Mitkä vaelluskengät parhaat paljon metsässä liikkuvalle?
Niin. Koiran kanssa ainakin 100 km/vko tulee kuljettua, välillä yksinkin kuvaamassa ym. Lisäksi suunnitteilla pidempiä reissuja. Nyt olen mennyt vuosia lähinnä Merrelin kengillä, Hokat ei tunnu hyvältä erilaisen pohjarakenteen takia, uusia vinkkejä kaipaisin :)
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on ECCOt. Valitettavasti sitä mallia ei ole enää myynnissä. Sopivan jäykät pohjat eikä liian jäykkä nilkka. Todella hyvä maihari maastossa kävelyyn.
Kumisaappaiden suosittelijat eivät tiedä, miltä tuntuu kävellä hyvät kengät jalassa metsässä.
Jos kyse on järjellisen pituisista taipaleista kuten aloittajalla, niin kumisaapas on ainakin tämmöisessä savolaisessa metsämaastossa hyvä. Tähän mielipiteeseen voi vaikuttaa se, että olen käytännössä kasvanut kumisaappaat jalassa.
Minulla on myös Island Prot, jotka on erittäin hyvät pahemmassa rakassa ym. tunturimaastossa, ja Eccon jakkikengät, jotka ovat hyvät kevyessä käytössä poluilla, kuivassa maastossa ja arjessa.
Mä käytän Jalaksen turvakenkiä, Ne on mun akuankkaräpylälle riittävän tilavat, nilkkatukea löytyy jos haluan (nauhoitan kengät ylös asti), kestää märkääkin (muttei uppovettä). Pohja on turvallinen, ei mene kivet tai piikit läpi. Jos on oikein märkää, niin ihan perus-Kontiot saappaina. Turvakenkien miinuspuolena on paino, noi on selkeästi raskaat jalassa, mutta 15 vuodessa siihen on tottunut.
Mut mun kulkemistahti on kävelyvauhti, mä en juokse enkä edes kilpakävele. Noilla pystyy kiipeämään rinteitä ja kuitenkin niillä voi kävellä myös tasaisella tiellä.
Mutta jokaisen jalat on erilaiset, ja jokaisen tapa liikkua on erilainen. Vain kokemalla voi löytää sopivat kengät itselle.
(kesäisin voin kulkea muutaman kilometrin metsälenkkejä ihan halpiscrokseilla ilman sukkia, välillä vaan keräilen neulasia pois jalkapohjista - mä en ole kovin nuuka jalkineiden suhteen, kun jalat kestää melkein mitä vaan, en siis ole mikään välineurheilija)
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän Jalaksen turvakenkiä, Ne on mun akuankkaräpylälle riittävän tilavat, nilkkatukea löytyy jos haluan (nauhoitan kengät ylös asti), kestää märkääkin (muttei uppovettä). Pohja on turvallinen, ei mene kivet tai piikit läpi. Jos on oikein märkää, niin ihan perus-Kontiot saappaina. Turvakenkien miinuspuolena on paino, noi on selkeästi raskaat jalassa, mutta 15 vuodessa siihen on tottunut.
Mut mun kulkemistahti on kävelyvauhti, mä en juokse enkä edes kilpakävele. Noilla pystyy kiipeämään rinteitä ja kuitenkin niillä voi kävellä myös tasaisella tiellä.
Mutta jokaisen jalat on erilaiset, ja jokaisen tapa liikkua on erilainen. Vain kokemalla voi löytää sopivat kengät itselle.
(kesäisin voin kulkea muutaman kilometrin metsälenkkejä ihan halpiscrokseilla ilman sukkia, välillä vaan keräilen neulasia pois jalkapohjista - mä en ole kovin nuuka jalkineiden suhteen, kun jalat kestää melkein mitä vaan, en siis ole mikään välineurheilija)
Lisäyksenä vielä, että noilla jalaksilla ja kontioilla olen myös käynyt mm. Haltilla, eikä rakkakivikko ollut mikään ongelma. Pääasiassa kuljen etelämmässä metsissä enkä tunturipaljakoilla.
Itse olen opetellut takaisin kumppareiin ja vaihtosukkiin ihan arkisista syistä. Liikun nykyisellään alueella, jossa suota riittää ja empiirinen havainto on, että halpa kumisaapas pitää vettä 100% varmuudella. Toinen havainto on se, että normimetsässä puhumattakaan suoalueesta ei tarvita huippujalkineen ominaisuuksia vaikka tuo Alaska on ollut rinkka selässä kivirakassa paras jalkinen siellä ikinä.
