Lapsen kummi
Tilanne nyt sellainen, että lapsen kummisetä ei ole nähnyt kummilastaan pian 4 vuoteen. Korona teki oman osansa, mutta silti. Kummisedän päästä ei kuulu mitään. Muutamia kertoja on ehdotettu näkemistä, aina on jotain muuta. Lahjan laittaa jouluna, mutta ei tuo itse sitä paikanpäälle vaan pistää toisten kummin matkaan.
Onko tässä enää mitään järkeä edes yrittää?
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon TE olette pitäneet ystävyyttänne yllä? Minulla on kummilapsi, jonka kanssa en jaksa olla enää tekemisissä, kun hänen vanhempansa eli minun ex-ystävät eivät jostain syystä ole enää hetkeen halunneet pitää mitään yhteyttä. Miksi lahjoisin käytännössä vierasta 5v. lasta?
Kuten sanoin, ollaan koitettu, mutta tuntuu, että kummisedän vaimo on ottanut nokkiinsa, koska emme ottaneet kummiksi myös puolisoa.
Ihanko oikeasti ihmettelette mistä kenkä puristaa? Jos ollaan naimisissa, niin silloin pyydetään pariskunnasta kumpaakin tai ei sitten ollenkaan. Jos ei pyydetä toista, niin silloin käytännössä tarkoitetaan, ettei toi teidän juttu nyt kuitenkaan kauaa kestä.. Eli te käytännössä käyttäydyitte super juntisti ja epäkohteliaasti, ja nyt ihmettelette mitä kävi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki riippuu varmaan siitä haluatteko yrittää pitää ystävyyttä ja kummiutta yllä. Moni lapseton saattaa ajatella ettei kehtaa häiritä tai vaihtoehtoisesti mikäs teitä estää sopimasta kyläilystään kummin luona? Ystävyys joustakoon puolin ja toisin
Nimen omaan.Kummille ei kuulu pelkät velvoiteet.Ei edes laitaa pakettia välikäsien kautta, jos yhteinen sävel hiipunut lapsen vanhempiin.
Itse laitoin lahjan siihen asti, kunnes kummilapsi täytti 18. Ihan vaan siksi, ettei ole lapsen vika, jos hänen vanhempansa ei yritä pitää välejämme yllä ja käyttäytyy muutenkin huonosti. Omat kummini eivät olleet minusta ikinä kiinnostuneita, joten halusin edes lahjoista huolehtimalla viestiä kummilapselleni, että hän on ajatuksissani.
Minä en tuollaisessa tilanteessa, koska en tosiaan ollut mitenkään läheinen kummilapsen kanssa. Paljon läheisempiä lapsia on ympärilläni ja nimenomaan se läheisyys johtuu niistä vanhemmista. Jotenkin vähän teennäistä tuollainen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tosiaan ole mitään järkeä komentaa muita ihmisiä olemaan oman lapsen kanssa.
No emme me komennakaan, mutta yritämme. Viimeksi mieheni oli tälle kummisedälle sanonut, että sovitaan joku aika milloin nähdään, että lapsi näkisi kummisetääkin välillä. Oli luvannut, että sovitaan, mutta mitään ei tapahdu.
Mitä aikoja miehesi on hänelle ehdottanut sitten? Vai oletatteko, että hän tekee sen aloitteen? Minkä ikäisestä lapsesta on kyse?
No hän on ehdottanut niin arkea, viikonloppua kuin loma-aikoja. Kummisetä on opettajana lukiossa, niin aika hyvät lomatkin on kuitenkin. Koko kesänäkään ei sopinut. Vuosi sitten oli luvannut kutsua uutta kotia katsomaan, mutta kutsua ei ole kuulunut
Vierailija kirjoitti:
Aika harvoja miehiä kiinnostaa edes sukulaislapset, saati kummilapset.
Ai se onkin muka sukupuolikysymys? Ainakin mun sekulainen, joka kummi, tapaa usein kummilastaan ja vie eri paikkoihin. Miksi ryhtynyt kummiksi jos ei tahdo olla?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon TE olette pitäneet ystävyyttänne yllä? Minulla on kummilapsi, jonka kanssa en jaksa olla enää tekemisissä, kun hänen vanhempansa eli minun ex-ystävät eivät jostain syystä ole enää hetkeen halunneet pitää mitään yhteyttä. Miksi lahjoisin käytännössä vierasta 5v. lasta?
