Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuokranantajat, mitä asioita pidätte tärkeinä, kun valitsette vuokralaista?

Vierailija
03.11.2022 |

Tietysti luottotiedot kunnossa, mutta mitä muuta?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäntilanne ja yleinen elämänhallinta.

Laitoin lapsuudenkotini (okt) vuokralle ja lemppasin ne perheet, joilla oli sun, mun, yhteisiä ja mitälie lapsia, pari koiraa, kissa ja mursu.

Vierailija
2/47 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että vaikuttaa ihmisenä mukavalta. En todellakaan edes harkitse mitään sopimusta sellaisen kanssa, joka vaikuttaa heti ensikättelyssä tylyltä tai sellaiselta, jolla ei ole mitään käytöstapoja. Vuokraamiseen kun liittyy muutakin, kuten esimerkiksi neuvottelutilanteita voi tulla eteen milloin mistäkin aiheesta, ja silloin haluan, että vuokralainen kykenee normaaliin keskusteluun. En myöskään vuokraisi ihmistä, joka vaikuttaa epäsiistiltä (esimerkiksi haisee, tai on muuten tosi epäsiistin näköinen.) Se näkyy sitten minun asuntoni kunnossa myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vuokralaiseni ovat olleet luottotiedollisia akateemisia nuoria pareja vakituisissa töissä.

Vierailija
4/47 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon hakijan on osattava kertoa itsestään, eikä vain, että "Olen Eikka ja olen kiinnostunut sun asunnosta" Minäkin olen kiinnostunut hänestä. Miten hän on suunnitellut maksavansa vuokran, opiskeleeko, onko töissä, miten pitkäksi aikaa hakee asuntoa, millainen asunto on hänelle sopivin yms.

Vierailija
5/47 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydän ensin sähköpostissa kertomaan itsestään.

Se, joka ei ymmärrä kertoa missä asuu, on töissä, minkä ikäinen tms skippaan heti. Viimeksi yksi kysyi ensimmäisenä kysymyksenä: koska tämän voi irtisanoa? Etsin pitkäaikaisia, ei lumihiutaleita.

Sitten tapaaminen fiksumpien kanssa, olemuksen yleinen siisteys, täytetään hakemus ja taas katsotaan pois ne jotka eivät täytä kaikkia kohtia.

Loput menee sitten ihan perstuntuman mukaan. 

Vierailija
6/47 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnon hakijan on osattava kertoa itsestään, eikä vain, että "Olen Eikka ja olen kiinnostunut sun asunnosta" Minäkin olen kiinnostunut hänestä. Miten hän on suunnitellut maksavansa vuokran, opiskeleeko, onko töissä, miten pitkäksi aikaa hakee asuntoa, millainen asunto on hänelle sopivin yms.

Itse kyselen vuokranantajalta perään samat.

Vierailija
7/47 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottotiedot, käytös asuntonäytöllä, opiskeluiän ohittaneilla myös työpaikka, tapa ottaa ja pitää yhteyttä. Tietyistä ihmisistä paistaa ns. "tulevat hankaluudet" ja tällainen on aika red flag vuokralaisessa. Vuokraan itse, en käytä välittäjää juuri sen takia, että haluan tavata potentiaalisen vuokralaisen.

Itselläni on useampi pieni asunto ja vuokralaisina opsikelijoita (joko yksinasuvia tai pariskuntia) ja nuorehkoja sinkkuja tai pariskuntia. Kaikille yhteistä on ollut tietty rehellisyys ja avoimuus asuntonäytöillä, eli ollaan suoraan kysytty mahdollisista myöhemmistä lemmikkien hankkimisista, kerrottu hieman elämäntilanteesta (ei tarvitse toki mitään elämänkertaa todeta, mutta jos ihminen ei voi sanoa esimerkiksi onko töissä, menossa vaikkapa armeijaan tai kauanko opiskelut nykyisessä oppilaitoksessa kestää, niin vähän oudon kuvan antaa siitä, että mitähän muuta peittelee). Koputan puuta, mutta ongelmattomia vuokralaisia osunut, joitain kertoja joku on saattanut etukäteen pyytää vaikkapa lisäaikaa vuokranmaksuun taloudellisen tilanteen vuoksi, mutta ei sen ihmeempiä.

Vierailija
8/47 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsia, elukoita eikä Kelan elättejä. Ei lihavia ja tatuoituja.

Vierailija
9/47 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi katsoin Facebook-profiilin. Yhden ehdokkaan profiilikuvassa oli keskisormea näyttäva alien tupakka hampaissa (en siis tarkoita, että vuokralaisehdokas olisi näyttänyt alienilta, vaan profiilikuvana oli tuollainen piirros), toinen esiintyi omilla kasvoillaan ja päivitykset kertoivat aktiivisista, liikunnallisista harrastuksista. Ei kai tarvitse kysyä, kumman valitsin?

Vierailija
10/47 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kyselen vuokranantajalta perään samat.

Ja kannattaa kysyäkin, kaikki tismalleen samat kysymykset mitä loordikin kyselee.