Lyhyesti, jalkine oman tarpeen, paikan, vuodenajan ja omien kavioiden perusteella. Ei siinä yhden yksi naisesta syntynyt sinua ole neuvomaan, varsinkaan tuolla kokemuksellasi.
https://www.partioaitta.fi/hanwag-vaelluskengat-miehet-alaska-gtx-erdeb…
Mulla on Samelinin vaelluskengät ja on kyllä olleet hyvät!!
https://kotikauppa.com/products/punaiset-vaelluskengat-samelin-553p
Mulla on ollut käytössä nyt hetken aikaa nämä https://revohka.fi/products/kaksivariset-vihreaoliivi-vaelluskengat ja on olleet hyvät!
Jos ihan metsässä kuljet (polkujen ulkopuolella) niin hyvät ja laadukkaat kumpparit saattaisi olla ihan validi valinta. Retkeilykenkinä olen itsekin suosinut merreleitä, ovat hyvät kävellä, mutta kestävyys ollut kyseenalainen.
Lowa Renegades, on leveämpi lesti.
Tavalliset intin maiharit. Nahkakenkä hoidettuna on paras ja kestävin. Pitää vaan ajaa sisään, eli hankautuvia kohtia suojata teipillä. Goretexeissä hajoaa se kalvo. Sateella kumpparit.
Vierailija kirjoitti:
Seuraan, koska etsin ei-liukkaita, ja haukun samalla Salomonit.
Salomonilla on monta eri mallia, eri käyttöön ja olosuhteisiin, osa on oikeasti tosi liukkaita..
Omaan jalkaan parhaiten sopivat, vettä pitävät ja ei liukaspohjaiset sekä kalliit jalkineet, joita ei ole valmistettu Kiinassa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kotimaiset Sievit. Löytyy vaelluskengät kaikenlaisille tarpeille. Ja kestävät todella pitkään!
En ole tiennyt, että Sievillä on vaelluskenkiä. - eri
Vierailija kirjoitti:
Meindl ollut paras itselle.
Antti Lainee.lla on Meindlit. Ne ovat parhaat ja sopivat mun isolle egolle.
Ei tähän voi vastata. Riippu jalasta, maastosta, kelistä ja mieltymyksistä. Ei muuta kuin testaamaan. Itsellä on käytössä kahdet eri maastokengät per kausi nilkan nivelrikon vuoksi ja välillä vaihda kelin mukaiseen paljasjalkakenkään. Kannattaa katsoa Varustelekankin valikoima. Paljon ulkoilevana pariskuntana olen myös jättänyt Zalandolle molempien koon alennetut urheilukengät hakuun. Huonojalkaisena haluan kunnon varsikengän ja sen oheen kevyemmän, kesällä tennarin nykyään on talvisin Terrexit varrella. Piikit irtonaisina KUNNOLLISINA vaellusliikkeestä, ei mitään nastakenkiä tai Tokmannin parin euron fletkukumipiikkejä. Pirkanmaa, vaihtelevat talvet.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kotimaiset Sievit. Löytyy vaelluskengät kaikenlaisille tarpeille. Ja kestävät todella pitkään!
Mutta nykyisissä Sieveissä ei pohjat kestä. Talvisäilytyksen aikana ne murenevat, muu osa kenkiä ihsn minttinä.
Riippuu, kuljetko jotain polkuja pitkin, vai ihan vaan metsässä? Ilman polkuja kulkemiseen tarvitsee kunnollisen tuen, vedenpitävyyttä ja varttakin. Suosittelisin metsästyskenkiä. Jos kuljet valmiita polkuja/reittejä pitkin, niin sitten varmaan ihan vaelluskengät käy. Mutta pakko on mennä testailemaan, ei sulle käy välttämättä ollenkaan sama kenkä, kun mulle.
Vierailija kirjoitti:
Ei käytetyt maiharit käy?
https://www.varusteleka.fi/fi/product/ranskalaiset-bm65-solkivarsikenga…
https://www.varusteleka.fi/fi/product/ranskalaiset-felin-kalvomaiharit-…
Jalkasieni kaupan päälle. Yäk.
Vierailija kirjoitti:
Katos pentele, Sievi tekee tuollaisiakin. Täytyykin käydä sovittamassa. Onko noissa liukkaat pohjat lumisissa olosuhteissa?
Jep, kestävät vettä ja rapaa, ovat tukevat ja ainoat kengät maastoon missä ei tule jalkaan rakkoja. Tosin ei mulla muita vaelluskenkiä ole ollutkaan paitsi jotain halvempia markettinilkkureita.
Lantsareissa en pysty kulkemaan pitkiä matkoja koiran kanssa, hiertävät ja hiostavat. Lähimetsässä toki aina kun sataa ja koiran kanssa lenkki.