Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin moni yhtäkkiä luulee olevansa adhd?

Vierailija
07.11.2022 |

Onko joku some juttu? Tutut joilla ei koskaan aiemmin ole ollut mitään ongelmaa selviytymisessä tai elämänhallinnassa hakeutuu tutkimuksiin. Vielä muutama vuosi sitten he vastustivat ihmisten lokeroimista ja julistivat nepsy ongelmien olevan kasvatuksen puutetta.

Kommentit (121)

Vierailija
61/121 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On väärin, että terveydenhuoltopalveluja kuormitetaan tällaisilla muoti-ilmiöillä. Se heikentää entisestään niiden avun saamista, joilla on ihan oikeita ongelmia. Juuri hiljattain uutisoitiin, että nuoret naiset metsästävät nyt adhd-diagnoosia itselleen.

Vierailija
62/121 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska pirillä hoituu moni homma helpommin.

Työpäivä ADHD-lääkkeillä on aivan erilainen kuin ilman. Sitä vain jaksaa ja kestää tehdä puolet paremmin, olla paremmalla tuulella, huolellisempi ja jopa sosiaalisempi. Tulee jopa syötyä vähemmän ja pysyy hoikempana.

ADHD-lääkkeiden pitäisi olla jokaiselle opiskelijalle ja duunarille ihmisoikeus. Enkä vitsaile.

Japanissahan tarjottiin aikanaan tehdastyöläisille metamfetamiinia. Ja Saksassa sotilaille.

Jossain uudessa uljaassa taisi olla puhetta Somasta. Ja ehkäpä veeeedoissa.

Mut niin. Itse kannatan raakaa karsintaa esim pyssyillä mieluummin kuin narkkarointia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/121 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla diagnosoitiin jo lapsena 90-luvulla. Minusta ADHD aiheuttaa paljon kärsimystä, eikä siinä ole mitän hauskaa ja muodikasta.

Mutta johtuuko sinusta kaikki vaikeutesi ADHD:sta? Usein on myös niin että elämässä on tai on ollut muuten jokin pielessä. Kannattaa siis kiinnittää huomiota myös muihin asioihin, menneisyyttä et tietenkään voi muuttaa mutta nykyhetkeen ja tulevaisuuteen onneksi voit vaikuttaa.

Ei johtunut, oli muutenkin traumaattinen lapsuus. En tajuakaan 10 tyttöjä jotka väittävät kärsivänsä adhd:sta

Vierailija
64/121 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillon ysärillä kun adhd oli ns. uudempi juttu, sillä oli ihan toisenlainen stigma, se liitettiin elämänhallintaa vailla oleviin alkkis-ero-perheisiin, sitä diagnoosia ei todellakaan haluttu lähteä hankkimaan eikä missään nimessä nähdä lapsessaan sellaisia ominaisuuksia. Väitän että lähestulkoon kaikki sellaiset adhd-tapaukset, joissa ei ole ollut muuta voimakasta oireilua (esimerkiksi mainituista kotioloista johtuen) ovat jääneet tuolloin diagnosoimatta. Tämänhetkinen piikki selittyy siis omanlaisellaan hoitovajeella, eikä esimerkiksi pelkästään adhd:n todellisena yleistymisenä vaikkapa milleniaaleilla.

Toisaalta, "opittu" keskittymishäiriö add, voi liiallisen digialtistuksen ja sen sirpaleisuuden vuoksi olla kasvussa, se taas on sitten ihan eri keskustelu.

Ysärillä se oli juurikin sellainen häirikköpoika eikä voitu kuvitellakaan että sillä luokan hiljaisimmalla oppilaalla voi ihan yhtä hyvin olla ADHD.

Minulla diagnosoitiin 90-luvulla ja olin todella hiljainen tyttö. Suuri syy oli ehkä se, etten pystynyt keskittymään oikein mihinkään mikä minua ei kiinnostanut. Tarkkaavainen opettaja sit oli sitä mieltä, että pitäisi tarkistaa.

Vierailija
65/121 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen epäillyt, että olisiko minulla mahdollisesti ADHD, koska minulla todettiin lapsena 1980-luvulla MBD eli lievä aivojen toimintahäiriö, mutta en lievästi kehitysvammaisena osaa mennä tutkimuksiin, jossa tutkittaisiin, että onko minulla ADHD. Kun tiedän, että MBD ei ole enää nykyään olemassa oleva diagnoosi, mutta ihmettelen, että onko se muka voinut lakata olemasta. Lapsena olin melko vilkas ja en osannut kunnolla keskittyä tehtäviin esimerkiksi koulussa, mutta nykyään olen rauhoittunut ja keskittymiskyky on parempi, mutta välillä ajatukset harhailee muualle, jos joku asia tai tehtävä ei kiinnosta kunnolla.

