Anoppi joulupöydässä nuttura kireenä
Anoppi kutsuttiin jouluksi meille. Ilmoitti, että joulupöydässä ei sitten saa olla alkoholijuomia, ei edes olutta. Antaa kuulemma lapsille (5v ja 3v) huonon esimerkin. Ja juopunutta miniää ei halua katsella. Yhden pullon viiniä olisin vain joulupöytään halunnut. Ja mies myös.
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi ei kuulu joulunviettoon, koska se on lasten juhla. T. Anoppi, jonka miniä on samaa mieltä.
Juhlavampaan ruokailuun kuulu AINA viini ruokajuomana.
Ja mikä on suomalaisessa kodissa se vuoden juhlavin ruokailu? Jouluateria!
Suomalaisen perinteisen jouluruuan kanssa on kyllä todella vaikea löytää mitään viinejä, jotka siihen istuu. Olut tai kuiva siideri on parempi vaihtoehto, siis noin maun kannalta.
Tuskin olemme ainoa perhe, jotka syövät aattona alkuruokina kaloja. Meillä on mm. lämminsavulohta, graavilohirullia, tuulihattuja, joiden sisällä on mm. kylmäsavulohesta ja punasipulista tehty täyte, mätiä, erilaisia kaupasta valmiina saatavia rapusörsseleitä ym. Kyllä niiden kanssa sopii hyvin valkoviini. Kinkun ja laatikoiden kanssa sitten kotikaljaa.
Lapsetkaan eivät ole koskaan traumatisoituneet, nyt heillä on ikää jo 25 ja 27 vuotta ja edelleen kelpaa vanhempien joulutarjoamiset juomineen.
On meitä muitakin ja aikuiset lapset tulevat myös mielellään lapsuudenkotiin jouluna. Toinen omasta tahdostaan absolutisti, toinen juo sen lasin kaksi kuten vanhemmatkin.
Miten kestätte absolutistin perheessönne jos kotikasvatukseen on kuulunut viinin hörppiminen?
Ei meille tule kukaan asettamaan mitään ehtoja mitä tarjoamme ja emme tarjoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on humalaisen kanssa virttänyt joulua tietää ettei se ole lapsista kivaa.
Aattoillan perhetappelut poliisillekin tuttua kotikäyntiä.Mitäpä jos jättää ne tappelut väliin ja juo sivistyneesti aterialla lasin kaksi viiniä?
Näin meillä on toimittu, eikä lapset ole traumatisoituneet.
Miksi se sivistys vaatii pienen huppelin? Itse tulen huppeliin jo lasillisesta, saati kahdesta.
Mutta en ole tottunut alkoholin käyttäjä.
Siksi en juo kuin juhlissa onnittelumaljat. Ne onneksi eivät ole piripintaisia.
Voi voi. Älä sitten juo. Saat olla ihan vapaasti juomatta. Itselleni se lasi tai kaksi viiniä antaa oikein mukavan rentoutuneen olon ja sopii hyvin hyvän ruoan kanssa.
Mun puolisollani on ollut omat sähläyksensä alkoholin kanssa, minkä takia meillä ei enää kotona käytetä alkoholia (edes minä, edes jouluna) ja se on ihan ok, mutta ei kyllä tulisi mieleenkään lähteä yhteenkään kyläpaikkaan sanelemaan, saako siellä olla alkoholia tarjolla niille, jotka sitä juo (olen itsekin silloin tällöin juonut lasillisen juhla-aterialla, puolison "luvalla"). Kyllä se on mun puolisoni tehtävä huolehtia, ettei ratkea ryyppäämään, kun alkoholia näkee. Koko ajanhan sitä on tarjolla täysvaltaiselle ihmiselle, joka tienaa itse rahansa.
Ja mitä tulee alkoholiannosten määrään, niin pullollisessa viiniä on noin 6 annosta alkoholia. Ei siitä useammalle juojalle juhla-aterian oheen jaettuna rähinäkänniksi riitä, vaikka ei mittaisikaan, että jokainen lasillinen on just sen 12 cl.
Ennen puolison sählinkejä meillä tehtiin monesti niin, että aterialla juotiin noin puoli pullollista (oli se 1,5 annosta sitten yhdessä tai kahdessa lasissa), ja illalla lasten mentyä nukkumaan loput yhdessä jouluyön tunnelmasta nauttien. Ei tullut kummoista joulukänniä.