Kuten sanoin, ollaan koitettu, mutta tuntuu, että kummisedän vaimo on ottanut nokkiinsa, koska emme ottaneet kummiksi myös puolisoa.
Ihanko oikeasti ihmettelette mistä kenkä puristaa? Jos ollaan naimisissa, niin silloin pyydetään pariskunnasta kumpaakin tai ei sitten ollenkaan. Jos ei pyydetä toista, niin silloin käytännössä tarkoitetaan, ettei toi teidän juttu nyt kuitenkaan kauaa kestä.. Eli te käytännössä käyttäydyitte super juntisti ja epäkohteliaasti, ja nyt ihmettelette mitä kävi?
En ymmärrä, miksi moisesta loukkaantua. Kuten sanoin, suvussani pyydetään ihmisiä yksittäin, toki miehen puolella pyydetty myös pareja, mutta ei meidän lapsille. Sitten kummeiksi ei saisi kaikki ketkä haluaisi , jos kaikkien pari otetaan mukaan. Niitä olisi liikaa. Pariskunnasta toinen riittää, koska ainahan se lahja tulee koko perheeltä ja kutsu juhliin tulee koko perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän asian ohi, mutta:
Moni unohtaa kummiksi lupautuessaan, että samalla ottaa oman osansa lapsen kasvatuksen vastuusta. Kummius ei ole vain synttäreitä ja joululahjoja postissa.
Kannattaa siis tarkkaan miettiä, onko valmis ottamaan vastuun kummilapsesta.
Ei tulisi mieleenkään vaatia lapseni kummeilta moisia asioita. Omalla lapsellani on neljä kummia, joista kaksi ovat muistaneet synttäri- ja joululahjalla, kaksi muuta eivät useimmiten niilläkään. Ei häiritse minua, eikä tulisi mieleenkään syyllistää heitä asiasta. En ole odottanut mitään heiltä ja tilanne on ihan ok näin. Ovat kaikki hyviä tyyppejä ja nähdään entiseen malliin silloin tällöin, lapsi ei tätä kuviota muuttanut. Kummiutta kuin myös odotuksia kummille on aika monenlaisia. Tulisin hulluksi jos joku vaatisi minua toimimaan ilmaisena lapsenvahtina tai olemaan kasvatusvastuussa kummilapsen osalta.
Ehkä kannattaa valita todella läheisiä ystäviä ja sukulaisia kummiksi lapselle, jos odotukset ovat kovin isoja. Itsellä ei ainakaan ole tiedossa ainoatakaan kummia, joka olisi jatkuvasti tekemisissä kummilapsensa kanssa ja toisinpäin jos ei ole tosi läheistä suhdetta lapsen vanhempiin.
No tämä juurikin on todella läheinen ystävä ollut miehelleni
Sittenhän miehesi voi yrittää palauttaa heidän välisen ystävyytensä. Voisivatko lähteä vaikka baariin tai risteilylle tms? Ilman lapsia ja vaimoja tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kummius on vähän hankala asia.
Kun minua pyydetään kummiksi, niin pitäisikö käydä ensin neuvottelut pyytäjän kanssa? Neuvottelut siitä, että mitä hän odottaa kummilta tai mitä minun mielestäni kummin tehtäviin kuuluu? Kuinka usein pitäisi nähdä?
Mikään ei ole niin ahdistavaa kuin se, että kummilapsen vanhemmat (äiti) odottaa kummilta erinäisiä asioita ja velvollisuuksia esim. tiivistä yhteydenpitoa, kummilapsen hoitoapua jne.
Itse en ole vienyt vaikkapa joululahjaa suoraan kummilapselle kotiin, kun matkaa on 150km, vaan olen lähettänyt postitse. Yleensä ottaen olen aina huomioinut juhlapäivät, erityisesti synttärit ja niihin olen aina päässyt, välimatkasta huolimatta. Muuten yhteydenpito kummilapsen perheeseen on tapahtunut harvakseltaan, kun meillä ei ole muuten mitään yhteistä. Kummilapsen äiti on opiskeluaikainen kaveri ja elämämme on ajautuneet aika eri suuntiin.
Muut kaksi kummilasta ovat jo aikuisia ja vanhemmat ovat sukulaisiani. Joten yhteydenpitokin on ollut luonnostaan tiiviimpää.
Lapselle kummia valittaessa kannattaisi miettiä etukäteen, että mitkä todennäköisyydet on tiiviisiin suhteisiin, jos siis sellaisia kaipaa.
On.
Vielä ahdistavampaa on olla kaksosen kummina.
Saat kummallisen tarkat kuvaukset mitä toinen kaksonen on saanut lahjaksi omilta kummeiltaan. Siinä vaiheessa kun sulle kerrotaan nettikaupan nimi, hoksaat että aha nyt sun odotetaan ostavan sama kapine ettei Purjopetterille tule paha mieli kun Selleriaapeli sai lahjan mitä Purjopetteri ei.🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harvoja miehiä kiinnostaa edes sukulaislapset, saati kummilapset.
Ai se onkin muka sukupuolikysymys? Ainakin mun sekulainen, joka kummi, tapaa usein kummilastaan ja vie eri paikkoihin. Miksi ryhtynyt kummiksi jos ei tahdo olla?!
Koska se tuntuu epäkohteliaalta kieltäytyä. Mitkä olisi välit kieltäytymisen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän asian ohi, mutta:
Moni unohtaa kummiksi lupautuessaan, että samalla ottaa oman osansa lapsen kasvatuksen vastuusta. Kummius ei ole vain synttäreitä ja joululahjoja postissa.
Ei tulisi mieleenkään vaatia lapseni kummeilta moisia asioita. Omalla lapsellani on neljä kummia, joista kaksi ovat muistaneet synttäri- ja joululahjalla, kaksi muuta eivät useimmiten niilläkään. Ei häiritse minua, eikä tulisi mieleenkään syyllistää heitä asiasta. En ole odottanut mitään heiltä ja tilanne on ihan ok näin. Ovat kaikki hyviä tyyppejä ja nähdään entiseen malliin silloin tällöin, lapsi ei tätä kuviota muuttanut. Kummiutta kuin myös odotuksia kummille on aika monenlaisia. Tulisin hulluksi jos joku vaatisi minua toimimaan ilmaisena lapsenvahtina tai olemaan kasvatusvastuussa kummilapsen osalta.
Ehkä kannattaa valita todella läheisiä ystäviä ja sukulaisia kummiksi lapselle, jos odotukset ovat kovin isoja. Itsellä ei ainakaan ole tiedossa ainoatakaan kummia, joka olisi jatkuvasti tekemisissä kummilapsensa kanssa ja toisinpäin jos ei ole tosi läheistä suhdetta lapsen vanhempiin.
Sittenhän miehesi voi yrittää palauttaa heidän välisen ystävyytensä. Voisivatko lähteä vaikka baariin tai risteilylle tms? Ilman lapsia ja vaimoja tietenkin.
Ei mieheni juo. Perheemme on niin iso, että en tiedä saako onnistumaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi pitäisi pyytää molemmat siitä pariskunnasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi moisesta loukkaantua. Kuten sanoin, suvussani pyydetään ihmisiä yksittäin, toki miehen puolella pyydetty myös pareja, mutta ei meidän lapsille. Sitten kummeiksi ei saisi kaikki ketkä haluaisi , jos kaikkien pari otetaan mukaan. Niitä olisi liikaa. Pariskunnasta toinen riittää, koska ainahan se lahja tulee koko perheeltä ja kutsu juhliin tulee koko perheelle.
No eikai kummien määrässä ole mitään määrärajoitusta? Ei ainakaan ennen ole ollut. Omalla lapsella on viisi kummia, kun haluttiin miehen ja omat sisarukset kaikki, eikä haluttu ketään "syrjiä".
Mutta täytyy sanoa että ap on tehnyt siinä mokan, että on jättänyt puolison ulkopuolelle ja sitten vielä kehtaa syyttää puolisoa välien viilenemisestä. Ihan turhaa on myös ap:n selitys että heidän suvussaan on aina pyydetty pariskunnasta vain toista kummiksi. Samahan se, mitä ap:n suvussa on tehty, kun kaikki muut kokee tuon tökeröksi käytökseksi.
