Olenko tosiaan ainoa, jonka mielestä "toinen nainen/mies" on myös syyllinen ja tekee väärin?
Satuin eilen osaksi erikoista keskustelua. Keskustelussa tuotiin ilmi, että yleinen mielipide kuulemma on se, ettei toinen nainen/mies ole syyllistynyt mihinkään väärään, vaan syy on ainoastaan pettäjän.
Minä olen vahvasti eri mieltä.
JOS tämä toinen nainen/mies on tietoinen, että kumppani on varattu, hän tekee myös väärin, vaikka itse olisi vapaa.
Moraali on todellakin kokenut inflaation, samoin kuin epäitsekkyys...
(niin ja olen menneisyydessä myös itse ollut tietoisesti "se toinen nainen", ja kyllä, häpeän ja kaduttaa oma toimintani suuresti!)
Kommentit (465)
Kun minulla oli avioliiton ulkopuolinen suhde, niin kyllä se mielestäni oli täysin minun vastuullani, ei sen miehen, jonka kanssa se suhde oli. Minä se pettäjä olin.
Olin aikoinani toinen nainen tietämättäni. Yksi entisistä ystävistäni piti minua syyllisenä ja petturina myös, sillä en ollut kuulema kysellyt mieheltä tarpeeksi asioista, havainnut kaikkia asiasta kertovia merkkejä ja tuntenut miestä ja hänen taustojaan tarpeeksi.
Yleensähän se petoskumppani on ihan yhtä lailla parisuhteessa. Silloin on kyllä oikeus paheksua.
Jos puolisosi sivusuhde on sinkku ja pysynyt pois elämästäsi, en jaksaisi pahemmin tuomita. Jos hän on tunkenut elämääsi esim. puolisosi uutena parhaana kaverina kyläilemään, sitten on kyllä törkeää.
Joo samaa ihmettelen itsekin. Tuntuu pahalta kuunnella sivusta kun joku puhuu jostain yhden yön jutustaan ja sitten sanotaan että "se oli naimisissakin vielä!" ja räkäinen nauru päälle. Siis ymmärrän pointin että se pettäjä on se suhteessa oleva, mutta kun tiedän näitä ihmisiä jotka tuntuvat tahallaan etsiytyvän varattuun seuraan.
Vierailija kirjoitti:
Kun minulla oli avioliiton ulkopuolinen suhde, niin kyllä se mielestäni oli täysin minun vastuullani, ei sen miehen, jonka kanssa se suhde oli. Minä se pettäjä olin.
No sinä olet päävastuussa, mutta oletko oikeasti sitä mieltä, että tämä sivumiehesi toimi moraalisesti oikein ollessaan tietoisesti(?) ihmisen kanssa, jolla on puoliso? (eikä ilmeisesti avointa suhdetta)
Miten perustelet, kiinnostaisi ihan oikeasti tietää ajatusmalli näin ajattelevilta, itse kun en ymmärrä?
Onhan esim. varastetun tavarankin ostaminen laissa määritelty rikokseksi. Vaikket itse olekaan varastanut sitä, mutta ostat sen. Voi mielestäni verrata asiaan.
Ap
Tää on tää sama syy kun rikollisillakin. Jos minä en sitä tee, niin joku muu tekee... ja niinhän se kyllä menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinä olet päävastuussa, mutta oletko oikeasti sitä mieltä, että tämä sivumiehesi toimi moraalisesti oikein ollessaan tietoisesti(?) ihmisen kanssa, jolla on puoliso? (eikä ilmeisesti avointa suhdetta)
Miten perustelet, kiinnostaisi ihan oikeasti tietää ajatusmalli näin ajattelevilta, itse kun en ymmärrä?
Onhan esim. varastetun tavarankin ostaminen laissa määritelty rikokseksi. Vaikket itse olekaan varastanut sitä, mutta ostat sen. Voi mielestäni verrata asiaan.
Ap
Ihmisellä on määräysvalta omaan kehoonsa, eikä sen käyttö seksiin ole rikos. Älä vertaa ihmistä tavaraan, se on halventavaa.
