Olen lukenut täältä noita vaihdevuosi pelotteluita, että itsekin luulen 47-vuotiaana että kuukautiseni loppuvat
pian. Vaikka joka kuukausi ne säännöllisesti tulee.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
On kyllä epäreilua, että jos kuukautiset alkaa aikaisin, ne myös kestää pitkään. No, minulla alkoi 9-vuotiaana ja viime kuussa gyne sanoi, että varmaan menee vielä 10 vuotta ennenkuin minuun vaihdevuodet iskee. Olen siis 42v. Minkäänlaista muutosta ei ole vielä havaittavissa. Olisin ihan valmis jo luopumaan tästä hedelmällisyydestä.
No ei se tuossa iässä tietenkään vielä ala.
Olen 36 v. ja kuukautiset ovat viimeisen puolen vuoden ajan tulleet miten sattuu. Joskus välissä saattaa olla yli 40 päivää, joskus taas on vain reilut pari viikkoa. Vähän hirvittää, kun äidilläni alkoi vaihdevuodet 39-vuotiaana, että käykö minulle samalla tavalla. Ihan vielä tässä iässä en haluaisi liittyä siihen kerhoon. Olisin ehkä halunnut vielä lapsenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kans huomannut jonkun ihmeellisen trendin keskittyä hirveästi vaihdevuosiin ja myös esivaihdevuosiin, joita monet uskovat kokevansa jo alle nelikymppisenä. En itse näin 40-vuotiaana koe minkäänlaisia esivaihdevuosienkaan merkkejä, menkat tulevat kellontarkkuudella, mitään kuivuusongelmia ei ole, ei kuumia aaltoja, haluttomuutta, painonnousua... mutta suomalainen yhteiskunta on jotenkin tosi vahvasti sitä mieltä, että tämänikäisenä, ja mielellään jo alle, kuuluu kärsiä vanhenevan naisen vaivoista.
Sinähän se varsinainen idiootti olet. Ei kaikki naiset ole samanlaisia ja jokaiselle tulee samanlaiset vaihdevuodet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä epäreilua, että jos kuukautiset alkaa aikaisin, ne myös kestää pitkään. No, minulla alkoi 9-vuotiaana ja viime kuussa gyne sanoi, että varmaan menee vielä 10 vuotta ennenkuin minuun vaihdevuodet iskee. Olen siis 42v. Minkäänlaista muutosta ei ole vielä havaittavissa. Olisin ihan valmis jo luopumaan tästä hedelmällisyydestä.
No ei se tuossa iässä tietenkään vielä ala.
Siskoillani alkoi heti neljänkympin jälkeen ensimmäiset oireet. Heillä tosin kuukautisetkin alkoi myöhempään. Minä olen se epäonninen.
Vierailija kirjoitti:
Kun keski-ikäinen nainen vihdoin alkaa olla sinut itsensä kanssa eikä osta jokaista uutta kauneustuotetta, pelottelu on markkinaMIESTEN keino myydä naisille kaikenlaisia tuotteita shampoosta ravintolisiin.
Sinä ja sun markkinamiehesi. Tunge se peräreikääsi.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kans huomannut jonkun ihmeellisen trendin keskittyä hirveästi vaihdevuosiin ja myös esivaihdevuosiin, joita monet uskovat kokevansa jo alle nelikymppisenä. En itse näin 40-vuotiaana koe minkäänlaisia esivaihdevuosienkaan merkkejä, menkat tulevat kellontarkkuudella, mitään kuivuusongelmia ei ole, ei kuumia aaltoja, haluttomuutta, painonnousua... mutta suomalainen yhteiskunta on jotenkin tosi vahvasti sitä mieltä, että tämänikäisenä, ja mielellään jo alle, kuuluu kärsiä vanhenevan naisen vaivoista.
Nimenomaan. Ja kaikkien vaivojen oletetaan johtuvan vaihdevuosista. Joku huono-unisuuskin voi johtua stressistä ja yöhikoilu liian korkeasta huonelämpötilasta. Olen kyllästynyt tähän nainen on yhtä kuin ikänsä -ajatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän se varsinainen idiootti olet. Ei kaikki naiset ole samanlaisia ja jokaiselle tulee samanlaiset vaihdevuodet.
Ei todellakaan tule.
Vierailija kirjoitti:
Ai noinko se oikeasti menee? Minä luulin ihan että, jos alkaa kuukautiset myöhään, niin ne kestää silloin pitkään. Omalla äidillä kun alkoi kuukautiset 16-vuotiaana ja vaihdevuodet 58-vuotiaana. Itsellä alkoi kuukautiset 15-vuotiaana ja nyt oon 41 eikä oo vielä mitään merkkiä vaihdevuosista tai esivaihdevuosista.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet biologisesti nainen ja viisissäkymmenissä, vaihdevuodet ovat ajankohtaiset. Jos ole biologisesti nainen, mutta nuorempi, saat vaihdevuodet n. Viisikymppisenä. Näin se menee.Ei kuulkaa auta. Ei edes alapeukutus.
Kaikilla ne eivät kuitenkaan oirehdi voimakkaasti,
Täällä on vuosia kestänyt ajan jakso. Vaimo suuttuu lähes kaikesta. Jopa äsken siitä, että kysyin onko se lääkärin jo varannut... Kävi jo kerran ja pari käyntiä vielä.
Mulla oli menopaussi 55 vuotiaana. Vaihdevuosioireita oli sen just verran, että voin sanoa tietäväni mitä kuumat aallot tarkoittaa. Eli tosi vähän. Mieliala oireita ei juurikaan. Mitään korvaushoitoja en joutunut käyttämään.
Viimeisen puolen vuoden aikana menkat oli sitä, että vuosin kuin seula. Sitten loppui.
Aikanaan nuorena menkat oli runsaat ja kaksi päivää olin kipeänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai noinko se oikeasti menee? Minä luulin ihan että, jos alkaa kuukautiset myöhään, niin ne kestää silloin pitkään. Omalla äidillä kun alkoi kuukautiset 16-vuotiaana ja vaihdevuodet 58-vuotiaana. Itsellä alkoi kuukautiset 15-vuotiaana ja nyt oon 41 eikä oo vielä mitään merkkiä vaihdevuosista tai esivaihdevuosista.
Kyllä, se menee juuri niin päin, että jos aikaisin alkaa, niin kestääkin pitkään. Gynekologini on kokenut ammattilainen. Unohdin kysyä, että kai sitten selviän edes lyhyemmillä vaihdevuosioireilla, mutta unohtui. Olin kuvitellut voivani luopua pian ehkäisystä ja hän sanoi, että ei ole lähitulevaisuudessa toteutumassa.
Just täytin 48 ja kierto edelleen tarkka kuin kello. Selkeästi myös ovuloin limoineen ja seksihaluineen. Siskoja ei ole ja äidiltä poistettu kohtu nelikymppisenä joten ei ole hajuakaan, miten suvussa asiat menneet eli mitä kenties odotettavissa. Odotellaan, miten käy....
Voi, mulla alkoi kuumat aallot jo 42-vuotiaana ja menkat loppui 43-vuotiaana. Hormoneja käytön. Kaikki on hyvin.
Mun äidillä on jatkuneet kuumat aallot pitkälle eläkeikään, eikä loppua näy. Sitä odotellessa...