Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko saanut koeajalla potkut työstä tai tunnetko ketää, joka olisi?

Vierailija
11.11.2022 |

Onkohan kuinka yleistä ja mitkä yleensä perusteena? Kuulin tutulta just niin oudon tarinan ja jäi vähän ihmetyttämään.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kaveria tiedän ja kumpikin sai potkut sellaisesta paikasta, jotka ovat tunnettuja koeaikapotkuista. 

Vierailija
2/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tunnen yhden eikä saanut muuta selitystä kuin ettei sovi ko työpaikkaan minkä uskon kyseisestä ihmisestä kyllä varsin hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän isosta pörssiyrityksestä, irtisanottiin koeajan viimeisenä päivänä. Tosi mulkku tuollainen esimies.

Vierailija
4/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yhden kerran yhteistuumin pomon kanssa purkanut sopimuksen koeajalla. Heillä ei ollut aikaa eikä nähtävästi haluakaan perehdyttää minua kunnolla, vaan minut heitettiin yksin tekemään asioita joita en todellakaan voinut hallita, vaikka pyysin apua moneen kertaan. Tein sitten pakon edessä yksin toimiessani virheen, jossa olisi voinut käydä toiselle ihmiselle todella huonosti ja jota työnantaja joutui asiakkaalle selittelemään.

En saanut suoraan potkuja ja tartuin lähinnä helpottuneena tilaisuuteen, kun pomo kutsui keskustelemaan ja alkoi johdatella, että "voisimmeko jotenkin helpottaa sinun oloasi täällä VAI koetko, että sinun olisi parempi työskennellä jossakin toisenlaisessa ympäristössä..."

Vierailija
5/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut. Olin päiväkodissa ja sanoivat mm että kukaan ei tykkää minusta ja lapset ei kuuntele jne. Vanhemmat eivät tykkää ynnämuuta.

Vierailija
6/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen, Aleksin ja Mikaelin.

Vierailija
7/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Koeaikapurku. Call center tyylinen paikka. Yritys tunnettu siitä, että jakelee koeaikapotkuja "liian tehottomille" työntekijöille. Ja siis olin enemmän kuin onnellinen, että purettiin työnantajan puolelta. Ei tullut karenssia tietenkään.

Vierailija
8/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi työkaveri sai, juttu jäi hieman hämäräksi meille muille, että miksi. Olihan hän vähän kärkäs ja vähän tehoton, mutta ei se kollegoille mitenkään mahdottomana näyttäytynyt.

Vierailija
9/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijana pääsin todistamaan, kuinka uusi opettaja lensi pihalle. Tai no, oletan saaneen potkut ellei sitten itse irtisanoutunut. Huusi (lukio-)opiskelijalle päin naamaa, kuinka tästä ei tule koskaan mitään ja että voisi pitää turpansa kiinni.

Poikaraukka oli kysynyt vierustoverilta kynää lainaan.. 

Opettaja katosi pari päivää tuon jälkeen. Ei todellakaan hänelle oikea ala.

Vierailija
10/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden entisessä työpaikassa, hänen esimiehensä oli aivan valtavan vaikea, vaativa ja ikävä, joten en ollut yllättynyt, että potki jonkun pois koeajalla. Kyseinen työntekijä oli kyllä erittäin miellyttävä ja etevä, joten siinä laitoin syyn kokonaan pomolle.

11/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

eräs henkilö sanoi, että myös koeajalla irtisanomiseen täytyy olla erittäin painavat perusteet.

Mun kaverin pikkusisko työskenteli lähihoitajana vanhusten hoivakodissa ja hänellä taisi olla 4kk koeaika. Sen lopulla esimies purki työsopparin vedoten siihen, että henkilö ei ollut vaihtanut likaisia lakanoita vanhuksille ja myös siksi, koska henkilö oli niin joustamaton työvuorovaihdosten suhteen. Ja tämä henkilö ihmetteli sitä, koska monta kertaa hän oli sen 4kk aikana vaihatnut työvuoroa lyhyelläkin varoitusajalla esimiehen pyynnöstä ja kerran hän oli tullut vapaapäivältä aamuvuoroon, kun klo 7 oli soitettu ja kysytty, että pääsetkö töihin, niin hän oli puolen tunnin kuluttua ollut työvaatteissa työpaikalla.