Lisäksi tuo puolison syyttely välien viilenemisestä ei voi olla heijastumatta eleisiin, sanomisiin, ja kaikkeen käytökseen mitä ap tekee puolisoa kohtaan. Niin kuka kaipaa tuollaista seuraa? Olen myös ihan varma että koska kummista ei ole muuta kuulunut kuin joululahja, niin ei se ole hommannut sitä lahjaa itse, vaan se puoliso on sen hankkinut. Vielä kun ap haluaisi lykätä lapsensa "kummin hoitoon", niin tosi asiassa se puoliso toimisi sitten lapsenvahtinakin. Ja saisi piiloveetuilut palkaksi. Juu, tosi ihme etteivät ole perheenä vierailleet. Not.
Vierailija kirjoitti:
Yrittää mitä? Hänen tapansa toimia kummina on ilmeisesti lähettää lahja.
No aika tylsää lähettää paketti kerran vuodessa, kun ei lapsi tiedä keneltä se on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän asian ohi, mutta:
Mitä miehesi ja tämä kummisetäni tekivät keskenään ennen kummitouhua? Eivätkö he voi tehdä nyt sitä samaa? Aikuisten välisen ystävyyden kautta se kummiuskin yleensä lutviutuu, mutta hankalaahan se sitten on, jos ystävyys supistuu pelkäksi lapsiperheenä olemiseksi. Minkä ikäinen tämä kyseessä oleva lapsi on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän asian ohi, mutta:
Mitä miehesi ja tämä kummisetäni tekivät keskenään ennen kummitouhua? Eivätkö he voi tehdä nyt sitä samaa? Aikuisten välisen ystävyyden kautta se kummiuskin yleensä lutviutuu, mutta hankalaahan se sitten on, jos ystävyys supistuu pelkäksi lapsiperheenä olemiseksi. Minkä ikäinen tämä kyseessä oleva lapsi on?
Lapsi on 5 ja miehet ennen lasta saunoivat, lenkkeilivät. Ja vietimme tosiaan aikaa myös esikoisemme kanssa kun he saivat samana vuonna esikoisensa. Sitten syntyi tämä toinen , joka nyt 5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittää mitä? Hänen tapansa toimia kummina on ilmeisesti lähettää lahja.
No aika tylsää lähettää paketti kerran vuodessa, kun ei lapsi tiedä keneltä se on
No tietäähän se jos kerrotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän asian ohi, mutta:
Lapsi on 5 ja miehet ennen lasta saunoivat, lenkkeilivät. Ja vietimme tosiaan aikaa myös esikoisemme kanssa kun he saivat samana vuonna esikoisensa. Sitten syntyi tämä toinen , joka nyt 5
Eli huippu tökeröä käytöstä ap!! Olette saaneet esikosenne samoihin aikoihin ja olleet tekemisissä perheinä ja sitten kysytte kummiksi vain miestä!!?
Kummin ainoa tehtävä on toimia kasteen todistajana, ja mahd. osallistua kristilliseen kasvatukseen (vanhempien tai kummin vakaumuksista riippuen). Tämänkin voi tavallaan tehdä, vaikka lasta ei näkisikään, esim. rukoilemalla hänen puolestaan. Mitään muuta velvoitetta kummilla ei lapseen ole.
Hienoa toki on, jos lapselle syntyy oikeasti läheiset välit kumminsa kanssa, jotka kantavat jopa aikuisuuteen saakka. Elämässä kuitenkin tapahtuu kaikenlaista, puolin ja toisin, ei ketään voi vaatia sitoutumaan toiseen pelkän kummiuden perusteella. Hän on tehnyt tehtävänsä ja lapsi on saatu kastettua, kerran niin on haluttu.
Usein miehiä ei tahdo kiinnostaa edes ne omat lapset, saati sitten vieraiden kakarat.
Minua on pyydetty usein kummiksi. Olen suostunut. Kaikkiin välit eivät ole hyvät, koska kummiksi pyytäessä vanhemmat eivät ole mitään erityisiä toiveita tai vaatimuksia esittänyt. Vasta sitten myöhemmin on tullut näitä "kun et sä koskaan hoida" "vois joskus edes yökylään ottaa" Se olis kiva tietää jos tälläsiä erityisvaatimuksia on niin en olis ryhtynyt.