Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen kummi

Vierailija
31.10.2022 |

Tilanne nyt sellainen, että lapsen kummisetä ei ole nähnyt kummilastaan pian 4 vuoteen. Korona teki oman osansa, mutta silti. Kummisedän päästä ei kuulu mitään. Muutamia kertoja on ehdotettu näkemistä, aina on jotain muuta. Lahjan laittaa jouluna, mutta ei tuo itse sitä paikanpäälle vaan pistää toisten kummin matkaan.

Onko tässä enää mitään järkeä edes yrittää?

Kommentit (115)

Vierailija
21/115 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kummillakin voi olla ihan oma perhe ja lapset. Ihme vaatimuksia kummeille asetetaan nykyaikana. Unohtakaa koko kummius.

No silti kurjaa, että otti tehtävän vastaan

Vierailija
22/115 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koettakaa nyt ajaa päähänne se seikka, että kummi ei ole

MITENKÄÄN VASTUUSSA KUMMILAPSESTA EIKÄ HÄN OLE VELKAA PENNINPYÖRYLÄÄ.

Kummius ei ole työsopimus. Siihen ei kuulu velvollisuuksia eikä siitä saa palkkaa.

Kummius on instituutio josta aika on ajanut ohi. Siitä voisi luopua.

Kummia ei tarvita edes ristiäisissä läsnäolevana.

Kummius pitäisi poistaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/115 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kummillakin voi olla ihan oma perhe ja lapset. Ihme vaatimuksia kummeille asetetaan nykyaikana. Unohtakaa koko kummius.

Tullut huomattua heidän jotka vaatii toisilta yhtä sun toista huomioimista kummeina, olevan omille kummilapsilleen kaikkein paskimpia kummeja.

Vierailija
24/115 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tullut huomattua heidän jotka vaatii toisilta yhtä sun toista huomioimista kummeina, olevan omille kummilapsilleen kaikkein paskimpia kummeja.

No eihän me vaadita. Haluttaisiin vain olla yhteyksissä

Vierailija
25/115 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon TE olette pitäneet ystävyyttänne yllä? Minulla on kummilapsi, jonka kanssa en jaksa olla enää tekemisissä, kun hänen vanhempansa eli minun ex-ystävät eivät jostain syystä ole enää hetkeen halunneet pitää mitään yhteyttä. Miksi lahjoisin käytännössä vierasta 5v. lasta?

Vierailija
26/115 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä kummisetä on kyllä perheellinen ihminen , lasten kanssa oleminen luulisi olevan luonteensa.

Ilmeisesti hänen aviopuoliso on loukkaantunut, kun emme pyytäneet kummiksi myös puolisoa. Nyt sitten perheestä ei kuulu mitään. Olemme koittanut tapaamisia järkätä. Kurja vaan kun tyttö ei edes tiedä, kuka on kummisetä. -ap

Luultavasti se kuitenkin on toi puoliso, joka ostaa lahjan teidän lapselle. Oikeesti miehiä ei tollaset kiinnosta.

Ai kuinka niin ei kiinnosta? Miehen puoliso ei ole käynyt koskaan tämän lapsen juhlissakaan.

No kuule se kummisetä ei olisi tullut yksiinkään juhliin, ellei sen puoliso olisi ostanut lahjaa ja patistanut miestä juhliin. Kummisetä tuskin muistaa edes, koska se lapsi on syntynyt mutta hänen puolisonsa muistaa sen.

Vierailija
27/115 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehtävän lahja-automaattina?

Vierailija
28/115 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tosiaan ole mitään järkeä komentaa muita ihmisiä olemaan oman lapsen kanssa.

No emme me komennakaan, mutta yritämme. Viimeksi mieheni oli tälle kummisedälle sanonut, että sovitaan joku aika milloin nähdään, että lapsi näkisi kummisetääkin välillä. Oli luvannut, että sovitaan, mutta mitään ei tapahdu.

Miksi ei voi nähdä ihan aikuisten kesken, kuten ystävillä on tapana nähdä? Miksi siihenkin pitää sotkea lapset mukaan?

