Vuokranantajat, mitä asioita pidätte tärkeinä, kun valitsette vuokralaista?
Tietysti luottotiedot kunnossa, mutta mitä muuta?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Ei saa tupakoida, eläin vähän tapauskohtaisesti. Joku tulonlähde ja takaaja. Olen kyllä nyt käyttänyt välitysfirmaa, joka hoitaa kaiken ja on todellakin ollut hinnan arvoista kun ne takaa vuokrankin eikä tarvi ite tehä mitään.
Minulla sukulainen käytti välitysfirmaa, joka tosiaan takasi vuokran, mutta:
- veti tietenkin huomattavan summan siitä välistä, ja
- ei taannut että vuokralainen käyttäytyy siivosti asunnossa.
Lopputuloksena valtava remonttilasku, kun vuokralainen oli juhlinut kämpän säpäleiksi.
Vuokraan opiskelijalle, joka vaikuttaa normaalin näköiseltä.
Siis ei ole epäluonnollisen väriseksi värjättyä tukkaa, tatuointeja ja montaa lävistystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa tupakoida, eläin vähän tapauskohtaisesti. Joku tulonlähde ja takaaja. Olen kyllä nyt käyttänyt välitysfirmaa, joka hoitaa kaiken ja on todellakin ollut hinnan arvoista kun ne takaa vuokrankin eikä tarvi ite tehä mitään.
Lopputuloksena valtava remonttilasku, kun vuokralainen oli juhlinut kämpän säpäleiksi.
Mun sopimuksessa lukee että jos ei oo siistiä niin saan siivotuttaa vuokraajan laskuun. Ja toi firma ottaa yhen kuukauden vuokran vuodessa mikä on minusta ihan kohtuullista. Riippuu varmaan firmasta. Ite vuokrasin aikanaan saman firman kautta ja ne oli kyllä tosi tarkkoja siivouksesta ennenku sain vakuuden takas.
Otan mieluiten reippaan ja puheliaan, jolla on vähintään 300 fb-kaveria. Plussaa, jos pitää sisustusblogia. Ujoa, kilttiä tai hiljaista en ota, koska he eivät osaa kertoa itsestään haastatteluissa. Yleensä näillä on harrastuksena lukeminen, enkä halua mitään pölynkerääjiä kotiini. Sellainen aurinkoinen ja pirtsakka ja supersosiaalinen on varma valinta.
Kysyn onko vihreä. Jos on, en vuokraa. Sehän voi liimata itsensä lattiaan. Tai ryhtyä kavereidensa kanssa istumalakkoon porraskäytävälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnon hakijan on osattava kertoa itsestään, eikä vain, että "Olen Eikka ja olen kiinnostunut sun asunnosta" Minäkin olen kiinnostunut hänestä. Miten hän on suunnitellut maksavansa vuokran, opiskeleeko, onko töissä, miten pitkäksi aikaa hakee asuntoa, millainen asunto on hänelle sopivin yms.
Itse kyselen vuokranantajalta perään samat.
Mitä sellaisia kyselisit vuokranantajalta?
Ei liity asunnon vuokraamiseen mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun sopimuksessa lukee että jos ei oo siistiä niin saan siivotuttaa vuokraajan laskuun. Ja toi firma ottaa yhen kuukauden vuokran vuodessa mikä on minusta ihan kohtuullista. Riippuu varmaan firmasta. Ite vuokrasin aikanaan saman firman kautta ja ne oli kyllä tosi tarkkoja siivouksesta ennenku sain vakuuden takas.
Lukeeko mitä käy sitten jos kämpässä on muuta kuin tavanomaista kulumista? Sukulaisella meni lattiasta ja keittiökaapin ovista lähtien kaikki vaihtoon. Eipä siinä siivousfirma paljon auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnon hakijan on osattava kertoa itsestään, eikä vain, että "Olen Eikka ja olen kiinnostunut sun asunnosta" Minäkin olen kiinnostunut hänestä. Miten hän on suunnitellut maksavansa vuokran, opiskeleeko, onko töissä, miten pitkäksi aikaa hakee asuntoa, millainen asunto on hänelle sopivin yms.
Mitä sellaisia kyselisit vuokranantajalta?
Ei liity asunnon vuokraamiseen mitenkään.
Trollit nyt kyselee kaikenlaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukeeko mitä käy sitten jos kämpässä on muuta kuin tavanomaista kulumista? Sukulaisella meni lattiasta ja keittiökaapin ovista lähtien kaikki vaihtoon. Eipä siinä siivousfirma paljon auttanut.
