Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Variksen outo käytös

Vierailija
03.11.2022 |

Kun kävelin, varis lensi takaapäin pääni yli, hyvin läheltä. Hyvä ettei koskettanut. Jatkoin matkaa ja se teki saman uudestaan. Tuntui niin oudolta, että pysähdyin. Katselin varista, joka oli nyt maassa ja nokki ja pöyhi ruohoa siinä, eli ihan normipuuhia nämä.

Mutta oliko se pään yli lentely melkein pipoa hipoen normaalia variskäytöstä? Nythän niillä ei mitään poikasiakaan ole suojeltavana. Eikä ikinä ennen ole noin tehnyt.

Oliko se joku enne?
Googletus ei tuottanut tulosta.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun metsän keskellä, tämä ihan taustatiedoksi. Meilläpäin on siis vain vähän variksia, olisiko koko kylällä kolme varisparia? Yksi kuitenkin elää tässä meidän lähellä, pesä oli viime kesänä noin 200m päässä (se on siis meille lähellä).

Ruokin talven lintuja, ja tottakai varisparikin siellä kävi syömässä. Kaikki linnuthan oppivat sen, kun laitan ruuat ja huudan "Syömään!", ja niin oppivat variksetkin. Ne myös oppivat, kuka niitä ruokkii, ja tulivat usein minulta pyytämään ruokaa, jos lintulaudat (parissa paikassa) olivat tyhjiä. Muilta perheenjäseniltä eivät pyytäneet ruokaa.

Keväällä ne kulkivat jo minun ja koiran kanssa lenkillä, lensivät puusta puuhun edellä/perässä koko lenkin. Välillä juttelivat ja sitten lensivät kauemmas ja tulivat takaisin.

Loppukesän olivat pois, mutta nyt tulivat taas takaisin, kun alkaa olla kylmää, pimeää ja surkeaa. Ei tarvinnut kuin kerran huutaa "Syömään!" niin lensivät jo tieuraa pitkin ja istuivat kuusenoksille odottelemaan.

(kävivät kesällä esittelemässä poikasensa, hassu kun sen siipisulat ja pyrstö oli ihan hienoa kiiltävää sulkaa, mutta rinta ja selkä ja pää oli untuvaista linnunpoikasen höyhenpeitettä)

Vierailija
22/43 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä v i t u t t a a sun naama.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varisten kanssa kannattaa pysyä väleissä. Ne osaavat kertoa toisille variksille epäilyttävistä tyypeistä ja tunnistavat ihmiset naamasta. Ei toivotut voivat sitten saada niskaansa vaikkapa ulostetta. Kuulemma tykkäävät jos niille 'maiskuttelee'.

Vierailija
24/43 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle varikset myös kertovat, jos ympäristössä on menossa jotain omituista (olen siis nro 21, metsän keskellä asuja). Koko kesän tiesin, missä ketunpoikaset menivät. Varikset kertoivat minulle, jos joku liikkui lähialueella (siis joku ihminen). Räkätit kertoivat, missä kissat menevät, variksia kissat eivät kiinnostaneet - tai ne ymmärsivät, että minulle riittää infoksi räkättien meteli.

Parempaa liiketunnistinta saa hakea kuin noi varikset ja räksät.

25/43 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt varislauman tekevän tuota koiralle. Kiusaavat.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
26/43 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa erikoista, mulle sattui ihan sama tänään, olen yli 40 vuotta eikä ole koskaan käynyt niin, että lintu olisi tuolleen päätö hipoen lentänyt takaa. Teki tosin vain kerran, mutta lenteli sitten siinä edessäni puusta puuhun aika pitkään, kunnes lopulta lensi ihan pois, eli tuskin ainakaan pesää suojeli.

Mutta siis tosi erikoista, että tällainen aloitus täällä tänään, kun itselle tapahtui sama juttu.

Ja kyllä, tuli Hitchkokin Linnut mieleen.

Asun ulkomailla, joten ei samastakaan linnusta voi olla kysymys.

