Teini heittää aamupalan roskiin ja ottaa muuta syötävää
Miten saisi teinin ymmärtämään, että aamupalaa ei heitetä roskiin jos on nälkä ja oteta muuta mieleistä syötävää.
Kerran kaksi viikossa on puuroa ja kaikille sama aamupala. Ei ole tarkoitus silloin ottaa leipää ja leikkeleitä. Toki jos puuron jälkeen olisi jäänyt nälkä, niin sitten olisi voinut ottaa leipää ja leikkeleitä. Nyt kuitenkin teini heittää lähes koko puuron roskiin ja lähtee ottamaan leipää, juustoa ja leikkeleitä kun on nälkä. Teinille on kerrottu, että raha ei kasva puussa ja kun on puuro aamiainen, niin se on sitä kaikille ja tarkoitus on myös se, että leipää ja leikkeleitä syödään yhdessä myöhemmin (riittävät jokaiselle seuraavaan aamu- ja/tai iltapalaan.
Hyviä ideoita kehiin?
Kommentit (763)
Vierailija kirjoitti:
Syö itse puurosi ja anna lapsille kunnon aamupala!
Leipä + suolaiset ja rasvaiset leikkeleet ja juustotko on "kunnon" aamupala? XDD Ei ihme että jengi on niin lihavaa nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeastiko ihmiset
1. Laittaa teinilleen aamupalan valmiiksi
2. Pakottaa teinin syömään inhokkiruokaa
3. Syö itse väkisin pahaa ruokaa?
Katsokaa tätäkin tätäkin vastausta. Tyypillistä AV:ta
1. Ihmetellään tai jopa paheksutaan sitä jos perheessä vanhempi tekee koko perheelle kerran tai kaksi viikossa aamupalaa. Se ei tarkoita samaa kuin, että teini ei osaisi tehdä aamupalaa tai että syötäisiin useasti puuroa
2. Kuka pakottaa ja mikä inhokkiruoka? Eli tämä perustuu kommentoijan omiin virheellisiin ajatuksiin, mitkä eivät kohtaa annettuja tietoja. Valitettavan usein tyypillistä AV:lla.
3. Kuka syö väkisin pahaa ruokaa? Sinäkö?
Meillä yritetään tehdä kaikille perheenjäsenille maistuvaa ruokaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeastiko ihmiset
1. Laittaa teinilleen aamupalan valmiiksi
2. Pakottaa teinin syömään inhokkiruokaa
3. Syö itse väkisin pahaa ruokaa?Katsokaa tätäkin tätäkin vastausta. Tyypillistä AV:ta
1. Ihmetellään tai jopa paheksutaan sitä jos perheessä vanhempi tekee koko perheelle kerran tai kaksi viikossa aamupalaa. Se ei tarkoita samaa kuin, että teini ei osaisi tehdä aamupalaa tai että syötäisiin useasti puuroa
MIKSI SINUN PITÄÄ VÄKISIN LAITTAA TEINILLE JOTAIN MITÄ SE EI HALUA SYÖDÄ? MIKSI SE PERHEEN AAMIAINEN ON JUST SE MÄNTTI JA IKÄVÄ PAKKOSEREMONIA? EIKÖ SE VOISI OLLA RUNSAS, MIELLYTTÄVÄ POSITIIVINEN KOKEMUS, EIKÄ KYYKYTYS?
2. Kuka pakottaa ja mikä inhokkiruoka? Eli tämä perustuu kommentoijan omiin virheellisiin ajatuksiin, mitkä eivät kohtaa annettuja tietoja. Valitettavan usein tyypillistä AV:lla.SINÄ PAKOTAT.
3. Kuka syö väkisin pahaa ruokaa? Sinäkö?Meillä yritetään tehdä kaikille perheenjäsenille maistuvaa ruokaa.
MUTTA OLENNAISTA ON SYÖDÄ SITÄ MITÄ SINÄ MÄÄRÄÄT, KUN SINÄ MÄÄRÄÄT JA SITÄKIN MISTÄ EI PIDÄ.
Ap
T. JÄRJEN ÄÄNI.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo typerää käytöstä teiniltä. Ymmärrän jos ei puuro maistu, mutta tuon ikäise pitäisi jo tajuta jos perheen rahatilanne on niin huono, ettei sitä leipää yksinkertaisesti ole varaa syödä joka aamu.
Leipä on kyllä tosi halpaa, kun sen leipoo itse. Samalla laittaa uuniin muutakin.
Leipä onkin vielä halpaa, mutta päälliset eivät.
Puuro ja kananmuna plus hedelmä ja jukurtti on meillä ihan normi aamupala, ja jos sitä ei huvita syödä niin tervemenoa syömään sitten jonnekin muualle.
Tämä ketju on ollut todella silmiä avaavaa luettavaa.
Päivittäin seuraan lasten ruokailua koulussa. Ja ikävä kyllä tämän ketjun "henki" näkyy ja kuuluu ruokailussa aivan joka ikinen päivä. Itse asiassa sen voisi sanoa olevan jopa päätrendi.
Harvassa ovat ne lapset, jotka osaavat suhtautua ruokaan ns. kauniisti. Näin ollen kannustan Ap:ta ja paria harvaa muuta tässä ketjussa jatkamaan valitsemallaan kasvatuksen linjalla. Voin kertoa, että heidän lapsensa todellakin erottuvat edukseen. :)
Vierailija kirjoitti:
Päivittäin seuraan lasten ruokailua koulussa. Ja ikävä kyllä tämän ketjun "henki" näkyy ja kuuluu ruokailussa aivan joka ikinen päivä. Itse asiassa sen voisi sanoa olevan jopa päätrendi.
Harvassa ovat ne lapset, jotka osaavat suhtautua ruokaan ns. kauniisti. Näin ollen kannustan Ap:ta ja paria harvaa muuta tässä ketjussa jatkamaan valitsemallaan kasvatuksen linjalla. Voin kertoa, että heidän lapsensa todellakin erottuvat edukseen. :)
PAKKO ei ole millään tavalla kaunista. Ja sitä kouluruokaa syötäisiin paljon enemmän ja arvostaen, jos se olisi hyvänmakuista ja syöjiään arvostavaa, eikä moskaa jossa olennaista on halpa hinta.
Ruokailutavat opetetaan taaperoikäiselle, teinit valmistakoon itse ateriansa.
Miksi yrität pakottaa lasta omiin muotteihisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö itse puurosi ja anna lapsille kunnon aamupala!
Leipä + suolaiset ja rasvaiset leikkeleet ja juustotko on "kunnon" aamupala? XDD Ei ihme että jengi on niin lihavaa nykyään.
Mikäs ituhippi sä olet. Painu sinne bajamajaasi paukuttamaan.
Ehdottoasti teini-ikäisen on ymmärrettävä perheen taloudelliset rajat ja esteet. Olin lama-ajan lapsi, eikä tullut mieleenikään valittaa kouluruoasta tai siitä mitä kotona eteensä sai. En yksinkertaisesti edes tuolloin valittanut, vaikka 80-luvun vauraista vuosista hyppy lähes yhtäkkiseen varattomuuteen oli huomattava. Puuro suuhun tai lehdenjakajaksi/puhelinmyyjäksi/muuhun työhön koulun ohella, niin oppii ettei raha kasva puussa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmistyypit palstalla:
[x] jeesustelija
Vierailija kirjoitti:
Ehdottoasti teini-ikäisen on ymmärrettävä perheen taloudelliset rajat ja esteet. Olin lama-ajan lapsi, eikä tullut mieleenikään valittaa kouluruoasta tai siitä mitä kotona eteensä sai. En yksinkertaisesti edes tuolloin valittanut, vaikka 80-luvun vauraista vuosista hyppy lähes yhtäkkiseen varattomuuteen oli huomattava. Puuro suuhun tai lehdenjakajaksi/puhelinmyyjäksi/muuhun työhön koulun ohella, niin oppii ettei raha kasva puussa.
Kyllä, aikuisena voi ostaa mitä haluaa. En pidä puurosta kovinkaan, mutta lapsuudessa arkiruokaa ja sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole rahaa, heivataan ne leikkeleet ja liha. Ja sitä suuremmalla syyllä pitää ruoan olla kunnollista ja hyvää, koska teini muutenkin joutuu tinkimään elämänlaadustaan.
Teinipojat saa mammojen mielestä syödä koko jääkaapin yhdeltä istumalta tyhjäksi, mutta kun sen tekee mies, niin on piru irti.
Kyse on siitä, että teini (oletetaan n. 14-16) on juridisesti äänestysikäinen ja aikuinen vain parinkymmenen kuukauden päästä. Jos tuolloin on niin kyvytön, ettei (ei joka päivä vaan) kahdesti viikossa voi perheyksikön menoja kunnioittaen syödä valmiiksi laitettua, eteen saatua ruokaa, ja vieläpä heittää sen roskikseen taitaa puuro olla tuon perheen ja teinin pienin tulevaisuudenongelma.
Minun teini saa isällään ja mummollaan joka aamu lautasellisen mikrossa tehtyä puuroa. Eipä ole vaikea arvata ajatuksia aamupalasta mutta kohteliaisuus estää kieltäytymästä, mummokin 95v
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siitä, että teini (oletetaan n. 14-16) on juridisesti äänestysikäinen ja aikuinen vain parinkymmenen kuukauden päästä. Jos tuolloin on niin kyvytön, ettei (ei joka päivä vaan) kahdesti viikossa voi perheyksikön menoja kunnioittaen syödä valmiiksi laitettua, eteen saatua ruokaa, ja vieläpä heittää sen roskikseen taitaa puuro olla tuon perheen ja teinin pienin tulevaisuudenongelma.
Jos ap ei osaa olla aikuinen ja ottaa sitä toista liki-aikuista mukaan suunnittelemaan miten säästetään vaan vallanhimossaan pakottaa ja kyykyttää, ap on kyvytön vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Sä vihaat lastasi, kun et anna sen syödä mitä itse haluaa. Teetkö muutkin päätökset sen teinin puolesta? Valitsetko hänelle vaatteet?
Teini voi maksaa itse jos ei ruoat kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap ei osaa olla aikuinen ja ottaa sitä toista liki-aikuista mukaan suunnittelemaan miten säästetään vaan vallanhimossaan pakottaa ja kyykyttää, ap on kyvytön vanhempi.
Kyllä, olen samaa mieltä että kasvatusongelmia. Mutta toivon teinille rakentavia oppivuosia elämässä. Aina ei ole äitiä tarjoamassa uusia asioita eteen, ellei olemassa olevat miellytä. Elämä opettaa kantapäänki kautta.
Kuvottaa joidenkin käsitys palstalla, että teini saa tehdä mitä lystää ja vanhemmat kiltisti maksaa viulut muun perheen kärsiessä.
Miten jaksatte vääntää. Itkunauran.