Kyllä lukee. Siinä vuokralainen sitoutuu pitämään huolta asunnon kunnosta ja pitää olla laaja kotivakuutus vastuuosineen koko vuokrasuhteen ajan. Kannattaa ajatella nää ennakkoon niin ei käy noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tosi rasittava kommentti, koska tiedät itsekin kyllä miksi vuokralaiselta kysytään muutama tärkeä elämäntilanteen juttu. Mutta saa nyt potkuraivarit jos huvittaa, olet varmaan asunnonhajottaja.
Säännölliset tulot, puolisot mielellään eri työpaikoissa, siisti olemus, ei tatuointeja eikä naamalävistyksiä... Tupakoimattomat ovat etusijalla.
Eläkeläiset ovat varma nakki: eivät enää biletä, eikä YT:t uhkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tosi rasittava kommentti, koska tiedät itsekin kyllä miksi vuokralaiselta kysytään muutama tärkeä elämäntilanteen juttu. Mutta saa nyt potkuraivarit jos huvittaa, olet varmaan asunnonhajottaja.
Näin vuokranantajana en hermostu, jos vuokralaiskandidaatti kyselee minustakin. Ainakin se kiinnostaa jörkevää vuokralaista, onko vuokranantaja ehkä itse muuttamassa asuntoon jo pian kun esim avioero on selvä tms, tai onko hän aikeissa myydä asunnon pian. Ja jos on selvää, mistä kunniallisesta lähteestä rahat sijoitusasuntoon on saatu, se pienentää riskiä joutua mukaan johonkin hämärään. En haluaisi olla gangsterin vuokralaisena.
Vierailija kirjoitti:
Kysyn onko vihreä. Jos on, en vuokraa. Sehän voi liimata itsensä lattiaan. Tai ryhtyä kavereidensa kanssa istumalakkoon porraskäytävälle.
Kieltämättä näin "kapitalistina" kavahdan vasemmistoaktivistia, jonka maailmankuvan perusidea on minuun ja siis omaisuuteeni kohdistuva viha.
Huh, olisipa kamalaa olla yksityisellä vuokralla. En haluaisi, että tuntemattomalla on avaimet minun kotiini. Itse en toisaalta vuokraisi omistamaani asuntoa tuntemattomalle myöskään. Kannattaa sijoittaa pörssiin, eikä asuntoihin, omaa kotia lukuunottamatta...
Säännölliset tulot, että olisi edellytyksiä saada vuokra maksetuksi.
Sellainen tavallinen työssäkäyvä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin vuokranantajana en hermostu, jos vuokralaiskandidaatti kyselee minustakin. Ainakin se kiinnostaa jörkevää vuokralaista, onko vuokranantaja ehkä itse muuttamassa asuntoon jo pian kun esim avioero on selvä tms, tai onko hän aikeissa myydä asunnon pian. Ja jos on selvää, mistä kunniallisesta lähteestä rahat sijoitusasuntoon on saatu, se pienentää riskiä joutua mukaan johonkin hämärään. En haluaisi olla gangsterin vuokralaisena.
Muistan yhdessä näytössä tuollaisen kyselijän. Tai itseasiassa se oli vuokralaisehdokkaan äiti. Pyysin sitä katsomaan ympärilleen. Näytössä kävi puolessa tunnissa neljäkymmentä katsojaa ja kaksikymmentä pisti nimensä listaa sen merkiksi, että haluavat vuorkata asunnon.
Lähtivät siitä sitten vähin äänin kyselemästä.
En ota vuokralaisiksi Kelan elättejä, enkä edes työssä käyviä jos joku näistä löytyy: lemmikkejä, tatuoinnit, naamalävistykset, luonnottomat hiusvärit, lihavuus, joku kauhea ritsa tai amistuning-kottero autona.
Tärkeintä on se että millainen on ulosanti.
Nykyään harva osaa enää esiintyä, puhua, kysyä, keskustella.
Sanaa ei saada suusta, kaikenmaailman typeriä chättiviestejä kyllä laitellaan solkenaan. Emojia toisen perään mitäänsanomattomissa viesteissä jotka enimmäkseen ajatusvirtaa.
Minulle ei ole tärkeintä moitteettomat luottotiedot tai aukoton työhistoria.
Tärkeintä on että ihmisen kanssa voi keskustella niinkuin aikuiset ihmiset.
M40, 5 sijoitusasuntoa pks
Että sillä on toimivat aivot, mutta tätä voi olla vaikea selvittää etukäteen. Sujuva sosiopaatti saattaa vetää kattolamput ja listat kappaleiksi ihan vain huvikseen.