Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako hoitaja kieltäytyä laittamasta CRP-verikoe lähetettä?

Vierailija
07.11.2022 |

Eikö tuo kuulosta jotenkin pikkumaiselta saivartelulta? Ei kai se asiakas sitä turhasta itsekään pyydä tutkittavan. Jokainen verikoe on kivulias ja ikävä. Oireita oisi, ja olisin halunnut tämänkin tutkia, siksi että osaan hakeutua jatkotutkimuksiin jos on tulehdus tms?
EI heillä ole lupaa leikkiä lääkäriä. mulle laitettiin PVK verikoe. Mikä ihmeen asenne tuo oikein on?
Onko teillä muilla kokemuksia missä joku yksittäinen hoitaja yrittää estää normaaleja rutiinikokeita teiltä otettavan? Omituista.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä kokeita potilaat itselleen määrää, paitsi tietyt kokeet voi mennä otattamaan labraan maksamalla ne itse, en tiedä kuuluuko crp niihin, mutta esim . d-vitamiinin ja kilpirauhaskokeet saa labrasta itse maksamalla.

Kun on kilpirauhasen vajis koe otetaan kerran vuodessa ainakin mun kohdalla, samoin tukku muita kokeita pvk, rasvat, sokeri maksa,/ munuaisarvot ym...

Kaksi kertaa on katsottu D- vitamiini, kerran B - vitamiini pyynnöstäni. Minulla on ihanteellinen tk- lääkäri ja olen tyytyväinen.

Vierailija
22/26 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä kokeita potilaat itselleen määrää, paitsi tietyt kokeet voi mennä otattamaan labraan maksamalla ne itse, en tiedä kuuluuko crp niihin, mutta esim . d-vitamiinin ja kilpirauhaskokeet saa labrasta itse maksamalla.

Kun on kilpirauhasen vajis koe otetaan kerran vuodessa ainakin mun kohdalla, samoin tukku muita kokeita pvk, rasvat, sokeri maksa,/ munuaisarvot ym...

Kaksi kertaa on katsottu D- vitamiini, kerran B - vitamiini pyynnöstäni. Minulla on ihanteellinen tk- lääkäri ja olen tyytyväinen.

Edellä lueteltu normaaleja rutiinikokeita. Perussairauksista riippuen määrittyy rutiinilabrat, crp voi kuulua toki ns. rutiinikokeisiinkin jos täytyy käydä esim. reuman vuoksi turvakokeissa.

Perusterveellä crp ei ole rutiinikoe vaan päinvastoin jotain akuuttia on meneillään jos sitä halutaan tietää.

Mutta se ei vaan mene niin että epäilee itsellään jotain tulehdusta ja hoitaja potilaan pyynnöstä tekisi lähetteen labraan jotta potilas itse voisi miettiä mihin aikoo ohjautua jatkohoitoon.

Terveyskeskus ei ole kauppa missä potilas sanelee mitä haluaa ja milloin. Kyllä sen arvion tekee hoitaja/lääkäri ja hoitovastuu on lääkärillä.

Ei ihme että hoitajat väsyy kun tämmösten asioiden kanssa saa vääntää kättä :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene yksityiselle labraan niin saat ihan mitä haluat kun itse maksat. Ei terveyskeskus ole mitään Valintatalo jossa potilaat sanelee mitä haluavat.

Ei kaikilla yksityisilläkään voi ostaa mitä tahansa labrakokeita sattuu haluamaan. CRP kyllä yleensä kuuluu niihin mitä voi.

Vierailija
24/26 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene yksityiselle labraan niin saat ihan mitä haluat kun itse maksat. Ei terveyskeskus ole mitään Valintatalo jossa potilaat sanelee mitä haluavat.

Ei kaikilla yksityisilläkään voi ostaa mitä tahansa labrakokeita sattuu haluamaan. CRP kyllä yleensä kuuluu niihin mitä voi.

Aikalailla kyllä voi, ainakin jos koe vaatii vain verinäytteen, eikä jotain erikoisia sairaalaolosuhteita. Onhan tuolla pään magneettikuvauksesta lähtien listoilla ostettavaa itsediagnosoijille.

Vierailija
25/26 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on aihetta hoitaja voi siinä saman tien ottaa pikaserpin. Sun kohdalla aihetta ei ilmeisesti ollut.

Monella tk:lla labra on ostettu palvelu, täällä esim sairaanhoitopiiriltä, joten kunta maksaa jokaisesta kokeesta palveluntuottajalle, tarpeettomia kokeita ei siis tilata.

Ensi vuonna toki kunnalliset tervpalvelut siirtyvät hyvinvointialueille, mutta turhia kokeita ei sielläkään teetetä.

Vierailija
26/26 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

CRP nousee 1-2 vrk:n viiveellä infektiossa, valkosolut nopeammin. Jos esim. kuume on alkanut samana päivänä, ei ole mitään järkeä ottaa crp:tä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi