Oletko saanut koeajalla potkut työstä tai tunnetko ketää, joka olisi?
Onkohan kuinka yleistä ja mitkä yleensä perusteena? Kuulin tutulta just niin oudon tarinan ja jäi vähän ihmetyttämään.
Kommentit (43)
Entisessä työpaikassa muutama ei pärjännyt työssään, porukalla yritettiin omassa tiimissä auttaa, mutta jos ei opi, niin eihän sille mitään mahda.
Kaveri limukuskina hartwalilla kaksi työvuoroa. Ilmeisesti olivat tarvinneet vain kiireapua, koska sen jälkeen hän oli vuosia toisella kuljetusyhtiöllä kuskina vuosia ja pelkkää kiitosta saanut.
Olen. Ja vielä kesken sairasloman. Ilmeisesti eivät itsekään tienneet, mitä hakivat, joten perehdytys sen mukaista.
Olen itse saanut nuorena parikymppisenä. Kyseessä myyntityö, joka ei sopinut minulle ollenkaan. Kuulosti hohdokkaalta, mutta oli tosiasiassa kaikkea muuta. Itse en kehdannut lopettaa, kun ajattelin, että kyllä se vielä lähtee sujumaan. Olin kuitenkin helpottunut, kun työnantaja päätti asiasta.
Tiedän kaksi omalta työrualtani, toisen irtisanominen oli ihan selvä juttu ja hän itsekin sen myönsi (alkoholiongelmia), toinen oli hankalampi tapaus, josta jäi vähän ikävä fiilis. Taustalla oli se, että yksi vakituisista työntekijöstä ei jostain syystä sietänyt tätä uutta henkilöä, vaikea sanoa miksi, itse mietin että syynä oli enemmän se, että tämä vakkari oli aina väilllä kovin tyytymätön työtilanteeseen ja sen sijaan, että olisi miettinyt voiko vika olla hänessä itsessään, hän aina löysi syyn ulkopuolelta. Sillä hetkellä se syy sattui olemaan tämä uusi työntekijä.
Esimies päätyi irtisanomaan tämän uuden koeajalla, ja työrauha palautui. Mutta ei varmasti ollut reilua eikä kiva tapaus sille irtisanotulle, mutta vakkareita ei saa irtisanottua yhtä helposti eikä tällä uudella olisi itselläkään ollut kivaa, kun hänet oli sillä tavalla otettu maalitauluksi. Tosin hän ei ehkä itse tiennyt sitä, kosaka irtisanomisen syy oli tietenkin irtisanominen koeajalla, eikä tämä häntä inhonnut vakituinen työntekijä tehnyt sitä avoimesti vaan selän takana. Inhottava juttu kaikille osapuolille.
Vierailija kirjoitti:
Meillä töistä pistetään varmaan puolet koeajalla pois. Selkeät kriteerit eli tulokset euroissa. Puolessa vuodessa homman oppii niin että tienaa vähintään palkkansa ja vähän yli. Jos jää alle, silloin ei sovi hommiin.
Ilmeisesti myyntityö?
Mun yksi pomo sai, ihan koeaikansa viimeisellä viikolla. Virherekry, jonka ymmärrys alasta oli melkein nolla. Se sitten vaikutti kaikkeen tekemiseen, vaikka hänelle jostakin yksittäisistä työtehtävistä olikin kokemusta. Ei vain sopinut arvomaailmaltaan eikä persoonaltaan ollenkaan yritykseen.
Eräs tuttu sai kuukauden jälkeen kenkää. Ei ilmeisesti oppinut käyttämään työssä vaadittavia järjestelmiä, eikä muutenkaan jotenkin sopeutunut porukkaan.
Tässä myös pyytää rahaa: https://www.thelist.com/1095522/why-prince-harry-reportedly-wants-to-re…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri ei saanut jatkaa koeajan viimeisen päivän jälkeen. Vaikea ala, jonne on erityisen vaikea löytää osaajia. Tälläkin hetkellä teen neljän henkilön edestä töitä. Ei hän niin huono ollut että olisi minun puolesta ansainnut potkut. Apu olisi kelvannut.
Jos yksi henkilö voi tehdä useamman edestä töitä, työnantaja katsoo, ettei tarvitse palkata muita. Tulee halvemmaksi näin.
Muuten varmaan olisikin näin, mutta työmäärä työpisteelläni aiheuttaa pullonkaulaa, jossa kohtuuton määrä työtä kerääntyy tehtäväkseni ja seuraava työpiste joutuu odottamaan. Homma ei toimi kun olen yksin. Esimieheltä saan pahoitteluja ja kaukaisia puheita uudesta rekrystä. Ehkä joskus.
Vierailija kirjoitti:
Olen. Koeaikapurku. Call center tyylinen paikka. Yritys tunnettu siitä, että jakelee koeaikapotkuja "liian tehottomille" työntekijöille. Ja siis olin enemmän kuin onnellinen, että purettiin työnantajan puolelta. Ei tullut karenssia tietenkään.
