Saako hoitaja kieltäytyä laittamasta CRP-verikoe lähetettä?
Eikö tuo kuulosta jotenkin pikkumaiselta saivartelulta? Ei kai se asiakas sitä turhasta itsekään pyydä tutkittavan. Jokainen verikoe on kivulias ja ikävä. Oireita oisi, ja olisin halunnut tämänkin tutkia, siksi että osaan hakeutua jatkotutkimuksiin jos on tulehdus tms?
EI heillä ole lupaa leikkiä lääkäriä. mulle laitettiin PVK verikoe. Mikä ihmeen asenne tuo oikein on?
Onko teillä muilla kokemuksia missä joku yksittäinen hoitaja yrittää estää normaaleja rutiinikokeita teiltä otettavan? Omituista.
Kommentit (26)
Miksi et mene lääkärille, jos joku asia vaivaa?
Ammattipotilas täällä taas vinkuvonkuu tutkimuksia.
Mene kaupalliseen labraan synlabille tms.
Voit testauttaa ihan mitä haluat ja lompsa kestää.
Ei niitä kokeita potilaat itselleen määrää, paitsi tietyt kokeet voi mennä otattamaan labraan maksamalla ne itse, en tiedä kuuluuko crp niihin, mutta esim . d-vitamiinin ja kilpirauhaskokeet saa labrasta itse maksamalla.
Mäkin haluan kaikki mahdolliset verikokeet mitä arsenaalista löytyy, miksei hoitsu laita lähetettä?
Ap on juuri sellainen k#rpä luulosairas potilas joka googlettaa oireet ennen lääkäriin menoa.
Näiden ammattipotilaiden vuoksi Suomen terveydenhoito on kriisissä.
No kuule typerys, tilaa verikokeet yksityisestä labrasta. Ei terkkari ole mikään valintamyymälä. Lääkäri määrää tarpeelliseksi katsomansa kokeet ja miettii jatkot niiden perusteella.
Mene yksityiselle labraan niin saat ihan mitä haluat kun itse maksat. Ei terveyskeskus ole mitään Valintatalo jossa potilaat sanelee mitä haluavat.
Vierailija kirjoitti:
No kuule typerys, tilaa verikokeet yksityisestä labrasta. Ei terkkari ole mikään valintamyymälä. Lääkäri määrää tarpeelliseksi katsomansa kokeet ja miettii jatkot niiden perusteella.
Tarpeelliseksi katsotut kokeet on subjektiivinen mielipide. Tarkoittaa sitä että objektiivisesti katsottuna tarve voi olla jotakin muuta. Joskus lääkäri on väärässä, ihan tavallinen työntekijä se vain on.
Vierailija kirjoitti:
Ap on juuri sellainen k#rpä luulosairas potilas joka googlettaa oireet ennen lääkäriin menoa.
Suunnilleen kaikki googlaavat nykyään, mutta toki osalla hakukone voi olla vaikka duckduckgo.
Alle kaksikymppiä näkyy olevan CRP yksityisessä labrassa.
Valitusketjun kirjoittamisen aikana olisit käynyt jo ottamassa kokeen.
oisi pitäny antaa, ei se ole kuin 1 euro tai jotain. Jos on tarve, pitää tutkia
Eipä ole hoitaja kertaakaan tehnyt labralähetettä. Akuuttilinjalla ottaa itse pikaserpin, jos katsoo sen tarpeelliseksi. Sen perusteella sitten pääsee lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
oisi pitäny antaa, ei se ole kuin 1 euro tai jotain. Jos on tarve, pitää tutkia
Lääkäri arvio sen tarpeen, ei potilas itse.
Lääkäri yleensä arvioi mitä kokeita otetaan ja hoitaja tilaa kokeet, eli hoitaja kieltäytyy ylimääräisten tilaamisesta koska kokeet eivät ole hänen määräysvaltansa alla. Tai sitten hoitajalla voi olla ohjeet, mitä kokeita saa oman harkintansa mukaan tilata potilaalle ja CRP välttämättä varmaan kuulu niihin. Jos on tulehdus tai epäily sellaisesta niin silloin on muutenkin mentävä lääkärille näytille. PVK:sta näkee valkosolut mitkä nekin antavat viitettä tarvitseeko CRP kontrolloida ja onko jokin vialla.
Ehkä kriteerit eivät täyty kohdallasi, minkä perusteella crp määrätään. Jos sulla on vaikkapa ihan normaalit flunssaoireet, niin ei sitä tarvitse sen kummemmin tutkia, etenkin jos oireet eivät ole jatkuneet pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Etköhän se ole kuule sinä, joka on se typerys. Tai ei, sori tarkoitin, että ihan s** tanan tyhmä. Ota naru ja kierrä se tiukasti kaulasi ympäri, teet hyvän mielen ja palveluksen niin monelle.
Saa