Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aion lopettaa työnteon, jos yrittäjien ns. eläkeuudistus menee läpi

Vierailija
05.11.2022 |

Hallitus sanoo välittävänsä pienituloisista ja nostaa heidän tukiaan inflaation keskellä. Kuitenkin valtaosa pienyrittäjistä tienaa alle 2000 euroa kuukaudessa. Nyt suunnitelmana on ns. parantaa heidän ns. sosiaaliturvaansa pakottamalla heidät maksamaan eläkemaksuja, joiden perusteena alan palkkatyöläisen keskimääräiset tulot. Lisäksi tapauskohtaista harkintaa, mutta kuka kertaakaan eläkeyhtiön (tai pankin tai Kelan tms.) kanssa tekemisissä ollut uskoo, että tavallisella yhtiön rivityöläisellä siellä riittää kykyä arvioida jokaisen yrittäjän ammattitaidon määrä ja työnkuva (joka usein sisältää kaiken tilinpidosta markkinointiin ja itse työhön) ja se, kuinka paljon työstä maksettaisiin ns. palkkatyöläiselle (joka myös yksi peruste nousevissa maksuissa). Lisäksi näitä yrittäjiä on kymmeniä tuhansia. Vuosia on nyt pandemian ja muun keskellä puristettu itsensä työllistäviä ja on suorastaan perverssiä juuri nyt lätkäistä satojen eurojen lisämaksu, jonka 80-luvulla syntynyt ehkä näkee joskus 70-vuotiaana - jos silloinkaan. Sosiaaliturva ei tosiasiallisesti paljon parane, vaikka maksaisi tonnin lisää kuussa. Tämä maksu siis kaikkien verojen jälkeen. Sanotaan, että veronmaksajat rahoittavat yrittäjien eläkkeitä, mutta yrittäjät vasta veronmaksajia ovatkin. Nettoveronmaksajia. Kunnantalon hanketyöntekijän palkka sekä eläke maksetaan verotuloista. Myös ministerin ja kansanedustajan. Onko oikein uhrata tämän hetken nuoretkin yrittäjät, jotka pysyvät poissa tukiluukuilta vaikka pienilläkin tuloilla suurten ikäluokkien eläkkeiden eteen? Yrittäjät tuottavat suurimman osan Suomen verotuloista tilittämällä kaikesta myynnistä 24 prosenttia arvonlisäveroa, minkä jälkeen maksetaan vielä verot käteenjäävästä määrästä. Itse aion lopettaa toiminimiyrittämisen, jos uudistus menee läpi. Aktiivisesti etsin toista maata, jonne siirtää toiminta sekä itseni. Tällaisella ajetaan alas kaikenlainen pienyrittäminen median freelancereista kampaamoihin ja tuloksena on vähemmän nettoveronmaksajia niille eläkkeille ja kaikelle muulle yhteiskunnan toiminnalle. En varmaankaan ole yksin tässä?

Kommentit (396)

Vierailija
181/396 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YEL-uudistus on sulaa hulluutta ja kuvastaa, kuinka vähän hallituksesta löytyy ihmisiä, jotka olisivat koskaan olleet tuottavassa työssä. Lain valmistelutyöryhmässä oli lähinnä ammattiliittojen edustajia - heidän intresseissään on ajaa kaikki liittojen piiriin duunareiksi. Tosiasiallisesti monilla aloilla ihmiset ovat pakosta yrittäjiä. Mitä tapahtuu, jos sadattuhannet ihmiset lopettavat itsensä työllistämisen ja siirtyvät sossun luukulle? Äänestän vaaleissa puoluetta, joka ottaa huomioon pienyrittäjät. Demarit ja vasurit ovat osoittaneet, että välittävät pienituloisista vain, jos he ovat tukien varassa.

Sinusta siis on ihan ok että palkansaajat maksavat yrittäjien eläkkeet? Niidenkin, jotka tarkoituksella maksavat pienintä mahdollista eläketurvaa itselleen ja sijoittavat itse. Nämä tyypit nauttivat sitten eläkeikäisinä sekä pääomatuloista että muiden maksamasta eläkkeestä.

Näinhän se käytännössä tapahtuu, palkansaajat kun vastaavat veronmaksullaan 66 %:sta kaikista valtion keräämistä suorista veroista.

Kyllä se uudistus on ihan harkittu ja typerää kuvitella, että yksinyrittäjä joutuisi maksamaan liikaa eläkemaksuja. Eläkeyhtiöiden siuill akerrotaan isää. Mitä, jos menisitte ensin sinne tutustumaan aiheeseen kunnolla.

