Mikä on oma perusteesi ostaa sähköauto?
Kommentit (1739)
Sain hyvän diilin autoetuun, lisäksi lataan auton työpaikalla ilmaiseksi. Valtiolta vielä alennus sähköauton käyttäydyn arvoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska haluan kiihdyttää köyhien polttomoottorilla ajavien tavisten ohitse valoissa. Ei muita syitä.
Luuletko että meitä kiinnostaa sun kiihdyttelyt? Se on lähinnä huvittavaa kun kiihdytetään eikä sillä voita yhtään mitään. Monesti näitä nähny ja kuitenkin olen mun vm. 2004 pösöllä takana tai meen ohi kun jäädään sen kiihdyttelyn jälkeen köröttelemään. Eikä sillä muutenkaan voita kuin minuutin-pari vaikkei jäisi köröttelee:)
Valoista lähdetään ripeästi siksi, että samoilla vihreillä pääsee mahdollisimman moni muukin sitten. Ja myös siksi, että sähköauto lähtee aina ripeämmän näköisesti, sillä se ei nosta ensin kierroksia. Se lähtee välittömästi.
Sinusta se näyttää siltä että "kiihdytetään turhaan" ja jäädään köröttelemään.
Tarkoitus ei ole pyyhkiä lattiaa perässä tulevalla vanhalla polttis-pösöllä. Kiihdytän siihen noin 55km/h taajamanopeuteen, ja sitten jään siihen nopeuteen, ei mun ole tarkoituskaan voittaa jotain ajokilpailua. Saat ihan vapaasti mennä ohi, jos sinusta tuo ei riitä taajamanopeuteen ja haluat mennä ylinopeutta, en ole mikään omatoimipoliisi.
Sinua huvittaa että sähköauto lähtee nopeasti, minua huvittaa että kun jäädään paikalleen istumaan valoihin ja sitten poljetaan kiinni ja täytyy tuhatta ja sataa päästä ohi. Joku näytön paikkako se on, että "kulkee tääkin niih".
Ei sillä nopealla lähdöllä ole tarkoitus voittaa mitään eikä ketään. Tekniikka on erilainen, se nyt vaan lähtee nopeammin liikkeelle kuin sun auto.
Minua hieman rasittivat valoissa munijat jo polttisautoilijana. Autona oli ihan tavallinen 1,6-litrainen bensakone, eikä mikään amisrassi. Silläkin pääsi vihreistä liikkeelle niin että joku muukin ehti perään. Enkä harrasta kaahaamista, nopeusrajoitusten rajoissa mennään.
-Ei tarvitse lotrata polttoaineen / öljyn kanssa
-Ei tarvitse haistella pakokaasija
-Ajamisen hinta
-Ei tarvitse pysähdellä bensa-asemilla, lataan vain kotona
-Äänettömyys
-Ilmastoteko
-Ympäristöteko
-Käytän kotimaista energiaa
-Käytän uusiutuvaa energiaa
-Tyhjäkäynti ei ole mikään ongelma
-Nopeus, kiihtyvyys
-Imago
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan siksi, että sähköauton ajotuntumaa on niin paljon parempi kuin bensiksen. Lisäksi kotilatausnahdollisuudella, aina liikkeellelähdettäessä on 500 kilsan ranget tankissa ja aio halpaa kuin saippua. Bensistä käytän pari kertaa vuodessa kun on se spessu tarve mennä Lappiin peräkärryllä kusematta edes takas.
Kyllä Bentleyn ajotuntuma on parempi kuin jonkun muovisen patterivehkeen : )
Ei edes tarvitse olla mikään bentey mazda mx-5 hakkaa tesla model 3 mutkatie pätkällä ajotuntumassa ja fiiliksessä 100-0 ja on ihan itse todettua tämä.
Onko Tesla Model 3 maailmanhistorian ainoa sähköauto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan siksi, että sähköauton ajotuntumaa on niin paljon parempi kuin bensiksen. Lisäksi kotilatausnahdollisuudella, aina liikkeellelähdettäessä on 500 kilsan ranget tankissa ja aio halpaa kuin saippua. Bensistä käytän pari kertaa vuodessa kun on se spessu tarve mennä Lappiin peräkärryllä kusematta edes takas.