Voi ei. Kerrotko vinkkiä mikä firma? Itse aloittamassa call center tyyppisessä työssä ensi viikolla :O
Vierailija kirjoitti:
Tiedän isosta pörssiyrityksestä, irtisanottiin koeajan viimeisenä päivänä. Tosi mulkku tuollainen esimies.
Mä tiedän keskisuuresta pörssiyrityksestä kans tapauksen, jossa koeajan viimeisenä päivänä irtisanottiin, ja tuli täysin yllätyksenä työntekijälle. Muun työyhteisön näkökulmasta oli hyvä tyyppi, mutta alfa-esimiehensä kanssa ilmeisesti eivät olleet niin hyvää pataa. Tuo irtisanottu oli hyvin tahdikas jne., ettei varmasti mitään virhettä tai muutakaan syytä irtisanoa ollut. Esimiehensä oli aika itsekäs kuspää ja purkukin oli tehty ilmeisen törkein sanankääntein (kirjallinen varmasti asiallinen, mutta suullisesti oli töksäytellyt, että et ole tarpeeksi hyvä tms.).
Onneksi irtisanottu löysi muutamassa kuukaudessa uuden työn.
Olen itse sopinut koeajan viimeisenä päivänä työnantajan kanssa että päätetään työsuhde. Työpaikka ei ollut yhtään sitä mitä odotin, työpaikan arvot olivat perseestä (ns. työvoimavuokrausta, jossa yritettiin miettiä miten voisi jättää lakiin perustuvia eriä maksamatta) ja sen vuoksi motivaatio lähti ja hoidin oman hommani huonosti. Onneksi löytyi uusi duuni nopeasti eikä tuo ole näyttänyt vaikuttavan omaan CV:n negatiivisesti.
Olen it-alalla ja tiedän useammankin tapauksen omissa työpaikoissani. Missään nimessä kyse ei ole aina työntekijän pätemättömyydestä, vaan purkuihin voi olla monenlaisia syitä. Itse sain kerran myös potkut koeajan viimeisenä päivänä. Minulle ei kuulemma "saanut" sanoa todellista syytä potkuihin. Itse epäilin, että astuin työpaikan narsistin varpaille ottaessani esiin firmassa vuosikausia jatkuneen kiusaamisen. Kiusaaja itse lähti firmasta jonkin aikaa tämän jälkeen.
Olen itse esihenkilönä joutunut purkamaan työsuhteen koeaikana 20 vuoden työurallani ehkä 5 tai 6x.
Yhtä kertaa lukuunottamatta kyse oli aina huonosta käytöksestä ja tämä vielä yleensä melko räikeää.
Kerran kyseessä oli työnjohdollinen tehtävä jossa piti olla tarkka, huolellinen ammattilainen ja osata oikeasti se työ, siis olla vankka kokemus ja paineensietokykyä. Tällaisen henkilön luulimme rekrytoivamme.
Totuus oli kuitenkin jotain muuta ja 3 kk, 2 eri asiasta keskustelun jälkeen (josta tehtiin dokumentti) päädyimme koeaikapurkuun.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän isosta pörssiyrityksestä, irtisanottiin koeajan viimeisenä päivänä. Tosi mulkku tuollainen esimies.
Tässä oli kyse koeaikapurusta, ei irtisanomisesta. Koeaikapurkuun ei erityistä syytä tarvita, mutta AINA irtisanomiseen työnantajan puolelta, olipa koeaika tai ei.
Olen saanut, iso suomalainen myyntifirma jossa työkaveri ei pitänyt minusta alunpitäenkään, enkä minä hänestä. Puhui minut pihalle töistä tiiä sit mitä kaikkea oli paskaa jauhanut. Enkä usko että oli edes meidän esimiehelle puhunut vaan viestitellyt suoraan aluepäällikölle että saa minut varmemmin ulos. Siinä sitten eräänä päivänä aluepäällikkö kun tuli käymään niin halusi minut keskustelemaan ja löi suoraan tervemenoa paperit käteen, ei varoituksia mistään tai muutakaan...
Mulla lähti esimies siivousalalla kun totesi ettei näitä töitä ole kohteessa mahdollista tehdä näillä mitoituksilla. Aikoinaan myös yksi siivooja sanoi esimiehelle ettei välitä vaikka koko paikka hukkuu paskaan. Ei näkynyt sen jälkeen.
Olen saanut, keittiötyöstä. Olin vasta valmistunut enkä pärjännyt työssä.
Kyllä tuosta jäi sen verran surkea olo ja muisto, etten jatkanut enää alalla.
En ole saanut koeajalla potkuja, vaan olen lähtenyt itse. Touhu kyseisessä paikassa oli aivan älytöntä. Vasen käsi ei kirjaimellisesti tiennyt, missä oikea oli. Itsellä oli jo toinen työpaikka odottamassa, töiden alkuun tosin oli 1,5 kk aikaa.
Minut ylennettiin koeaikana, mutta kun tajusin miten sakeeta porukkaa alaiseni ovatkaan, otin loparit. En kuulemma ollut ensimmäinen joka teki noin.