Vierailija kirjoitti:
Anopilla on luultavasti jotain traumoja kosteista tilanteista, joissa on lapsia mukana. Itsellä oli sellainen että mies oli tosi pahasti alkoholisoitunut ja viikonloput ja lomat olivat aivan painajaista kun pienet lapset kyseli että mikä isällä on ja joskus isä öykkäröi pahasti, teloi itseään ja rikkoi tavaroita. Yritin aina peitellä lasten silmiltä öykkäröintiä ja ahdisti aivan hirveästi, kävin lopulta vessassa viiltelemässä itseäni nopeasti paikkaan josta lapset ei huomaisi, että sain sen tuskan mahdollisimman pois ja pystyisin jatkamaan sitä sairasta näytelmää, jossa kaikki on muka kunnossa. Eron jälkeen kesti monta vuotta, että sallin mitään alkoholinkäyttöä kun lapset oli läsnä. Uusi mies oli kerran ottanut pari lasia vappuna ennen kuin tuli juhliin ja ahdistuin ihan kauheasti, vaikka lapset eivät sitä huomanneet ja jos olisivatkaan huomanneet niin eivät olisi siitä olleet moksiskaan. Onneksi uusi mies tajusi, että minua pienikin alkoholimäärä triggeröi. Yksi lapsistani on samanlainen. Minulla on traumat jo parantuneet eikä se että joku on hiprakassa ahdista enää, mutta lapsi taisi jäädä pysyvästi traumatisoituneeksi isästään. Että voi ap myös ottaa vähän sitä omaaki päätä p-seestä, tällaista on aika monilla ihmisillä Suomessa.
Niin on minullakin pahoja traumoja alkoholisti-isästä koko lapsuusajaltani. Juhlapyhät oli niitä pahimpia. Silti minulla on terve suhtautuminen alkoholiin ja on todellakin ok ottaa viiniä ruoan kanssa ja yksikään anoppi ei tulisi sanelemaan meille kotiin, ettei saisi joulupöydässä olla viiniä tai vaikka olutta tai terästettyä glögiä myöhäisillaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi ei kuulu joulunviettoon, koska se on lasten juhla. T. Anoppi, jonka miniä on samaa mieltä.
Suomalaisen perinteisen jouluruuan kanssa on kyllä todella vaikea löytää mitään viinejä, jotka siihen istuu. Olut tai kuiva siideri on parempi vaihtoehto, siis noin maun kannalta.
Tuskin olemme ainoa perhe, jotka syövät aattona alkuruokina kaloja. Meillä on mm. lämminsavulohta, graavilohirullia, tuulihattuja, joiden sisällä on mm. kylmäsavulohesta ja punasipulista tehty täyte, mätiä, erilaisia kaupasta valmiina saatavia rapusörsseleitä ym. Kyllä niiden kanssa sopii hyvin valkoviini. Kinkun ja laatikoiden kanssa sitten kotikaljaa.
Lapsetkaan eivät ole koskaan traumatisoituneet, nyt heillä on ikää jo 25 ja 27 vuotta ja edelleen kelpaa vanhempien joulutarjoamiset juomineen.
Kiva ryypätä porukalla. En edes jouluna noiden alkupalojen jäleen jaksaisi mitään.
Lasillinen valkoviiniä on sinun mielestäsi ryyppäämista? Esitän eriävän mielipiteeni.
Kyllä meillä kaikki jaksavat alkupalojen jälkeen vielä pääruankin, emmekä ole ylipainoisia. Aamupalaksi syödystä riisipuurosta on vain kulunut useita tunteja.
Mun appivanhemmat opettivat minua juomaan punaviiniä. Siihen tarvittiin viikon loma espanjassa.
Ap, kyse in joulusta, saat vapaasti läträtä muut pyhät. Joulu on lasten juhla.
Tulin vain kertomaan että minä juon vain lasillisen viiniä jouluaterialla. Muuten en juo lainkaan, vaan ainoastaan jouluaterialla, lasi viiniä.
Vierailija kirjoitti:
Mun appivanhemmat opettivat minua juomaan punaviiniä. Siihen tarvittiin viikon loma espanjassa.
Läträtä? Eiköhän lapset opi parhaiten sivistyneen alkoholin käytön, jos vanhemmatkin sen hallitsevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva ryypätä porukalla. En edes jouluna noiden alkupalojen jäleen jaksaisi mitään.
Lasillinen valkoviiniä on sinun mielestäsi ryyppäämista? Esitän eriävän mielipiteeni.
Kyllä meillä kaikki jaksavat alkupalojen jälkeen vielä pääruankin, emmekä ole ylipainoisia. Aamupalaksi syödystä riisipuurosta on vain kulunut useita tunteja.