Vierailija
29/115 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon TE olette pitäneet ystävyyttänne yllä? Minulla on kummilapsi, jonka kanssa en jaksa olla enää tekemisissä, kun hänen vanhempansa eli minun ex-ystävät eivät jostain syystä ole enää hetkeen halunneet pitää mitään yhteyttä. Miksi lahjoisin käytännössä vierasta 5v. lasta?

Kuten sanoin, ollaan koitettu, mutta tuntuu, että kummisedän vaimo on ottanut nokkiinsa, koska emme ottaneet kummiksi myös puolisoa.

Vierailija
30/115 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tosiaan ole mitään järkeä komentaa muita ihmisiä olemaan oman lapsen kanssa.

No emme me komennakaan, mutta yritämme. Viimeksi mieheni oli tälle kummisedälle sanonut, että sovitaan joku aika milloin nähdään, että lapsi näkisi kummisetääkin välillä. Oli luvannut, että sovitaan, mutta mitään ei tapahdu.

Miksi ei voi nähdä ihan aikuisten kesken, kuten ystävillä on tapana nähdä? Miksi siihenkin pitää sotkea lapset mukaan?

Tämä juuri. Ensin se ystävyys kuntoon. Ei lapsi ole keino pitää ystävyyttä yllä

Vierailija
31/115 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän asian ohi, mutta:

Moni unohtaa kummiksi lupautuessaan, että samalla ottaa oman osansa lapsen kasvatuksen vastuusta. Kummius ei ole vain synttäreitä ja joululahjoja postissa.

Kannattaa siis tarkkaan miettiä, onko valmis ottamaan vastuun kummilapsesta.

Ei tulisi mieleenkään vaatia lapseni kummeilta moisia asioita. Omalla lapsellani on neljä kummia, joista kaksi ovat muistaneet synttäri- ja joululahjalla, kaksi muuta eivät useimmiten niilläkään. Ei häiritse minua, eikä tulisi mieleenkään syyllistää heitä asiasta. En ole odottanut mitään heiltä ja tilanne on ihan ok näin. Ovat kaikki hyviä tyyppejä ja nähdään entiseen malliin silloin tällöin, lapsi ei tätä kuviota muuttanut. Kummiutta kuin myös odotuksia kummille on aika monenlaisia. Tulisin hulluksi jos joku vaatisi minua toimimaan ilmaisena lapsenvahtina tai olemaan kasvatusvastuussa kummilapsen osalta.

Ehkä kannattaa valita todella läheisiä ystäviä ja sukulaisia kummiksi lapselle, jos odotukset ovat kovin isoja. Itsellä ei ainakaan ole tiedossa ainoatakaan kummia, joka olisi jatkuvasti tekemisissä kummilapsensa kanssa ja toisinpäin jos ei ole tosi läheistä suhdetta lapsen vanhempiin.

Vierailija
32/115 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän asian ohi, mutta:

Moni unohtaa kummiksi lupautuessaan, että samalla ottaa oman osansa lapsen kasvatuksen vastuusta. Kummius ei ole vain synttäreitä ja joululahjoja postissa.

Kannattaa siis tarkkaan miettiä, onko valmis ottamaan vastuun kummilapsesta.

Ei tulisi mieleenkään vaatia lapseni kummeilta moisia asioita. Omalla lapsellani on neljä kummia, joista kaksi ovat muistaneet synttäri- ja joululahjalla, kaksi muuta eivät useimmiten niilläkään. Ei häiritse minua, eikä tulisi mieleenkään syyllistää heitä asiasta. En ole odottanut mitään heiltä ja tilanne on ihan ok näin. Ovat kaikki hyviä tyyppejä ja nähdään entiseen malliin silloin tällöin, lapsi ei tätä kuviota muuttanut. Kummiutta kuin myös odotuksia kummille on aika monenlaisia. Tulisin hulluksi jos joku vaatisi minua toimimaan ilmaisena lapsenvahtina tai olemaan kasvatusvastuussa kummilapsen osalta.

Ehkä kannattaa valita todella läheisiä ystäviä ja sukulaisia kummiksi lapselle, jos odotukset ovat kovin isoja. Itsellä ei ainakaan ole tiedossa ainoatakaan kummia, joka olisi jatkuvasti tekemisissä kummilapsensa kanssa ja toisinpäin jos ei ole tosi läheistä suhdetta lapsen vanhempiin.

No tämä juurikin on todella läheinen ystävä ollut miehelleni

Vierailija
33/115 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kummius on vähän hankala asia. 

Kun minua pyydetään kummiksi, niin pitäisikö käydä ensin neuvottelut pyytäjän kanssa? Neuvottelut siitä, että mitä hän odottaa kummilta tai mitä minun mielestäni kummin tehtäviin kuuluu? Kuinka usein pitäisi nähdä?

Mikään ei ole niin ahdistavaa kuin se, että kummilapsen vanhemmat (äiti) odottaa kummilta erinäisiä asioita ja velvollisuuksia esim. tiivistä yhteydenpitoa, kummilapsen hoitoapua jne.

Itse en ole vienyt vaikkapa joululahjaa suoraan kummilapselle kotiin, kun matkaa on 150km, vaan olen lähettänyt postitse. Yleensä ottaen olen aina huomioinut juhlapäivät, erityisesti synttärit ja niihin olen aina päässyt, välimatkasta huolimatta. Muuten yhteydenpito kummilapsen perheeseen on tapahtunut harvakseltaan, kun meillä ei ole muuten mitään yhteistä. Kummilapsen äiti on opiskeluaikainen kaveri ja elämämme on ajautuneet aika eri suuntiin. 

Muut kaksi kummilasta ovat jo aikuisia ja vanhemmat ovat sukulaisiani. Joten yhteydenpitokin on ollut luonnostaan tiiviimpää. 

Lapselle kummia valittaessa kannattaisi miettiä etukäteen, että mitkä todennäköisyydet on tiiviisiin suhteisiin, jos siis sellaisia kaipaa. 

Vierailija
34/115 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivoisimme läsnäoloa

Vierailija
35/115 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jouluna tulee jopa lahja ja sinä valitat?

Vierailija
36/115 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Vierailija
37/115 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jouluna tulee jopa lahja ja sinä valitat?

No ennen kummiksi pyytämistä meillä oli läheiset välit kummisedän perheeseen. Sitten kaikki muuttui kun tästä ystävämiehestä tuli kummisetä. Hän asuu jopa samalla paikkakunnalla eikä yrityksistä huolimatta halua edes nähdä. Ei koskaan sovi. Lahjakin tulee toki, mutta hän ei tuo sitä itse.

Vierailija
38/115 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivoisimme läsnäoloa

No, kannattaa miettiä ihan ensiksi teidän aikuisten keskinäisiä välejä. Jos te aikuiset ette ole läheisiä ja hyviä ystäviä, niin miksi pitäisi lapsen kanssa olla?

Vierailija
39/115 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanoin, ollaan koitettu, mutta tuntuu, että kummisedän vaimo on ottanut nokkiinsa, koska emme ottaneet kummiksi myös puolisoa.

No onhan se vähän ikävä asia. Jos he ovat olleet pariskunta pitkään, niin onhan se jtkn kylmää, että pyydetään vain miehesi ystävää kummiksi. He nimenomaan pariskuntana ehkä kokevat olevansa paitsiossa. Itse en tekisi missään tapauksessa niin. Ja niin kuin jossakin edellä mainittiin, niin käytännössä se on pariskunnan nainen joka huomio yhteydenpidot kummilapseen. Ja nyt kun nainen ei ole kummi, niin hänellä ei ole velvollisuuksia ja haluja hoitaa yhteydenpitoja. 

Joten ehkä teidänkin olisi ollut hyvä ajatella asiaa tältä kantilta etukäteen. 

Vierailija
40/115 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivoisimme läsnäoloa

No, kannattaa miettiä ihan ensiksi teidän aikuisten keskinäisiä välejä. Jos te aikuiset ette ole läheisiä ja hyviä ystäviä, niin miksi pitäisi lapsen kanssa olla?

No olimme läheisiä ennen kuin tämä kummitouhu alkoi. Tuntuu, että kummisedän vaimo on katkera, koska emme pyytäneet heitä yhdessä ja nyt kostaa lapsellemme. Välillä tuntuu, ettei vaimo Anna kummisedän tavata lasta. Aina on muka joku este. Ennen kummiksi pyytämistä, mies oli todella läheinen ystävä miehelleni