Ei vaan yrittäjät maksavat myös palkansaajien eläkkeen tälläkin hetkellä. Suomessahan on lähes miljoona julkisen alan työntekijää - siis aivan järkyttävän ylimitoitettu julkinen sektori. En puhu ns. suorittavasta työstä (opettajat, hoitajat, poliisit) vaan joukkoon mahtuu vaikka mitä puuhastelijaa kunnantaloilta tutkimuslaitoksiin ja valtion virastoihin.

700 000 verenimijää, joista alle puolella on työvelvoite.

Kyllä ja näihin kuuluvat tietysti myös esimerkiksi Finanssivalvonta ja Eläketurvakeskus, jotka tätä lakia ovat olleet herättelemässä ja puskemassa liikkeelle. Kokonaan julkisesti rahoitettuja laitoksia, joiden joka ikisen työntekijän palkka ja eläke maksetaan 100% verovaroista. Totta kai he ovat sitä mieltä, että enemmän veroja  (tai veroluontoisia maksuja kuten YEL) pitäisi kerätä kaikilta muilta. Pelkästään viestinnässä on Finanssivalvonnalla töissä 230 henkilöä. Eläketurvakeskuksessa yli 300.  Tai otetaan vaikka Sitra, tutkimuslaitos, siellä on lähes 200 työntekijää - pelkkiin kokoustarjoiluihin meni muutama vuosi sitten vuodessa puoli miljoonaa. https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/seura-tutki-sitran-rahankayttoa-ko…;

Nuo on pelkkiä VARKAITA

Siellä Jykä pohtii 19 000 euron kuukausipalkalla, että mitenkähän saisi hengiltä suomalaisen pienyrittäjän. Ei taida Jykä tajuta, että aika moni isompikin suomalaisyritys, jopa pörssiyritykset, käyttävät pienyrittäjien palveluja, vähintään välillisesti. Siinäpähän ihmettelee sitten, että miksi ei kansantalous kasva kun kaikki ulkoistetut palveluntarjoajat on poistuneet taloudesta.

Vierailija
182/396 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen palkansaaja ei ymmärrä aiheesta mitään. Suurin osa vaan on jossakin firmassa tai valtiolla töissä ja nauttii palkasta. Tietämättä todellisista kuluista ja veroista yhtään mitään.

Silti jaksavat itkeä yrittäjien pahuutta ja rikkautta, mikä on täysi valhe.

YEL uudistus on surkea. Jos toteutuu, niin kohdistettava myös 50v taaksepäin kaikille yrittäjille ja palkansaajille takautuvasti. Saadaan mukava könttä kerralla kaikille maksuun.

Uudistus lähinnä vaan lisää monopolia ja vähentää kilpailua ja kasvua tappamallla loputkin pienet yritykset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/396 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt yrittäjien kitinää miten ikinä ei olla lomilla, eikä ole varaa maksaa palkkaa edes itselleen ja kädestä suuhun pitää elää. Eikös silloin pitäisi laittaa liikeidea uudelleen ajatusmyssyyn ja jos ei mitään parannuksia saada tehtyä pitää miettiä siirtymistä toisen palvelukseen? Sitten halutaan vielä palkata lisää ihmisiä tekemään hommia vastentahtoisesti alipalkattuna ja mediassa valitetaan miten näitä ihmisiä ei voi vain palkata tarvittaessa ja heittää pois kuin märän rätin kun siltä tuntuu...

Vierailija
184/396 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt yrittäjien kitinää miten ikinä ei olla lomilla, eikä ole varaa maksaa palkkaa edes itselleen ja kädestä suuhun pitää elää. Eikös silloin pitäisi laittaa liikeidea uudelleen ajatusmyssyyn ja jos ei mitään parannuksia saada tehtyä pitää miettiä siirtymistä toisen palvelukseen? Sitten halutaan vielä palkata lisää ihmisiä tekemään hommia vastentahtoisesti alipalkattuna ja mediassa valitetaan miten näitä ihmisiä ei voi vain palkata tarvittaessa ja heittää pois kuin märän rätin kun siltä tuntuu...

Ne on niitä "yrittäjiä"

Vierailija
185/396 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos vaikka lukisit edes osan siitä, mitä täällä on kirjoitettu. Jälleen kerran, Suomessa on 200 000 YKSINyrittäjää, joihin tämä uudistus iskee pahiten.

Vierailija
186/396 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tähän uudistukseen jokin syy oli?? Eikö yrittäjät siis aiemmin säästäneet juuri mitään eläkkeen varalle vai mistä tämä tarve johtui?

Vierailija
187/396 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole liian terävä ? Ilman yrityksiä ei ole työpaikkoja. Kyllä sitä kitinää tulee, kun yrittää pitää pystyssä 100 ihmisen työpaikka. Meillä alkaa rakennusalalla pian massapotkut. Keksi sinä rakennusala uudelleen tai mikä vaan ala lamassa, kun rahat loppuu kaikilta.

Vierailija
188/396 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tähän uudistukseen jokin syy oli?? Eikö yrittäjät siis aiemmin säästäneet juuri mitään eläkkeen varalle vai mistä tämä tarve johtui?

Syy on se, että maksajat vähenee ja nettosaajat kasvaa.

Kannattaa huomioida myös että ne jotka saavat nyt 4000€/kk eläkkeitä ovat aikoinaan maksaneet noin 10% siitä summasta per kk mitä nykyiset

maksajat.

Nykyiset maksajat eivät tule saamaan eläkettä ikinä, koska rahaa ei tule olemaan. FAKTA.

Myös yel uudistus on surkea koska maksut perustuu keskimääräiseen tuloon. Eli jos yrittäjä tienaa 30000€ vuodessa, mutta alan keskimääräinen tulo onkin 60000€, niin on vittumaista maksaa 1000€/kk yel maksuja. Tavallinen palkansaaja maksaa murto-osan näitä maksuja.

Vierailija
189/396 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole liian terävä ? Ilman yrityksiä ei ole työpaikkoja. Kyllä sitä kitinää tulee, kun yrittää pitää pystyssä 100 ihmisen työpaikka. Meillä alkaa rakennusalalla pian massapotkut. Keksi sinä rakennusala uudelleen tai mikä vaan ala lamassa, kun rahat loppuu kaikilta.

Rakennusala on hyvin suhdanneherkkä, tämän ei pitäisi tulla yrittäjälle yllätyksenä? En tiedä miten rakennusala toimii näissä laskusuhdanteissa, mutta olen ymmärtänyt että kun raha on ollut halpaa niin on siitä jotain vuoltu firmankin kassaan. Siis toivottavasti. Kai suhdanneherkillä firmoilla pitäisi olla jokin toinenkin tulonlähde joka sitten kompensoi noita suhdannemuutoksia.

Vierailija
190/396 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja paras on juuri tämä argumentti että "kyllä pienyrittäjäkin ansaitsee työmääräänsä vastaavan eläkkeen ja sosiaalituet" "joten niinpä pistämme teidät maksamaan moninkertaista eläkerahaa jo vuosikymmeniä etukäteen"

Kun hallitus tietää pienyrittäjän puolesta paremmin.

Useimmilla yrittäjillä on nimenomaan ajatuksena, että pienempi eläke riittää varsinkin jos yrityksellään pystyy kartuttamaan omaisuutta jo etukäteen.

Mutta tämäkin mahdollisuus viedään pois yrittäjiltä joiden koko ansio on oman tekemisen ja riskin varassa.

On tämä maa järkyttävässä tilassa. Suomea ajetaan alas niin monella alueella, että nämä wefin maalailemat suunnitelmat eivät kuulosta enää ollenkaan kaukaahaetuilta.

Vierailija
191/396 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Byrokraatteja on liikaa ja pääsevät aiheuttamaan liikaa haittaa tuottavalle työlle.

Vierailija
192/396 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noo onneksi olen eläkkeeni maksanut ja saan kohtuullista € 3960 eläkettä.

Vierailija
193/396 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään yrittäjä ei ole niin tyhmä, etteikö ymmärrä miten surkea diili YEL on. Itse laitoin 20 vuotta sitten yksityiseen eläkevakuutukseen kertasummana 3000 euroa. Nyt sen arvo on n. 20 000 euroa. Sama vuonna YEL-vakuutukseen maksamastani 3000 eurosta tulen saamaan nykylaskelmien mukaan takaisin vähemmän kuin 3000 euroa, ja saadakseni edes nimellisarvoltaan omani pois yrittäjäeläkkeestä, minun pitäisi elää yli 90-vuotiaaksi. Ja kun tuohon laskee inflaation päälle, YEL on aivan totaalista ku setusta.

Vierailija
194/396 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjä sai määrittää oman työtulonsa tietyissä rajoissa itse huolimatta siitä, paljonko todellinen palkkansa on.

Vuoden työtulon vähimmäismäärä on n. 8700e, eli tällä työtulolla kk eläkemaksu on n. 220e.

Tällä eläkemaksulla yrittäjä kartuttaa itselleen minimieläketta,huolimatta siitä, onko hänen palkkansa 8000 e vuodessa tai 50000 vuodessa.

Yrittäjä maksaa eläkemaksua vaikka ei pystyisi maksaan itselleen mitään palkkaa.

Itse olen mainosalan yrittäjä, ja maksan melkein minimieläkettä. Pystyn maksamaan palkkaa itselleni todellisuudessa vin vähän reilun tonnin kuussa, kun asiakkaita ei ole enempää.

Kuitenkin vakuutuseläkeyhtiöt arvioivat, että mainosalan yrittäjillä palkka on keskimäärin 5 tonnia kuussa. Tämän perusteella minullekkin voidaan lätkäistä sellaiset eläkemaksut, mitkä vastaavat 60 tonnia vuodessa tienaavan eläkettä, vaikka itse tienaan sen 16 tonnia.

Aivan sairas on tämä lakimuutos.

Vierailija
195/396 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikään yrittäjä ei ole niin tyhmä, etteikö ymmärrä miten surkea diili YEL on. Itse laitoin 20 vuotta sitten yksityiseen eläkevakuutukseen kertasummana 3000 euroa. Nyt sen arvo on n. 20 000 euroa. Sama vuonna YEL-vakuutukseen maksamastani 3000 eurosta tulen saamaan nykylaskelmien mukaan takaisin vähemmän kuin 3000 euroa, ja saadakseni edes nimellisarvoltaan omani pois yrittäjäeläkkeestä, minun pitäisi elää yli 90-vuotiaaksi. Ja kun tuohon laskee inflaation päälle, YEL on aivan totaalista ku setusta.

Ai niin, ja unohdin sanoa, että tuon yksityiseen eläkevakuutukseen pistämäni rahan saa sieltä pois milloin vaan (toki joku ylimääräinen maksu siihen tulee). Tai jos en elä eläkeikään asti, ainakin perikunta saa rahat ulos, ja vielä jonkun henkivakuutuslisän. YEL:stä ei tule siinä tapauksessa takaisin yhtään mitään.

Vierailija
196/396 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niin, ja unohdin sanoa, että tuon yksityiseen eläkevakuutukseen pistämäni rahan saa sieltä pois milloin vaan (toki joku ylimääräinen maksu siihen tulee). Tai jos en elä eläkeikään asti, ainakin perikunta saa rahat ulos, ja vielä jonkun henkivakuutuslisän. YEL:stä ei tule siinä tapauksessa takaisin yhtään mitään.

Niinpä, jos oikeasti oltaisiin yrittäjien vanhuuden- ja sosiaaliturvasta huolissaan, edellytettäisiin vaikka yksityistä eläkevakuutusta, mikä varmasti monille sopisikin. Tämän lain ainoa tavoite on valtion pakkokeinoin sosialisoida rahaa pienituloisilta yksinyrittäjiltä (vuosikymmeniä etukäteen) ja tappaa pienyrittäjyys. Itse lakiesitys jopa (niin uskomatonta kuin se onkin) sanoo, että todennäköisesti tämä muutos alentaisi elintasoa yrittäjiltä. On täysin irvokasta esittää, että tässä olisi muka huolenpidosta kyse.

Vierailija
197/396 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Mun mielestä on järkevää, että yrittäjät maksaisivat sitä eläkemaksuja todellisten tulojen mukaan, eikä vain minimiä. Jos maksaa vain minimin, siitä tulee ikävät seuraukset kun sairastuu ja päiväraha on vain joitain euroja.

Tämä kai on yrittäjän oma harmi. Hän on silloin tehnyt tietoisen päätöksen maksamalla minimiä. Monen yrittäjän tulot lisäksi vaihtelee, laskut on kuitenkin maksettava, vaikka myyntiä ei olisi. Mitään tukia on turha odottaa.

Kyllä näin on - tämän hetken eläkeläiset voivat vielä sanoa, että eivät tajunneet pienten maksujen seuraamuksia. Tämän hetken yrittäjät tekevät valinnan maksaa minimiä kuitenkin usein tietoisesti - koska YEL-vakuutus on yksinkertaisesti huono tapa säästää pahan päivän ja vanhuuden varalle. Se on täysin kannattamaton systeemi. Ei ole järkeä maksaa neljäsosaa tuloista - se on järkyttävän iso prosentti. Se olkoon sitten osa sitä "yrittäjäriskiä" - jos kerran odotetaan, että otetaan muutenkin riskejä ja kannetaan sen seuraukset, niin miksi ei anneta vapautta valita sitä riskiä tässäkin kohtaa eläkkeiden osalta vaan yhtäkkiä tämä osuus yrittäjän elämästä on valtion ja kaikkien yhteinen asia, joihin voidaan pakkotoimilla puuttua? 

