Hoitaako teidän vanhemmat lapsenlapsiaan mielellään?
Meillä hoitaa kyllä aika kiitettävästi jos kyse on parista tunnista. Yön yli ovat ottaneet hoitoon korkeintaan kerran puolessa vuodessa.
Meillä isoäidit aika nuoria, molemmat 48- vuotiaita. Kumminkin yökyläilyt koetaan hirvittävän raskaina.
Nyt kun kysyin äidiltäni jos olisi millään mahdollista että voisimme mennä mieheni ja anopin+ hänen miesystävänsä kanssa risteilylle niin oli aika negatiivinen. Kyse olisi siis pe ilta-su iltapäivä. Harmittaa. Onhan hänellä täysi oikeus kieltäytyä, mutta joskus kaipaisin todella omaa aikaa miehen kanssa enemmänkin kuin pari tuntia. Ja onhan se raskasta kahden pienen lapsen kanssa (4 v ja 1,5 v tytöt) mutta sehän on väliaikaista vaan! Sitten ei tartte nähdä pitkään aikaan jos ei huvita...
Ja kun meillä ei ole muita jotka voisi hoitaa. Olisi niin ihanaa hermolomaa kun pääsis pariksi päiväksi pois.
Kuinka teillä?
Kommentit (42)
Olen salaa kateellinen niille, joilla mummo ja vaari hoitaa.
Äiti ja sen mies, ovat noin 70v ja ottavat tytön 6v tosi mielellään luokseen yökylään. Ja nyt ens viikon tyttö on siellä heidän kanssaan koko viikon, kun mä lähden 5 päiväksi työnantajan järkkäämään kuntoutukseen. Vievät ja hakevat eskarista. Mieheni hoitaa sitten harrastukset. Miehelläkin on kiireinen työviikko joten tää järjestely on maanmainio.
On varmaan todella raskasta. Meillä kolme lasta ja kohta neljään vuoteen ei ole kukaan lapsista ollut hoidossa edes tuntia. Eikä ole yhtään raskasta. Olisit jättänyt tekemättä jos et omia lapsiasi hoitaa, onko se vanhempiesi tehtävä?
Mutta mielestäni on lapselle paras ratkaisu olla mummin luona, kuin viettää noin 10 tuntisia päiviä tarhassa/eskarissa. Ja he itse tahtovat tytön luokseen ja tyttö tykkää olla siellä. Mun mielestä on ihanaa että lapsella on tuommoiset isovanhemmat, joiden kanssa on kiva olla ja jotka täydestä sydämestään rakastavat häntä;)
Vierailija:
On varmaan todella raskasta. Meillä kolme lasta ja kohta neljään vuoteen ei ole kukaan lapsista ollut hoidossa edes tuntia. Eikä ole yhtään raskasta. Olisit jättänyt tekemättä jos et omia lapsiasi hoitaa, onko se vanhempiesi tehtävä?
Esim. nyt 3 peräkkäistä sunnuntaita ovat itse soittaneet että eikö tyttö vois tulla kylään? Tyttö nyt 9kk. Viime su oltiin sitten leffassa ja tänään teatterissa. Ollaan kyllä tosi onnekkaita. Lisäksi tyttö on aina ihanan rauhallinen ja iloinen kun tulee kotiin mummilasta. Nukkuukin aina sen jälkeen kun enkeli. :) Isovanhemmat n.60v.
Mieheni vanhemmat asuvat ulkomailla joten he eivät ole lapsenlastaan tavanneetkkan kun kerran mutta nyt jouluna mennään sinne. Mummi jo hösöttää että kuinka hän sitten haluaa hoitaa kun tulette, että pääsette kaupungille...
Mua ihmetyttää näissä ketjuissa katkerina koviksina esiintyvät " ei ole isovanhempien asia hoitaa, pakkoko on lapsia tehä jos ei jaksa ite hoitaa" -tyypit. Ei se ole teiltä pois, että monilla on kivat vanhemmat jotka tykkää olla lastenlastensa kanssa!
itseni on vaikea ymmärtää, että eivät helly, vaikka kuinka itkisi uupumustaan, puhumattakaan nyt mistään virkistäytymisestä muuten. Vaikea uskoa, että muuttuisin itse samanlaiseksi, että en haluaisi viettää aikaa oman perheeni jäsenten kanssa.
vasirokossa koko viime vkn ja vanhenpien slomat käytetty ... Isovanhemmat jatkavat , koska lapset edelleen sairaita ...
