Yliopistokoulutus, jossa varma työllistyminen?
Hei! Olen nelikymppinen alanvaihtaja ja haluaisin ehdottomasti yliopistoon. Olen siis innokas opiskelija ja jopa tutkimustyö mielenkiintoisesta aiheesta voisi vielä tulla kysymykseen. Minua kiinnostavat laajalti yhteiskunnalliset asiat, kielet, kulttuurit, viestintä ja journalismi ja maantiede. Ymmärrän kuitenkin, että kauhean yleisgeneralistiselle alalle ei ehkä tässä iässä kannata, vaan pitkien opintojen jälkeen olisi suotavaa nopea työllistyminen.
Kysyisin vinkkejä ja tietoja eri alojen työllistymisestä. Toki itsekin hieman olen asiaa tutkinut.
Työllistyäkseen esim. kirjallisuuden tutkimuksen alalla? Entä yhteiskuntatutkimus? Sosiaalityö taitaa olla melko varma juttu, ainakin sosiaalityöntekijöitä kovasti tunnutaan etsivään? Entä journalistiikkaa ja toimittajan työ?
Kommentit (361)
Vierailija kirjoitti:
Informaatioteknologia ja varsinkin yhdistettynä matematiikkaan ja kieliin (jota matematiikkakin kyllä on).
Juuri viimevkolla sanoivat ammateista, että toimittajista ylitarjontaa eli ei työllistä.473
Informaatioteknologia ei ole ainakaan minua työllistänyt mihinkään.
Minusta yksikään apn listalta ei tuöllistä varmasti.
No ei ainakaan kemia tai biokemia tai biologia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ja hoitaja taitavat olla ainoat.
Sosiaalityö myös.
Mitä pitää lukea, että voi tehdä sosiaalityötä?
Ja mites yhteiskuntatiede? Onko turha
Sosiaalityön pääaine opinnot yleensä yhteiskuntapolitiikkaa päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ja hoitaja taitavat olla ainoat.
Sosiaalityö myös.
Mitä pitää lukea, että voi tehdä sosiaalityötä?
Ja mites yhteiskuntatiede? Onko turha
Ei ole olemassa mitään "yleistä yhteiskuntatiedettä".
Sosiologia kai on yleinen yhteiskuntatiede, mutta ei toki ole olemassa mitään erityistä sosiologin ammattia, paitsi sosiologian tutkija yliopistossa.
Alkuperäiseen kysymykseen: sosiaalityö on oppiaine yliopistossa, ja sen alan tutkinto vaaditaan sosiaalityöntekijöiltä. Sosiaalityöntekijä on kunnan sosiaalitoimen vastuullinen virkamies, jota ei pidä sekoittaa moniin muihin sosiaalitoimen työntekijöihin, joiden tutkinto voi olla esimerkiksi sosionomi. Tutkintonimike lienee yhteiskuntatieteen tai valtiotieteen maisteri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeustiede ja hallintotiede ovat melko hyviä työllistäjiä. Yleensä jos ei OTM tai HTM tutkinnolla työllisty, niin vika on itsessä.
Työllistyvätkö HTM:t eli feikkijuristit oikeasti, ja jos niin mihin? Juristejakin on nykyään niin paljon, ja luulisi useimpien julkishallinnon työnantajien mieluummin palkkaavan juristin kuin hallintotieteilijän, jos samalla rahalla saa kummankin.
Työllistyvät aika 100% juuri kuntapuolelle ym. julkishallintoon. Hallintotiede ei ole oikeustiedettä, vaan hallintotiedettä. Tarkoitit tuolla kommentilla ilmeisesti Itä-Suomen yliopistoa. Mutta kas, siellä kun ei opeteta hallintotiedettä.
Oikista, lääkistä, Oikista, lääkistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puheterapeutti.
Yhä vieläkään en tajua mihin näitä puheterapeutteja tarvitaan niin loputtomasti.
No ei niitä loputtomasti tarvitakkaan, mutta jos niitä valmistuu vuodessa muutama hassu ja jokainen pienikin kunta tarvitsisi vähintään kaksi puheterapeuttia niin kyllä niistä on pulaa. Useimmat puheterapeutit toimivat monen kunnan alueella ja joutuvat jatkuvasti kieltäytymään uusista asiakkaista. Meidän kunnassa on sellainen tilanne, että pitää joko mennä Helsinkiin paikan päälle tai yrittää saada etänä puheterapeutti kun kunnan ainoalla puheterapeutilla on ajat täynnä vuodeksi eteen päin. Jos lapsella on puheen tuottamisessa vaikeuksia niin vuosi on liian pitkä aika odotella apua.