Yhteiskunnan on pakko puuttua tähän ongelmaan koska ihmisten ei Suomessa anneta kuolla nälkään ja valtio maksaa näiden alivakuuttaneiden yrittäjien eläkkeitä sadoilla miljoonilla vuodessa. Siis normaalien takuu- ja kansaneläkkeiden lisäksi maksamme vielä tietoisesti alivakuuttaneiden yrittäjien eläkkeitä.

Palkansaajien kohdallakin eläkejärjestelmä perustuu pakkoon. Jos eläkekassamaksut olisivat vapaaehtoisia, niin minä ja varmasti lähes kaikki muutkin ottaisimme mieluummin 25% lisää liksaa, josta ehkä säästäisimme osan ja sinnittelisimme sitten aikanaan takuueläkkeellä ja näillä mahdollisilla omilla säästöillä.

Ongelmahan ei ole nykyisten yrittäjien eläkemaksujen vähyys suhteessa heidän omiin tuleviin eläkkeisiinsä. He saavat tasan sen verran eläkettä, kuin ovat maksuja maksaneet. Ongelma on nykyiset eläkeläiset, jotka eivät ole itse maksaneet omia eläkkeitään. Tai ovat ehkä maksaneetkin, mutta valtiokin jossain vaiheessa sosialisoi kaikki yrittäjien siihen mennessä rahastoidut eläkemaksut, joten tyhjästä lähdettiin silloin liikkeelle. Nykyisillä eläkeläisillä eläke perustuu siihen unelmaan, että nykyisin työiässä olevat yrittäjät maksavat heidän liian suuret eläkkeensä.

YEL on kuitenkin kaikkein huonoin tapa nykyisille yrittäjille turvata eläke tai sosiaaliturva. Rahat menee kankkulan kaivoon, itselle niistä ei jää mitään. Jos maksat kohtuullista eläkemaksua, yrittäjän työeläke on sillä maksutasolla käytännössä sama kuin takuueläke. Eli maksat 30 vuotta 6000 euroa vuodessa (180 000 euroa) ja tuloksena saat saman, minkä saisit maksamatta mitään.

Niin en tiedä kuka sitten maksaa nykyisten eläkkeellä olevien yrittäjien eläkkeet, jos ja kun suuri osa yrittäjistä joutuu lopettamaan.

Vierailija
198/396 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, jos oikeasti oltaisiin yrittäjien vanhuuden- ja sosiaaliturvasta huolissaan, edellytettäisiin vaikka yksityistä eläkevakuutusta, mikä varmasti monille sopisikin. Tämän lain ainoa tavoite on valtion pakkokeinoin sosialisoida rahaa pienituloisilta yksinyrittäjiltä (vuosikymmeniä etukäteen) ja tappaa pienyrittäjyys. Itse lakiesitys jopa (niin uskomatonta kuin se onkin) sanoo, että todennäköisesti tämä muutos alentaisi elintasoa yrittäjiltä. On täysin irvokasta esittää, että tässä olisi muka huolenpidosta kyse.

Jep, ja toiminimiyrittäjät joihin tämä kohdistuu ovatkin juuri niitä, kenen elintasoa on varaa alentaa. Ei esim miljoonien liikevaihtoa tekevät yritykset joiden yrittäjät nostavat satojatuhansia palkkaa...

Mutta köyhät kyykkyyn että saadaan rikkaille lisää markkinaa ja enemmän hilloa kirstuun.

Vierailija
199/396 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ja muut, minkä kohdan lakiesityksen kohdasta haluaisitte muuttaa ja millaiseksi? Kertoisitteko mahdollisimman yksityiskohtaisesti, minkä haluaisitte muutettavan siitä ja miten?

T. Yhden kansanedustajan avustaja

No varmasti ainakin sen, että yeliä niin kuin veroakin, maksettaisiin suhteessa tuloihin eli tietty

kiinteä prosentti saadusta tulosta eikä jonkun keskivertopalkan mukaan.

Vierailija
200/396 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

🌹🌹🌹

Muista äänestää meitä, jotka kateuksissamme halusimme kannustaa pienyrittäjää ottamaan enemmän ja kalliilla YEL järjestelmällä vastuuta tulevasta eläkkeestäsi.

T. Sanna💋