Vierailija
66/121 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADT selittää myös monen ongelmat. Omanikin, luultavasti.

https://www.iltalehti.fi/mieli/a/6c7f99e9-3526-4231-94dd-cba203396322

No mutta piri auttaa myös ADT-oireisiin.Siksipä sitä pitäisikin antaa tähänkin käyttöön. Ja työelämän nykyään aiheuttaa ADT:tä, ei välttämättä ole itseaiheutettua.

Vierailija
67/121 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi enemmän puhua ADHD-lääkkeiden haittavaikutuksista. Vähentävät seksihaluja ja latistavat tunne-elämää. Niin ja voivat laukaista psykoosin tai maanis-depression. Tunnetusti Britney Spearsille kävi näin.

Vierailija
68/121 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi laittaa "törttöilyt" adhd dg:n piikkiin.

Vierailija
69/121 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku on luonteeltaan mulkero eikä tule kenenkään kanssa toimeen, niin helppohan on syyttää adhd-diagnoosia. Ei sitä kukaan voi mitenkään todentaa että onko aito vai keksitty.

Vierailija
70/121 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen epäillyt, että olisiko minulla mahdollisesti ADHD, koska minulla todettiin lapsena 1980-luvulla MBD eli lievä aivojen toimintahäiriö, mutta en lievästi kehitysvammaisena osaa mennä tutkimuksiin, jossa tutkittaisiin, että onko minulla ADHD. Kun tiedän, että MBD ei ole enää nykyään olemassa oleva diagnoosi, mutta ihmettelen, että onko se muka voinut lakata olemasta. Lapsena olin melko vilkas ja en osannut kunnolla keskittyä tehtäviin esimerkiksi koulussa, mutta nykyään olen rauhoittunut ja keskittymiskyky on parempi, mutta välillä ajatukset harhailee muualle, jos joku asia tai tehtävä ei kiinnosta kunnolla.

MBD ja ADHD ovat sama asia

Vierailija
71/121 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ADHD diagnoosin 50 vuotiaana, olin hyvä koulussa mutta vain siksi että vanhemmat oli todella tiukkoja, läksyt tarkastettiin, kokeisiin tentattiin. Yliopistoon en päässyt vaikka kirjoitin 6 L:n paperit.

En jaksanut lukea tarpeeksi pääsykokeisiin, kun se ala ei tainnutkaan oikeesti kiinnostaa. En tiedä onko mulla adhd, ehkä asperger tai autismi?..oon aina ollut vähän "urpo" ja hidas, unohdun omiin ajatuksiini ja ylianalysoin Ihan kaikkea, ihan koko ajan. Unohdan kaikki menot ja tekemiset, jos en pistä muistutuksia kännykkään. Onneksi kännyköitä ei ollut vielä silloin kun lapset oli pieniä, unohdun koko ajan nettiä selaamaan kun pitäisi tehdä jotain järkevää. En osaa pitää järjestystä yllä. Kotona on aina kaaos. Adhd lääkitys on kiva, mutta ei taida pidemmän päälle sopia, nostaa sykettä ja verenpainetta niin paljon.

Vierailija
72/121 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos luen ADD:n oireita, niin kyllä ne minuun sopivat. Niin kuin varmaan moniin muihinkin ihmisiin. En ole kuitenkaan jaksanut selvitellä, olisiko minulla se.

Vierailija
73/121 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos luen ADD:n oireita, niin kyllä ne minuun sopivat. Niin kuin varmaan moniin muihinkin ihmisiin. En ole kuitenkaan jaksanut selvitellä, olisiko minulla se.

Noita oireita esitellään mediassa ihan koko ajan, ja ne tosiaan on sellaiset että jossain määrin sopii ihan jokaiseen. Harva kai on sellainen että jaksaisi koko ajan keskittyä eikä ajatukset koskaan lähtisi harhailemaan. Ei ole mikään ihme että tutkimuksiin hakeudutaan kun aihe on jatkuvasti esillä.

Vierailija
74/121 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpäivä ADHD-lääkkeillä on aivan erilainen kuin ilman. Sitä vain jaksaa ja kestää tehdä puolet paremmin, olla paremmalla tuulella, huolellisempi ja jopa sosiaalisempi. Tulee jopa syötyä vähemmän ja pysyy hoikempana.

ADHD-lääkkeiden pitäisi olla jokaiselle opiskelijalle ja duunarille ihmisoikeus. Enkä vitsaile.

Japanissahan tarjottiin aikanaan tehdastyöläisille metamfetamiinia. Ja Saksassa sotilaille.

Jossain uudessa uljaassa taisi olla puhetta Somasta. Ja ehkäpä veeeedoissa.

Mut niin. Itse kannatan raakaa karsintaa esim pyssyillä mieluummin kuin narkkarointia.