Sosiaalialsn maistereista kova puute, kts. Työpaikat
Olen sairaanhoitaja AMK nykyiseltä koulutukseltani. En halua ammattikorkeakouluun, vaan yliopistoon, kuten aloituksessa mainitsin. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeustiede ja hallintotiede ovat melko hyviä työllistäjiä. Yleensä jos ei OTM tai HTM tutkinnolla työllisty, niin vika on itsessä.
Sinulla ei taida olla tietoa hakijoiden määristä per työpaikka? Työkokemusta useimmilla valituilla noin 5 vuotta.
Riippuu vähän työpaikasta. Kuntapuolelle ei ole tunkua. Näillä tutkinnolla työllistyvyys on hyvä.
Aivan varmasti kunta palkkaa mielellään OTM:n kahdella tonnilla. Näitä ilmoituksia näkee aika ajoin. Alansa mukaista palkkaa eivät tule saamaan (+3000e)
Vierailija kirjoitti:
Mitä olet opiskellut/ työskennellyt aikaisemmin?
Olen sairaanhoitaja AMK. t. ap
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja AMK nykyiseltä koulutukseltani. En halua ammattikorkeakouluun, vaan yliopistoon, kuten aloituksessa mainitsin. T. Ap
Äkkiä alapeukkua, kun joku ei halua ammatikorkeaan. Ah, taattua AV laatua!
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko ensin, mitä olet aiemmin tehnyt työksesi ja mikä on koulutuksesi? On täysin mahdotonta antaa neuvoja ilman näitä tietoja.
Hei, olen sairaanhoitaja AMK. En kuitenkaan halua enää tällä alalla jatkaa hoitotyössä, mutta tuo sosiaalityö on nyt alkanut kiinnostamaan kun siellä sentäs työllistyminen olisi näinkin "vanhana" lähes varmaa. Sh:n työkokemuksesta ja koulutuksesta varmasti olisi myös hyötyä sossun työssä. T. ap
Erityisopettaja, sairaalafyysikko, puheterapeutti ja hammaslääkäri.
Sosiaalityö. Ala on monipuolinen, voi työskennellä julkisella, yksityisellä tai kolmannella sektorilla. Palkat myös nousseet viime vuosina ja julkisella keskipalkka tällä hetkellä 3800e, nousevat lisää tulevaisuudessa tehtyjen sopimusten myötä ja myös hyvinvointialueet voivat nostaa, kun palkat harmonisoidaan. Lasu ei todellakaan ole ainoa työpaikkavaihtoehto, vaan voi toimia esimerkiksi koulukuraattorina, järjestöissä, valtiolla esim. Ylitarkastajana, yksityisessä sostyön yrityksessä (jolloin myös palkka huomattavasti korkeampi), asiantuntijana jne.
Sosiaalityöstä valmistutaan joko yhteiskuntatieteiden maisteriksi tai valtiotieteiden maisteriksi. Nämä tutkintonimikkeet puolestaan avaavat hakukelpoisuuden moniin muihin työpaikkoihin kuin vain sotealoille :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puheterapeutti.
Yhä vieläkään en tajua mihin näitä puheterapeutteja tarvitaan niin loputtomasti.
No ei niitä loputtomasti tarvitakkaan, mutta jos niitä valmistuu vuodessa muutama hassu ja jokainen pienikin kunta tarvitsisi vähintään kaksi puheterapeuttia niin kyllä niistä on pulaa. Useimmat puheterapeutit toimivat monen kunnan alueella ja joutuvat jatkuvasti kieltäytymään uusista asiakkaista. Meidän kunnassa on sellainen tilanne, että pitää joko mennä Helsinkiin paikan päälle tai yrittää saada etänä puheterapeutti kun kunnan ainoalla puheterapeutilla on ajat täynnä vuodeksi eteen päin. Jos lapsella on puheen tuottamisessa vaikeuksia niin vuosi on liian pitkä aika odotella apua.
Lisäksi aikuisillekin on puheterapiaa, erilaisten sairauksien / vammojen myötä. Tämä ehkä lisääntynyt väestön vanhenemisen myötä.
Farmasia. Jo kandin tutkinnolla työllistyy. Halutessaan voi lukea maisteriksi asti.
hallintotiede, ei todellakaan, oikeustiede mutta hankala päästä