Vierailija
27/43 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Mä oon nähnyt varislauman kahden harakan kimpussa. Huvittavaa on myös nähdä pikkulintujen jahtaavan variksia, että mitkäs eläimet ovat ravintoketjun huipulla? 😂

Vierailija
28/43 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kimppuun on vuosia sitten hyökännyt varis ihan kunnolla. Raapi kynsillä päänahkaa ja hiuksia ja hakkasi nokalla. Ihan kaupungin keskustassa oli ja kadulla kävelin. En muista raakkuiko sitä ennen tai mitään edes, saattoi olla että mulla oli kuulokkeet korvilla. En sitten tiedä tarkoittiko se jotain, vai ei. Tuota ennen olin kävellyt samassa paikassa lukemattomia kertoja ja sen jälkeenkin eikä mitään vastaavaa ole tapahtunut. Nykyään vähän pelkään variksia.

Vierailija
29/43 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Mä oon nähnyt varislauman kahden harakan kimpussa. Huvittavaa on myös nähdä pikkulintujen jahtaavan variksia, että mitkäs eläimet ovat ravintoketjun huipulla? 😂

Mä oon pari kertaa kattonu kun harakka yrittää keskustella kissan kanssa.

Yhdellä kertaa harakka käveli kissan vieressä ja raakkui siinä jotain. Kissa kylläkin vain luimisteli korviaan myrtyneen näköisenä ja käveli pois.

Toisella kertaa näin kun kissa ja harakka istuivat jossain vierekkäin ja harakka räkätti jotain kissalle.

Vierailija
30/43 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varis haluaa syödä aivosi.

Vierailija
31/43 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
32/43 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Pikkulinnut jahtaa variksia, koska varikset käy rosvoamassa niiden pesiä.

Vierailija
33/43 |
06.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun metsän keskellä, tämä ihan taustatiedoksi. Meilläpäin on siis vain vähän variksia, olisiko koko kylällä kolme varisparia? Yksi kuitenkin elää tässä meidän lähellä, pesä oli viime kesänä noin 200m päässä (se on siis meille lähellä).

Ruokin talven lintuja, ja tottakai varisparikin siellä kävi syömässä. Kaikki linnuthan oppivat sen, kun laitan ruuat ja huudan "Syömään!", ja niin oppivat variksetkin. Ne myös oppivat, kuka niitä ruokkii, ja tulivat usein minulta pyytämään ruokaa, jos lintulaudat (parissa paikassa) olivat tyhjiä. Muilta perheenjäseniltä eivät pyytäneet ruokaa.

Keväällä ne kulkivat jo minun ja koiran kanssa lenkillä, lensivät puusta puuhun edellä/perässä koko lenkin. Välillä juttelivat ja sitten lensivät kauemmas ja tulivat takaisin.

Loppukesän olivat pois, mutta nyt tulivat taas takaisin, kun alkaa olla kylmää, pimeää ja surkeaa. Ei tarvinnut kuin kerran huutaa "Syömään!" niin lensivät jo tieuraa pitkin ja istuivat kuusenoksille odottelemaan.

(kävivät kesällä esittelemässä poikasensa, hassu kun sen siipisulat ja pyrstö oli ihan hienoa kiiltävää sulkaa, mutta rinta ja selkä ja pää oli untuvaista linnunpoikasen höyhenpeitettä)

Kiva tarina!

Vierailija
34/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linnut ovat todella älykkäitä.

Vierailija
35/43 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kimppuun on vuosia sitten hyökännyt varis ihan kunnolla. Raapi kynsillä päänahkaa ja hiuksia ja hakkasi nokalla. Ihan kaupungin keskustassa oli ja kadulla kävelin. En muista raakkuiko sitä ennen tai mitään edes, saattoi olla että mulla oli kuulokkeet korvilla. En sitten tiedä tarkoittiko se jotain, vai ei. Tuota ennen olin kävellyt samassa paikassa lukemattomia kertoja ja sen jälkeenkin eikä mitään vastaavaa ole tapahtunut. Nykyään vähän pelkään variksia.

No jopas!

Vierailija
36/43 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan se ottanut rokotuksen?

Vierailija
37/43 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sekoitti sut johonkin ihmiskaveriinsa ja kävi tervehtimässä. Ne tekee tuota kerjätessään eväitä. Ei sitä tarvitse pelätä. Varmaan huomasi sitten, että olitkin väärä tyyppi. 

Vierailija
38/43 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä välillä siipi osuu päähän yms jos ei tule nopeasti ruokaa. Koiralenkillä välillä heitän nappuloita myös variksille.

39/43 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

:D Variksella oli vastaukset valmiina kaikkiin kysymyksiin.

Vierailija
40/43 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu siis isääni nokkasi päästä kerran kun käveli ilmeisesti liian läheltä puuta, jossa oli pesä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä