Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lukenut täältä noita vaihdevuosi pelotteluita, että itsekin luulen 47-vuotiaana että kuukautiseni loppuvat

Vierailija
10.11.2022 |

pian. Vaikka joka kuukausi ne säännöllisesti tulee.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

47 täälläkin ja minusta on ihan kiva että myös esivaihdevuosista puhutaan. Itsellä kuumat aallot, limakalvojen kuivuminen ja kuukautisten muuttuminen epäsäännöllisiksi on jo alkaneet. Ihan mielenkiintoista tietää minkä ikäisinä ja millä oireilla naisten vaihdevuodet on tulleet. Joillain tietysti ei juuri mitään oireita, hyvä heidän kannaltaan mutta me oireelliset kaipaamme vertaistukea.

Miksei kaikkia naisia koskevasta ilmiöistä saisi puhua edes naisten nettipalstalla?

Vierailija
22/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet biologisesti nainen ja viisissäkymmenissä, vaihdevuodet ovat ajankohtaiset. Jos ole biologisesti nainen, mutta nuorempi, saat vaihdevuodet n. Viisikymppisenä. Näin se menee.Ei kuulkaa auta. Ei edes alapeukutus.

Vaihtarit alkavt monilla jo reilusti alle viisikymppisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet biologisesti nainen ja viisissäkymmenissä, vaihdevuodet ovat ajankohtaiset. Jos ole biologisesti nainen, mutta nuorempi, saat vaihdevuodet n. Viisikymppisenä. Näin se menee.Ei kuulkaa auta. Ei edes alapeukutus.

Ennenaikaiset vaihdevuodet voi alkaa jo alle 40-vuotiailla.

Sekin vielä! Hyvä tarkennus.

Vierailija
24/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun keski-ikäinen nainen vihdoin alkaa olla sinut itsensä kanssa eikä osta jokaista uutta kauneustuotetta, pelottelu on markkinaMIESTEN keino myydä naisille kaikenlaisia tuotteita shampoosta ravintolisiin.

Vierailija
25/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suunnilleen samanikäinen, alkavina merkkeinä limakalvojen kuivuminen ja kuukautiskierron lyheneminen. 

Vierailija
26/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
27/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään kiinnosta sinun kuukautisesi, saati sitten alapääsi ja yläpääsikin on melko yksiulotteisen maaninen ahdistava

Vierailija
28/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kuukautiset loppuivat 58-vuotiaana, silloin kärsin joitakin kuukausia vaihdevuosioireita, lähinnä kuumista aalloista. Mutta meni ohi nopeasti, nyt 60-v olen aivan normi itseni, ainut vaan ettei kuukautisia enää tule. Osalla menee näin helposti, ei kannata etukäteen pelätä. 

Vierailija
29/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kuukautiset loppuivat 58-vuotiaana, silloin kärsin joitakin kuukausia vaihdevuosioireita, lähinnä kuumista aalloista. Mutta meni ohi nopeasti, nyt 60-v olen aivan normi itseni, ainut vaan ettei kuukautisia enää tule. Osalla menee näin helposti, ei kannata etukäteen pelätä. 

Mulla loppui 50-vuotiaana eikä tullut mitään oireita. 

Vierailija
30/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon 47 ja menkat tulee, mutta ovat jo pitkään vaihtaneet aikataulua. Voi tulla viikko ennen tai viikko jälkeen kuin normaalisti. Toivottavasti jäävät pian pois.

En jää kaipaamaan.

Sama! Odotan myös, että menkat jäävät kokonaan pois. Itsekin 47 v. Enkä jää kaipaamaan.

Vierailija
31/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita?

Vierailija
32/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli pieniä kuumia aaltoja kun täytin 47v ja kuukautiset oli pois 5kk. Sitten vuosin kuin seula ja piti syödä pari pilleriä että vuoto loppui. Sen jälkeen oli muutamat melkein normikierrolla olevat kuukautiset ja nyt taukoa on ollut 77pv. Loppunee kohta kokonaan, äidilläni loppui 47v.

Vierailija
33/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasta 58-vuotiaana loppuivat? Tosi pitkään kestivät menkat. 

Vierailija
34/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kans huomannut jonkun ihmeellisen trendin keskittyä hirveästi vaihdevuosiin ja myös esivaihdevuosiin, joita monet uskovat kokevansa jo alle nelikymppisenä. En itse näin 40-vuotiaana koe minkäänlaisia esivaihdevuosienkaan merkkejä, menkat tulevat kellontarkkuudella, mitään kuivuusongelmia ei ole, ei kuumia aaltoja, haluttomuutta, painonnousua... mutta suomalainen yhteiskunta on jotenkin tosi vahvasti sitä mieltä, että tämänikäisenä, ja mielellään jo alle, kuuluu kärsiä vanhenevan naisen vaivoista.

Siitä vaan puhutaan siksi että monet ajattelevat olevansa liian nuoria vaihdevuosiin ja juoksevat sitten etsimässä selitystä kaikenlaisiin ongelmiin ja saavat turhia lääkityksiä, vaikka masennukseen. Mutta tosiaankin vaihdevuodet vaikuttavat hyvin eri tavalla eri ihmisiin, jotkut pääsevät helpollakin.

Kannattaa alkaa tarkkailla hormonitasoa ja tasapainottaa ne, varsinkin jos alkaa tuntua outoa väsymystä ja ahdistuneisuutta.

Vierailija
35/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 48 v., ja edelleen menkat tulevat kuin kello. Kierto ollut aina 27 pvää, teini-iästä saakka. Minkäänlaisia oireita vaihdevuosiin liittyen ei ole ollut. Johtuuko siitä, että liikun, syön ja nukun kuten aina? Painoakaan ei ole tullut kuin 5 kg lisää (bmi 21). Hormonitoiminta ollut aina tasaista, e-pillereitä en syö, koska ne tekivät minusta aggressiivisen/masentuneen/akneisen.

Mielenkiinnolla odottelen sitäkin vaihtariaikaa. Sitten voisi jättää kortsut pois miehen kanssa, hän odottelee sitä kyllä innolla.

Vierailija
36/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole vielä oireita huomannut ja ikää pian 52. Kuukautiset ovat säännölliset, ei hikoiluta, ei ole kuumia aaltoja tms.

Kuukautiset ovat runsaat, mutta niin ovat olleet 6 lapsen jälkeen jo 15v.

Itseäni ärsyttää koko kuukautiset, saisivat jäädä jo pois.

Vierailija
37/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sit ne vaan kerran ei tule. Ah sitä ilon päivää.

Miksi odottaa vaihdevuosiin? Jos ei halua kuukautisia, ne voi poistaa vaikka minipillereillä tai hormonikierukalla.

Vierailija
38/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

54 ja säännölliset kk.

Vierailija
39/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kuukautiset muuttuivat epäsäännöllisiksi jo 41-vuotiaana. Lisäksi hikoilua ja mielialanvaihtelua. Nyt 46-vuotiaana kuukautiset tulevat silloin tällöin, ei ole ikävä. Mieliala on tasaantunut, mutta hikoilu jatkuu.

Vierailija
40/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon varmaan outo, mutta odotan lähes innolla, että vaihdevuoteni alkaisivat!

En sen vuoksi, että menkkani loppuisivat.. Tai no, ei haittaa vaikka loppuisivatkin, en kaipaisi enää kipuja enkä vuotoa, mutta niiden loppuminen ei ole pääasiallinen syy.

Tiedän olevani todella harvinaisuus, mutta en ihannoi nuoruutta, vaan vanhuutta. En kiirehdi vanhuuteen, ymmärrän sen tuomat hankaluudet (olen vanhustyhön erikoistunut hoitaja) mutta ihailen varsinkin kypsään ikään ehtineitä naisia, sitä vahvuutta, viisautta ja elämänkokemusta.

Jotenkin ajattelen, että vaihdevuodet saatuani kuulun sitten vihdoin itsekin heidän joukkoonsa.

N41

Joo, mulla jo vaihdevuodet menneet mutta juuri näin minäkin ajattelin. Otin sen siirtymäriittinä uuteen, kiinnostavaan elämänvaiheeseen jossa minusta tulee vanha viisas nainen. Hyväksyin vaan ulkonäön muutokset, tilapäiset oireilut ja kaikki, ja toivotin vanhuuden tervetulleeksi. Nyt 53 v ja tyytyväisempi elämään kuin koskaan.

Ei ikä tee kestään viisasta, eikä viisikymppinen ole vanha. Tuntuu että noin ajatteleva näkee elämän  vaiheina, joissa kuuluu suorittaa tietyt asiat. Ja olla tietynlainen. Että nuoren on oltava sosiaalinen ja kokeiltava eri asioita, aikuisen on perustettava perhe, oltava omistusasunto, vakituinen työ, vanhuksen on oltava seesteinen ja elämäänsä tyytyväinen... Saa toki olla muttei tarvitse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi