppimallit ja koot eivät välttämättä sovi jokaiselle. Kannattaa lukea netistä käyttäjäkokemuksia ennen ostamista, ja pitäytyä tunnetuimpien valmistajien tuotteissa. Hyvä ratkaisu voi olla myös se, että käyttää vaihdellen eri tyyppisiä suojia, sen mukaan, millainen päivän ohjelma on.

Vierailija
106/112 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän yleensä viimeisinä vuotopäivinä niin ei tarvitse usein vaihtaa. Joskus ongelmia sen kanssa, että kuppi ei meinaa avautua ja joutuu asettelemaan kauan.

Vierailija
107/112 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en enää vaivaudu käyttämään. Niagara-kuukautiset, joten kuppi pitäisi tyhjentää myös kesken päivän esim. töissä jossa lyhyet tauot. En tykkää siitä tiskaamisesta. Lisäksi en pääse mihinkään siitä, että kupin paikalleen laitto tuntuu inhalta, kun se alipaine "imaisee" - vähän kuin lievempi versio kierukan laitosta.

Mulla myös toi tökkii, että kun töissä EHKÄ pääsee vessaan kerran kymmenessä tunnissa ja sekin on suoritettava niin nopeasti kuin mahdollista, niin vaihdan tamponin kiitos. En ala pelleilemään jonkun kupin pesemisellä.

oletpa onnekas, että vuotosi on noin niukkaa, että tamponi kestää kymmenen tuntia!

Vierailija
108/112 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 2 kuppia joita en käytä. Kuinka paheksuttavaa olis laittaa ne myyntiin ku nehän keitellään?

Vierailija
109/112 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

- neitsyys menee

- näyttää karmealta jos verta jää lavuaariin

- toksinen shokkisyndrooma

-jalat pitää amputoida:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kolmen-lapsen-aiti-menetti-jalkansa…

Vierailija
110/112 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin runsaina päivinä kuppia saa tyhjentää parin tunnin välein. "Jopa 12h tyhjennysväli" tarkoittaa sitä, että jos vuotoa ei ole, se pitää silti 12h välein huuhdella ettei tule ongelmia. Kun/jos kuppi tulee yli, se on ihan katastrofi koska sitten se kans tulee yli. Pikkuhousunsuoja pakko olla.

Itsellä kupin kanssa ongelma ikä + voimajoogasta tiukat paikat. Periaatteessa pitäisi olla isompi kuppi, mutta koska lantiopohjan lihakset on kunnossa, ei "mahdu". Pieni kuppi vuotaa ohi, iso aiheuttaa virtsatieongelmia.

En millään pääse kahden tunnin välein vaihtamaan vaan välillä pitää viisikin tuntia pärjätä ilman vessaa. Tällä hetkellä pakko käyttää isoja yösiteitä päivisinkin.

Millaisia virtsatieongelmia? Ne ei kuulosta hyvältä.

Ap

Jos et joudu sidettä vaihtamaan parin tunnin välein, et joudu kuppiakaan tuhjentämään niin usein. Tuo kuppi ei mahdu koska lantionpohjan lihakset-tyyppi ei ole koskaan kuppia käyttänytkään tai sit hänen lihaksensa ovat ihan väärässä paikassa 😅 Virtsatieongelmatkin on ihan paskaa, hän ronkkii itseään likaisin käsin, jos aiheuttaa tulehduksen, kuppiin se ei voi liittyä mitenkään.

Siinä toinen isoksi kasvanut koulukiusaaja. Ihan gynellä totesi, että isompi kuukuppi nyt vaan painaa alavatsalihaksia niin, että virtsaputkea painaa, jolloin virtsaaminen estyy. Kuppi, varsinkin isompi, pitäisi siis ottaa joka kerta pois kun käy pissalla. Kaikkien römppä ei ole samanlainen. Olen myös 155cm pitkä ja varmaan sua pienempi muutenkin.

Mutta ethän sä voi myöntää olevasi väärässä ja ilkeä.

Olen ohis, mutta tässä on pakko olla joku väärinymmärrys. Ihan perusanatomialla kenenkään kuukuppi ei voi painaa alavatsalihaksia, kuppihan jää emättimeen virtsaputken ja peräsuolen väliin, lantionpohjan lihasten päälle kuten oheisen linkin takaa löytyvästä anatomisesta kuvasta voi nähdä. Virtsaputkea se voi kyllä painaa.

https://peda.net/jokioinen/perusopetus/paanan-koulu/oppiaineet/biologia…

Toinen mitä mä mietin on se, että miten muka hedelmällisessä iässä olevan naisen elimistö ei kestä emättimessä n. viitenä päivänä viikossa käytettävää pehmeää silikonikuppia joka välillä otetaan pois ja asetetaan ehkä vähän eri kohtaan?  Kun kuitenkin haurailla vanhuksilla käytetäään kohdunlaskeuman hoidossa emättimessä paljon paksumpaa ja kovempaa materiaalia olevaa 6-8cm halkaisijaltaan olevaa prolapsirengasta. Tämä siis kysymyksenä niille gynekologeille, jotka ovat sitä mieltä että kuukupin käyttö vahingoittaa emätintä ja sen limakalvoja. Oma gyneni sanoi, että sehän on aivan huippukeksintö kunhan hygienia on kunnossa. 

Kyllä se vaan on niin, että kuppi ei kaikille sovi. Ei ole väärinkäsitys vaan johtuu meidän ihmisten erilaisuudesta. Olen vuosien saatossa kokeillut monia eri kuppeja ja aina päätynyt samaan: en pysty pissaamaan enkä kakkaamaan kun kuppi on käytössä. Se painaa virtsarakkoa, alavatsa turopaa ja on kipeä. Tamponeista saan samantapaisia oireita, tosin en ihan niin pahoja. Siteitä joudun enimmäkseen harmikseni käyttämään.

Vierailija
111/112 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli tästä ketjusta selväksi että mulle ei ainakaan sovi kuukuppi, jota en oo ees koskaan kokeillut. Vuodan vaarallisen paljon joten tuosta kupista ei olisi mitään hyötyä jos joutuisin tyhjentämään sitä vartin välein, helpompi noita isoja rättejä vaihtaa monta kertaa tunnissa, tartte mitään pesemisiä tai huuhteluja.

En voi poistua edes kotoa pahimpina päivinä niin eipä tuosta mulle olis apua eikä helpotusta.

Kiitos hyvistä vastauksista niin ei tuu turhaan ostettua.

Kai sinulla on hoitosuunnitelma, kun vuodat noin? Onko endo yms. suljettu pois?

Ainakin on munasarjojen monirakkulaoireyhtymä, on poistettu kasvaimia kohdusta, oli erilaisia,

ei kait tähän enää muu auttas kun poistaa koko kohtu ja munasarjat mutta sekin kuulostaa kamalalta vaihtoehdolta.

Vierailija
112/112 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei kupissa ole muita huomoja puolia kuin se, että jos ei pääsisi tyhjäämään, ylivuoto olisi aika ikävää. Mulla on yleensä 2 runsasta vuotopäivää. Yöllä käytän kupin kanssa paksua kestosidettä. Mulle kertakäyttöiset suojat aiheuttavat iho-ongelmia, joten kuppi on paras keksintö. Olen käyttänyt vuodesta 2008.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi