Lapset ja koirat hautausmaalla
Hautausmaalla oli vipinää. Jokunen koira mutta hyvinkäyttäytyvä. Lapsia oli riehakkaita, kisasivat ja kirkuivat. Pari pientä lasta , itse kävelevää 2- 3 vuotiasta itki kovaa, mennään pois , tahdon pois. Pimeän aikaa oli kun kävin.
Kommentit (115)
Koira tai kissa sulla on kyllä, arvaan senkin.
Vierailija kirjoitti:
Voi kauheeta. Anna kun arvaan, sulla ei ole lapsia.
Mulla on aikuiset lapset ja lastenlapset. Ylsi ei halunnut tulla pimeässä, sai istua autossa kännykkänsä kanssa.
Olen ikäluokkaa joka opetettiin kunnioittamaan hautausmaa rauhaa, samoin lapseni. Niin vainajia kuin heitä jotka vielä raskas suru päällä käyvät hautausmaalla.
Riekkuminen kun väkeä käytävillä liikkuu tämmöusenä iltana voi aiheuttaa törmäyksiä ja kaatumisia. Taskulamppuleikeillekin joku muu paikka parempi .
Minun käydessäni puolen päivän jälkeen ei ollut yhtään lasta. Ei minua olisi haitannut, päinvastoin. Lasten äänet ja juoksentelu ovat normaalia elämänkulkua.
No eihän pienet lapset tajua,mikä on hautausmaa. Että se siitä heidän käytöksestä.
Hautuumaalle ei tulisi viedä koiria, ne voivat kaivaa pahimmillaan luita tai jonkun vastahaudatun haudalla. Muutenkin alue pidetään siistinä.
Lapset käy hautuumaalla siinä missä aikuisetkin, mutta lemmikeille löytyy varmaan joku muukin paikka missä olla sillä aikaa kun siellä käydään.
Kyllä lapsille pitää opettaa että hautausmaalla ollaan rauhassa ja eikä huudeta. Normaaliälyisen ihmisen pitäisi tällainen asia tajuta.
Vierailija kirjoitti:
No eihän pienet lapset tajua,mikä on hautausmaa. Että se siitä heidän käytöksestä.
Kyllä mun mielestä alakouluikäiaille voi jo selittää että hautausmaa on paikka jossa liikutaan rauhallisesti, kunnioittaen vainajia ja vainajien omaisia.
Olipa kesäinen kukkien kastelureisdu tai kynttilän vienti.
Etenkin tämmöisenä iltana kun väkeä on paljon käytävillä vaikkapa taskulamppuhippa tai muu kisailu pimeässä ei ole niin paikallaan.
Lapsi ei ymmärrä jos ei opeteta. Mikä myös ärsyttää, käytävillä tupakoivat ja tumppi hieraistaan jalalla nurmikon reunaan.
Hautausmaalla saa lapsi tutkia ja kysellä ja vaikka juostakin.
Ihme touhua. Monet lapset turhaan pelkäävät hautausmaata ja kuolemaa aiheena yleensä. Juuri käytiin 6 v kanssa ihastelemassa kynttilöitä ja tutkimassa hautakiviä, keskustelemassa onko siellä zombeja ja miksi ihmiset laitetaan arkkuun ja maan sisälle. Ja joo, välillä saattoi vähän innostua.
Päivän ankein aloitus. Olisitte tyytyväisiä että siellä ylipäätään käydään.
Mun läheinen kuoli äskettäin. Käyn paljon hautausmaalla. Minusta taas on ihana nähdä siellä lapsia, ihan sama ovatko hiljaa tai ei. Elämä jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Hautuumaalle ei tulisi viedä koiria, ne voivat kaivaa pahimmillaan luita tai jonkun vastahaudatun haudalla. Muutenkin alue pidetään siistinä.
Lapset käy hautuumaalla siinä missä aikuisetkin, mutta lemmikeille löytyy varmaan joku muukin paikka missä olla sillä aikaa kun siellä käydään.
Kahden metrin syvyydestä luita? Älä nyt viitsi.
Käytiin mekin nyt illalla ja ihan rauhallista. Lapsia ja koiria oli siellätäällä muttei ne riekkuneet. Omakaan jälkikasvu ei hautuumaalla leiki ja rieku. Sille on paikka muualla.
Ja jos mun joku läheinen kuolee ja menen suremaan hautausmaalle, lapsi tai koira jonka kanssa voi jutustella aiheesta, tai rapsuttaa koiraa lähinnä piristäisi.
Onpa mahtavaa, että lapsetkin käy hautausmaalla, harvemmin näkee. Ja koskaan en ole todistanut mitään lasten riekkumista. Taisit kuule käydä Porvoon hautausmaalla.
Mun lapseni isä kuoli, ennen kuin lapsi syntyi. Paljon olen vienyt lasta hautausmaalle
Muistan kaksi todella koskettavaa kertaa. Ensimmäinen oli, kun lapseni sanoi eka kerran haudalla sanan " Moi"
Toisen kerran oli sellainen, kun lapseni käveli haudan päällä ja moitin häntä siihen. Paikalle tuli ihana pieni mummo, jopa lempeästi sanoi minulle " Eihän se lapsi tajua".
"Pidäthän lapsesi ja koirasi kytkettyinä."
Huomasin saman. En tykkää kyllä yhtään. Eikö nykyvanhemmat opeta lapsiaan käyttäytymään?
Tässä on kyllä nyt joku koira haudattuna.
Voi kauheeta. Anna kun arvaan, sulla ei ole lapsia.