Onko kellään ollut paniikkikohtausta ilman pelkoa ja paniikkia?
Eli ilman paniikin, pelon tai ahdistuksen tunnetta? Ne fyysiset oireet siis vain.
Kiinnostaisi kuulla kokemuksia. Miten se alkoi, miten diagnosoitiin, mikä hoito määrättiin jne.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuon oikein sitten voi aiheuttaa, kun kerran mitään paniikkia ei ole ja tilanne jossa tuli oli mukava ja rauhallinen. En käsitä tätä. Siis jos olikin paniikkikohtaus niin miksi. Ap
Paniikkikohtaus voi tulla vaikka unessa keskellä yötä, ja silloin ei takuulla ole paniikin aihetta kun nukkuu omassa sängyssään. Se voi hyvin tulla vaikka kotona kaikessa rauhassa. Monia syitä: stressi, väsymys, ahdistus, masennus... Lääkityksenä esim. beetasalpaajat.
Vierailija kirjoitti:
Mikä lääke tuohon siis voisi auttaa?
Ap
Kaikista parasta olisi, jos selviäisi ilman lääkkeitä. Minä esim. poistun toiseen tilaan ja alan tekemään esim. kryptoja tai katsomaan leivontavideoita youtubesta, että saan ajatukset muualle ja sittenpä se olokin alkaa helpottaa kun ei kiinnitä siihen huomiota.
Olen ajatellut että jokin tilanteessa aiheuttaa minulle kehollisen reaktion vaikken tunne paniikin tunnetta psyykkisesti. Sydän hakkaa, heikottaa, pyörryttää, äärimmäisen epämukava olo. Mulla on mm trauman jälkeinen stressireaktio joka aiheuttaa sen etten ole kehoni kanssa ikäänkuin yhteydessä. Kehoni saattaa olla todella rajussa hälytystilassa, paniikkikohtauksesta on tutkitusti kyse. Tottakai niitä voi olla ilman paniikin tunnettakin, kyseessähän on kehon reaktio tilanteeseen joka saattaa johtua muustakin kuin siitä että on henkisesti ahdistunut. Itse en ahdistusta enää edes tunne, esimerkiksi dissosiaatio aiheuttaa sen. Olen aivan pihalla tunteistani, en tunne niitä, en tunne mitään. Keho reagoi silti.
Vierailija kirjoitti:
No aika monella ne paniikkikohtaukset ovat sellaisia diagnoosiin asti, että sitä ihan oikeasti luulee kuolevansa yms. Jos ihminen tietäisi, että kyse on paniikista niin se suhtautuminen olisi erilainen.
No mutta kun eihän sitä luule kuolevansa eikä yhtään mitään muutakaan ennen niitä fyysisiä oireita.
Sitten vasta sitä ihmettelee ja huolestuu (ei panikoi eikä hyperventiloi) kun sydän hakkaa ihan hulluna ja tuntuu että se muljahtaa ulos rinnasta.
Mikä sen paniikkikohtauksen siis aiheuttaa? Mikä sanoo sydämelle että nyt pitää "seota" kun mikään ei huolestuta ainakaan normaalia enempää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleinen piikin sivuoire. Montako kertaa nämä asiat pitää vääntää rautalangasta.
Vammaisuuden tunnistaa siitä, että kutsuu rokotetta "piikiksi".
Rokotetta kutsuttiin tällä viikolla ip-lehdessäkin koronapiikiksi..
/sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika monella ne paniikkikohtaukset ovat sellaisia diagnoosiin asti, että sitä ihan oikeasti luulee kuolevansa yms. Jos ihminen tietäisi, että kyse on paniikista niin se suhtautuminen olisi erilainen.
Joo mutta tuo luulee kuolevansa jne kai on sitä paniikkioloa tai kuolemanpelkoa. Tarkoitan kohtausta ilman pelon ja ahdistuksen tunnetta. Ap
Ymmärrätkö sitä, että se kuolemantunne johtuu siitä, että esimerkiksi sydämeen sattuu niin paljon, että henkilö on varma, että kyseessä on sydänkohtaus. Ei hänellä ole mitään viisasten kiveä joka kertoisi, että kyse onkin paniikista. Kerro minulle minkälainen on paniikkikohtaus ilman paniikkia, kun sinulla on selvästi kokemuspohjaa asiasta?
Mutta kun tuo järjestys on, että ensin muljuaa sydän ja syke on hurjan korkea ja sitten vasta alkaa epäillä että tämä on varmaan sydäri -> paniikki.
Luulisi, että paniikkikohtauksessa (ihan jo nimensä mukaisestikin) järjestys on päinvastainen eli ensin panikoi jostain ja sitten tulee sen takia fyysisiä oireitakin ja sitten panikoikin lisää.
Näin on, kesken unien on paniikkikohtaus yllättänyt ja ambulanssi tilattu kun luulin että sydänkohtaus. Samoin kaikessa rauhassa hyvää kirjaa lukiessa. Tai yövuorossa kaikessa rauhassa tauolla hyvän työkaverin kanssa istuskellessa. Kaikkea se liin kova pitkäaikainen stressi on teettänyt.
Keho on viisas vaikka itse ei olisi, itse yrittää hakata päätään vaikka läpi harmaan kiven. Keho puuttuu lopulta peliin, että nyt riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta tuo luulee kuolevansa jne kai on sitä paniikkioloa tai kuolemanpelkoa. Tarkoitan kohtausta ilman pelon ja ahdistuksen tunnetta. Ap
Ymmärrätkö sitä, että se kuolemantunne johtuu siitä, että esimerkiksi sydämeen sattuu niin paljon, että henkilö on varma, että kyseessä on sydänkohtaus. Ei hänellä ole mitään viisasten kiveä joka kertoisi, että kyse onkin paniikista. Kerro minulle minkälainen on paniikkikohtaus ilman paniikkia, kun sinulla on selvästi kokemuspohjaa asiasta?