Ei edes tarvitse olla mikään bentey mazda mx-5 hakkaa tesla model 3 mutkatie pätkällä ajotuntumassa ja fiiliksessä 100-0 ja on ihan itse todettua tämä.
Puhuin omasta kokemuksesta tesla on käyttöautona ja mazdalla ajetaan vain kesäisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska minulle mukavin vaihtoehto. Lataan omassa pihassa, ajan enimmäkseen kaupungissa ja olisin muutenkin vaihtamassa suunnilleen saman hintaluokan autoon.
Eli oikeastaan pärjäisit ilman autoa. Sähköautohan nimenomaan toimii parhaiten siellä missä autoa ei edes tarvitse
No en kyllä pärjäisi. Tulisi elämästä melko mahdotonta liikkua asiakkailla pelkkien julkisten kulkuneuvojen varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska minulle mukavin vaihtoehto. Lataan omassa pihassa, ajan enimmäkseen kaupungissa ja olisin muutenkin vaihtamassa suunnilleen saman hintaluokan autoon.
Eli oikeastaan pärjäisit ilman autoa. Sähköautohan nimenomaan toimii parhaiten siellä missä autoa ei edes tarvitse
Kerrotko, missä sähköauto ei toimi.
Vihreille on tärkeämpää pelastaa ilmasto kuin Suomen luonto ja vesistöt. Kaivosyhtiöt viis välittävät luonnosta tai vesistöistä kun himoavat Suomen malmi varantoja, hyvä esimerkki Suomessa on Talvivaara kaivos ja saastuttamiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"tankkaamisen" hinta.
Tätä kuulee yllättävän usein mutta sähköauton hinnallahan saisi "rajattoman määrän" polttoainetta, joten en ymmärrä tätä, eli super rikkaalla joka voi ostaa sähköauton, ei ole varaa ostaa bensaa halpaan bensa-autoon?
Siitähän siinä onkin kyse: olet ostamassa uuden auton, haluat sen kaikilla varusteilla ja mukavasti ajettavan. Vaihtoehtoina on bensa-auto x hintaan 60 000 e (tms) sekä sähkäauto y hintaan 60 000 e.
Miksi ihmeessä ostaisin tässä tilanteessa bensa-auton?
Esimerkiksi siksi, että sillä bensa-autolla ajaminen on edelleen huomattavasti helpompaa. On paljon paikkoja ja tilaisuuksia, joiden lähellä ei edelleenkään ole latauspistettä. Olin juuri viime viikonloppuna tilaisuudessa, johon täytyi ajaa 300km, eli jos matka olisi tehty sähköautolla, olisi perillä täytynyt viedä auto lataukseen. Määränpään lähellä ei ollut julkista latauspaikka eikä itse määränpäässä muita kuin kylmiä autoaikkoja. Eli olisi täytynyt viedä sähköauto kauemmaksi lataukseen ja tilata taksi jolla sitten pääsisi sitten sinne tilaisuuteen, jossa oli ehdottomasti oltava määräaikana. Toinen vaihtoehto oli kävely juhlavaatteissa todella kylmässä ilmassa sieltä latauspisteestä tiaisuuteen ja sitten taas takaisin latauspisteelle.
Bensa/Dieselautolla ei tarvitse edes miettiä tällaisia.
Toinen esimerkki: Siskoni asuu Helsingissä ja olen joskus käynyt muiden sukulaisten mukana hänen luonaan kylässä. Bensa-auto, jolla olen siellä käynyt on jätetty parkkiin sen kerrostalon läheisyyteen, jossa siskoni asuu. Jos ostaisin sähköauton, joutuisin viemään sen parin kilometrin päässä olevaan Prismaan lataukseen (edellyttäen että sieltä löytyy vapaa latauspaikka) ja sitten joko käveltävä sieltä sinne määränpäähän tai soitettava sisko pienellä kaupunkiautollaan hakemaan. Lisäksi kyläillessä on koko ajan vahdattava siellä ostoskeskuksessa olevan sähköautoni akun latausstatusta, että onko se jo kyllin täynnä, koska oletan että se on käytävä heti hakemassa sieltä pois akun täytyttyä 80% varaukseen, oli sitten vaikka kuinka hyvä juttu kesken tai Monopoli-peli juuri ratkaisuhetkillä.