Vierailija
12/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä töistä pistetään varmaan puolet koeajalla pois. Selkeät kriteerit eli tulokset euroissa. Puolessa vuodessa homman oppii niin että tienaa vähintään palkkansa ja vähän yli. Jos jää alle,  silloin ei sovi hommiin. 

Vierailija
13/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ja olen näitä antanutkin. Yleensä siitä syystä, että työntekijän osaaminen ei vastaa sitä mitä hän on sanonut eikä yksinkertaisesti selviydy tehtävistä, joita tekemään hänet on palkattu. Joskus siksi, että osoittaa selkeää piittaamattomuutta: on useampana päivänä myöhässä, ei korjaa virheitään viidenkään huomautuksen jälkeen, on töykeä kollegoilleen jnejnejne. 

Vierailija
14/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän erään henkilön, joka pistettiin pois tiettyä täsmäosaamista vaativasta it-alan työstä, koska ei puolessa vuodessa ehtinyt oppia hommia niin hyvin kuin olisi ollut tarpeen. 

Vierailija
15/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen. Koeaikapurku. Call center tyylinen paikka. Yritys tunnettu siitä, että jakelee koeaikapotkuja "liian tehottomille" työntekijöille. Ja siis olin enemmän kuin onnellinen, että purettiin työnantajan puolelta. Ei tullut karenssia tietenkään.

Puhelinmyyntityössä on hyvin selkeät tavoitteet yleensä. Jos hommaa ei opi puolessa vuodessa, ei sovi luonteeltaan työhön .  

Vierailija
16/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

eräs henkilö sanoi, että myös koeajalla irtisanomiseen täytyy olla erittäin painavat perusteet.

Mun kaverin pikkusisko työskenteli lähihoitajana vanhusten hoivakodissa ja hänellä taisi olla 4kk koeaika. Sen lopulla esimies purki työsopparin vedoten siihen, että henkilö ei ollut vaihtanut likaisia lakanoita vanhuksille ja myös siksi, koska henkilö oli niin joustamaton työvuorovaihdosten suhteen. Ja tämä henkilö ihmetteli sitä, koska monta kertaa hän oli sen 4kk aikana vaihatnut työvuoroa lyhyelläkin varoitusajalla esimiehen pyynnöstä ja kerran hän oli tullut vapaapäivältä aamuvuoroon, kun klo 7 oli soitettu ja kysytty, että pääsetkö töihin, niin hän oli puolen tunnin kuluttua ollut työvaatteissa työpaikalla.

Ei tarvitse olla mitenkään painava peruste, eikä kysymyksessä ole varsinaisesti irtisanominen vaan purku. Ihan mikä tahansa syy riittää, kunhan se ei ole syrjivä tai muutoin epäasiallinen koeajan tarkoitukseen nähden. Sanoisin, että esimerkissäsi vanhusten jättäminen pötköttämään likaisiin lakanoihin on varsin riittävä syy.

Vierailija
17/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri ei saanut jatkaa koeajan viimeisen päivän jälkeen. Vaikea ala, jonne on erityisen vaikea löytää osaajia. Tälläkin hetkellä teen neljän henkilön edestä töitä. Ei hän niin huono ollut että olisi minun puolesta ansainnut potkut. Apu olisi kelvannut.

Vierailija
18/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaveri ei saanut jatkaa koeajan viimeisen päivän jälkeen. Vaikea ala, jonne on erityisen vaikea löytää osaajia. Tälläkin hetkellä teen neljän henkilön edestä töitä. Ei hän niin huono ollut että olisi minun puolesta ansainnut potkut. Apu olisi kelvannut.

Jos yksi henkilö voi tehdä useamman edestä töitä, työnantaja katsoo, ettei tarvitse palkata muita. Tulee halvemmaksi näin.

Vierailija
19/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän. Koulutin kaksi uutta työntekijää, toinen sai kenkää koeajalla, jota jatkettiin kahdesti kun ei millään oppinut.

Vierailija
20/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän. Koulutin kaksi uutta työntekijää, toinen sai kenkää koeajalla, jota jatkettiin kahdesti kun ei millään oppinut.

Toivottavasti jatkettiin sairauspoissaolojen takia, muutenhan koeajan jatkaminen on laitonta....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä