Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos ei osta mitään, niin mihin ihmiset sen rahan laittavat?

Vierailija
11.11.2022 |

Hesarissa oli kiinnostava juttu miehestä, joka ei osta juuri koskaan mitään. Viime päivinä on mediassa ollut veroasiat taas esillä ja ihmisten isoja palkkoja ihmetelty.

Mä rupesin miettimään, että mitä ihmiset sitten tekee sillä palkalla ja rahalla, jos he eivät käytä sitä? Saavatko he jotakin tyydytystä siitä, että tilillä on aina paljon rahaa, ihailevat saldoa iltaisin? Vai antavatko ylimääräiset rahansa muille tai hyväntekeväisyyteen? Ostavatko uuden auton kerran kymmeneen vuoteen käteisellä?

Hyvin tienaavat, mutta minimaalisesti kuluttavat ihmiset kiinnostavat.

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole suurituloinen, mutta usein tulee mieleen, että jos kaikki kuluttaisivat yhtä vähän kuin minä, me joutuisimme kansana perikatoon.

Ruoka taitaa olla asumisen jälkeen suurin kuluerä. Haluan ostaa suomalaista ruokaa. Suosin lähialueeni leipomoita ja kahviloita ja muita pienyrittäjiä, kuten pesulaa ja ompelimoa.

Vierailija
82/86 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap miksi sitä tavaraa pitäisi kerätä koko ajan? Itse ostelen osakkeita, en minä kaipaa lisää krääsää elämääni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti pienituloisena perheen elättäjänä välillä ihmettelen näitä 'en osta mitään' tyyppejä. Ok, osa on oikeasti sellaisia, että dyykkaavat vaatteensa ja sapuskansa - mutta osa, varsinkin naisista jotka esittelevät ostamatonta elämäntapaa on sellaisia, joilla on ennestään esim monia talvitakkeja, ehtiä kenkäpareja kymmenittäin, vaatteita huonekaupalla, eli ostamattomuus perustuu siihen että käytetään aiemmin hamstrattua ja tehdään löytöjä vaatehuoneesta. Mutta entä jos on vaan kahdet ehjät housut, yksi kenkäpari jne. Vaatteet kuluvat ja hajoavat, ja niitä on tarpeeseen tavalla tai toisella hankittava. Eli toiset ostamattomat ovat ekoihmisiä, toiset pitävät vaan kulutustaukoa ja käyttävät varastoaan.

Sä et ilmeisesti ymmärrä että nämä ei-mitään-itselle -ihmiset tekevät hankintoja vain tarpeeseen, ei mielitekoihin. Ap tarkoittanee aloituksessaan ihmisiä jotka eivät osta hetken mielijohteesta päivän trendihärpäkkeitä ja muotia. Sellainen krääsän hankkiminen on ihan eri asia kuin harkitseva ja vastuullinen kuluttaminen. Nyt tässä taas vedetään mutkia suoriksi ja ollaan liikaa mustavalkoisia.Ihminen ei tarvitse huoneellista krääsää eikä kaikkea mainostettua tarvitse ostaa viemään tilaa.

Vierailija
84/86 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on koti lähes minimalistinen. Olen mahtunut samaan vaatekokoon yli 20 v.

Huonekalut pvat pitkälle perittyjä ja käytettynä ostettuja mm Artek.

Sänky ostetaan n 15 v välein.

Meillä rahat menee matkoihin. Lentoihin, hotelleihin jne. Meillä on kummallakin lounassetelit, saldoa on kortilla yli 500.

Ennen käytiin perheen kanssa. Nyt moni antaa maksaa vain kerran.

Sänky? Miksi pitää ostaa uusi sänky, eikö riitä että uusii patjat?

Vierailija
85/86 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on koti lähes minimalistinen. Olen mahtunut samaan vaatekokoon yli 20 v.

Huonekalut pvat pitkälle perittyjä ja käytettynä ostettuja mm Artek.

Sänky ostetaan n 15 v välein.

Meillä rahat menee matkoihin. Lentoihin, hotelleihin jne. Meillä on kummallakin lounassetelit, saldoa on kortilla yli 500.

Ennen käytiin perheen kanssa. Nyt moni antaa maksaa vain kerran.

Sänky? Miksi pitää ostaa uusi sänky, eikö riitä että uusii patjat?

En ole koskaan ostanut uutta sängyn runkoa, kun niitähän saa torista jopa ilmaiseksi eikä niin kiinnosta mitä mallia se tarkalleen on. Sama joku ruokaryhmä, uutena varmaa 500€ tai tonnin, torissa hyvä ehkä 50€.

Vierailija
86/86 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole suurituloinen, mutta usein tulee mieleen, että jos kaikki kuluttaisivat yhtä vähän kuin minä, me joutuisimme kansana perikatoon.

Ruoka taitaa olla asumisen jälkeen suurin kuluerä. Haluan ostaa suomalaista ruokaa. Suosin lähialueeni leipomoita ja kahviloita ja muita pienyrittäjiä, kuten pesulaa ja ompelimoa.

Koen aina huvitusta, kun joku talousihminen tai sellaista esittävä vouhottaa miten kaikenlainen säästäväisyys ja downshiftaus tuhoaa koko yhteiskunnan.