Mua harmittaa perheen kesken vietetystä joulussa eniten se, että ei vaan ole mitenkään päin ajatellen järkevää tehdä kauhean montaa ruokalajia. Olisi ihanaa, jos olisi monenlaista kalaa, erilaisia salaatteja, paholaisenmunia yms. pikkuherkkuja laatikoiden ja kinkun lisäksi, mutta kun syöjinä on kaksi aikuista ja kaksi alakouluikäistä lasta, niin ruokahävikin määrä olisi ihan järjetön, kun ei jotain kylmäsavulohitäytteisiä tuulihattuja mitenkään pysty tekemään vain esim. kuutta pientä, ja siinäkin olisi todennäköisesti ainakin kaksi ylimääräistä. Eikä rapusörsseleitä saa ostettua kahta ruokalusikallista kerrallaan jne., eikä täysimittaisen joulun juhla-aterian syöminen ihan hirveän monena päivänä kuitenkaan kiinnosta. Tosiasia kuitenkin on, että vaikka olisi ollut koko päivän syömättä, mahaan mahtuu vain rajallinen määrä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella joulu on lasten juhla? Eikö mun kuulu nauttia joulun tunnelmasta ja rituaaleista, kun olen jo aikuinen?
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulle alkoholin juominen aina yhtä kuin läträäminen? Sinulla on sitten joku alkoholiongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua harmittaa perheen kesken vietetystä joulussa eniten se, että ei vaan ole mitenkään päin ajatellen järkevää tehdä kauhean montaa ruokalajia. Olisi ihanaa, jos olisi monenlaista kalaa, erilaisia salaatteja, paholaisenmunia yms. pikkuherkkuja laatikoiden ja kinkun lisäksi, mutta kun syöjinä on kaksi aikuista ja kaksi alakouluikäistä lasta, niin ruokahävikin määrä olisi ihan järjetön, kun ei jotain kylmäsavulohitäytteisiä tuulihattuja mitenkään pysty tekemään vain esim. kuutta pientä, ja siinäkin olisi todennäköisesti ainakin kaksi ylimääräistä. Eikä rapusörsseleitä saa ostettua kahta ruokalusikallista kerrallaan jne., eikä täysimittaisen joulun juhla-aterian syöminen ihan hirveän monena päivänä kuitenkaan kiinnosta. Tosiasia kuitenkin on, että vaikka olisi ollut koko päivän syömättä, mahaan mahtuu vain rajallinen määrä ruokaa.
Teillä ei ilmeisesti ole ketään lähisukulaisia tai yksinäisiä ihmisiä lähipiirissä, joita joivi kutsua ruokailemaan. Meillä on aattona oman perheen lisäksi myös vanhempani, joulupäivänä myös miniäkandidaatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi taivas mitä paskaa. Mitäköhän se viini olisi minunkin lapsuuskodin joulupöydässä chillaillut , kun ei sitä kukaan olisi juonut.
Juhlavampi ruokailu sujuu oikein juhlavasti ilman viinejä ym alkoholijuomia ja näin se onkin tuhansissa kodeissa.
Joo meillä ei ole mitään alkoholiongelmaa, että sen takia ei ole ollut viinitön joulupöytä, mutta muuten vaan, kun eise ole napannut.
Nyt kun omatkin lapset ovat jo aikuisia, niin parina vuonna on ollut viiniäkin tarjolla ja yksi meidän kuusi henkisestä seurueesta on sitä lasillisen juonut.
No sehän nyt sitten varmaan kruunaa meidän joulupöydän ja jouluaterian, kun on viini pöydässä :D
Viini, olut ym. on vielä ihan ok, mutta viinaa minä en ottaisi joulupöytään.
Vierailija kirjoitti:
Me vietetään joulua mun vanhempien ja miehen vanhempien kanssa, ei lapsia. Ilmeisesti emme saisi viettää joulua, kerran se on lasten juhla? Lasillinen tai kaksi viiniä on sun mielestä läträämistä? 🤦
Jokainen päättää itse mitä tarjoilee omassa pöydässään.
Meidän pöytään esimerkiksi ei alkoholia tule, oli joulu tai juhannus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kyse in joulusta, saat vapaasti läträtä muut pyhät. Joulu on lasten juhla.Läträtä? Eiköhän lapset opi parhaiten sivistyneen alkoholin käytön, jos vanhemmatkin sen hallitsevat.
Niin. Lasten on myös hyvä oppia sivistynyt kannabiksen käyttö, sivistynyt LSD:n käyttö sekä sivistynyt heroiinin käyttö. Osaavat sitten aikuisina.
On meitä muitakin ja aikuiset lapset tulevat myös mielellään lapsuudenkotiin jouluna. Toinen omasta tahdostaan absolutisti, toinen juo sen lasin kaksi kuten vanhemmatkin.