Miksi jotkut lapset tuhoaa kaiken minkä käsiinsä saavat?
En tarkoita mitään taaperoita, vaan siis isompia lapsia, neljävuotiaasta ylöspäin, jotka jo tajuavatkin jostain jotain.
Tunnen pari tällaista (poikaa) eri kaveriperheiden kautta, toinen neljävuotias ja toinen viisi, kohta kuusi. Tahallaan rikkovat, repivät ja paiskovat toisten leluja, askarteluja, jne. Ovat aina olleet tuollaisia.
Meidän lattiat on sotkettu tussilla, huonekalut laitettu uuteen "järjestykseen", leluja pistetty tuhannen päreiksi, kirjat ja DVD:t väännetty ja käännetty ja vaikka mitä muuta. Leikkiminen ei kiinnosta, vain tuhoaminen ja huutaminen kurkku suorana.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
ilmeisesti minullain oli jotain häikkää lapsena kun rikoin aika pian nuken, 5 v tinttasin naapurin poikaa nenälle ja verta alkoi vuotamaan
Toivottavasti olet parantunut noista tavoista, riiviö!
Vierailija kirjoitti:
Haluavat tietää miten asiat toimivat. Ei musta joku seinään piirtäminen ole maailmanloppu. Seinään on piirretty. Ok.
Jos rikkoo lelun, sitten lelu on rikki ja joko sillä voi leikkiä tai ei voi. Seuraavalla kerralla voi tehdä uudelleen valinnan onko rikkominen kivempaa vai leikkiminen.
Enemmän mua kauhistuttaa kodit joissa valkoinen sohva on kaiken yläpuolella ja äiti napsii mielenterveyslääkkeitä kestääkseen likaiset jalanjäljet hapsumatolla.
Ok mullekin, että kersasi piirtävät teillä kotona vaikka seinät täyteen.
Kun kukaan ei koskaan kiellä eikä sano ei-sanaa. Koetan, jos edes tuhoaminen saisi vanhemmat osoittamaan turvallista aikuisuutta ja sitä ettei minun yksin tarvitse hallita maailmaa. Vaan ei ne kiellä. Antaa karkkia ja sipsejä koko ajan.
Kyllä molempien vanhempien ja yhteiskunnan täytyy opettaa lapsia käyttäytymään. Jos ei välitetä, ei kai lapsikaan. Onnettomia esimerkkejä kyllä löytyy.
Lasteni serkut saa joulahjaksi jätesäkillisen leluja ja aattoillan päätteeksi puolet on rikki ja menee roskiin. Käsittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Täh, mun lapsille lelut on usein itse valittu/toivottu ja ne ovat tärkeitä ja niitä vaalitaan. Itku pääsi piemepänä jos leikin tuoksinnassa on joku osa mennyt rikki tai koira päässyt lastenhuoneeseen ja hakenut jonkun pehmon ja riepoitellut sitä.
Tässä onkin lähinnä kyse siitä että tuhotaan muiden omaisuutta.
Mulla on tuollainen tuttavaperhe, ja kummasti vaan en halua enää kutsua heitä kylään.
Tiedät ongelmasta ja silti annat tulla kylään?
Kasvatuksen puutetta tai jotain häikkää itsesäätelyssä.
Enemmän ihmetyttää miten ne pääsevät kerta toisensa jälkeen teille sisälle tuhoamaan paikkoja
Vierailija kirjoitti:
Kasvatuksen puutetta tai jotain häikkää itsesäätelyssä.
Enemmän ihmetyttää miten ne pääsevät kerta toisensa jälkeen teille sisälle tuhoamaan paikkoja
Yksi perheistä pääsee enää kerran vuodessa synttäreille koska "pakko".
kasvatus, kasvatus, kasvatus