Meillä on varmasti edessä sama juttu jos vielä saadaan lapsia, mihinpä me nuo edelliset laitettaisiin joten voi hyvin olla yksinäinen synnytys edessä.
Vierailija:
Oliko vanhemmat sisarukset synnytyksessäkin mukana?
Meidän isoäidit on noin 55v molemmat ja hoitavat tosi mielellään esikoista, mutta nyt tullut toinen ja kahta lasta en aio pyytää hoitoon tuntia-paria enempää ennen kuin nuorempi on ainakin 3v. Voin kuvitella että pidempi hoitohuki olisi mummolle jo tosi raskasta ja vaatisi päivän verran lepoa.
Vierailija:
Joo, kyllä meidänkin lasten isovanhemmat antavat rakkauttaan ja aikaansa silloin, kun harvoin meillä on esim. iltamenoa, jonne lapsia ei voi ottaa mukaan. Eivät siis hoida lapsia, vaan antavat aikaa ja rakkautta;)
Sä 26 et kyllä tajunnu tota pointtia ollenkaan. Itsekin kirjoitit, että HARVOIN ottavat hoitoon. Siis ei eivät halua olla usein lapsenlapsen kanssa....
Mun mielestä isovanhempien tulisi itse pyytää saada olla lastenlasten kanssa= myös hoitaa siinä samalla...
Jos ette ota lapsenlapsia joka viikko ja viikonloppu, se on merkki siitä, että olette itsekkäitä ja ette rakasta lapsenlapsianne.
ei isovanhemmat auttele. Toinen valittelee väsymystä, mutta käy kuitenkin edes joskus kylässä. Toinen käynyt kerran ristiäisten jälkeen. Kovalla tohinalla aina kyselee, että milloin saa ottaa yökylään/hoitoon. Kun avuntarve on ajankohtainen, niin aina lykkää eteenpäin " Sitten kun syö soseita... Sitten kun istuu... Sitten kun kävelee.." jne. Me koitetaan kyläillä, että edes jonkinlaiset välit säilyisi. Itse muistan, kun minut lapsena " lykättiin" mummolaan harva se viikonloppu+lomat. Eipä silti, nautin suunnattomasti reissuista ja omat isovanhempani ovat todella rakkaita ja läheisiä minulle vieläkin.
Siskon lapsia hoitavat pyytämättäkin, asuvat 400 km päässä. Menevät mukaan päiväkodin isovanhempien päivään yms.
Meidän lasta eivät ole kertaakaan hoitaneet, vaikka pyydettykin joskus on. Eivät myöskään tulleet hoitopaikan isovanhempien päivään. Asuvat 80km päästä meistä.
Miehen vanhemmat on jo molemmat kuolleet.
Minun vanhempani eivät hoida, on niin raskasta eikä jaksa ja on niin paljon muuta tekemistä.
Kaikki isovanhemmat asuvat toisella puolella Suomea. Anoppi käy kylässä, oma äitini ei.
Vierailija:
Meidän isoäidit on noin 55v molemmat ja hoitavat tosi mielellään esikoista, mutta nyt tullut toinen ja kahta lasta en aio pyytää hoitoon tuntia-paria enempää ennen kuin nuorempi on ainakin 3v. Voin kuvitella että pidempi hoitohuki olisi mummolle jo tosi raskasta ja vaatisi päivän verran lepoa.
Onko kyse jotakin pitkäaikaissairautta potevista naisista? Jos ei, en vaan voi käsittää. Ja sitten jotkut vielä kehtaa narista, että nykyäidit ei jaksa hoitaa lapsiaan :D
Mummi 65v ja mummu 49v + pappa 50v, esikoiselle olisi yökylään ottajia melkeinpä useammin kuin raaskisi antaa. Kaikki hoitavat siis oikein mielellään, mummi asuu samassa kaupungissa joten hoitaa esikoista aina kun on itselläni jotain menoa, vauvan neuvolaa tms. Yökylässä on n. 1-3 kertaa kuussa. Kuopus vasta 4kk joten ei ole vielä ollut hoidossa.
Isän puoleiset eivät edes ole tekemisissä ja minun äidilläni on niin huonot hermot ja jalat, eittei hän halua edes kokeilla.