Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koetko hyvätuloisena huonoa omaatuntoa pienempipalkkaisten talouskurjimuksesta?

Vierailija
04.11.2022 |

Näköjään aiempi keskustelu on poistettu, joten kysyn uudestaan. Koetteko huonoa omaatuntoaan tai piilotteletteko sitä, että teillä menee hyvin taloudellisesti, kun monet pieni/keskipalkkaiset ovat tukalassa tilanteessa nousseiden kustannusten takia? Tämä tuli mieleeni, kun olen itse huomannut, että (sattumalta?) hyvätuloiset eivät enää päivitä someen ahkerasti reissujaan, ostoksiaan jne?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Röyhkeydellä ja häikäilemättömyydellä  se raha hankitaan. Rehelliset köyhät voi syödä sen puhtaan omantunnon nälkäänsä.

Kyllä se kuule ihan ammattitaidolla hankitaan.

Vierailija
22/36 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.Olen opiskellut pitkään ja tehny kovasti töitä saavuttaakseni nykyisen asemani. Lisäksi maksan reilusti veroja heikompiosaisten hyväksi ja jonkin verran harrastan myös hyväntekeväisyyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koe, vaan olen ylpeä siitä että olen ammattikoulunopettaja. Minun avullani ihmiset saavat ammatin, jolla voivat elättää itsensä ja perheensä ja saada hyvän toimeentulon ja elintason. Teen arvokasta ja hyöyllistä työtä, joka auttaa muita.

Mihin ammattiin opetat?

-3 ammattitutkinnon työtön.

Yleisaineita, eli alalla tarvittavaa, kuten esimerkiksi matematiikkaa tai fysiikkaa.

Vierailija
24/36 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Röyhkeydellä ja häikäilemättömyydellä  se raha hankitaan. Rehelliset köyhät voi syödä sen puhtaan omantunnon nälkäänsä.

Kyllä se kuule ihan ammattitaidolla hankitaan.

Niin jollain se ammattitaito pitää osata esittää vakuuttavasti ulkopuolisille.

Vierailija
25/36 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koe, vaan olen ylpeä siitä että olen ammattikoulunopettaja. Minun avullani ihmiset saavat ammatin, jolla voivat elättää itsensä ja perheensä ja saada hyvän toimeentulon ja elintason. Teen arvokasta ja hyöyllistä työtä, joka auttaa muita.

Mihin ammattiin opetat?

-3 ammattitutkinnon työtön.

Yleisaineita, eli alalla tarvittavaa, kuten esimerkiksi matematiikkaa tai fysiikkaa.

Eli opetat yto aineita ja sanot että valmistat ihmisiä ammatteihin? Entäs jos monet meneekin suoraan yliopistoon tai Amk:hon? 

Vierailija
26/36 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En.Olen opiskellut pitkään ja tehny kovasti töitä saavuttaakseni nykyisen asemani. Lisäksi maksan reilusti veroja heikompiosaisten hyväksi ja jonkin verran harrastan myös hyväntekeväisyyttä.

ok boomer.

Vierailija
27/36 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Minä oon tehny töitä tutkintoni, työpaikkani ja palkkani edestä.

Vierailija
28/36 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ime munaa herra vakuutusasiamies"

Vierailija
29/36 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä menee taas puurot ja vellit sekaisin. Vai ette kai tarkoita, että pieni/keskituloiset ovat huono-osaisia, jotka ovat omilla valinnoillaan tilanteensa aiheuttaneet? Tarkoitan nyt tätä vallitsevaa tilannetta. Uutisissa taisi olla, että jopa 62000 on joutunut tilanteen myötä köyhyyteen.

Vierailija
30/36 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En varsinaisesti. Hintojen nousu energiakriisin seurauksena koskettaa kaikkia, mutta jäänee kuitenkin väliaikaiseksi ja EKP:n ohjauskoron nostopaine on ollut tiedossa jo pitkään, joten esimerkiksi asuntolainan korkosuojauksen ottamatta jättämistä pidän lähinnä lyhytnäköisen typeränä ratkaisuna.

Se taas, että minun pitäisi jotenkin "hävetä" omia tulojani tuntuu vieraalta ajatukselta. Olen lähtöisin duunariperheestä ja töitä tekemällä ja myöhemmin stipendillä rahoittanut omat opintoni ja jos olen sitä kautta päässyt nykyiseen työhön ja palkkatasoon, niin mielestäni olen sen ihan ansainnut. Suomalainen hyvinvointiyhteiskunta ja veroprogressio pitää kuitenkin huolen, että palkastani menee tulonsiirtoina yli kolmennes ja osa siitä niille, jotka ovat toisenlaisia ratkaisuja elämässään tehneet.

Kai tiesit että tuloveroilla katetaan valtion budjetista vain muutama mrd ja kaikki muutkin maksavat mm alvia. Ja itsekin käyttänet teitä ja palveluita joita verovaroin katetaan.

T. Toinen hyvätuloinen

Vierailija
31/36 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa tunnenko varsinaista huonoa omaatuntoa mutta olisin valmis jakamaan enemmän omastani muiden hyväksi esim korkeampien verojen muodossa. Toki jonkin verran lahjoitan hyväntekeväisyyteen.

Vierailija
32/36 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan absurdi ajatus potea huonoa omatuntoa siitä että pärjää.

Näin parantumattomasti sairaana ja loputtoman uupumuksen kourissa en tuhlaa energiaa siihen että en iloitsisi aivan täysin siitä mitä mulla juuri nyt on. Mä en tarvitse paljoa, mutta sen mitä tarvitsen hankin mielelläni muita työllistäen. Eikös se ole ihan suotavaakin kun tilanne on mikä on?

Vierailija
33/36 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä menee taas puurot ja vellit sekaisin. Vai ette kai tarkoita, että pieni/keskituloiset ovat huono-osaisia, jotka ovat omilla valinnoillaan tilanteensa aiheuttaneet? Tarkoitan nyt tätä vallitsevaa tilannetta. Uutisissa taisi olla, että jopa 62000 on joutunut tilanteen myötä köyhyyteen.

Tietysti se on omien valintojen seurausta. Vai miten selität sen, että vain pieni osa keskituloisista on joutunut köyhyyteen? Miksei kaikki?

Vierailija
34/36 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En varsinaisesti. Hintojen nousu energiakriisin seurauksena koskettaa kaikkia, mutta jäänee kuitenkin väliaikaiseksi ja EKP:n ohjauskoron nostopaine on ollut tiedossa jo pitkään, joten esimerkiksi asuntolainan korkosuojauksen ottamatta jättämistä pidän lähinnä lyhytnäköisen typeränä ratkaisuna.

Se taas, että minun pitäisi jotenkin "hävetä" omia tulojani tuntuu vieraalta ajatukselta. Olen lähtöisin duunariperheestä ja töitä tekemällä ja myöhemmin stipendillä rahoittanut omat opintoni ja jos olen sitä kautta päässyt nykyiseen työhön ja palkkatasoon, niin mielestäni olen sen ihan ansainnut. Suomalainen hyvinvointiyhteiskunta ja veroprogressio pitää kuitenkin huolen, että palkastani menee tulonsiirtoina yli kolmennes ja osa siitä niille, jotka ovat toisenlaisia ratkaisuja elämässään tehneet.

Kai tiesit että tuloveroilla katetaan valtion budjetista vain muutama mrd ja kaikki muutkin maksavat mm alvia. Ja itsekin käyttänet teitä ja palveluita joita verovaroin katetaan.

T. Toinen hyvätuloinen

Saatoit ehkä huomata, että siinä on pikaisesti kirjoittaen tullut ajatusvirhe, eli pitäisi olla ".. veroina yli kolmannes, josta tulonsiirtoina osa niille, jotka ovat toisenlaisia ratkaisuja elämässään tehneet." Tuossa kommenttiin tullessa versiossahan ei tuollaisenaan ole järkeä. Ja olen kyllä oikein tietoinen valtiontaloudesta ja budjetoinnista. Arvostaisin kyllä sitä, että tieinfran korjausvelan hoitamiseksi suurempikin osa verokertymästä allokoitaisiin lyhytaikaisesti tieverkoston ylläpitoon näin muualla kun Uudellamaalla asuvan näkökulmasta.

Vierailija
35/36 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Kaikki pienituloiset jotka tiedän, tupakoi ja istuu viikonloppuisin kuppiloissa. Jos näihin on varaa, on turha valittaa rahapulaa.

Vierailija
36/36 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinasin antaa sinulle plussaa ja olin jo sitä mieltä että olet tottakai menestyksesi ansainnut, toki sitä mielipidettä en muutakaan koska olet tehnyt töitä sen eteen niin tottahan se on.

Mutta tuo loppuosa on todella ilkeä-sävytteinen. Miksi et kykene olemaan onnellinen menestyksestäsi halventamatta ja pilkkaamatta muita?

Totta, on olemassa näitä "valintoja" tehneitä.

Mutta he ovat todellisuudessa pieni porukka jonka "maineella" on kivaa niputtaa todella suuri osa huono-osaisista heikoimmista pilkan ja halveksunnan kohteeksi.

Ja kun taloudesta sekä veroista kovasti esität tietäväsi, niin saattaa tulla yllätykseksi sinullekin että ei verorahoja jaeta noin että ne olisi jotenkin juuri sinun verorahat tai naapurin verorahat tai sinun lähipiirisi/kuplasi verorahat. Valtio ei kerro sinulle, onko sinun osuudellasi rakennettu pari metriä asvalttia, pidetty päiväkotia tai koulua pystyssä, ostettu tärkeitä hankintoja sairaalaan vai annettu kiireellistä ruoka-apua sairaalle köyhälle joka ei itse ole voinut tilanteeseensa vaikuttaa mitenkään.

Itse olen fyysisesti ja kivuliaasti sairas loppuikäni. Tein kovasti töitä ravintolakeittiöissä, pääsin opiskelemaan ravintolakokin amk:ta mutta näyttö-suorituksia vaille valmiina joutui lopettamaan kerrasta poikki sairauden puhjettua.

Oli jo toinen jalka ulkomailla ja todellakin oli haaveammatti, raadoin loputtomia vuoroja pelkällä ruokapalkalla ja otin kaikki työtehtävät innolla vastaan.

Niin rankkaa fyysistä raatamista että eipä voi laiskaksi haukkua.

Sairastumisen jälkeen olen jäänyt täysin yksin, pelkään ihmisten kanssa normaalejakin keskusteluja kun aina työttömät nälvitään laiskoiksi alkoholistinarkkareiksi.

Itse en polta enkä juo, en ole koskaan viehtynyt päihteistä ja sairauden takia on kipulääkitys.

Mutta hei, työssä käyvillä on keskinmäärin reilusti huonommat maksa-arvot kuin minulla, minulla ne on samaa luokkaa kuin teininä kun en ole päihteillä lätrännyt.

Tää köyhien halveksunta ja köyhiä vastaan oleva vihapuhe on Suomessa ihan samaa sarjaa jo rasismin kanssa. (Ollen toki eri asia täysin.)

Onko se mieli aidosti parempi, ja fiilis onnellinen, kun on päässyt suoltamaan ilkeilyä, halveksuntaa ja nälvintää itseään heikompiosaisten niskaan?

Mitä tulee köyhät vs. rikkaat, oma henk.koht. mielipide on aina lapsesta tähän päivään saakka ollut se, että ihmisen sisin ja käytöstavat merkitsee eniten.

Iloitsen aidosti myös rikkaiden onnen hetkistä, se on kuitenkin heidän elämänsä eikä minulla ole mitään syytä eikä järkeä alkaa syyttämään heitä esim. minun sairastumisesta.

Yritän tällä hetkellä käydä voinnin mukasn aikuislukiota ja parhaani koitan keksiä miten saisin vointiani/terveyttäni ja koko elämääni parempaan suuntaan. Tavoitteena työllistyminen järkevään ammattiin mistä pudän mutta missä kehoni pystyisi toimimaan.

Ammattikoulut ei sovi kun vain fyysisiä aloja tarjolla. Ja muutenkin yleissivistävä koulutus sekä kulttuuri/historia-aiheet kiinnostavat laajemminkin.

Toivottavasti jonain päivänä saavutan tavoitteen, ennen kuin keho romahtaa lopullisesti ja olen taas "jonkun verorahoilla elätettävä PUMMI".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä