Gynekologisista ongelmista tietävä: diagnoosia kaipaan.
Eli mikä voi aiheuttaa, että kierto on pidentynyt.
Ennen oli melko säännöllisesti 28 vrk, joskus harvoi pari päivää pidempi.
Nykyään on 32-33 pv ja välillä vähän pidempikin kierto. Ja kun menkat alkaa, ne ei ala yhtä "reippaasti" kuin ennen, vaan ensimmäinen päivä on sellasta todella odottelua, näkee, että ne alkaa, mutta hitaasti alkaa tummahkolla tuhrulla.
Ja kaiken lisäksi raskaus ei ala. Yritetty on pitkään, mutta ei tärppää.
Mikä mulla on, vai onko mikään? Ikää on 32v, onko ongelmat vaan sitä, että alan olla jo tässä mielessä vanha?
Neuvoja, kokemuksia, arvailuja?
Terv. tapaus, joka välttelee lääkäriin menoa asiassa kun asiassa viimeiseen asti
Kommentit (8)
määräykselle. Ovulaatio voi puuttua, vaikka kierto olisi 28 päivää. Clomifenejä käytetään aiheuttamaan ovulaatioa tai "vahvistamaan" sitä eli clomeja määrätään myös ns. selittämättömään lapsettomuuteen, jolloin pyritään varmistamaan ja vahvistamaan ovulaatiota. Itselläni juuri näin. Ovulaatio tapahtui kaikissa seuratuissa kierroissa ja kaikki muutenkin tutkimuksissa ok. Clomeja kokeiltiin ja toisella kerralla tärppäsi.
minulle tehty 3 kertaa inseminaatio.6 kertaa koeputkihedelmöitys joka onnistui ja jonka jälkeen olen saanut 2 lasta ilman mitään hoitoja. meillä ei läydetty mitään muuta syytä kuin pitkä kierto noin 33-36 pvä ja ovulaatio oli välillä aika loppupuolella. nyt meillä kolme ihanaa lasta. olen ylpeä että jaksoin tehdä koeputkihedelmoitys hoitoja 6 kertaa ja kertaakaan meillä ei saatu pakkaseen koska niitä alkioita hedelmöittysi niin vähän että 2 alkiota ei kannattanut pakastaa.joten voimia sinulle älä anna periksi.
eli jos ja kun toivotte lasta, laskele päiviä edell. kuukautisten alkupäivästä. Eli jos kiertosi olisi 28 pv, ovulaatio olisi 14. päivän tienoilla. Mutta nyt kun kiertosi on pitempi, on ovulaatiokin myöhemmin. Kannattaa silti rakastella 12. päivän tienoilta ainakin 22. päivään asti joka toinen päivä. Hm.. voi kuulostaa hullulle, mutta kannattaa yrittää. Voit myös samalla tarkkailla valkovuotoa ovulaatioaikaan. Valkovuoto voi muuttua runsaaksi ja "liisterimäisemmäksi" ovulaatioaikaan, valkovuoto muuloin vetisempää.
Mulla ollu aina epäsäänn kuukautiset ja näin olen tullut raskaaksi pari kertaa.
Kyseessä voi olla myös kilpirauhasen vajaatoiminta, kuten minulla! Elimistö alkaa "käydä hitaalla" kaikin puolin ja niinpä kiertokin pitkittyy enemmän ja enemmän. Menin lääkäriin vuoso sitten, kun yrityksestä huolimatta ei pikkukakkonen ottanut alkuun lähteäkseen, niin syynä paljastiukin olevan kilpirauhasen vajaatoiminta eikä gynekologinen syy. Nyt popsin Thyroxinia ja pikkukakkosta odotetaan syntyväksi marraskuussa : )
Jos yritystä on vuosi, mene gynekologille.
lääkäri
Jos yritystä on vuosi, mene gynekologille.
lääkäri
(esim. jonkun hormonin ei-ideaali eritys), joka sitten saattaa osaltaan vaikuttaa raskautumisvaikeuksiinkin.
Meillä aikoinaan ollut myös hedelmöittymisongelmia ja mulla pitkä kierto. Kun asiaa tutkittiin, niin ovulaatio kyllä tapahtui, mutta jonkun toisen, ehkä kiinnittymiseen, vaikuttavan hormonin tms... eritys ei paras mahdollinen. Clomifenillä saatiin sitten kumpikin raskaus käyntiin ja nyt siis kaksi lasta.
Eli kannattaa varmaan mennä lääkäriin ainakin ne hormonipitoisuudet mittauttamaan - ei ole suuri vaiva ja jos niissä häikkää, niin helppo korjata asia.