Mielenkiintoinen tapa ajatella. Silmissäsi oletan siis kaikkien rauhoittavien tai ADHD-lääkkeiden käyttäjienkin harrastavan "narkkarointia". Siinäpä onkin sitten pyssyllesi työsarkaa tässäkin maassa - aloita sitten hommat kaikkein mieluiten omasta lähipiiristäsi, jotta saisit jonkinlaisen käsityksen omien sanojesi painosta.

Sen sijaan alkoholin käyttö ja alkoholismi ovat mielestäsi varmaankin ihan jees, siitäkin huolimatta etteivät edellä mainittujen lääkkeiden käyttäjät saa aikaan edes murto-osaa kaikesta siitä tuskasta, rappiosta, väkivallasta ja kärsimyksestä mitä alkoholi tässä maassa. 

Keskimääräinen ADHD-lääkkeen tai rauhoittavien käyttäjä ei ole sekaisin ja arvaamaton tai edes työkyvyttömässä tilassa, saatika millään maanisella egotripillä, kuten alkoholia runsaammin ilokseen nauttiva. Oletan näkemäni perusteella myös, että kunnon alkoholistit ja "suurkuluttajat" suurimmaksi osaksi myöskin lähinnä itselääkitsevät itseänsä. Ja huonolla menestyksellä noin verraten.

Vierailija
75/121 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADHD on jo todettu palstalla suosituksi itsediagnoosiksi, koska lääkkeillä on laihduttavia ominaisuuksia. Muuta yhteyttä ei ole kuin halu laihtua niin, että voi mässäillä entiseen tapaan.

Täällä kirjoittaa ihmisiä, joilla ei ole edes alkeellisintakaan käsitystä asioista, joista kirjoittavat. ADHD-lääkehän nimenomaan vie sitä nälän tunnetta eikä tee mieli mässäillä.

Vierailija
76/121 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älypuhelinten myötä ihmisten keskittymiskyky huonontunut, ja keksitty selitys, että se johtuu keskittymishäiriöstä.

Vierailija
77/121 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vika voi olla myös työelämän joustamattomuudessa. Lähes joka paikassa kun on tahti kiristynyt niin kai se nyt näkyy jaksamisessa. Uskoisin että tällä osittain selittyy lisääntyneet adhd-diagnoosit erityisesti aikuisten keskuudessa, tai miksei lastenkin kun vanhemman/vanhempien uupumus varmasti vaikuttaa siihenkin kuinka hyvin lasta/lapsia kykenee hoitamaan. Toisaalta odotukset vanhemmuutta kohtaan on nekin aika korkeat nykyisin, niin senkin takia monilla voi tulla tunne että itsessä on muka jotain vikaa kun ei jaksa jatkuvasti keksiä virikkeitä. Lapsetkin saa tuossa vääränlaisen käsityksen elämästä eikä sitten välttämättä kestä ns. normaalia arkea tylsine hetkineen.

Sitä kai se globaali maailmanjärjestys sitten tekee, joku kehitysmaalainen on aina valmis tekemään työsuorituksen tai tuotteen murto-osan hinnalla. Täällä sitten painetaan useamman edestä samoja hommia, että on kannattavaa. ADHD-lääkkeet kohtuudella käytettynä olisi yksi hyvä ja realistinen keino niissä jaksamiseen.

Vierailija
78/121 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä edes on se normi mikä kaikkien pitäisi olla? Tuntuu ettei meistä kukaan yllä siihen "täydelliseen" mihin ihmisiä joilla on adhd verrataan.

Vierailija
79/121 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on oikeasti ADHD niin noista lääkkeistä pitäisi tulla täysin päinvastainen, rauhoittava vaikutus, jotkut vetävät jopa unilääkkeeksi että voi illalla rauhoittua ja keskittyä nukkumiseen. Normot piristyvät, kuin piristä konsanaan.

Ei se ihan noin yksinkertaista ole. Toisille tulee diagnoosista riippumatta ja annoskoosta sekä tilanteesta riippuen lääkkeistä yksinkertaisesti niin paljon parempi olo että saavat rentouduttua ja nukuttua tai sitten niin hyvä olo että eivät vain millään malta nukkua. Jotkut ADHD:t ovat ns. humalassa omasta itsestään jo valmiiksi, joten lisähyvä voi pistää nukuttamaan. Toisilla taas niin huono olo aina ja yleisesti, että ei tee mieli nukkua kun kerrankin olo on oikeasti hyvä.

Ja tämä on vain yksi skenaario.

Vierailija
80/121 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä saa uhristatusta ja selityksen sille, ettei ole menestynyt töissä ja opiskeluissa. Erityisesti naiset tavoittelee tällaista.

Niinpä. Itselläni ei ole adhd, mutta hyvin laaja muita mielisairauksia. Huono koulumenestykseni kuitenkin johtuu ihan puhtaasti vain siitä, että olen tyhmä ja mulla on huono muisti. :D

N.21