Kummiasiaa
Olen seuraillut av palstan kummiongelmia ja tehnyt havainnon
Osa pitää junttina jos naimisissa olevaa , lapsia omistava avioparia ei pyydetä yhdessä kummiksi, jos ovat olleet tiiviisti perheenä yhdessä tekemisissä. Joku perusteli asiaa sillä, että omassa suvussa on otettu yksittäisiä ihmisiä kummeiksi , ei pareja. Joku taas sanoi, ettei halunnut sen vuoksi, jos pariskunta eroaa.
Kerro sinä, otatko kummiksi pariskunnan vai jätätkö toisen ulkopuolelle?
Kommentit (57)
Tutkistelin asiaa ja tässä jonkun papin kommentti
Tavallaan kummius on vakavampi asia kuin avioliitto: aviokumppanista voi ottaa eron, kummiudesta ei milloinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan kummius on vakavampi asia kuin avioliitto: aviokumppanista voi ottaa eron, kummiudesta ei milloinkaan.
Todistit kasteen. Hurjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suostuin aikoinaan laittamaan nimen kummi kirjoihin kun sanottiin ettei ole mitään vaatimuksia elikkä he eivät tarvitse lahjoja eikä lapsen hoitajaa. Kuuluin vielä silloin kirkkoon eikä heillä ollut ketään kirkkoon kuuluvaa kummiksi. Silloin heti kun tuli mahdolliseksi netissä helposti erota kirkosta niin sain aikaiseksi erota kirkosta. Minutkin oli lapsena pakko liitetty kirkkoon ja se on mielestäni väärin ja ihmisen pitäisi saada vasta rippikouluikäisenä päättää liittymisestään.
Meillä kummi on ollut aina vain kasteen todistaja. Emme ole koskaan odottaneet mitään lahjoja, lasten hoitoa tai vastaavaa. Nuorimmalla lapsellamme on vain yksi kummi, koska koko suku on kirkosta eronutta.
Itse ajattelen, että pariskunta pyydetään kummiksi pariskuntana, jos molemmat kuuluvat kirkkoon. Kirkkoon kuulumatonkin voi toimia epävirallisena kummina. Ja mitä se haittaa vaikka myöhemmin eroavaisivatkin toisistaan, kun heidän tehtävänään on vain todistaa kaste. Erota nyt voi kuka vain tänä päivänä muutenkin. Eihän naimisissa olokaan sitä estä.
Hienoa, että olette ajatelleet näin. Moni saisi ottaa teistä mallia.
Ja tätä usein itsekin mietin, että miksi ihmiset miettivät näissä toisten elämää niin paljon "apua. Mitä jos he eroavat, eihän me voida niitä yhdessä pyytää"
Valitettavasti kukaan ei ole meille huomista luvannut ja parista toinen voi vaikka kuolla nuorena ja näin
lapsi menettää pariskuntakummeista toisen.
Erot ovat hyvin yleisiä nykyään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhanaikainen järjestelmä, jos ei voi erota tehtävästään.
Mitä jos kastettu henkilö eroaa kirkosta, eikö kummiasia purkaannu?
Omalta osaltani olen alkanut hoitamaan kristillistä kasvatusta niin, että valitsen mm. Jouluksi jonkun pienen jutut kristillisestä kirjakaupasta.
Tänä jouluna menee kaikille suojelusenkeliheijastimet. Päätin alkaa hoitamaan asiaa näin, kun alettiin toivomaan sellaisia 50-100€ lahjoja.
Tuo 3€ hinta on minulle sopiva ja tulee hoidettua tuo kristillinen puoli
Vierailija kirjoitti:
Meidän lasten kummeina on vain pariskuntia. Mutta onhan se totta, että eron sattuessa vain se vanhemmille läheisempi jatkaa yksin kummin hommia.
Tätäkään ei voi yleistää. Tutun lapsen kummit erosi, mutta molemmat pysyi kummilapsen elämässä. Samoihin juhliinkin ovat osallistuneet ja uudet kumppanit olleet avecina. Jos joku kokee merkitykselliseksi, niin pariskunnalla ei ollut lapsia eikä eroon tiettävästi liittynyt sen isompia vaikuttimia kuin erilleen kasvu (ei pettämistä, väkivaltaa, tms).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lasten kummeina on vain pariskuntia. Mutta onhan se totta, että eron sattuessa vain se vanhemmille läheisempi jatkaa yksin kummin hommia.
Tätäkään ei voi yleistää. Tutun lapsen kummit erosi, mutta molemmat pysyi kummilapsen elämässä. Samoihin juhliinkin ovat osallistuneet ja uudet kumppanit olleet avecina. Jos joku kokee merkitykselliseksi, niin pariskunnalla ei ollut lapsia eikä eroon tiettävästi liittynyt sen isompia vaikuttimia kuin erilleen kasvu (ei pettämistä, väkivaltaa, tms).
Meilläkin tällainen tapaus. Pari erosi, mutta muistavat yhteistä kummilastaan vieläkin yhdessä. Ja tulevat samoihin juhliin.
En ymmärrä asennetta, jossa kauhistellaan, että mitä jos he eroavat. Eihän se ole maailmanloppu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasteen todistaminen on tosiaankin hurjaa, ei voi edes erota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisen lapsen kummeina miehen ystävä ja hänen vaimonsa. Kun erosivat, ei ole naisesta kuulunut mitään.
Meillä syy oli se, että pariskunnasta nainen ei kuulu kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Meillä syy oli se, että pariskunnasta nainen ei kuulu kirkkoon.
Tämä on ymmärrettävää. Tottakai. Mutta miksi jättää toinen ulkopuolelle, jos kuuluu kirkkoon
Vierailija kirjoitti:
Omalta osaltani olen alkanut hoitamaan kristillistä kasvatusta niin, että valitsen mm. Jouluksi jonkun pienen jutut kristillisestä kirjakaupasta.
Tänä jouluna menee kaikille suojelusenkeliheijastimet. Päätin alkaa hoitamaan asiaa näin, kun alettiin toivomaan sellaisia 50-100€ lahjoja.
Tuo 3€ hinta on minulle sopiva ja tulee hoidettua tuo kristillinen puoli
Kummi on sponsori
Voiko jossain tehdä aloitteen kummien poistamisesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro rehellinen mielipiteesi niistä, jotka jättää toisen pariskunnasta ulkopuolelle, jos ovat molemmat läheisiä
Pilaavat vain välinsä pariskuntaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro rehellinen mielipiteesi niistä, jotka jättää toisen pariskunnasta ulkopuolelle, jos ovat molemmat läheisiä
Tuleehan siinä mieleen, että eikö vanhemmat usko pariskunnan suhteen kestävän. Mutta jokainen valitsee itse kummit lapsilleen, omilla periaatteillaan.
Miksi tällästä pitää miettiä, lapsi vain kastetaan
Vierailija kirjoitti:
Saako sen jostakin selville kuka on oikeasti jonkun kummi tai on vaan leikisti kummiksi kutsuttu.
Mä oon kans miettinyt jos itse soittaisin seurakuntaan, kerrotaanko sieltä mun kummit. En muista, että omat kummit olisi koskaan käynyt meillä tai että heistä olisi edes puhuttu
Meillä kummi on ollut aina vain kasteen todistaja. Emme ole koskaan odottaneet mitään lahjoja, lasten hoitoa tai vastaavaa. Nuorimmalla lapsellamme on vain yksi kummi, koska koko suku on kirkosta eronutta.
Itse ajattelen, että pariskunta pyydetään kummiksi pariskuntana, jos molemmat kuuluvat kirkkoon. Kirkkoon kuulumatonkin voi toimia epävirallisena kummina. Ja mitä se haittaa vaikka myöhemmin eroavaisivatkin toisistaan, kun heidän tehtävänään on vain todistaa kaste. Erota nyt voi kuka vain tänä päivänä muutenkin. Eihän naimisissa olokaan sitä estä.