Vierailija
11/47 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta kysyi joskus nuori opiskelijanainen näytössä, millaista vuokralaista etsin. Sanoin, että uskovaista eläkeläisnaista. Tytöllä ei ilmekkään värähtänyt, kun se vastasi, että "Minusta voi vielä tulla sellainen.". Tyttö sai asunnon, kun vanhempansa takasivat vuokran.

Noin muuten eduksi on, että on nainen, töissä, on takaaja, luottotiedot kunnossa ja etsii pitkäaikaista asuntoa. 

Vierailija
12/47 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että vaikuttaa ihmisenä mukavalta. En todellakaan edes harkitse mitään sopimusta sellaisen kanssa, joka vaikuttaa heti ensikättelyssä tylyltä tai sellaiselta, jolla ei ole mitään käytöstapoja. Vuokraamiseen kun liittyy muutakin, kuten esimerkiksi neuvottelutilanteita voi tulla eteen milloin mistäkin aiheesta, ja silloin haluan, että vuokralainen kykenee normaaliin keskusteluun. En myöskään vuokraisi ihmistä, joka vaikuttaa epäsiistiltä (esimerkiksi haisee, tai on muuten tosi epäsiistin näköinen.) Se näkyy sitten minun asuntoni kunnossa myöhemmin.

Ainiin ja totta kai pitää osata kertoa itsestään. En minäkään ottaisi ketään, joka laittaa viestiä tyyliin "moi, olen kiinnostunut asunnosta, milloin voin tulla katsomaan?"

Vierailija
13/47 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

luottotiedot kunnossa, työpaikka ja kuinka kauan ollut

Vierailija
14/47 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson, ettei vaikuta päihteiden väärinkäyttäjältä, millaisia kuvia ja tietoa löytyy somesta. Onko töissä tai opiskelija, elämänhallinta kunnossa, kyselen vähän tulevaisuudensuunnitelmista ym.

Vierailija
15/47 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän siisti, asiallinen ja vakavarainen vuokralainen ole kaikkien mieleen. Plussaa se että ei tupakoi eikä ole lemmikkejä.

Vierailija
16/47 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tuli minunkin mielestäni tärkeimmät. Olen vuokrannut asuntoni vain yhden kerran, koska sama vuokralainen asuu siellä edelleen vuosien jälkeen. Valitsin ihmisen, jonka kanssa koin tulevani hyvin toimeen, ja asioista sopiminen tuntui helpolta. Helppoa se on ollutkin, vaikka kaikenlaista on tässä matkan varrella tullut eteen. Oli toki muutenkin ns. kunnon ihminen eli täytti ym. kriteerit ja luottotiedot oli kunnossa.

Vierailija
17/47 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainiin ja totta kai pitää osata kertoa itsestään. En minäkään ottaisi ketään, joka laittaa viestiä tyyliin "moi, olen kiinnostunut asunnosta, milloin voin tulla katsomaan?"

Ja silti näitäkin löytyy joka kerta. "Hei, tarvitsen asunnon mahd pian, voinko tulla heti katsomaan, voin maksaa 100€ vähemmän kuin ilmoituksessa lukee." Kiitos, mutta ei kiitos.

Myös savuttomuus tärkeä kriteeri.

Vierailija
18/47 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänkertaa ei tarvinnut kirjoittaa, nämä maksukyky ja elämäntavat ovat kai tiedossa jo valmiiksi.  Ei ollut yhtä ahdistavaa kuin työnhaku muinaisaikoina, onneksi.  Kamalaa jos ensivaikutelma ratkaisee.  Itse laittaisin etusijalle maksukyvyn ja säännöllisyyden.

Vierailija
19/47 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämänkertaa ei tarvinnut kirjoittaa, nämä maksukyky ja elämäntavat ovat kai tiedossa jo valmiiksi.  Ei ollut yhtä ahdistavaa kuin työnhaku muinaisaikoina, onneksi.  Kamalaa jos ensivaikutelma ratkaisee.  Itse laittaisin etusijalle maksukyvyn ja säännöllisyyden.

Maksukyky ja säännöllisyys on hyvä alku, mutta mahdollisia ongelmatapauksia ajatellen säntillinen maksukykyinen vuokralainenkin voi olla äärimmäisen hankala tapaus. Tämän vuoksi tsekkaan aina tietyt vuorovaikutustaidot ja arvostan sitä, että yhteydenpito on helppoa.

Vuokranantajasta riippumattomia ongelmatilanteita voi kuitenkin aina ilmetä (mainitaan vaikkapa taloyhtiön remontit, toisesta asunnosta lähtenyt tuholaishaitta taloyhtiössä..) ja jos näiden hoitaminen vuokralaisen kanssa on älyttömän vaikeaa, niin ei se säännöllinen vuokranmaksu juuri lämmitä.

Vierailija
20/47 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela ei maksa vuokraa, luottotiedot ok, ei eläimiä (sovittavissa, riippuu eläimestä).