Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin moni yhtäkkiä luulee olevansa adhd?

Vierailija
07.11.2022 |

Onko joku some juttu? Tutut joilla ei koskaan aiemmin ole ollut mitään ongelmaa selviytymisessä tai elämänhallinnassa hakeutuu tutkimuksiin. Vielä muutama vuosi sitten he vastustivat ihmisten lokeroimista ja julistivat nepsy ongelmien olevan kasvatuksen puutetta.

Kommentit (121)

Vierailija
121/121 |
09.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen epäillyt, että olisiko minulla mahdollisesti ADHD, koska minulla todettiin lapsena 1980-luvulla MBD eli lievä aivojen toimintahäiriö, mutta en lievästi kehitysvammaisena osaa mennä tutkimuksiin, jossa tutkittaisiin, että onko minulla ADHD. Kun tiedän, että MBD ei ole enää nykyään olemassa oleva diagnoosi, mutta ihmettelen, että onko se muka voinut lakata olemasta. Lapsena olin melko vilkas ja en osannut kunnolla keskittyä tehtäviin esimerkiksi koulussa, mutta nykyään olen rauhoittunut ja keskittymiskyky on parempi, mutta välillä ajatukset harhailee muualle, jos joku asia tai tehtävä ei kiinnosta kunnolla.

MBD oli ADHD:n edeltäjä. Vielä ysärillä diagnosoitiin MBD:tä. 2000-luvulla alettiin puhumaan ADHD:sta, ja MBD:n korvasi monimuotoinen kehityshäiriö, joka pitää sisällään mm. puheen kehityksen häiriötä, motorisia haasteita eli aika sekalainen oireisto. Monimuotoinen kehityshäiriö diagnosoidaan yleensä varhain kuten kehitysviivästymä, sillä hyvin pienelle lapselle ei vielä uskalleta antaa kehitysvamma-diagnoosia. Tietoja pitäisi aina päivittää lapsen taitojen parantuessa ja kehittyessä. Ainahan kehitysviivästymä tai monimuotoinen kehityshäiriö eivät ole "tuomioita": parhaimmillaan diagnoosia voi myöhemmin tarkentua kielelliseksi kehityshäiriöksi, ADHD:ksi, lieväksi autismiksi yms.

Lievästi kehitysvammainen tuskin olet kirjoituksesi perusteella, vaikka olenkin vain tällainen maallikko. Saatat mahdollisesti potea ADHD:ta, jos jo lapsena sait MBD-diagnoosin. MBD on heitetty kauan sitten romukoppaan, koska kyseisellä diagnoosilla selitettiin kaikki poikkeava, vaikka kyseessä olisi ollutkin lukivaikeus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla