Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirjastonhoitajan bruttopalkka 2351 euroa, tekisitkö työksesi korkeakoulututkinnon suorittanut?

Vierailija
06.11.2022 |

Esim. filosofian maisterin tutkinnon suorittanut, suostuisitko työskentelemään noin järkyttävän huonolla palkalla?

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan kirjastonhoitajan työ hieman helpompaa kuin esim. lääkärin työ. Lääkäreille tarjotaan peruspalkaksi terveyskeskuksessa jo paikoin yli 12 000 Euroa/kk nykyään. Silti krooninen pula lääkäreistä. 

Vierailija
22/73 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin, varsinkin jos on pieni ja hiljainen kirjasto.

Olen isossa koulussa sihteerinä amis + amk-koulutuksella, 200 € paremmalla palkalla ja terveys meinaa pettää jatkuvan metelin takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voisin, paljon parempi palkka kuin nyt saan koulutusta vastaamattomassa työssä.

FM

Vierailija
24/73 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kirjastonhoitajan koulutus, mutta en viihtynyt työssäni ja vaihdoin alaa, vielä matalampaan palkkaan mutta mukavampaan työhön. Opiskeluaikoina toimin myös kirjastovirkailijana ja siitä työstä tykkäsin, kun ei tarvinnut pitää oppitunteja tarha- ja kouluryhmille. Harmittaa, etten aikoinaan hankkinut kirjastovirkailijan pätevyyttä. Kirjastovirkailijankin toimeen vaadittiin ainakin ennen kirjastovirkailijan koulutus, joka on ihan erilainen kuin kirjastonhoitajan koulutus. Kirjastovirkailijan ja kirjastonhoitajan palkoissa ei kauhean iso ero ole, vaikka kirjastonhoitajalta vaaditaan korkeakoulututkinto. Itse olen FK ja sen lisäksi suoritin informaatiotutkimuksen aineopinnot.

Vierailija
25/73 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on huono palkka.

Minulla on eläkekin parempi.

2410€ brutto

Vierailija
26/73 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kirjastonhoitajan koulutus, mutta en viihtynyt työssäni ja vaihdoin alaa, vielä matalampaan palkkaan mutta mukavampaan työhön. Opiskeluaikoina toimin myös kirjastovirkailijana ja siitä työstä tykkäsin, kun ei tarvinnut pitää oppitunteja tarha- ja kouluryhmille. Harmittaa, etten aikoinaan hankkinut kirjastovirkailijan pätevyyttä. Kirjastovirkailijankin toimeen vaadittiin ainakin ennen kirjastovirkailijan koulutus, joka on ihan erilainen kuin kirjastonhoitajan koulutus. Kirjastovirkailijan ja kirjastonhoitajan palkoissa ei kauhean iso ero ole, vaikka kirjastonhoitajalta vaaditaan korkeakoulututkinto. Itse olen FK ja sen lisäksi suoritin informaatiotutkimuksen aineopinnot.

Jos sinulla on kirjastonhoitajan pätevyys, sillä pääsee virkailijankin paikkoihin. Toisinpäin ei toimi. Eli ei tarvi erillistä koulutusta. Suuri osa virkailijoistakin on korkeakoulun käyneitä, sillä erot virkailijan ja hoitajan töissä ovat niin minimaalisia ja palkassakin maksimissaan parin sadan euron ero.

Vierailija
27/73 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha ei aina ratkaise.

Vierailija
28/73 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennytkään, että kirjojen hyllytys vaatii korkeakoulutuksen.

Näin meillä Suomessa.

Vierailija
29/73 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisko joku mitä nämä kirjastoihmiset siellä töissä tekee ja mikä siinä työssä edellyttää maisterin tutkintoa?

Vierailija
30/73 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoisko joku mitä nämä kirjastoihmiset siellä töissä tekee ja mikä siinä työssä edellyttää maisterin tutkintoa?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kirjastonhoitaja

Vierailija
31/73 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin meillä Suomessa.

Sama kuin lasten leikkimisen vahtiminen, alias LTO.

Vierailija
32/73 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on kirjastonhoitajan pätevyys, sillä pääsee virkailijankin paikkoihin. Toisinpäin ei toimi. Eli ei tarvi erillistä koulutusta. Suuri osa virkailijoistakin on korkeakoulun käyneitä, sillä erot virkailijan ja hoitajan töissä ovat niin minimaalisia ja palkassakin maksimissaan parin sadan euron ero.

Harmi, että koulun käymällä ei näköjään opi sisälukutaitoa. Hänhän kertoi, että teki kirjastovirkailijan töitä, vaikka myöhemmin sai kirjastonhoitajan pätevyydenkin. Sairaanhoitajakin voi tehdä jo opiskelijana lähihoitan sijaisuutta, mutta ei silti saa lähihoitajan pätevyyttä JulkiTerhikkiin.

Vierailija
33/73 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa taidetaan puhua kirjastovirkailijan palkasta. Heillä on alempi koulutus kuin kirjastonhoitajilla.

Kirjastonhoitajilla on kuntasektorilla muutaman satasen parempi palkka.

Ihan mielelläni olisin kirjastolla töissä! Palkka saisi olla parempi!

Vierailija
34/73 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai kirjastotädin pitää tuntea kirjallisuutta ja kulttuurihistoriaa.

Vierailija
35/73 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kirjastonhoitajilta vaadita joku tietty kirjastoalan amk-tutkinto? Ei jotain generalistista filosofian maisteria

Vierailija
36/73 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin meillä Suomessa.

Olepa hiljaa, kun et mitään ymmärrä. Kirjastonhoitaja on näiden virkailijoiden esimies. Hyllyttäjät ovat kirjastoapulaisia ymv. Paljastit samalla, ettet ymmärrä kirjallisuudesta hölkäsen pöläystä.

Vierailija
37/73 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin meillä Suomessa.

Olepa hiljaa, kun et mitään ymmärrä. Kirjastonhoitaja on näiden virkailijoiden esimies. Hyllyttäjät ovat kirjastoapulaisia ymv. Paljastit samalla, ettet ymmärrä kirjallisuudesta hölkäsen pöläystä.

No et kyllä sinäkään näytä tietävän kirjaston hierarkiasta.

Vierailija
38/73 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin meillä Suomessa.

Eroaako hyllyttäjien esimies paljonkin hyllyttäjistä?

Vierailija
39/73 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin meillä Suomessa.

Miten sä kuvittelet että ne kirjat ja muu materiaali sinne ilmestyy hyllytettäväksi? Ja kokoelma pysyy kunnossa ja ajanmukaisena?

Vierailija
40/73 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen töitä, jotta voin elää hyvää elämää ja minun hyvään elämään kuuluu vähintään 3000 euron nettopalkka. Eli en haluaisi työskennellä kirjastotyöntekijänä noin pienellä palkalla.