Älä himoitse lähimmäisesi aviopuolisoa = Älä varasta
Vierailija kirjoitti:
Tää on tää sama syy kun rikollisillakin. Jos minä en sitä tee, niin joku muu tekee... ja niinhän se kyllä menee.
Eli just sitä vaatuunsiirtelyä ja omien tekojen oikeuttamista. Voi elämä, että ihmiset on typeriä, itsekkäitä ja vastuuttomia!
Olen ollut suhteessa viiden varatun naisen kanssa, enkä tunne huonoa omatuntoa. Jos naiset haluavat hyvät panot, niin mä annan.
Vierailija kirjoitti:
Joo samaa ihmettelen itsekin. Tuntuu pahalta kuunnella sivusta kun joku puhuu jostain yhden yön jutustaan ja sitten sanotaan että "se oli naimisissakin vielä!" ja räkäinen nauru päälle. Siis ymmärrän pointin että se pettäjä on se suhteessa oleva, mutta kun tiedän näitä ihmisiä jotka tuntuvat tahallaan etsiytyvän varattuun seuraan.
Millaisessa seurassa oikein liikut, jos siellä tapahtuu tuollaista?
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut suhteessa viiden varatun naisen kanssa, enkä tunne huonoa omatuntoa. Jos naiset haluavat hyvät panot, niin mä annan.
Sun kyllä pitäisi tuntea tästä huonoa omaatuntoa.
Nyt ehkä ylenkatsot ja naurat vastaukselleni, mutta joskus, elämäsi lopussa, kun käyt elämääsi läpi ja teet tilinpäätöstä tekemisistäsi sekä siitä, millainen ihminen olit ja minkä jäljen jätit maailmaan... Ei ehkä enää niin naurata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisessa seurassa oikein liikut, jos siellä tapahtuu tuollaista?
No ei onneksi omassa kaveriporukassa tällaista ole, mutta esim. entisessä työpaikassa oli tällainen henkilö. Ja tutun tutuista nyt kaikenlaista porukkaa aina löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ihmisellä on määräysvalta omaan kehoonsa, eikä sen käyttö seksiin ole rikos. Älä vertaa ihmistä tavaraan, se on halventavaa.
Joo, ei toista ihmistä voi omistaa eikä kenelläkään lähtökohtaisesti ole oikeutta toiseen ihmiseen. Toki luottamus on tärkeää eikä kukaan petä, mikäli aidosti rakastaa puolisoaan. Mutta toista ihmistä ei ei voi pakottaa rakastamaan, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Kerroitko miehelle pettäväsi hänen kanssaan?
Olen ap:n kanssa samaa mieltä. Tietoinen, moraaliton valinta ryhtyä suhteeseen varatun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kyllä pitäisi tuntea tästä huonoa omaatuntoa.
Nyt ehkä ylenkatsot ja naurat vastaukselleni, mutta joskus, elämäsi lopussa, kun käyt elämääsi läpi ja teet tilinpäätöstä tekemisistäsi sekä siitä, millainen ihminen olit ja minkä jäljen jätit maailmaan... Ei ehkä enää niin naurata.
Jos minä haluan seksiä ja nainen haluaa seksiä (vaikka on varattu), niin molemmat saa juuri sitä mitä haluaa. Nainen tekee päätöksen miehensä pettämisestä, en minä.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Meinasin just kommentoida että on vähän kuin varastetun tavaran ostamista. Ja jos joku ei osta niin joku muu ostaa. Se ero toki, että varastetun tavaran ostaja voi joutua luopumaan tavarasta.
Itse olen ainakin niin itsekäs, että en tee itselleni sellaista temppua, että olisin toinen nainen.
Mutta se pettäjä pettää siinä omassa suhteessaan ja on siitä vastuussa. Pettäjä pettää joka tapauksessa, joten petettynä en jäisi raivoamaan sille toiselle naiselle/miehelle. Pettäjä teki valinnan menen rajan yli.
Ihmiset ovat nykyään entistä itsekkäämpiä, ja omat teot oikeutetaan kaikki, millä tekosyillä tahansa. Harva uskaltaa myöntää tehneensä mitään väärää tai väärin.