Lapset ja koirat hautausmaalla
Hautausmaalla oli vipinää. Jokunen koira mutta hyvinkäyttäytyvä. Lapsia oli riehakkaita, kisasivat ja kirkuivat. Pari pientä lasta , itse kävelevää 2- 3 vuotiasta itki kovaa, mennään pois , tahdon pois. Pimeän aikaa oli kun kävin.
Kommentit (115)
Muistelen, että joitakin vuosia sitten keskusteltiin julkisuudessa, onko soveliasta viedä koira hautausmaalla. Muutamat seurakunnat olivat laittaneet hautausmaan portille kieltomerkin ja jotkut koiranomistajat olivat pahoittaneet siitä mielensä. Minusta on aivan sama, onko siellä koiria, kunhan ovat kytkettyinä taluttimiin eivätkä ole vasikan kokoisia, joita monet ihmiset pelkäävät.
Lapsia taas mielestäni kuuluukin viedä hautausmaille ja kertoa, mitä paikkoja ne ovat ja että siellä pitää käyttäytyä rauhallisesti kiljumatta ja riekkumatta. Oletan, että monet meistä ikäihmisistä oppivat tämän jo hyvin pieninä, kun usein kävimme isoäidin kanssa hoitamassa sukulaisten hautoja. Siihen aikaan myös pienetkin lapset otettiin mukaan hautajaisiin eikä kukaan pelännyt, että lapsi saisi siitä traumoja. Olen alle kouluikäisenä käynyt isoäidin kanssa kappelin kylmiössä hyvästelemässä hänen veljensä. Se tuntui ihan luonnolliselta enkä nähnyt myöhemmin painajaisia.
Olihan hautausmaalla tosiaan eilen porukkaa ja vipinää. Myös lapsia ja taskulamppuja. Eipä tuo haitannut. Voin kokemuksesta vannoa, että vuodessa on tosi monta iltaa kun siellä saa olla ihan rauhassa, jos sitä haluaa.
Koiriakin näkyi pari ja niistä ilahduin. Mukavaa kun saavat nykyään olla mukana.
Nykypennuilla ei ole mitään käytöstapoja, kun vagemmat ei niitä opeta.
Terv. Opettaja
Mielestäni myös ylivilkkailla nepsylapsilla on oikeus käydä hautausmaalla. Sehän on yksi oivallinen paikka opettaa miten siellä käyttäydytään. Tuskin oppivat kerralla ta kymmenennelläkään,joten juoksevat ja saattava vähän melutakin siellä. Mutta eiväthän he opi, jos ei tule aitoja tilanteita, joissa harjoitella.
In tottakai tietyt säännöt, joita kukaan ei saisi ylittää. Hautojen päällä ei leikitä, hautakivien yli ei hypellä tms. Mutta kirkkaat lapsen äänet ja muutamat juoksuaskeleet hautausmaan käytävillä ei kyllä pitäisi ketään suututtaa.
Taitaa ap:llä aika kullata muistot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautuumaalle ei tulisi viedä koiria, ne voivat kaivaa pahimmillaan luita tai jonkun vastahaudatun haudalla. Muutenkin alue pidetään siistinä.
Lapset käy hautuumaalla siinä missä aikuisetkin, mutta lemmikeille löytyy varmaan joku muukin paikka missä olla sillä aikaa kun siellä käydään.
Kahden metrin syvyydestä luita? Älä nyt viitsi.
Kyllä niitä luita sieltä aika ajoin pintaan nousee.
t. hautausmaalla työskennellyt
Vierailija kirjoitti:
No eihän pienet lapset tajua, mikä on hautausmaa. Että se siitä heidän käytöksestä.
Eipä nuo tunnu aikuisen kokoiset ja näköiset aina tajuavan, mikä hautausmaa on. Kovaäänistä, usein iloista puhetta ja naureskelua kuulee siellä hyvin usein.
Lisäksi siellä liikkuu jonkun oudon uskonsuunnan edustajia, jotka haravoivat lehtikasoja keskelle kulkuväyliä, niin että huonojalkaisten on kierrettävä rollaattoreineen kompastellen nurmikon kautta ja näkövammaisten käveltävä lehtikasoissa. Koirat ja polkupyörät on jätettävä porttien ulkopuolelle, mutta järjen voi ottaa mukaan hiljentymispaikkaankin.
Vierailija kirjoitti:
Lapset eivät saa nojailla hautakiviin. Ne voivat kaatua.
No, älä itse nojaile hautakiviin!!
Miksi jakelet ohjeita, jos kukaan näin ei ole tehnyt?
En ole koskaan nähnyt yhdenkään lapsen riekkuvan hautausmaalla. Arvaan, että ap käy Porvoon hautausmaalla...
Miksi äidit raahaavat pieniä juuri kävelemään oppineita lapsiaan pimeänä pyhäinpäiväiltana hautuumaalle kun vielä tuulee ja kylmä. Vettä vielä sataa. Ei ihme että lapset traumatisoituvat moisesta. Tämä voitaisiin katsoa lapsen kaltoinkohtelemiseksi. Pienet lapset pelkäävät pimeänä aikana hautuumaata. Äidit voisivat vähän käyttää päätä ja aivoa. Voivat kyllä jättää lapset kotia. Kyllä lapsenkaitsija aina löytyy kun rahaa antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kauheeta. Anna kun arvaan, sulla ei ole lapsia.
Mulla on aikuiset lapset ja lastenlapset. Ylsi ei halunnut tulla pimeässä, sai istua autossa kännykkänsä kanssa.
Olen ikäluokkaa joka opetettiin kunnioittamaan hautausmaa rauhaa, samoin lapseni. Niin vainajia kuin heitä jotka vielä raskas suru päällä käyvät hautausmaalla.Riekkuminen kun väkeä käytävillä liikkuu tämmöusenä iltana voi aiheuttaa törmäyksiä ja kaatumisia. Taskulamppuleikeillekin joku muu paikka parempi .
Muistatko vielä ne keinot, joilla opetettiin kunnioittamaan? Tuliko tukkapöllyä, luunappia, vai saitko peräti selkääsi remmilla tai risulla, jos et ollut ihmisiksi? Vai peloteltiinko hiljaiseksi - jos et nyt ole kunnolla, niin kotona kyllä kuulet kunniasi!
Minä en ole sinun ikäluokkaasi, olen vm 1975, mutta myös minut kasvatettiin vielä pelolla ja väkivallan uhalla. Kuritusväkivalta kiellettiin vasta 80-luvulla, tosin meillä kotona sitä jatkettiin. "Tarpeen mukaan", vaikka olin tosi rauhallinen ja arka lapsi.
Nykylapsia ei kohdella näin. En sano että riekkuminenkaan oikein on, sellaiset viedään muualle juoksemaan. Mutta ei ollut oikein se pakolla "kunnioituksen" opettaminenkaan.
En vastaavaan törmännyt mutta ne jotka ei osaa käyttäytyä muuallakaan niin mikä ne muuttaisi hautausmaan portilla käyttäytymään nätisti. Koirat on ihan suositeltavaa pitää pois. Kukaan ei halua kusta ja paskaa läheisensä haudalle.
Meidän Nala rakastaa käydä hautausmaalla. Sitä ihmettelen, miksi se haluaa tehdä kakan aina samalle haudalle. Se on kiusallista. Olisi nolon näköistä kumarrella siellä ventovieraan haudalla. Yleensä jatkammekin siitä matkaa. On muutama tietty paasi, johon ilmeisesti kaikki koirat merkkaa ohi kävellessään, Nalakin. Meidän ukki piti koirista ja hevosista.
Naisella pieni aivo kirjoitti:
Miksi äidit raahaavat pieniä juuri kävelemään oppineita lapsiaan pimeänä pyhäinpäiväiltana hautuumaalle kun vielä tuulee ja kylmä. Vettä vielä sataa. Ei ihme että lapset traumatisoituvat moisesta. Tämä voitaisiin katsoa lapsen kaltoinkohtelemiseksi. Pienet lapset pelkäävät pimeänä aikana hautuumaata. Äidit voisivat vähän käyttää päätä ja aivoa. Voivat kyllä jättää lapset kotia. Kyllä lapsenkaitsija aina löytyy kun rahaa antaa.
Lapsilla on samat oikeudet kävellä julkisella paikalla kuin kenellä tahansa muullakin. Ja eiköhän ne huonosti käyttäytyvät löydy yleisemmin aikuisista kuin lapsista.
