Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu, kun näkee eri väriset tekstit ikäänkuin eri tasoilla?

Vierailija
07.11.2022 |

Viime aikoina alkanut olla sellaista, että jos on vaikka joku mainos tietokoneella tai ihan vaikka kädessä olevaa lappusta jos luen ja siinä mustalla pohjalla on esim. punaista ja valkoista tekstiä, niin näyttää kuin se punainen teksti olisi jotenkin lähempänä mua/kohollaan muusta ja se valkoinen jotenkin taempana.

Alkukesästä sain uudet silmälasit (mulla likinäkö). Voiko olla vahvuudet jotenkin pielessä vai silmät muuten sekaisin?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistä johtuu, mutta mulla tulee samaa kun syön adhd-lääkkeen.

Vierailija
2/17 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on synestesia. Aistien sekoittuminen.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Synestesia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

.-.

Vierailija
4/17 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina nähnyt noin, en ole pitänyt ongelmana. Minkään sortin silmälaseja en ole koskaan tarvinnut.

Vierailija
5/17 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on synestesia. Aistien sekoittuminen.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Synestesia

Kiitos. :)

Mutta tää on alkanut nyt tän vuoden aikana, ei ole ollut ennen tällaista.

Synestesiasta joskus oonkin lukenut, mutta mulla ei ole mitään muuta mitä tuolla kerrottiin.

Mitään lääkkeitä en käytä, paitsi tyroksiinia kilpirauhasen vajaatoimintaan.

Vierailija
6/17 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mikään lääkäri, mutta voisiko olla hajataittoa?

Vierailija
7/17 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kiinnostaa minuakin, minulla on viimeaikoina muuttunut toisen silmän näkö merkittävästi. Näen oikealla silmällä kaikki mustat tekstit harmaina, vasen näyttää ne mustina. Tästä syystä tekstiä lukiessa sanat ikään kuin liikkuvat koska molemmat silmät näyttää ne eri värisinä. Lisäksi toisinaan minullakin tulee tuollainen aloittajan kuvaama näköhäiriö, eli ikään kuin joku osa tekstistä tai katseen kohteesta olisi lähempänä.

Vierailija
8/17 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omissa silmissä jos punaisella pohjalla on sinisiä kuvioita tai tekstiä, ne alkavat liikkua, nousevat ikäänkuin pohjasta ylös ja tulevat lähemmäs ja menevät taas kauemmas. Se johtuu käsittääkseni jotenkin siitä, että eri väriset valot taittuvat silmän linssissä vähän eri tavalla.

Mutta jos tulee yhtäkkisiä uusia näköilmiöitä niin ehkä kannattaa käydä slmälääkärillä (ei optikolla, vaan silmälääkärillä), tarkastuttamassa, ettei silmänpohjassa ole jotain vialla.

Vierailija
9/17 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa mitään kysymykseesi, mutta tätä eri tasoille nousemista voi tapahtua muussakin kuin tekstissä värien suhteen.

Eräässä hotellissa (ei Suomessa) on musta-valkoinen lattia, joka jostain syystä voi ykskaks muuttua itselläni 3-uloitteiseksi.  Pyrin välttämään paikkaa, tai jos liikun siellä pystyn kyllä kovalla keskittymisellä pitämään lattian kaksiuloitteisena. (Ongelma on se, että ilmiö on toisaalta mielenkiintoinen ja jos vähänkin miettii muuttumista kolmiuloitteiseksi niin sehän muuttuu, jolloin kävely on hankalaa.)

Vierailija
10/17 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vahvat miinuslasit, varsinkin pimeään aikaan siniset mainoskyltit kohoilevat miten sattuu pään asennosta riippuen.

Vierailija
11/17 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, suurella todennäköisyydellä silmälaseissasi on liikaa plussaa.

Vierailija
12/17 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sulla on mennyt vikaan se option testi jossa katsotaan kuvioita punaisella ja vihreillä pohjalla ja optikko kysyy aina että kumpi on tarkempi. Eli tämän arvon veikkasin olevan väärin. Mulla on -9 ja hajataitto mutta molemmat tietenkin korjaantuu laseilla niin, ettei AP:n mainitsemia näköhäiriöitä ole. Menisin optikolle, josta lasit ostettu ja sanoisi tuosta. Voihan se katsoa miten näet laseilla.

Vierailija
13/17 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina nähnyt noin, en ole pitänyt ongelmana. Minkään sortin silmälaseja en ole koskaan tarvinnut.

Mulla sama. Lapsesta asti ollu ja aina ollut hyvä näkö, ei taittovikaa ja erinomainen värinäkö. Joskus lapsena ärsytti jotkut väriyhdistelmät ja pahimmillaan ne alkoi "liikkumaan". Pahimpia oli jotkut Aku Ankka mainokset. Nyt osaan sietää tota paremmin ja saan sen pahimman terän pois pitämällä silmän liikkeessä tai ihan vain ajatuksella keskittymällä, että en anna sille valtaa.

Vierailija
14/17 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punaisen ja sinisen värin tarkennustasot ovat eri kohdissa, mikä taas johtuu siitä, että punainen valo on pitempiaaltoista kuin sininen. Ei siis näkövikaa.

Vierailija
15/17 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia, johtuu väreistä. Ei toimi kaikilla väreillä.

Vierailija
16/17 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mistä johtuu, mutta mulla tulee samaa kun syön adhd-lääkkeen.

Onko sinulla ap lääkitys tai onko riski joutua huumatuksi? -eri

Vierailija
17/17 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

osittain täysin normaalia ihminen jostain syystä aistii jotkut kontrastit näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän