Kirjastonhoitajan bruttopalkka 2351 euroa, tekisitkö työksesi korkeakoulututkinnon suorittanut?
Esim. filosofian maisterin tutkinnon suorittanut, suostuisitko työskentelemään noin järkyttävän huonolla palkalla?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen töitä, jotta voin elää hyvää elämää ja minun hyvään elämään kuuluu vähintään 3000 euron nettopalkka. Eli en haluaisi työskennellä kirjastotyöntekijänä noin pienellä palkalla.
Paljonko tuohon täytyy tienata bruttona? 4600€? Aika harva noin paljon saa, jotkut toki.
Keskibruttopalkka on 3600 tienoilla ja mediaani sitäkin vähemmän, varmaankin 3000 luokkaa. Jotta tienaisi yli 50% yli mediaanin, täytyy kuulua varmaankin top 10% palkansaajista.
Ylimmän desiilin raja huitelee vähän päälle viiden tonnin bruttopalkassa nykyään, joten aika lähelle arvelit.
Tästä artikkelista siis kyse?
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009162950.html
Kaiken kaikkiaan surkeita palkkoja täällä Suomessa. Tuossakin listassa oli useampi henkilö alle 2k€/kk palkalla, siis vuonna 2022!
Miten tuollaisella palkalla edes voi pärjätä? Ja samaan aikaan kaikki kehuvat kuinka on lottovoitto syntyä Suomeen ja että kuinka tämä on maailman onnellisin maa...
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen yliopistolla maisterina vakitöissä kahtasataa pienemmällä palkalla.
Juuri koskaan ei näy esim. hallinnon vaati 5 tai vaati 4 töitä työpaikkailmoituksissa. Onko työ osa- vai kokoaikainen?
Tutkimuspuolen palkoissa on eri asteikko.
Hallintotöissä työpaikkailmoituksessa mainittu palkkahaarukka voi tarkoittaa, etteivät normaalit osaamislisät ole käytössä.
Muuten lisiä pitäisi kertyä, tosin Helsingin yliopistossa intrassa oli joskus teksti, että yleensä muutos oli muutamia prosentteja tms. per arviointikierros. Jos on aloittanut töissä minimilisillä, aika harva kokenut olisi seuraavassa arvioinnissa vain muutaman prosentin parempi tavoitteiden täyttämisessä. En tiedä mikä yleinen tilanne on ja kuinka moni aloittaa minimistä.
Kirjastonhoitajan työ ei kuulosta palkkakuopassa olevalta. Ikävä kyllä monilla korkeakoulutetuilla voi olla samantasoinen.
Jos työajat, -ehdot ja -olot olisivat mieleen, niin tekisin. Teen yliopiston hallinnossa töitä suunnilleen tuolla palkalla, kasvun varaa tosin olisi. Palkka riittää minulle hyvin, säästöönkin jää, ja muut työn edut ovat jees. Tein aiemmin yksityisellä sektorilla helpompaa työtä 2800 euron palkalla, mutta työyhteisö oli hirveä ja työ oli tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Tekisin, varsinkin jos on pieni ja hiljainen kirjasto.
Olen isossa koulussa sihteerinä amis + amk-koulutuksella, 200 € paremmalla palkalla ja terveys meinaa pettää jatkuvan metelin takia.
Ainakin pääkaupunkiseudulla monissa kirjastoissa alkaa olla kauhea meteli, eikä siihen mitenkään puututa. En haluaisi ainakaan omaksi työpaikakseni. Joku hiljainen ja rauhallinen kirjasto jossain pienessä kaupungissa voisi kuitenkin olla mukava työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastonhoitajan työ ei kuulosta palkkakuopassa olevalta. Ikävä kyllä monilla korkeakoulutetuilla voi olla samantasoinen.
Kirjastonhoitaja on korkeakoulutettu (AMK tai YO).
Ap sinulla on aivan väärä käsitys. Olen nähnyt filosofin maistereita (ja muita maistereita) valittavan 2190 euron hommiin. Maisterinkin on maksettava vuokra.
Kenelläkään ei ole oikeutta korkeaan palkkaan pelkän koulutuksen vuoksi. Pitkä koulutus ei ole perustelu korkealle palkalle.
Kirjastoala. Palkka 3600. Pidän työstäni. On haastavaa ja palkitsevaa.
Sama jos sanotaan et joku on kaupallisella alalla: voi olla hyllyttäjä, kassa, tai vaikkapa kauppatieteiden maisteri vastaamassa ketjun taloushallinnosta, logistiikasta tai markkinoinnista. Joka alalla on erilaisia hommia, eri palkkatasoja myös.
Kirjastoala on mielen ja sydämen sivistystä
Parempi (ja turvatumpi) liksahan tuo on kun millä minä aikanaan pitkään apurahoilla tutkimusta tein. Nykyinen liksa yksityisellä puolella tuotekehityksessä on toki vähän erilainen, mutta valintojahan nämä.