Mitä kauheeta siellä hautausmaalla olisi tuollaiselle penskalle? Ne on jo peloteltu monessa halloween tapahtumassa kaikilla mahdollisilla kammotuksilla.
Ehkä tuonne voitaisiin järjestää lasun perhetyöntekijöiden päivystys? Eli tarkkailisivat mahdollista kaltoinkohtelua ja muita huolenaiheita siellä, ja ottaisivat lapset tarvittaessa huostaan heti verekseltään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautuumaalle ei tulisi viedä koiria, ne voivat kaivaa pahimmillaan luita tai jonkun vastahaudatun haudalla. Muutenkin alue pidetään siistinä.
Lapset käy hautuumaalla siinä missä aikuisetkin, mutta lemmikeille löytyy varmaan joku muukin paikka missä olla sillä aikaa kun siellä käydään.
Kahden metrin syvyydestä luita? Älä nyt viitsi.
Kusee hautakiviin. Sinne EI viedä koiria.
Vierailija kirjoitti:
Minun käydessäni puolen päivän jälkeen ei ollut yhtään lasta. Ei minua olisi haitannut, päinvastoin. Lasten äänet ja juoksentelu ovat normaalia elämänkulkua.
Joku tolkku sentään juoksentelullakin!
Itse en ole käynyt hautausmaalla vuosikymmeniin mutta ei se ole oikein että annetaan lasten juoksennella ja kiljua siellä tai leikkiä halloween juttuja!
Joku roti leikilläkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kauheeta. Anna kun arvaan, sulla ei ole lapsia.
Mulla on aikuiset lapset ja lastenlapset. Ylsi ei halunnut tulla pimeässä, sai istua autossa kännykkänsä kanssa.
Olen ikäluokkaa joka opetettiin kunnioittamaan hautausmaa rauhaa, samoin lapseni. Niin vainajia kuin heitä jotka vielä raskas suru päällä käyvät hautausmaalla.Riekkuminen kun väkeä käytävillä liikkuu tämmöusenä iltana voi aiheuttaa törmäyksiä ja kaatumisia. Taskulamppuleikeillekin joku muu paikka parempi .
Muistatko vielä ne keinot, joilla opetettiin kunnioittamaan? Tuliko tukkapöllyä, luunappia, vai saitko peräti selkääsi remmilla tai risulla, jos et ollut ihmisiksi? Vai peloteltiinko hiljaiseksi - jos et nyt ole kunnolla, niin kotona kyllä kuulet kunniasi!
Minä en ole sinun ikäluokkaasi, olen vm 1975, mutta myös minut kasvatettiin vielä pelolla ja väkivallan uhalla. Kuritusväkivalta kiellettiin vasta 80-luvulla, tosin meillä kotona sitä jatkettiin. "Tarpeen mukaan", vaikka olin tosi rauhallinen ja arka lapsi.
Nykylapsia ei kohdella näin. En sano että riekkuminenkaan oikein on, sellaiset viedään muualle juoksemaan. Mutta ei ollut oikein se pakolla "kunnioituksen" opettaminenkaan.
Nykyisin sanoitetaan, minkä avulla voidaan puuttua lasten käytöksen juurisyihin, eikä uhkailua tai pelottelua siis tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän pienet lapset tajua,mikä on hautausmaa. Että se siitä heidän käytöksestä.
Kyllä mun mielestä alakouluikäiaille voi jo selittää että hautausmaa on paikka jossa liikutaan rauhallisesti, kunnioittaen vainajia ja vainajien omaisia.
Olipa kesäinen kukkien kastelureisdu tai kynttilän vienti.
Etenkin tämmöisenä iltana kun väkeä on paljon käytävillä vaikkapa taskulamppuhippa tai muu kisailu pimeässä ei ole niin paikallaan.Lapsi ei ymmärrä jos ei opeteta. Mikä myös ärsyttää, käytävillä tupakoivat ja tumppi hieraistaan jalalla nurmikon reunaan.
Alakouluikäiselle? Selittää paljon kun ihmiset eivät ala ohjeistaa lapsia heti pienestä asti. Kouluikäisen kanssa on monessa asiassa täysin myöhässä. Tällaiset jutut selitetään heti kun lapsi ymmärtää edes vähän puhetta ja niitä toistetaan ja näytetään esimerkkiä.
Lapset eivät saa nojailla hautakiviin. Ne voivat kaatua.