Taidan edelleen ajella polttiksella, koska laiskana ja mukavuudenhalusiena ei vaan jaksa sitä jatkuvaa latausahdistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
keskiluokkaisten status sympoli se on laatua haluavat ostavat muun merkkisiä sähköautoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hätää, 2025 tulee ensimmäinen täyssähkö-Bentley saataville ja sen yksi uusi malli / vuosi, kunnes koko malliston saa täysin sähköisenä. Ei siis kenenkään tarvitse tyytyä vain jompaan kumpaan vaan voi saada molemmat, sekä Bentleyn että täysin sähköisenä!
Sikakiva ajaa. Onjoo polttomoottoriautoja, jotka kiihtyyy 0-100 7 sekunnissa, mutta ei se voima oo arjessa sun käytössä. Kukaan halua huudattaa ja revittää jotain polttomoottoria. Sähkömoottorissa sen sijaan vääntö on paikallaan korkeimmillaan. Eli liikennevaloista oikeesti lähdetään.
Ja sit yhden polkimen ajo. Taivaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hupaisia nämä sähköautoketjut. Sähköautoja haukkuvat ne, jotka eivät sellaisia omista. Jokainen, jolla on _kunnon_ sähköauto, rakastaa sellaista.
Heh, kunnon sähköautoa ei ole vielä keksittykään : )
Mitä sähköautoa olet kokeillut ajaa?
Se oli se Teslan lokinsiipi, ässäkö se oli?
Mersun hybridi oli vakuuttavampi, harmi että saatavuus oli heikko kun kaikki oli myyty, S-mersu olis uutena kirpassu liikaa takataskuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ainakin minulle on pidemmillä matkoilla mahdoton, en jaksa istua jossain laturin vieressä odottamassa auton latautumista. Minun pitää pystyä ajamasn asiakkaan luo ja pitää päästä vielä takaisinkin. Ajan 50000 km vuodessa ja sähköautolla tuota ei tehdä. Jos ajaisin vain kaupungissa lyhyttä matkaa niin että tarvittaessa pääsee julkisilla, vpisi jopa onnistua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ainakin minulle on pidemmillä matkoilla mahdoton, en jaksa istua jossain laturin vieressä odottamassa auton latautumista. Minun pitää pystyä ajamasn asiakkaan luo ja pitää päästä vielä takaisinkin. Ajan 50000 km vuodessa ja sähköautolla tuota ei tehdä. Jos ajaisin vain kaupungissa lyhyttä matkaa niin että tarvittaessa pääsee julkisilla, vpisi jopa onnistua
Kyllähän tuon verran sähkikselläkin ajelee helposti, eihän tuo ole kuin 200km /päivä jos pelkästään arkipäiville laskee.
En kiimannu ollemkaan, jätän väliin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukihäiriö?
Taloudellinen säästö, mutta siihen on vielä matkaa. Aika paljon pitää patteriautojen halventua ennen kuin menee ostohousut jalkaan.
Vierailija kirjoitti:
-Ei tarvitse lotrata polttoaineen / öljyn kanssa
-Ei tarvitse haistella pakokaasija
-Ajamisen hinta
-Ei tarvitse pysähdellä bensa-asemilla, lataan vain kotona
-Äänettömyys
-Ilmastoteko
-Ympäristöteko
-Käytän kotimaista energiaa
-Käytän uusiutuvaa energiaa
-Tyhjäkäynti ei ole mikään ongelma
-Nopeus, kiihtyvyys
-Imago
Hirveä lista asioita joista yksikään ei kolahda omaan auton käyttötarpeeseeni.
Kaikenlaista turhaa myydään. Eri asia sitten, kannattaako ostaa. Sinä tunnut kuvittelevan että pelkkää tarpeellista ne autokauppiaat tuputtaa mukaan.