Jyrkkä varoitus ihmisille kokeneelta lääkäriltä
Älkää koskaan puhutelko lääkäriänne pelkällä etunimellä. Liian tuttavalliseksi käyminen tuntuu yleensä vain ärsyttävältä. Ihmisinä me olemme kuitenkin toisillemme täysin tuntemattomia.
Ei yhtään mitään sellaista "Hei kuule Mikko, voitsä kirjottaa mulle sen Diapam reseptin".
Kommentit (72)
Käyn sen verran harvoin lääkärissä etten edes muista lääkärien nimiä. Joku Krista se oli, jos kysytään. Jos lääkäri on noin tittelin kipeä niin oisko pitänyt mennä armeijaan alokkaita kyykyttämään?
Lääkiksen aloituspaikkoja pitäisi lisätä ja vähän äkkiä. Alkaisi kokeneemmallakin lääkärillä asennevamma kuntoutua.
appeni ja hänen vaimonsa ovat lääkäreitä, en aio kutstua heitä sukunimillään, jos vastaanotolla nähdään. Miehenikin on lääkäri ja aion myös häntä kutsua etunimellään tai lempinimellään.
Vierailija kirjoitti:
Älä myöskään lääkäri potiloittele, rouvittele, tytöttele, sinuttele tai teitittele minua. Äläkä myöskään kutsu minua nimeltä.
Eikä saa kirjoittaa anorektinen nainen, obeesi mies, puhelias rouva, vilkas lapsi tai ujo koira.
Vierailija kirjoitti:
Yhdestoista kåsky. Älä turhaan lausu lääkärisi nimeä.
Tää oli hyvä. Tää pitäs saada plakaattina sinne lääkärien kansliaan seinälle. Siellä kun on jo kaikenlaisia meemikuvia muutenkin.
Hyvä Arvon lääkäri, olisiko mahdollista että uusisit reseptini jos mitenkään viitsit, eikä se ole liikaa pyydetty.
En kyllä tiedä missä tilanteessa puhuttelisin lääkäriä. Jos tästä lääkäristä pitäisi kertoa jollekin toiselle (esim. hoitaja tai eri lääkäri) niin sanoisin toki nimellä tai tilanteesta riippuen ihan vaan lääkäri. Myös teitittely tuntuisi oudolta, ei ole koskaan ollut tapana teititellä ketään. Tosin olen alle 30 v.
Hitto miten herkkänahkaisia ihmiset on ja koskee sekä lääkäreitä että potilaita. Mua on kyllä lääkärit kohdelleet yleensä ihan hyvin mutten välitäkään millä nimellä tms. kutsuvat kunhan asiat hoituvat.
Lääkäreillä on kiireitä. Läkärin on myös vahdittava hoitajan työtä. On Totta, suurin osa tekee työtään sydämellä, sitten on myös jokunen mätä hoitaja omena myös seassamme, näitä varkauksia, tietojen urkintaa, potilaan huonoa kohtelua on paljastunut vuosien varrella ja yleensä yllättävintä on ollut että nämä hoitajat ovat usein olleet ne ns.pidetyimmät eli salaavat todellisen puolensa hyvin taidokkaasti. Tarkkailussa jääneet kiinni kun aineita hävinnyt tms että on alettu tarkkailla tai saatu vihiä potilaalta tai poliisilta. Vaarallista kun nämä usein myös huolehtivat vaativistakin hoitotehtävistö, tehohoito, anestesia ym jolloin tämä on ollut käsittämätöntä. Meillä kuitenkin tunnetaan ja puhutaan hoitajista ja raportoidaan mikäli nähdään epäilyttävää toimintaa. Kiinni on jääneet ja rakkaudella me rehdit ihmisiä autamme. Lääkärit kantavat vastuun potilaan hoidosta, joskus jopa vaikenevat virheistä omaa tai firmansa mainetta suojellakseen. Varsinkin jos on hyvin pieni tiimi ja yksityinen yrittäjä.
Entä jos lääkäri on puoliso, saako puhutella etunimellä?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ikinä tullut tilannetta, että olisi pitänyt lääkäriä puhutella millään nimellä, eikä toivottavasti tulekaan, koska en todellakaan tiedä mitä nimeä tai nimitystä käyttäisin.
Minä puhuttelen montaakin lääkäriä nimeltä, mutta toki en ole heidän potilaansa.
Käyttäydyn tismalleen samalla tasolla kuin minua kohtaan käyttäydytään.
Teitittele, ole kohtelias ja asiallinen.