Mutta kun tuo järjestys on, että ensin muljuaa sydän ja syke on hurjan korkea ja sitten vasta alkaa epäillä että tämä on varmaan sydäri -> paniikki.
Luulisi, että paniikkikohtauksessa (ihan jo nimensä mukaisestikin) järjestys on päinvastainen eli ensin panikoi jostain ja sitten tulee sen takia fyysisiä oireitakin ja sitten panikoikin lisää.
Luulisi, mutta kun se ei niin aina mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/sivusta
Ei edes ekaa kertaa. Muistan otsikon viime talvelta iltiksestä, että näin saatat oireilla koronapiikin jälkeen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, mutta kun se ei niin aina mene.
No jo on harhaanjohtavaa (ja just tuota paniikkia ihan turhaankin aiheuttavaa) että tämä on nimetty näin nurinkurisesti.
Kai sitä kuka vaan panikoi jos/kun tuntee saavansa ihan yhtäkkiä ja tuosta noin vaan sydärin eikä sille ole mitään syytä eli ei ole ollut hätääntynyt eikä paniikissa eikä järkyttynytkään eikä ole tarvinnut hengitellä pussiin tai mitään.
Vierailija kirjoitti:
On ollut, sain opamox 15 mg tarvittaessa jos tulee paniikki oireita,ahdistaa,jännittää. Uutta myös minulle, tuli vähän niinkuin puskista. Kannattaa mennä lääkäriin jos alkaa tulla useammin.
Kuulostaapa erikoiselta. Sait siis rauhoittavat vaikka oireet on vain fyysisiä ilman henkistä paniikkia?
Eikö ne antaneet propralia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta kun eihän sitä luule kuolevansa eikä yhtään mitään muutakaan ennen niitä fyysisiä oireita.
Sitten vasta sitä ihmettelee ja huolestuu (ei panikoi eikä hyperventiloi) kun sydän hakkaa ihan hulluna ja tuntuu että se muljahtaa ulos rinnasta.
Mikä sen paniikkikohtauksen siis aiheuttaa? Mikä sanoo sydämelle että nyt pitää "seota" kun mikään ei huolestuta ainakaan normaalia enempää?
En tiedä, mutta itsellä paniikkikohtausta edeltää aina se, että olen ollut pari-kolme päivää aivan käsittämättömän ärtynyt ja pinna katkeaa ihan naps vaan parikin kertaa päivässä oikein kunnon raivariin joka ei ole minkäänlaisessa hallinnassa.
Sitten, yleensä yöllä, iskee paniikkikohtaus ja sydän jumpsuttaa ihan miten sattuu. Välillä jeesaa kun vaan hengittelee syvään ja avaa telkkarin johon sitten nukahtaa mutta välillä menee koko yö valvoessa kun olo on niin outo ja kipeäkin että se estää nukahtamisen.
Kyllä. Stressipiikki- pumppu sekoaa- tuntuu ettei saa hengitettyä- tietty luulin sydäriksi - ensiapuun fillarilla tuhatta ja sataa- laittoivat oikoselleen ja rauhoittavaa jotain. Siinä rauhoituttua sitte sain kuulla että mulla oli paniikkikohtaus. Oli tarpeeksi jännää kun luulin ensin että ny lähdettiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä oliko se paniikkikohtaus joka minulla oli. Mutta en tuntenut mitään pelkoa vaan vain ihan hirveän huonoa oloa.
Ap
No eihän se mikään paniikkikohtaus sitten ollut. Hyvänen aika, PANIIKKIkohtauksessa tuntee paniikkia, pelkoa ja hätäännystä. Ihan sama kuin joku kysyisi voiko olla pääkipua ilman pääkipua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Stressipiikki- pumppu sekoaa- tuntuu ettei saa hengitettyä- tietty luulin sydäriksi - ensiapuun fillarilla tuhatta ja sataa- laittoivat oikoselleen ja rauhoittavaa jotain. Siinä rauhoituttua sitte sain kuulla että mulla oli paniikkikohtaus. Oli tarpeeksi jännää kun luulin ensin että ny lähdettiin!
Jos luulee että on sydäri niin ei pidä kylläkään lähteä ajamaan pyörällä tuhatta ja sataa vaan pysähtyä ja tilata lanssi. Sydärissä pumppu ei kestä mitään urheilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/sivusta
Niin? Kertoo paljon iltapaskan "toimittajista".
Itselläni iskee fyysiset oireet ensin..yleensä pää alkaa sumenemaan, voimat katoaa ja jalat menee veltoiksi ja tuntuu kun pyörryn ja sen jälkeen tulee vasta se paniikki. Sydän ei juuri reakoi..minulla on ollu rintapistosta välillä ja on otettu sydänfilmi. Pyörtymisoire on kuulema henkistä ja johtuu myös niskan jumista..välillä pelkää, että päässä on joku kasvain mikä tekee tuon kohtauksen, mutta ehkä se on henkistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos luulee että on sydäri niin ei pidä kylläkään lähteä ajamaan pyörällä tuhatta ja sataa vaan pysähtyä ja tilata lanssi. Sydärissä pumppu ei kestä mitään urheilua.
En ollukaan järkevä siinä, tiedän.
Mikä lääke tuohon siis voisi auttaa?
Ap